SELL: 08 / 2024

16 16 • Sell • 8/2024 TÉMA • MIDEA A EVROPA „Host vyhazuje vrchního“ Evropské i americké firmy si na sebe v posledních desetiletích upletly bič. Překotný přesun produkce do Číny za účelem snížení nákladů začal přinášet na západní trhy už od osmdesátých let cenově dostupnější produkty. Nadšení spotřebitelů z klesajících cen výrobků včetně spotřebičů, za nimiž stála v nemalé míře i méně nákladná výroba v „levnějších“ zemích včetně Číny, bylo obrovské. Stejně jako značek z růstu trhu. V tichosti za velkého přispění západních peněz ovšem vyrostly v Číně, ale i Turecku a dalších zemích producenti, kteří svým někdejším chlebodárcům tak trochu přerostli přes hlavu. Midea, Haier, Hisense, Arçelik či Vestel nedominují pouze několik posledních let v berlínských halách veletrhu IFA, kde přebírají plochy od (z pohledu Evropana) tradičních značek, ale celkově na světovém trhu spotřebičů. A zejména od druhé poloviny minulé dekády se začaly angažovat ve velkém mimo své domácí oblasti. Jejich příchod do Evropy prostřednictvím akvizic zcela přepsal rozložení sil na trhu domácích spotřebičů. Situace je pro západní konkurenty o to vážnější, že několik desetiletí zadávali (a nadále zadávají) u těchto firem výrobu vlastních produktů. Midea a spol. tak měly dostatek času se nejen naučit vyrábět kvalitní spotřebiče, ale vzít si od jednotlivých vzájemných konkurentů ty nejlepší nápady, technologie a řešení. Do Evropy tak přicházejí jako vyspělí a kvalitní producenti, navíc s jednoznačnou výhodou mnohdy kvalitnějších digitálních platforem a smart systémů. Čínská šachová partie v Evropě Midea vyrazí během roku 2025 do bitvy o starý kontinent • Dřímající Midea se probouzí a plánuje velkolepý vstup do hry • Haier a Hisense se připravují na střet • Spojení Beko a Whirlpool jako hradba proti náporu z Číny • Korejské firmy pokračují v rozvoji, ztrácejí ale svou někdejší dravost Rok 2025 s velkou pravděpodobností přinese v Evropě další velké představení na trhu domácích spotřebičů a opět bude důkazem pokračujícího posilování expandujících asijských firem na úkor tradičních západních výrobců, kteří se ocitají pod stále větším tlakem. Obr Midea, který dlouhé roky přešlapoval v Evropě na místě, totiž plánuje v kontextu s avizovanou akvizicí Teka Group výrazně změnit charakter svého působení na kontinentu. V Evropě i v Česku to výhledově přinese další změny – lze očekávat, že budou nadále posilovat zejména čínské firmy, a to i díky chytře zvolené strategii akvizic tradičních evropských výrobců a značek. Továrna Midea v Číně, kde se produkují mikrovlnné trouby.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=