SELL: 07 / 2024

ROVATCÍM 70 70 • Sell • 7/2024 Australský výrobce, který působí v Evropě pod značkou Sage a proslavil se především svými kávovary, ale působí úspěšně i v mnoha dalších kategoriích malých domácích spotřebičů, stavěl svou strategii velmi dlouhou dobu na vlastním vývoji v kombinaci s levnější produkcí v Číně. Jelikož se pohybuje firma v rámci segmentu SDA od středního do nejvyšších cenových pater a patří do výrazně minoritní skupiny hráčů zaměřených na kvalitu, investovala do budování vztahů s čínskými partnery opravdu hodně. Nejen peněz, ale také času a energie. Se spoustou z nich spolupracují Australané více než 20 let. Proč si vybrali Čínu, je celkem jasné – zajištění kvalitní produkce při nižších nákladech a udržení kompetitivních cen. O to těžší je pro ně rozhodnutí přejít k větší diverzifikaci výrobních lokací, s čímž se samozřejmě pojí možné budoucí snížení produkce u dlouholetých partnerů v okolí čínského Šen-čenu. Unáhlená reakce? Spíše ne Donald Trump teprve před pár týdny zvítězil v amerických volbách a ještě ani neusedl do křesla v Bílém domě. Proč tedy Breville přichází s tak rychlou reakcí? Důvodem je strach z opakování situace z roku 2019, kdy Trump zavedl vysoká cla na čínské zboží. Breville musel tuto změnu promítnout do svých koncových cen v USA. Nejprve to bylo 10 %, později dalších 25 %. Takový nárůst cen na trhu, který je pro firmu klíčový, je příliš velkým skokem, byť jsou produkty Breville řazeny do prémiového segmentu a citlivost na cenu u nich není ze strany zákazníků tak vysoká. Když se přesuneme zpět do současnosti, jeví se v kontextu s dřívějšími Trumpovými kroky rychlá reakce australské firmy na jeho vítězství jako přirozená. Prvním krokem je vytvoření výrazně větší zásoby zboží na americkém trhu v následujících týdnech, než se Trump ujme úřadu. Pochopitelně s sebou nese taková strategie nemalá rizika – příliš velký sklad spolu s náhlou změnou trendů mohou donutit výrobce následně prodávat zboží s výraznými slevami. Breville každopádně nechce nic riskovat. Výroba mimo Čínu? Už během pandemie, kdy došlo k narušení dodavatelských řetězců a několikanásobně stouply náklady na kontejnery, se Breville poohlížel ve světě po možných produkčních kapacitách. Výsledkem je například využití producentů v Mexiku. Po nedávném Trumpově vítězství se k australské značce chtě nechtě přidají další. V podstatě kterákoliv firma, která nakupuje u čínských výrobců, zadává si u nich výrobu nebo sama v Číně produkuje a je pro ni trh v USA důležitý, se vystavuje riziku, že nevyzpytatelný Trump její severoamerické podnikání značně naruší cly, která se mohou pohybovat mezi 10% až 100%. Nervozitu a strach na straně značek a výrobců vyvolává i to, jak nově zvolený prezident ve své rétorice během předvolební kampaně přitvrdil. Navíc jde o jeho druhé funkční období, ve kterém mají prezidenti tendenci být méně zdrženliví. Připočítejme také fakt, že na rozdíl od svého prvního prezidenství, kdy se obklopil víceméně skutečnými odborníky, skládá nyní svou administrativu hlavně podle toho, kdo mu je maximálně oddaný. Nejhorší na celé věci je ovšem ona nejistota, jak se Trump nakonec zachová. Lubor Jarkovský Způsobí Trump exodus západních výrobců z Číny? Australský Breville na nic nečeká a hledá produkční kapacity jinde ve světě Vítezství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách bylo zejména pro externí pozorovatele z Evropy, ale i dalších částí světa poměrně překvapivé. Přestože odhadovat, které z předvolebních slibů přetaví v realitu a které zůstanou jen exaltovanou rétorikou, je v jeho případě jako věštit z křišťálové koule, výrobci se silnou prezencí na americkém trhu nechtějí nic riskovat. Otevřeně o změně výrobní strategie promluvil šéf australského Brevillu Jim Clayton během nedávné prezentace výsledků akcionářům.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=