SELL: 07 / 2024

ROVATCÍM 22 22 • Sell • 7/2024 Ještě loni na jaře prezentoval, dnes už bývalý, generální ředitel Martin Katzer v rozhovoru v SELLu velmi ambiciózní vize včetně toho, že cílem nově vzniklé platformy je stát se servisní platformou číslo jedna v Evropě. O pár měsíců později celkem v tichosti opustil firmu stejně jako další členové jeho týmu a celé vedení se vrátilo zpět do rukou Jana Charváta. Ten byl nějakou dobu v ústranní, protože jeho sesterský projekt Opravárna, inspirovaný lokálními „service shopy“ v západních zemích, nebyl ze strany lidí z oboru elektra vnímán příliš pozitivně především kvůli otazníkům ohledně zodpovědnosti za provedené opravy. Opravárna ovšem není tématem tohoto článku. Věnujme se RepairSYS, který toho sliboval mnoho, a rok od velkých proklamací je z něho v podstatě standardní firma z oboru. Jan Charvát přiznává, že plány byly přestřelené a k jejich realizaci by byla potřeba výrazně vyšší investice, než jakou měla platforma k dispozici. „Jsme servisní firma, která má lepší IT, ale na expanzi to není. Pro nás je důležité, že jsme se dostali během letošního roku do zisku,“ uvedl pro SELL. K dosažení zisku vedla mimo jiné cesta v podobě vypovězení některých smluv uzavřených ještě za minulého vedení. Konkrétně jde o firmy elem6 a TEKA. Smlouvy prý byly pro RepairSYS nevýhodné. Servisní platformu ale táhly ke dnu i přemrštěné investice do naddimenzovaného servisního střediska v Českém Brodě, kde pracovalo v obrovské hale jen pár techniků. Charvát po převzetí vedení lokaci zrušil a dnes působí v mnohem skromnějších prostorách v nedalekém Kostelci nad Černými lesy. Kritika bývalých partnerů Někteří bývalí partneři RepairSYS s námi mimo záznam otevřeně hovořili o tom, proč ambiciózní platforma selhala. Mezi důvody uvádějí měsíce nedokončené zakázky i loňské personální zemětřesení, kdy prý zbytečně skončili i někteří schopní manažeři. Po jejich odchodu šla prý kvalita služeb a celkové fungování firmy dolů. Současně partneři litují, že RepairSYS nenaplnil očekávání trhu, protože modernizace oboru, jeho zatraktivnění a posun do moderního věku, to vše je přilákalo ke spolupráci. Jako zjevný problém zpětně vzato vnímají, že RepairSYS coby primárně digitální projekt podle nich selhal v samotném servisování. Problematické bylo dle našich zdrojů nastavení spolupráce s techniky, kteří nejsou zaměstnanci firmy. Pracují jako externí dodavatelé služeb „na fakturu“, což vedlo ke komplikacím s přijímáním plateb od koncových zákazníků. Charvát se hájí, že po nelehké etapě ze začátku letošního roku se mu podařilo firmu stabilizovat a že dle jeho slov extrémně nevýhodné smlouvy zrušit musel. Nedávaly prý ekonomicky smysl. RepairSYS nadále zajišťuje záruční servis pro BSH, pro Alzu a značku SMEG (pro Potten & Pannen), přičemž od listopadu nově celorepublikově i pro velké domácí spotřebiče italské legendy. Prostřednictvím loni akvírované firmy ADV Technik pak pokračuje spolupráce s Groupe SEB. A letos přidal RepairSYS další firmy mimo obor spotřebičů. Charvát při debatě o partnerských firmách a situaci v oboru ještě dodává: „Trh se snad konečně vzpamatoval, takže meziměsíčně nám roste počet zakázek. Od září kolem 10 %.“ Facka, která probrala celý trh Přestože mnozí z branže vnímají RepairSYS jako zklamání, nelze platformě rozhodně upřít jednu věc – její loni směle prezentované plány a velké vize zaskočily ostatní servisní firmy. Mnohé se kvůli tomu probraly z komfortní letargie a zahájily modernizaci svých služeb a vnitřního fungování. Bez ohledu na to, jaká je budoucnost firmy RepairSYS, servisní prostředí jí vděčí za tolik potřebný políček. Vždyť cokoliv, co povede k zatraktivnění přehlíženého oboru, může přispět k tomu, aby o něj projevili zájem studenti středních odborných škol. Lubor Jarkovský Velké servisní středisko RepairSYS v České Brodě je již minulostí. RepairSYS nenaplnil očekávání. Ruší nevýhodné smlouvy a funguje jako běžný servis V loňském roce rozvířil stojaté vody českého servisního prostředí projekt RepairSYS, který si kladl za cíl stát se jakousi disruptivní silou. Pod heslem „Posouváme servis výrobků do 21. století“ chtěl být moderní platformou měnící rigidní obor, v němž některé firmy v mnoha aspektech zůstaly trčet kdesi v 90. letech. V komerčních výstupech a poskytnutých rozhovorech, a to i na stránkách našeho magazínu, se hovořilo o digitální revoluci a plánech na expanzi do okolních zemí včetně Německa. Nestalo se tak.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=