50 50 • Sell • 8/2024 INTERVIEW • PETR DONÁT • PHILCO Před pár týdny jste se vrátil z Číny z veletrhu Canton Fair. Jaké novinky a zajímavosti jste na místě viděli? Ano, vyrazili jsme na tento tradiční veletrh. Jedna věc je tam něco vidět, nechat se něčím nadchnout, a druhá věc je to reálně uvést na český trh. U mnoha výrobků, které se bez problému dostanou do USA nebo Austrálie, je problém s dovozem do EU kvůli přemíře byrokracie a nutné certifikaci. Je to frustrující, protože na jiné trhy ve světě mají produkty mnohem snazší cestu. Jsou často konstrukčně jednodušší, nepřekombinované, i když mají třeba vyšší spotřebu energie. Jenže je potřeba se podívat nejen na to, jakou má výrobek spotřebu, ale také kolik energie je potřeba vložit do jeho produkce. Jednodušší spotřebiče se vyrábějí snáze, méně nákladně. Čína je poslední roky velkým tématem s ohledem na její expandující automobilky, které nabízejí levné elektromobily. Evropské automobilky naopak procházejí nyní velkou krizí. Jak vnímáte produkci spotřebičů v Číně? Určitě nelze plošně říct, jako třeba před patnácti let, že by čínská elektronika byla nekvalitní a druhořadá… Tady bych si dovolil zmínit Martina Jahna, který někde nedávno řekl, že se nebojí Číňanů, kteří něco zkopírují, ale těch, kteří vymyslí svoje technologie. Číňané jsou dnes někde úplně jinde než před deseti lety. Dokonce bych si dovolil říct, že jsou jinde než před covidem. Je vidět, jak se zlepšili a že nemusí jen kopírovat. Opravdu dokážou vymýšlet svá řešení, své technologie a svůj design. Kvalita produkce šla výrazně nahoru a na těch výsledných spotřebičích a další elektronice je to vidět. Rozhovor jsme odstartovali velmi konkrétními dotazy, protože Philco, i když je obchodní značkou, se jako úplně typická obchodní značka nechová. Často uvádí na trh výrobky, které v některých aspektech překonávají tradiční velké výrobce a značky. Například letos jste jako vůbec první představili side by side lednici v energetické třídě A. Působí to, že máte se značkou velké plány a ambice vám nechybějí. Kam Philco konkrétně směřuje? Přestože mě naše prvenství s americkou lednicí v energetické třídě A nesmírně těší, nejde pouze o tuto konkrétní věc. Už před lety jsme například jako první představili pultové mrazáky s technologií Frost Protection, která je umožňuje provozovat i při teplotách do −15 °C okolní teploty. A stejně tak máme v portfoliu nadále některé kombinované lednice s tímto systémem. Představte si, že máte takový mrazák nebo chladničku na chalupě. Nemusíte ji vypínat, převážet obsah a neustále řešit, jaké bude během zimy počasí. Jak vidíte, nechceme jít pouze s hlavním proudem, sledovat, co dělají ostatní, nýbrž přicházet s novými praktickými řešeními. Cíl je tedy velmi jednoduchý – být etablovanou značkou, být partnerem domácností v zemích, ve kterých máme na značku licenci. Vraťme se ještě k té „áčkové“ side by side lednici. Jste možná příliš skromný, když jste to téma tak rychle přešel. Jde ale přece o velký počin. Obzvlášť u obchodní značky. Vždyť jste předběhli všechny velké zavedené značky s vlastními výrobními kapacitami a vývojem… Nám samozřejmě dělá radost, že se podařilo tento rok připravovaný projekt dotáhnout do konce. Věřte, že to nebylo jednoduché. Ve firmě skoro nikdo nevěděl, co chystáme. Úzkostlivě jsme celou věc tajili, aby se nedostala ke konkurenci. Celkově spadá tento „launch“ do naší pokračující snahy rozšířit a obměnit portfolio o konkurenceschopné či zcela jedinečné modely. Současně se maximálně snažíme o určitou kontinuitu, na niž není trh u obchodních značek úplně zvyklý. Mám teď na mysli to, že třeba v naší řadě praček a sušiček King držíme už dlouho jednu výrobní platformu a jeden design. Nové modely se tak liší hlavně v oblasti spotřeby. Je to samozřejmě výhodné jak pro image značky, tak z hlediska obchodu, servisu a marketingové komunikace. Mluvíte o obměně portfolia. Letos jste částečně upravili strategii a nově se zaměřujete na extra úsporné produkty. Nejde jen o americké lednice… Celý trh se posouvá směrem ke spotřebičům s extra úsporným provozem, ale v našem případě nejde vlastně o novinku. Měli jsme takové produkty vždycky – pouze jsme to neuměli dobře komunikovat. To se nyní změnilo a i toto téma jsme konečně uchopili ze správného konce. Vy nakupujete spotřebiče jak v Číně, tak v Turecku, což jsou takové dvě hlavní „OEM“ velmoci. Stejně tak činí i spousta značek, které se historicky označují za „áčkové“. Jak toto dělení vnímáte? Platí ještě vůbec? Nikdo dnes není schopen vyrobit vše. I tradiční značky, které mají spoustu vlastních továren, nakupují u výrobců v Číně nebo v Turecku. Možná byste se divil, jaké krabice člověk při návštěvě těchto továren na místě vidí, tedy jaké značky jsou na těchto krabicích uvedeny. Proto si dovolím říct, že toto historické dělaní na „áčkové“ a „béčkové“ značky už neplatí, protože produkovat vše sám není ekonomicky udržitelné. Všichni tedy využívají velké OEM producenty a v podstatě je pak spíš otázkou, do jaké míry si mohou výrobek customizovat. Vše je o jednáních a samozřejmě i velikosti objednávky. Kdo si vybere ty správné výPetr Donát: Poslední dva roky byly extrémně náročné. Tvrdou práci jsme ale přetavili v 30% růst Značka Philco prošla v roce 2023 nemalou krizí. Odchod jejího někdejšího šéfa dal následně do pohybu spoustu změn, která vedla v první fázi k propadu tržního podílu a odchodu většiny původního týmu. O tom, jak se podařilo zvrátit negativní trend i co připravuje Philco na rok 2025, s námi hovořil Petr Donát, který značce od ledna 2023 šéfuje.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=