SELL: 08 / 2024

44 44 • Sell • 8/2024 NOVINKY Luboš Filip nově ve firmě HP Tronic Novou posilou zlínské firmy se na pozici šéfa importu velkých domácích spotřebičů stal od prosince Luboš Filip, který v průběhu letošního podzimu opustil po zhruba roce čínskou Mideu, kde pracoval jako obchodní manažer pro Česko, Slovensko, Maďarsko a baltské země. V HP Tronicu se bude zaměřovat primárně na rozvoj portfolia velkých spotřebičů značky ETA. Na podobné pozici již působil v minulosti ve firmě FAST ČR, kde měl na starost značku Philco. V oboru domácích spotřebičů se Luboš Filip pohybuje už od konce 90. let. Samsung spustil v Koreji program předplatného domácích spotřebičů Obchodní model, který stále intenzivněji proniká do hudební a video distribuce, softwaru, ale hovoří se o něm i v automobilovém průmyslu, se stále častěji skloňuje také ve světě domácích spotřebičů. V Evropě se o něm nejvíc píše v kontextu s inciativou BlueMovement firmy BSH, která je zatím dostupná v Nizozemsku a Německu. Zájemci si mohou za měsíční poplatek předplatit vybrané spotřebiče – nezískávají je tedy do osobního vlastnictví. Poplatek obsahuje i veškerou údržbu, opravy a případnou výměnu za funkční zařízení. Nyní představil velmi podobnou inciativu také Samsung, a to na svém domácím trhu pod názvem „AI Subscription Club“. Název je trochu zavádějící, protože nejde o předplatné umělé inteligence, nýbrž skutečně domácích spotřebičů, které AI využívají. Součástí služby je ještě širší využití konektivity a platformy SmartThings – zákazníci obdrží každý měsíc zprávu s podrobnými údaji o diagnostice zařízení, způsobu používání a spotřebě energie. Samsung ovšem není v Koreji první firmou, která takovou službu nabízí. Konkurenční LG patří na tamním trhu mezi průkopníky této koncepce. Vůbec první vlaštovkou byl už v roce 2009 zápůjčkový program vodních filtrů. Haier Smart Home dokončil akvizici značky Kwikot Už v létě oznámil švédský Electrolux dohodu o prodeji své jihoafrické dceřiné společnosti čínskému Haieru. V transakci jde o řešení pro ohřev vody dodávané v Jižní Africe na trh pod značkou Kwikot. Akvizice byla nyní dokončena. Sám Electrolux koupil afrického výrobce ohřívačů vody v roce 2017. V rámci svého zeštíhlování, snižování nákladů a pokračující transformace se ale rozhodl Kwikot prodat. Haieru, v jehož expanzivní strategii začíná hrát Afrika stále důležitější roli, vidí ve firmě s největším výrobním závodem na ohřívače vody v Jihoafrické republice potenciál. Vnímá ji i jako vstupní bránu pro své celkové posílení v regionu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=