35 Sell • 8/2024 • 35 INTERVIEW • KAREL MACHOVSKÝ • ESPRESSO PROFESSIONAL Společnost Espresso Professional distribuuje na českém a slovenském trhu hned několik značek domácích spotřebičů, ale jejím hlavním zaměřením je historicky segment profi kávovarů. Jak se vám v postcovidové a silně inflační etapě daří v této oblasti? Neustále čteme o tom, že spousta restaurací, zejména vesnických hospod, zavírá… Letošní rok je prvním v naší historii, kdy se obratově víceméně srovnal význam domácích a profi kávovarů. Není to ale tím, že by nám klesaly prodeje profesionálních strojů. Oba segmenty rostou. Domácí ovšem rychleji a dohnal ten profesionální. Abych nemluvil jen obecně, ve srovnání s loňskem jde o solidní růst, a ve srovnání s rokem 2023 dokonce o růst v desítkách procent. Navíc je kontinuální. Čím to, že došlo k takovému skoku? Vidíme u domácích kávovarů růst prodejů v řetězcích. Současně nabyla hodně na významu naše spolupráce s některými velkoobchody. Určitý vliv má také náš vlastní e-shop domacikavovary.cz. Pracujeme i na aktivnější komunikaci – a to i na Facebooku nebo Instagramu. Na těchto sítích nejde o nějaký obrovský růst sledujících. Přibývají pozvolna. Trend růstu je ovšem zjevný. A ještě bych to přiřkl jedné věci. Jsme hodně aktivní na různých výstavách. A to jak těch určených pro veřejnost, tak těch B2B pro lidi z oboru. Jsme zkrátka víc vidět a projevuje se to na našich výsledcích. Jsou pro značku Gaggia prodejně úspěšnější automaty, nebo její „pákovky“, s nimiž je mezi kávovými nadšenci historicky proslavená? Obě kategorie se prodávají dobře. U pákových kávovarů má Gaggia výhodu, že jde mezi kávovými nadšenci o známou značku. Model Classic je dokonce považován za takovou legendu, takže je jednodušší ho prodat. Chceme se proto nyní soustředit na automatické modely a dostat je víc do povědomí lidí. Jsme rádi, že přichází Gaggia s různými zajímavými novinkami, jako je například exkluzivní provedení Moonlight Grey u nejvyšších modelů Magenta a Cadorna. Nejde ale pouze o vzhled. Tyto novinky přinášejí také novou funkci „over ice“, tedy pro přípravu ledové kávy. A co Bialetti? U osmihranné moka konvičky se toho přece tolik vymyslet nedá… To byste se divil. Samotný výrobek je sice stejný, ale je uváděn v různých limitovaných edicích. Nejnověji například ve spolupráci s módní ikonou Dolce & Gabbana, ale také s designem inspirovaným úspěšnými seriály z Netflixu, jako jsou Bridgertonovi nebo Hra na oliheň. Poslední jmenovaná „limitka“ dorazí v prvním kvartálu. O tyto specifické série je každopádně mimořádný zájem. Vedle značek, které máte ve výhradní distribuci, spolupracujete ještě s dalšími. Které to jsou? Ano, v profi segmentu jsme výhradním distributorem kávovarů Melitta, ale dodáváme na trh také stále populárnější kávovary Dr.coffee a nově chystáme i vlastní značku Embassy. Nejprve ji chceme etablovat v profesionální sféře a zaměřit se na oblast HORECA. Myslím, že kávovary budou na trhu vyčnívat, protože umožní i přípravu ochucených káv nebo horké čokolády. Karel Machovský: Domácí kávovary jsou pro nás stejně důležité jako ty profesionální Firma Espresso Professional, jak už vyplývá z jejího názvu, se etablovala zpočátku především jako dodavatel a servis profesionálních kávovarů. Celé roky už jí ale nejsou cizí ani domácí modely, přičemž v tomto segmentu působí mimo jiné jako výhradní distributor značek Bialetti a Gaggia. O tom, jak se její byznys v posledních letech změnil a jak chce dosáhnout růstu v silně konkurenčním prostředí, jsme si povídali s Karlem Machovským, obchodním ředitelem firmy.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=