SELL: 06 / 2024

ROVATCÍM 76 76 • Sell • 6/2024 Jak přemýšlet nad D2C kanálem v podpoře prodeje aneb vlastní e-shop jako tržní výhoda Česko je e-shopovou velmocí. Podle společnosti BizMachine v roce 2023 na českém trhu působilo 63 321 e-shopů, celkový počet firem provozujících alespoň jeden e-shop pak přesáhl 47 tisíc. Téměř každý 50. podnikatelský subjekt provozuje e-shop a na 1 000 obyvatel připadá téměř 6 e-shopů. Pro srovnání – na Slovensku na 1 000 obyvatel připadá 4,4 e-shopu a v Maďarsku 3,2 e-shopu. České e-shopy však mají vyšší obraty. Těch s obratem nad 5 mil. eur u nás je kolem 5 % z celkového počtu, ve srovnání s 3 % v Maďarsku a na Slovensku, kde zřejmě ještě není naplněn saturační potenciál trhu e-commerce a svým způsobem jde o místa, kam je možné stále expandovat. Není odbytový kanál jako odbytový kanál Na trhu se setkáváme s několika základními typy prodejců vzhledem k jejich vztahu k zákazníkovi. Významnými jsou zejména přeprodejci, kterých je jako hub po dešti. Tyto subjekty čelí velké konkurenci z pohledu tržního prostředí a je pro ně daleko těžší vyrovnat se s giganty českého trhu, jako je Alza, Datart, Planeo, případně polské Allegro. Řetězec OKAY nezmiňujeme, jeho postavení v rámci omnichannel je spíše ve stavu odchodu z e-commerce trhů zpět do retailu a určitě bude zajímavé sledovat, kam se sága OKAY dále posune. Přestože je trh e-shopů silně konkurenční, stále více firem zvažuje přímý prodej spotřebitelům (D2C) bez zapojení zprostředkovatelů. Takže – proč vlastně tvořit vlastní D2C kanál, když je v naší zemi „přeeshopováno“? Hybridní prodejci I když Alzu a Datart třídíme spíše do segmentu obřích resellerů na českém trhu, je dobré si uvědomit některé zásadní rozdíly. Alza, Datart i Planeo strategicky pochopily, že kanál přes reselling je třeba diverzifikovat dalšími větvemi, a těmi jsou vlastní značky. Ty potenciálně nesou do obchodu větší marže a odpadá komunikace s dodavateli o podmínkách odběru. I když zatím nejde o nějaký stěžejní prodejní segment ve smyslu objemu, tak na samotný trh přináší několik markantních výhod. Jednou z výhod je páka na dodavatele při vyjednávání a tlak na prodej vlastního sortimentu,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=