19 Sell • 8/2024 • 19 Beko Europe proto musí podniknout nepopulární kroky, jinak by celé spojení s Whirlpoolem bylo spíš zátěží než odrazovým můstkem pro výrazné posílení na evropském trhu. Firem s evropskou vlastnickou strukturou je jako šafránu Pronikání asijských firem do Evropy přepsalo během posledních dvou dekád kompletně zdejší trh spotřebičů. A přestože zůstává BSH v Evropě lídrem, změna v pořadí není během následujících let vyloučena. Němci jsou si toho vědomi a neusínají na vavřínech – do výzkumu a vývoje investují rekordní sumu 850 milionů eur. Musí. Jinak nemají proti dravým Asijcům šanci svou pozici v Evropě udržet. V jiné situaci je švédský Electrolux, který prochází určitou reorganizací a snaží se významně snižovat náklady. Akcie firmy od začátku roku klesly o více než 20% a výrazným poklesem reagovaly hlavně po zveřejnění nepříliš pozitivních výsledků za třetí čtvrtletí. Důvodem ale není situace v Evropě, kde bylo dosaženo solidní 4,2% marže, což výrazně předčilo očekávání analytiků, nýbrž v Severní Americe, kde zůstává Electrolux nadále v červených číslech. Švédský deník Dagens industri ve své analýze nedávno uvedl, že bude možná Electrolux realizovat novou emisi akcií, protože výše úvěrů společnosti aktuálně téměř odpovídá její tržní kapitalizaci. Pro Electrolux by dle našeho názoru bylo nejlepší, pokud by se s Mideou na spojení nakonec dohodl. Příliv investic z Číny by pro něj byl živou vodou jako před pár lety pro Gorenje nebo Candy Hoover. Posledním významným evropským výrobcem je rodinná firma Miele, která také čelí nemalým výzvám. Dokazuje to na začátku roku ohlášený přesun výroby praček z Německa do Polska. Snaha dosáhnout větší efektivity a snížit náklady je zjevná. I pro Miele představují asijské firmy konkurenci – nejvyšší modely praček, lednic, ale i vestaveb od Samsungu, LG, Haieru či prémiové značky Asko se souboje s Miele rozhodně nebojí. Přestože se na některých trzích včetně Česka snažila firma dlouhé roky tvářit, že konkurenci vlastně nemá, v tomto případě bylo přání otcem myšlenky. Realita trhu je jiná a změny, kterými prochází, jsou jednoznačnou reakcí na vývoj, jejž v Evropě v posledních letech sledujeme. A co Korejci? Více než dekádu způsobovaly tradičním výrobcům spotřebičů neklidné spaní Samsung a LG. Přestože nyní inciativu převzaly čínské subjekty, nelze Korejce také podceňovat. Na mnoha trzích se již silně etablovali i ve vestavných spotřebičích, byť Česko do tohoto výčtu nadále nepatří. Na zdejším trhu Korejci tak trochu ztratili původní dynamiku – zdá se, že etapa neomezených „helicopter money“ skončila a v Soulu už očekávají, že se začnou investice vracet. Největší problém korejských firem tkví především v tom, že v rámci trhu spotřebičů dorazily do Evropy jako první (Japonců se týkala téměř výhradně spotřební elektronika). Rozhodli se pro velmi nákladnou strategii budování vlastních (z tehdejšího pohledu) nových značek a etablování vlastních struktur od nuly. Číňané již proto zvolili mnohem efektivnější a rychlejší cestu prostřednictvím akvizic lokálních značek, a to včetně veškerých struktur. Korejce cesta, již zvolili, nyní tíží, protože proniknout do nových segmentů je pro ně mnohem složitější než pro čínské konkurenty, kterým k tomu slouží lokální týmy Candy Hoover, Gorenje a již brzy také Teka Group. Číňané zkrátka přeskočili několik kapitol a mají proti Korejcům dokonce nemalou konkurenční výhodu, protože se jejich aktivity tváří jako lokální a pracují se zavedenými, obchodním partnerům i spotřebitelům, důvěrně známými značkami. Samsung a LG už dnes jejich názvy pochopitelně netíží a staly se naopak jejich silnou stránkou, jenže se k tomu museli Korejci probojovávat dlouhé roky mravenčí prací a nemalými investicemi. Hisense i Haier proti tomu zařadily v Evropě od svých seriózních startů, tedy od zmíněných akvizic, plnou rychlost. Závěrem Midea coby zkušený producent a dodavatel západních značek s produkcí velkého množství vlastních komponent, desítkami tisíc patentů a dekádami let zkušeností v oboru má jednoznačně potenciál stát se v Evropě během několika let jedním z top hráčů. Zda tomu tak nakonec bude, teprve uvidíme. Její plány na příští rok ale působí, že chce konečně stanout po boku Haieru a Hisensu v roli třetího čínského dobyvatele Evropy. A i kdyby ne, asijské firmy obecně budou spíše dál posilovat. Konsolidace trhu na straně výrobců tedy ještě nekončí. Lubor Jarkovský Že má Samsung velký zájem o trh vestavných spotřebičů v Evropě dokazuje už několik let. A to i svou účastí a nadstandardně velkou prezentací na německém „kuchyňářském“ veletrhu Area30. TÉMA • MIDEA A EVROPA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=