SELL: 07 / 2024

52 52 • Sell • 7/2024 SITUACE NA TRHU Známé výjevy z amerického Black Friday, kdy se zákazníci přesně den po Díkůvzdání poperou v obchodech o velmi omezené množství zboží, na které jsou poskytnuty slevy až ve vyšších desítkách procent, v Česku nehrozí. Velké e-shopy a řetězce transformovaly Black Friday v několikatýdenní akci, během které je mizející zboží a omezený čas na nákup pouhým trikem. Zákazníci to během několika sezon prokoukli a nějaké hroucení webu Alzy a jiných prodejců pod náporem zájemců spíš nehrozí. I v Americe se Black Friday dnes koná u mnoha resellerů po delší časový úsek – přesto nebyl rozmělněn jeho význam natolik, aby přestal zabírat. Obzvlášť když se v Americe stále drží onen původní páteční výprodej s obrovskými slevami. Zatímco většina slev u nás je okolo 10% až 20%, v USA se jde mnohem dál. Slevy spotřebičů jsou klidně na úrovni 50 %. Vánoce budou přesto bohaté, věstí APEK Samozřejmě nechceme tvrdit, že Black Friday v Česku vůbec nefunguje. Otázkou ale je, nakolik vábí zákazníky tato akce a nakolik jde o přirozený nástup vyšších prodejů spojený s blížícími se Vánoci. Nedávný výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ukázal, že alespoň část dárků nakoupí na internetu 80 % jeho uživatelů. A téměř polovina z nich měla v plánu objednávat zboží už v druhé půlce listopadu. Internetový prodej by měl také podle asociace dosáhnout meziročního růstu ve vyšších jednotkách procent. Trend růstu online prodejů potvrzují i poslední dostupná data GfK za měsíc říjen. Jak můžete v grafu u článku vidět, všechny sektory technického spotřebního zboží vykázaly v meziročním srovnání v říjnu poměrně pěkný růst. Naopak prodej v tradičních prodejnách byl spíše v mírném poklesu. Black Friday je vyčpělá značka. Velcí hráči zničili její podstatu. Trh se přesto chystá na bohaté Vánoce Místo Black Friday by se mělo začít používat označení Black November nebo možná Black Year, protože slevové akce neberou konce a jedna přechází ve druhou. Dál se tím přiživuje eroze už tak zerodovaných cen. Některé firmy z oboru domácích spotřebičů přiznávají, že reakce zákazníků na letošní „Black Friday“ jsou vlažné. Jakýkoliv strach z toho, že by se cokoliv opravdu vyprodalo a zákazník měl omezený čas se rozhodnout, je dávno pryč. Neustálým prodlužováním slev na plochu několika týdnů byl Black Friday zbaven puncu mimořádnosti. Nehledě na všechny možné předcházející akce typu Dny Marianne či Nákupy OnaDnes apod.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=