SELL: 08 / 2024

74 • Sell • 8/2024 74 Jste na trhu e-commerce už víc než 20 let. Jak byste popsali vývoj e-commerce za posledních 10 let? Před covidem zažíval e-commerce trh plynulý a stabilní růst, ročně o 12 až 20%. To firmám umožňovalo plánovat s předpokladem, že další rok přinese obdobné trendy jako ten předchozí. Covid ale všechno změnil. Během něj se online trh přehřál – a firmy, které se na digitální transformaci nestihly připravit, čelily vážným problémům. Toto období bylo skutečnou zkouškou odolnosti a připravenosti firem na rychlé změny. Po covidu přišla další výzva – poprvé za celou historii české e-commerce došlo k výraznému poklesu hned několik let po sobě. Mnoho firem, které byly nastavené na prorůstový model, se muselo adaptovat na úplně novou realitu, kde růst nebyl samozřejmostí. Důležitou roli začala hrát také e-commerce tržiště, která změnila konkurenční prostředí. Období covidu přimělo spoustu značek ke spuštění vlastního on-line prodejního kanálu. Už je tento „boom“ za námi? Nebo ještě očekáváte nějakou další vlnu ze strany otálejících firem? Covid byl obrovským katalyzátorem digitalizace, ale nejen ve formě krátkodobého boomu. Spíše bych to nazval změnou paradigmatu, kdy si mnoho firem uvědomilo, že bez online kanálu, na kterém budou schopny odprezentovat – „prodat“ – svou vlastní značku, svou přidanou hodnotu a své USP, budou zranitelné. A domnívám se, že další vlna digitalizace je nevyhnutelná – a to z několika důvodů. Za prvé, nákupní návyky zákazníků se definitivně změnily. Za druhé, stále přibývá technologických nástrojů, které online podnikání zlevňují a zjednodušují. A za třetí, firmy si více než kdy jindy uvědomují, že online prodej není jen doplněk, ale plnohodnotný kanál s obrovským potenciálem. Najednou se zde pohybují i mimoevropská tržiště, která převracejí dosavadní pohled na lokální e-commerce, změnilo se i to, jak se firmy s takovou konkurencí vyrovnávají. Přesto však stále existují podniky, které digitální transformaci odkládaly – anebo dosud váhají. Jsou tržiště hrozbou, nebo příležitostí? Jak by měly české firmy reagovat na rostoucí konkurenci tržišť a zahraničních platforem? Tržiště jako Allegro, Mall nebo Temu představují pro „standardní“ online kanály obrovskou výzvu, ale mohou být i příležitostí. Klíčem je diverzifikace. Naše doporučení klientům je, aby tržiště vnímali jako doplněk ke své vlastní e-commerce strategii, nikoliv jako primární odbytový kanál. Prodejce nebo výrobce se musí smířit s tím, že možnost komunikace značky je na marketplace velmi omezená. Výhodou tržišť je, že se na nich pohybuje významný počet potenciálních zákazníků, kteří se z fáze „SEE“ nebo „THINK“ už posunuli do fáze „DO“. Přechod prodejce výhradně na tržiště však znamená popření vlastní značky, omezení komunikace vlastní přidané hodnoty – a tedy v konečném důsledku popření toho, „proč vlastně ten byznys dělám“. Prodejce tedy musí najít jiný způsob, který mu umožní jeho přidanou hodnotu realizovat – a jak se vymezit proti tomu, co by ho zabilo. Proti tomu, že zůstane jedním z mnoha na tržišti, a jediným diferenciátorem pro něho zůstane cena. Tržiště mohou sloužit jako vstupní bod pro získání širšího publika, ale je nutné současně budovat vlastní značkový kanál, například vlastní prezentační web nebo vlastní e-shop, který poskytne přidanou hodnotu a odliší firmu od konkurence. Pomáháme firmám s integrací marketplace, dropshippingu a exportem dat přímo z jejich systémů. Zároveň je učíme efektivní práci s daty, protože data získaná z vlastního e-shopu využíváme v rámci automatizovaných exportů na tržiště či dropshipping. Tato kombinace umožňuje firmám získat to nejlepší z obou světů. Není to jen „černá nebo bílá“. Všimli jste si nějaké další změny? Jaké další příležitosti přinese e-commerce? Očekávám, že těžiště české e-commerce se přenese z naprosto převažující B2C orientace do kombinace B2B a B2C přístupu. Právě u B2B vnímáme v tomto okamžiku pro české firmy největší potenciál. A poté, co B2C zažilo svůj boom během covidu, nyní se setkáváme s nárůstem poptávky zejména u B2B e-commerce řešení. Výrobci a prodejci, kteří byli dosud orientovaní výhradně na offline kanály anebo delegovali obchodní aktivity na distributory, si začínají uvědomovat, že přímý kontakt s firemním zákazníkem prostřednictvím digitálních kanálů je nejen konkurenční výhodou, ale i nezbytností. Vnímáme to jako další fázi transformace trhu, který má potenciál růst i v následujících letech. B2B e-commerce nabízí možnost diverzifikace prodejních kanálů, zvýšení efektivity díky automatizaci a optimalizaci procesů nebo lepší správu komplexních systémů. Tento potenciál podporujeme našimi prefabrikovanými odvětvovými řešeními, jež zkracují dobu implementace a snižují finanční náročnost projektů. Stále častěji se setkáváme na e-shopech s různými chatboty. Jak se bude nasazení AI projevovat na samotném e-shopu? Zejména ve vyhledávání, třídění produktů a poradenství. Kam se online prodej díky AI posune v příštích letech? Chatboty jsou jen začátkem, a to z mého hlediska nepříliš úspěšným – znám jen málo jejich skutečně úspěšných nasazení, které by koncového zákazníka spíše neodrazovaly. Vývoj půjde spíše jiným směrem: AI bude schopna v budoucnosti změnit Zdeněk Michálek: B2B e-commerce je na svém začátku. Potenciál je obrovský Jakými změnami prošel český online prodej v posledních letech? A jakým výzvám firmy nyní čelí? O těchto a další otázkách včetně nástupu B2B e-commerce, AI či online tržišť s námi diskutoval Zdeněk Michálek, spolumajitel a zakladatel společnosti oXyShop, která se zaměřuje na vývoj středních a velkých e-shopů a B2B portálů na míru. INTERVIEW • ZDENĚK MICHÁLEK • OXYSHOP

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=