SELL: 07 / 2024

Situace řetězce Okay je vážná. Spekulace o možné insolvenci se branží šíří už dlouho a nabírají na intenzitě. Není tajemstvím, že v rámci trhu spotřebičů má řetězec vůči některým dodavatelům dluhy v desítkách milionů. Výjimkou také není uzavření prodejen ze strany pronajímatelů kvůli neuhrazenému nájemnému nebo zpožďování výplat zaměstnancům, o čemž hovoří nejeden z mých zdrojů z trhu. Už před měsícem Hospodářské noviny psaly o vyvádění majetku včetně luxusních aut či oblíbeného letadla Jindřicha Životského. Některé firmy se přesto rozhodly hrát vabank a využít vyklizených pozic ze strany zvučných značek. ZRCADLO Zoufalé značky vidí svou šanci v zoufalém Okayi 54 Někdo přiletí do Vegas a vsadí všechno na konkrétní číslo. Pravděpodobnost, že padne, činí mimochodem 1 ku 37. Nevím, s jakou pravděpodobností hrají některé méně známé značky hru na výtlak zboží s řetězcem Okay, ale v současné situaci se to od rulety podle mě moc neliší. S tím, jak postupně přestala většina dodavatelů do řetězce posílat zboží, se začal tento tradiční prodejce dostávat do nebezpečné spirály. Nedostatečná nabídka vede přirozeně k nedostatečným prodejům, ergo nedostatečným příjmům a ve výsledku k problémům s cashflow, které dál jen prohlubují jámu, z níž je složitější a složitější se dostat. Zda k úniku budou stačit snahy o restrukturalizaci, změnu strategie, snižování nákladů (a propouštění) a další kroky, se teprve uvidí. Zatím to ovšem s Okay moc růžově nevypadá. Firma se snaží shánět zboží, kde to jen jde. Zejména menší dodavatelé, kteří sami v rámci pokračující konsolidace prodejních kanálů bojují s mnoha negativními aspekty způsobenými tímto směřováním trhu, by ještě na vábení Okaye slyšeli. Podmiňují ale dodání dalšího zboží úhradami dluhu, či minimálně jeho snížením. Několik zdrojů z trhu mi potvrdilo, že Okay snahu má, což není překvapivé – bez zboží k prodeji by firmu čekal nevyhnutelný konec. Jenže když pak ze slíbených dvou milionů k určitému datu je platba zpožděná o další dva týdny a dorazí ve výrazně menší výši, značí to vážnost toho, kam Okay dokráčel. Najdou se však dodavatelé, kteří buď nemají na silně konkurenčním a cenově zerodovaném trhu s elektrem historicky silnou pozici, nebo jejich pozice postupně výrazně zeslábla. Souvisí to zejména se zmíněnou konsolidací, kdy moc třímá v rukou jen několik prodejců, navíc s vlastními privátními značkami, které už dlouhé roky slouží nejen pro generování přímých zisků, ale také jako páka na nezávislé značky. A právě některé tyto značky se rozhodly, že využijí uvolněných pozic v Okayi pro poměrně snadný odbyt svého jinak přehlíženého zboží, kterému se v záplavě produktů zavedených konkurentů a samozřejmě také privátních značek se silnou podporou ze strany domácího prodejního kanálu nedostávalo pozornosti. Ve vyprázdněných prodejnách Okay, kde nyní leckde dominuje expozice nábytku, mohou skutečně zazářit. Otázkou je, jakou cenu za to tyto značky zaplatí, pokud jim Okay neuhradí faktury. Přijde mi, že sedí u rulety jako v kasinu. Donedávna se přitom rizikové ještě stále hry účastnily některé větší značky. Ty už ale stůl opustily. Jejich místo teď přebírají ti neznámí, utiskovaní, přehlížení a doufají ve snadný zisk. Pokud Okay přežije, jejich vsazené číslo padne a shrábnou jednorázově zisk. Z dlouhodobého hlediska jim to ale z pohledu budování značky nic nepřinese. Když řetězec padne, odepíšou nejspíš miliony. Stojí taková hra za to? Lubor Jarkovský 54 • Sell • 7/2024

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=