64 64 • Sell • 7/2024 INTERVIEW • STANISLAV BRÁZDA • SHARKNINJA Tažení americké firmy SharkNinja západní Evropou se nese ve znamení až fenomenálního úspěchu. I vstup do regionu střední Evropy nemá parametry, na jaké jsme zvyklí, když přichází značka prostřednictvím distributora. Sebejistota Američanů je mimořádně velká. Čím to? Řekl bych, že sebejistota tkví v tom, že jsou výrobky značek Shark a Ninja opravdu inovativní. Vím, že to zní jako klišé, ale podívejte se na portfolio produktů. Najdete v něm zahradní gril, který slouží i jako udírna a horkovzdušná fritéza, fén, z něhož jedním pohybem uděláte styler, nebo třeba přenosnou chladničku, která používá led, ale sendviče a další jídlo se vám v ní nerozmočí. Prakticky každý produkt má nějakou odlišnost od zbytku trhu, je skutečně výjimečný, přičemž jde o praktické prvky. Někdy dokonce vytváří SharkNinja úplně novou kategorii výrobků, která na trhu chyběla. Zákazníci to oceňují. Přiznám se, že jsem byl překvapen mírou angažovanosti uživatelů na Západě, kteří nepíší jen recenze, ale točí i videa a sami od sebe sdílejí nadšení z pomocníků Shark a Ninja. Přestože jsou značky Shark a Ninja nyní na trhu jedním z největších témat, určitě se najde v oboru ještě spousta lidí, která je příliš nezná. Dovolíme si tvrdit, že před rokem či dvěma ani mnoho profesionálů z oboru o jejich existenci vůbec nevědělo. Můžete je v krátkosti představit? Firma vznikla už v roce 1997 a v posledních letech postupně expanduje mimo Ameriku. Působí ve čtyřech základních kategoriích malých spotřebičů – vaření, úklid, osobní péče a ventilace. Jak už jsem řekl, středobodem jsou u obou značek inovace, které řeší problémy nebo usnadňují různé činnosti v domácnosti originálním způsobem. Jde mimo jiné o výsledek toho, že SharkNinja opravdu naslouchá spotřebitelům, sleduje, na co si v dané kategorii produktů stěžují, co jim nevyhovuje. Na základě toho se začne problémem zabývat a vyřeší ho. Nechci se tady ohánět přemírou čísel, ale považte. SharkNinja má aktuálně 4 500 globálních patentů a jen za poslední dva roky přinesl na trh 25 opravdu zásadních inovací. Řekl jste, že SharkNinja vznikl už v roce 1997. Přitom i v Americe dosáhl velkého růstu až v relativně nedávné minulosti. Co se změnilo? Prošla firma nějakou transformací, která nastartovala její obrovský růst? Ano, k založení došlo už v roce 1997, ale skutečný růst začal, když firma prošla zásadní transformací ve svém přístupu k produktovému vývoji a zákaznické podpoře. Původně se zaměřovala spíše na klasické domácí spotřebiče, ale v posledních letech se rozhodla plně integrovat princip inovací založených na zpětné vazbě od zákazníků. Právě tato změna myšlení – tedy naslouchání tomu, co spotřebitelé opravdu potřebují a co jim na trhu chybí – nastartovala raketový růst. Začal vývoj produktů odlišujících se od konkurence, čímž oslovil SharkNinja zákazníky a získal si jejich loajalitu. To s sebou přineslo rozšiřován portfolia a vstup do nových kategorií, často vytvořených úplně od nuly. Firma také investovala do marketingu a expanze. Vše dohromady potvrdilo její aktuální postavení mezi nejvýznamnějšími inovátory na trhu. V západní Evropě má SharkNinja na mnoha trzích vlastní zastoupení. Do střední a východní části kontinentu ale vstupuje prostřednictvím distributorů. Česko, Slovensko a Maďarsko má na starost SN-CEE Bravo Kft. Proč zvolili Američané tuto cestu? Využít distributora má samozřejmě své výhody a je to jednodušší. Na druhou stranu se s tím často pojí nedostatečné investice do marketingu. Ano, SharkNinja zvolil pro východnější trhy včetně Česka tuto formu vstupu na trh. To pojetí ale není úplně klasické v tom smyslu, že bychom získali distribuci a jen začali dovážet zboží. Na strategii intenzivně s SharkNinja spolupracujeme a vše probíhá ve velmi blízké kooperaci. Budování zdejší distribuce je tak společným projektem se společnými cíli. Pro SharkNinja je velmi důležitá jak kvalita produktů, tak s nimi spojených služeb. A ještě bych dodal jednu věc. Trhy v naší části kontinentu jsou poměrně fragmentované. Nachází se zde větší množství menších zemí, takže je distributor znalý lokálních podmínek výhodnější volbou. Na koho Shark a Ninja cílí? V jakých cenových segmentech se v rámci SDA pohybují? A pro které zavedené značky představují největší konkurenci? Výrobky se pohybují od středního po vyšší cenový segment. Velký důraz je kladen na vynikající poměr ceny a výkonu. Výrobky ocení jak běžní uživatelé, tak techničtější typy, či dokonce profesionálové. Co se týče konkurence, cílíme na všechny čelné značky z kategorie malých spotřebičů. A nemyslím tím pouze přední hráče, pokud jde o tržní podíl, ale také z hlediska kvality a technologií. Stanislav Brázda: Velké ambice SharkNinja v Česku jsou podložené úspěchy na západních trzích Americká společnost SharkNinja vstupuje do regionu střední Evropy. A to prostřednictvím maďarské distribuční firmy SN-CEE Bravo Kft. Uvedení značek Shark a Ninja na český a slovenský trh má na starosti Stanislav Brázda, kterého jsme vyzpovídali, co všechno můžeme od nového hráče v kategorii malých spotřebičů čekat, jak bude vypadat lokální tým a v neposlední řadě v čem tkví nebývalý úspěch firmy, jehož dosáhla v Americe i na mnoha trzích západní Evropy.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=