18 18 • Sell • 8/2024 Jak to bude se značkami? Midea bude dle našich zdrojů nedále působit v Evropě pod vlastní značkou – využít chce ale logicky struktur Teka Group k jejímu většímu prosazení. Značka Midea by měla podle předběžných plánů zaujmout pozici ve vstupním cenovém segmentu. Někde uprostřed bude působit Teka a v prémiové oblasti zůstane Küppersbusch, jenž by se měl vrátit výhledově mezi aktivní značky také na český trh. Vše zmíněné je samozřejmě podmíněno schválením transakce ze strany úřadů. Pokud k tomu dojde, jak se předpokládá, chce Midea v druhé polovině roku zorganizovat globální setkání, kde představí svou novou strategii (nejen) pro Evropu a vizi do budoucna. Midea je obr, kterého nemohou podceňovat ani Haier a Hisense Přestože se obě čínské firmy již v Evropě etablovaly, budou mít v Midee v příštích letech významného konkurenta, který může zbrzdit tempo jejich růstu. Ostatně i Haier a Hisense mezi sebou několik posledních let svádějí v Evropě lítý boj. Během letoška se v zákulisí trhu objevily informace, že Hisense není spokojen s vysokou dynamikou růstu konkurenčního Haieru. Rivalita mezi oběma firmami trochu připomíná korejský scénář „Samsung vs. LG“. Pokud Midea uvede do chodu své diskutované plány, přinese to na trh další velké změny. Primárně spolu budou na kontinentu zápasit tři čínské subjekty díky pokračujícím obrovským investicím, jimiž tradiční hráče výrazně překonávají. Pochopitelně může do vývoje zasáhnout situace v Číně, kde bují dlouho skrývaný problém v podobě utajovaných dluhů místních samospráv. Celá záležitost je přímo spojená s obrovským rozvojem infrastruktury a realitního trhu během posledních 20 let a následnou kocovinou, již obrovská zadluženost a správa dluhu přináší. Přestože se snaží čínská vláda situaci řešit, celý problém jen tak nezmizí a může mít dopad i na situaci velkých čínských firem včetně výrobců spotřebičů. Haier ani Hisense v každém případě nemohou plánované aktivity Midey v Evropě podcenit, i když zatím jejich domácí konkurent koupil pouze Teka Group a původní výrazně ambicióznější plán se vstupem do Electroluxu (prozatím) nevyšel. Beko Europe – turecko-americké spojenectví proti Dálnému východu S ohledem na investice, které čínské firmy v Evropě realizují do výroby, marketingu a dalších oblastí, není divu, že dělají vrásky na čele svým konkurentům. Ať už Arçeliku, nebo evropským výrobcům, z nichž zbývají v mainstreamu dva významní, BSH a Electrolux, a v prémiovém segmentu Miele. Když se teď chvíli zastavíme u Arçeliku, ten patří jednoznačně mezi Evropě bližší subjekty, které učinily jednoznačné kroky ve snaze čelit asijské invazi, kdy v první vlně přišly korejské firmy a ve druhé ty čínské. Vznik Beko Europe vnímáme coby snahu na straně Arçeliku posílit a na straně amerického Whirlpoolu vyřešit své problematické a uvadající evropské podnikání. Nová firma musí nyní co nejrychleji dokončit procesy spojení dvou původně separátních struktur a najet na velmi efektivní provoz, aby byla schopna účinně asijskému dobývání Evropy čelit. Snahu rozhodně má. Je to vidět na nedávno ohlášeném pokusu restrukturalizovat nákladnou italskou výrobu. S ohledem na zaměstnanecké smlouvy a zákony v Itálii to však nebude mít vůbec jednoduché. Whirlpool se snažil celé roky ukončit výrobu v továrně u Neapole, která byla těžce ztrátová, což se mu nakonec podařilo, ale byl to velmi nákladný proces. Zaměstnanci dostali odstupné až 95 tisíc eur. Ačkoliv lze pochopit, že lidé nechtěli přijít o práci a báli se o svou budoucnost, právě síla odborů a celkově náklady na výrobu v Itálii včetně astronomických odstupných jsou v důsledku tím, co žene výrobce z Itálie pryč. Plnohodnotný návrat značky Küppersbusch na český trh by nepochybně leckdo uvítal. Fotka z demonstrace proti uzavření neapolské továrny Whirlpool. TÉMA • MIDEA A EVROPA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=