SELL: 08 / 2024

SELL 8/2024 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 16 LET NA TRHU DE’LONGHI La Specialista Touch Nový model v ikonické řadě dorazí na trh již v 1. čtvrtletí 2025 100 STRAN Okay má plán na svou záchranu „TRANSFORMACI STRUKTURY MÁ DE’LONGHI ZA SEBOU. NADÁLE ZŮSTÁVÁ LÍDREM TRHU KÁVOVARŮ“ Adéla Shejbalová, De’Longhi MIDEA CHCE VYRAZIT V ROCE 2025 DO BITVY O EVROPU Probudí akvizice Teka Group dřímajícího čínského obra? „NIKDO NEINVESTUJE DO INDUKCE V EVROPĚ TOLIK JAKO SKUPINA BRANDT“ „NÁROČNÉ DVA ROKY JSME PŘETAVILI V 30% RŮST ZNAČKY PHILCO“ SKUPINY VÝROBKŮ Kávovary Vestavné trouby Indukční varné desky „B2B E-COMMERCE JE NA SVÉM ZAČÁTKU. POTENCIÁL JE OBROVSKÝ“ Daniel Kowala, Elmax Store Petr Donát, FAST ČR Zdeněk Michálek, oXyShop Dodavatele žádá o odpuštění velké části dluhu. Podaří se řetězci přežít? „GAGGIA MÁ NA PŘÍŠTÍ DVA ROKY AMBICIÓZNÍ PLÁNY“ Karel Machovský, Espresso Professional Alessio Giambertone, Gaggia

Vážení obchodní partneři, děkujeme Vám za spolupráci a projevenou důvěru v uplynulém roce, přejeme Vám hezké Vánoce a do nového roku Vám přejeme hodně zdraví, štěstí a osobních i pracovních úspěchů. Zároveň se těšíme na další spolupráci s Vámi. MADE IN ITALY ®

otevřeli jste poslední vydání SELLu za rok 2024. Mnozí z vás jím nepochybně listují v době, kdy už kalendář ukazuje leden 2025. Právě z toho důvodu jsme se v čísle zaměřili spíše na budoucnost, byť v některých textech se v rámci kontextu a toho, co události nedávné minulosti ještě dál způsobí, ohlížíme zpět. Rok 2024 byl totiž nepochybně velmi transformativní a přinesl změny jak celkově v Evropě, tak na naší domácí půdě. To vše bude již 5. února tématem takzvaného „TCG Preview“, setkání branže technického spotřebního zboží pořádaného prestižním TCG summitem, který se koná každý rok v jiné evropské metropoli. Samotný summit dorazí do Prahy mezi 9. a 11. dubnem a určitě byste mu měli věnovat pozornost. Do Prahy se sjede mnoho zajímavých osobností nejen evropského, ale i globálního významu. Magazín SELL drobně přispěl k organizaci celé události zapojením některých lokálních špiček z oboru. Všem, kdo dostali pozvánku na únorové „preview“, doporučuji se registrovat. Tato akce je zcela zdarma a poslouží nejen jako avízo toho, co nás čeká v Praze v dubnu, ale také jako diskusní a networkingový event tuzemského trhu. Více informací o celém International TCG Summit najdete na straně 42. Na závěr úvodníku bych chtěl, jako skoro každý rok, poděkovat všem firmám, které podporují projekt SELLu a umožňují mu nejen existovat, ale rozvíjet se a posouvat dál. V současnosti už jsou vás více než tři desítky! Přiznám se, že o něčem takovém se mi před takovými deseti lety ani nesnilo. Ještě jednou díky. A celému trhu přeji, aby vstoupil do roku 2025 pravou nohou Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

kuchyňský robot Cuisinart SM50WHE Marek Fichtner doporučuje!

Zmrzlinovač Cuisinart ICE48E Zmrzlina jako od „Itala“ Zmrzlinovač Cuisinart ICE-48E přináší do domácností radost z vlastních zmrzlinových kreací, které se lehce vyrovnají pohárům z profesionálních cukráren. Přístroj s vyjímatelnou dvojstěnnou nádobou zvládne připravit zmrzlinu, sorbety či mražené jogurty do 30 minut. Díky páce pro dávkování vypadá výsledný dezert jako z točeného stroje. Zdobení je zábavné díky integrovaným dávkovačům posypek a držáku kornoutků. Nechybí ani nádobka na polevy, které lze zahřívat, což umožňuje vytvářet dokonalé zmrzlinové pochoutky. Cuisinart ICE-48E přináší zážitek, který ocení celá rodina. Kávovar Cuisinart DGB2E Kompaktní rozměry a unikátní „single cup“ koncept Tento jedinečný překapávač cílí na menší domácnosti, kde se ráno připravuje zpravidla pouze jedna káva. Navíc jde o zajímavou alternativu kapslových kávovarů či pákových modelů na espresso. Novinka může s ohledem na stoupající popularitu překapávané kávy mezi kávovými nadšenci v Česku upoutat pozornost a vhodně doplnit poměrně jednotvárný sortiment vašeho obchodu, v němž jasně vládnou modely na espresso. Kávovar se vymyká svou koncepcí, kdy obsahuje mlýnek zrnkové kávy, kterou dávkuje přímo do omyvatelného filtru. To není u překapávačů běžné. Filtr s kávou následně uživatel vloží do kávovaru a může spustit přípravu. Na výběr jsou 3 velikosti kávy – 120 ml, 210 ml a 300 ml. Zásobník na zrna má kapacitu 100 g a vyjímatelná nádržka na vodu 1,35 l. Kávovar Cuisinart DCC780E Vkusný a praktický překapávač Alternativní způsoby přípravy kávy jsou u nás v posledních letech stále populárnější. Jedním z nejběžnějších je použití překapávače, se kterým si snadno a rychle dopřejeme větší ranní kávu. Cuisinart nabízí například tento model s nadstandardně velkou skleněnou karafou o objemu 1,8 l a komfortním elektronickým ovládáním, u něhož najdete i časovač. Praktická je i funkce zobrazování hodin. Přípravu samotné kávy vylepšuje velká hlavice pro rovnoměrné rozložení vody ve spařovacím kuželu. Plná záruka 3 roky. www.basyshomeandkitchen.cz

Digitální parní hrnec Cuisinart STM1000E Zdravé jídlo snadno a rychle Pořízení multifunkční parní trouby není rozhodně levnou záležitostí. Cenově mnohem příjemnější alternativou může být tento hrnec pro vaření v páře. Jeho chytře navržený design zajišťuje, že pára obklopí jídlo ze všech stran a dostává se k němu i shora. Příprava jídla je v tomto hrnci nejen rychlá, ale především zdravá, protože nevyžaduje žádný přidaný tuk nebo olej. Hrnec je připraven k provozu už 30 vteřin od zapnutí a má celkovou kapacitu 5 l. Na displeji lze nastavit časovač a k dispozici jsou i funkce udržování teploty, opětovného ohřevu a pauzy (umožňuje jídlo okořenit nebo přidat další ingredience bez přerušení cyklu vaření). Dodáván je nerezový napařovací tác, dvě samostatné nerezové nádoby na menší zeleninu, skleněná napařovací mísa i kniha receptů. Pizza trouba Cuisinart CPZ120E Neapolská pizza snadno a rychle Vykouzlit v běžné domácí troubě pravou italskou pizzu není jednoduché. Popravdě je to v podstatě nemožné, protože na celém světě zbožňovaná pochoutka vyžaduje přípravu při výrazně vyšší teplotě, než jakou nabízejí klasické trouby a sporáky. Navíc je potřeba použít při přípravě takzvaný pizza kámen, aby měla pizza křupavý korpus a upekla se během dvou až tří minut. Cuisinart chce svým zákazníkům přesně takovou pizzu dopřát i v domácích podmínkách, a proto představuje speciální troubu, v níž lze upéct tradiční neapolský typ o velikosti 31 cm při teplotě až 400 °C. S dodávaným příslušenstvím se můžete pustit také do chicagského stylu„deep dish“ pizzy či ohřát již vychladlou pizzu, aby vám opravdu chutnala. Horkovzdušná fritéza a trouba Cuisinart TOA60E Řešení 2 v 1 nejen na chatu či chalupu Největším prodejním hitem posledních let od značky Cuisinart je tato jedinečná volně stojící mini trouba, která funguje i jako horkovzdušná fritéza. Na rozdíl od ní má ale celkem 7 funkcí, takže kromě fritování pomocí horkého vzduchu umí také opékat, péct, grilovat, zapékat, toastovat a udržovat jídlo v teple. Díky kapacitě 17 l v ní lze najednou připravit jídlo pro celou rodinu, přičemž teplotu vybíráte mezi 90 °C a 230 °C. Dodávána je s roštem, košíkem na fritování a plechem. Plná záruka 3 roky.

Food procesor Cuisinart 1300BE Výkon, spolehlivost a nadstandardní výbava Vlajkovou lodí portfolia food procesorů Cuisinart je tento model určený opravdovým nadšencům do vaření. Co všechno jim nabízí? Základ tvoří stabilní a robustní tělo s 550W motorem. Z množství dodávaného příslušenství budou vaši zákazníci nepochybně příjemně překvapeni. • 2 mísy s objemem 3 l a 0,95 l vložené do sebe. Suroviny z menší nádoby se díky těsnění do větší při zpracování nedostávají. • Sekací a mixovací čepele • Hnětací hák na těsto • Polohovatelný přesný krájecí kotouč pro plátky 1–7 mm (s nastavením po 1 mm) • Oboustranný kotouč pro jemné nebo střední strouhání • Kostičkovač • Spiralizér • Pouzdro pro uložení a organizaci příslušenství • Kniha receptů Rýžovar Cuisinart CRC400E Nejen dokonalá rýže Připravit rýži, aby měla tu správnou tvrdost, konzistenci a nebyla z ní bílá blátivá kaše, vyžaduje zkušenosti a um. Jednoduchým řešením je pořízení rýžovaru, který se o vše postará za vás a vždy nabídne ten nejlepší výsledek. A to i v případě speciální rýže na sushi. Model Cuisinart CRC400E lze samozřejmě použít i k vaření různých druhů obilovin a dalších pokrmů včetně ryb nebo zeleniny. Jelikož hrnec funguje na principu vaření v páře, uchovávají si potraviny nutriční látky. Oficiálním distributorem značky Cuisinart pro ČR a SR je společnost BaSys CS. Mlýnek na sůl a pepř Cuisinart SG6BE Elegantní řešení s dobíjecím stojánkem Vždy připraven k použití – takto by se dal jednoduše popsat elektrický mlýnek Cuisinart s integrovaným akumulátorem a dobíjením v dodávaném stojánku. Obsahuje 2 samostatné nádoby, zpravidla na sůl a pepř, a k mletí používá keramické kameny. Vyjímatelná miska ve spodní části shromažďuje přebytečné kousky a udržuje pracovní plochu v čistotě. Vestavná měrka umožňuje přesně tolik koření, kolik je potřeba.

Obsah 8/2024 3 Editorial 6 Okay má plán na svou záchranu. Součástí návrhu je požadavek na prominutí až 50 % dluhů 8 Novinky a video Video prezentace inovativního kartáče Rowenta Hair Therapist 9 Traminal představuje „kalendář“ prémiových značek 10 Catler Do detailu vyladěné kávovary 12 Novinky a video Video prezentace podlahové myčky Dyson WashG1 14 Novinky ChiQ čelí v USA zákazu a další zprávy 16 Čínská šachová partie v Evropě Midea vyrazí během roku 2025 do bitvy o starý kontinent midea-ifa.jpeg 20 Adéla Shejbalová z De’Longhi: Transformace struktury je už za námi. V kávovarech jsme nadále jasným lídrem trhu 22 De’Longhi La Specialista Touch Spojení ikonického designu a inovace 24 Skupina výrobků Kávovary 25 Studené, sladké i horké kávy Inovativní JURA J10 již na jaře 2025 27 Na vlně nostalgie s novou unikátní snídaňovou kolekcí Rohnson 32 Inovovaná Gaggia Magenta Model Moonlight Grey přináší i novou trendy funkci 34 Alessio Giambertone: Gaggia má na příští dva roky ambiciózní plány. Všechny kávovary vyrábí a bude nadále vyrábět v Itálii 35 Karel Machovský z Espresso Professional: Domácí kávovary jsou pro nás stejně důležité jako ty profesionální 36 Haier ID Titanium Series 6 Čerstvost na míru vašim potřebám 38 Rok 2024, rok změn. 7 nejdůležitějších událostí roku 2024 z českého pohledu 40 Vaření a pečení s novými spotřebiči Candy Bake a Candy Cook 20 34 6 16

42 Prestižní International TCG Retail Summit dorazí v dubnu do Prahy. Promluví i přední postavy české scény 44 Novinky Luboš Filip nově v HP Tronicu a další zprávy 45 Praktické pultové mrazničky PRIMO míří na český trh. Včetně netypického 99litrového modelu 46 Novinky MORA oslavila 200 let a další zprávy 48 Nové portfolio kuchyňských spotřebičů Whirlpool W Collection 50 Petr Donát z FAST ČR: Poslední dva roky byly extrémně náročné. Tvrdou práci jsme ale přetavili v 30% růst značky Philco 52 Philco Cooking Black Králové černé elegance a výkonu ve vaší kuchyni 55 Zrcadlo aneb chvilka k zamyšlení Nastal začátek konce lokálních zastoupení? 56 Skupina výrobků Vestavné trouby 63 Unibon Už 30 let servisujeme retail 66 Pestrý mix vestavných spotřebičů Amica 68 Daniel Kowala z Elmax Store: Nikdo v Evropě neinvestuje do indukční technologie tolik jako skupina Brandt. Nová vestavba De Dietrich bere dech 70 De Dietrich Philharmonie Designový a technologický skvost míří na český trh 74 Zdeněk Michálek z oXyShop: B2B e-commerce je na svém začátku. Potenciál je obrovský Zdenek Michalek - Oxyshop.jpg 76 Nové barevné provedení vestavných spotřebičů Miele Perleťově béžová se hodí do většiny interiérů 78 Skupina výrobků Indukční varné desky 88 Beko Jak vysvětlit technologie? Zábavně! 90 Cuisinart chystá marketingovou ofenzivu i spoustu novinek na rok 2025 92 Teka se připravuje na transformativní rok 2025 Stávající nabídka se nadále na trhu vymyká 95 Veletrhy 2025 Kam vyrazíme s kamerou? 96 Daewoo je zpět na českém trhu. Značka zamířila nejprve do Alza.cz. Připravuje se širší distribuce VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 35 42 50 68

6 6 • Sell • 8/2024 TÉMA ČÍSLA • OKAY V dokumentu uvádí Okay jako důvody svých problémů nepříznivý ekonomický vývoj, důsledky pandemie, vysokou inflaci a změny spotřebitelského chování. To vše jí způsobilo výrazné finanční ztráty navzdory investicím do e-commerce. Zmíněna je i silná konkurence zahraničních e-shopů. Okay má samozřejmě pravdu, že odkládání nákupů ze strany spotřebitelů v posledních letech, pokles trhu s elektrem v rámci postcovidové korekce (během pandemie naopak prodeje bujely) či skokové zvýšení nákladů na provoz představovaly pro trh nemalý problém. Změnám a jejich dopadům čelili všichni. A spousta firem, stejně jako Okay, přestřelila svá covidem vyhnaná očekávání, kam trh s elektrem dál poroste. Příliš velké skladové plochy a další zpětně vzato neuvážené investice potrápily Okay má plán na svou záchranu. Součástí návrhu je požadavek na prominutí až 50 % dluhů Řetězec Okay, který se již několik měsíců potýká s finančními problémy, zmenšil svou síť prodejen a zahájil poměrně razantní propouštění. Nyní je firma v tříměsíční ochraně před věřiteli, čímž se snaží předejít svému krachu. Problém pro ni nepředstavují pouze dluhy překračující půl miliardy korun, ale i to, že má v posledních měsících problém získat od dodavatelů nové zboží k prodeji. Redakce magazínu SELL získala návrh restrukturalizace společnosti Okay, který mimo jiné počítá s odpuštěním až poloviny dluhu ze strany věřitelů. Šance na schválení je dle názorů insiderů z branže domácích spotřebičů velká. Poslední otevřená pražská prodejna řetězce Okay se nachází na Proseku. Prezentace produktů byla v Okay vždy velmi jednoduchá až strohá. Firma se vždy profilovala jako prodejce s nízkými cenami.

7 Sell • 8/2024 • 7 TÉMA ČÍSLA • OKAY celý trh. Problémy firmy Okay ale tkví dle našeho názoru ještě v dalších oblastech – Datart, Planeo, Alza a další firmy se s negativními vlivy dokázaly vyrovnat a naopak dál investovat, růst, akvírovat a tak dále. Okay na rozdíl od zmíněných konkurentů zůstal v mnoha ohledech trčet v minulosti. Dodavatelé celé roky v diskusích o tomto řetězci hovoří o „devadesátkové“ firmě, která v systému svého fungování z devadesátých let příliš nevystoupila. Krach řetězce Okay si nezávislé značky nepřejí Přestože mnohým dodavatelům dluží firma Jindřicha Životského nemalé peníze a v rámci případného schválení zmíněného návrhu by jim ani velkou část dluhů neuhradila, není postoj branže k Okayi vyloženě negativní. Mimo záznam naprostá většina zástupců těchto firem hovoří o tom, že konec řetězce povede jen k dalšímu posílení dominujících velkých prodejců, kteří mají všichni své privátní značky. Okay je pro značky posledním poměrně významným hráčem, který žádnou privátní značku nemá, takže nejsou při vyjednávání s ním diskriminovány. Výjimkou není u konkurentů striktní odmítnutí či přinejmenším nezájem o určité zboží s tím, že mají srovnatelný produkt pod vlastní značkou (a je na něm mnohem větší marže). Pro nezávislé značky a výrobce je na konsolidovaném trhu těžší a těžší uspět, a tak se jejich názoru, že by bylo pro celý trh lepší, kdyby Okay přežil, nelze divit. Otázkou samozřejmě je, jak by následně fungovaly jejich obchodní vztahy po tom, co by někteří z dodavatelů odepsali až desítky milionů korun. Kolik zaplatí Okay dodavatelům? Firmám z kategorie dodavatelů zboží navrhuje Okay uhradit 45% dluhů – 25% do 30 dnů ode dne účinnosti restrukturalizačního plánu (předpokládá se, že k tomu dojde nejpozději v polovině roku 2025) a 20% v rovnoměrných měsíčních splátkách po dobu jednoho roku. Mezi významné věřitele z této kategorie patří firmy Gorenje či Concept Jindřicha Valenty, pro které byl Okay velmi důležitým prodejním kanálem. Jejich názor na plán restrukturalizace bude důležitý, protože za každou 1 korunu pohledávky připadne straně jeden hlas. Okay v dokumentu uvádí, že předpokládaný termín hlasování je březen 2025, kdy návrh předloží dotčeným stranám. Vedle dodavatelů zboží patří mezi významné věřitele banka UniCredit či pronajímatelé skladových a prodejních ploch. Životský plánuje uzavřít kamenné prodejny Okay již v druhé polovině roku 2024 zahájil svou transformaci, která vedla jak k uzavření nejméně úspěšných prodejen, tak výraznému propouštění zaměstnanců. Další vlna zavírání prodejen ovšem již nebyla z popudu řetězce, nýbrž pronajímatelů, kterým Okay dlužil nájemné. Jindřich Životský měl v posledních týdnech schůzky s mnoha dodavateli a postupně jim prezentuje svou vizi revitalizace firmy Okay. Základem je zrušení kamenných prodejen, jak nám potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů. Nahradit je mají skladové výdejny podobné té, jakou už provozuje Okay v Brně. Cílem je celý proces prodeje maximálně zlevnit a zaměřit se na prodej přes internet při zcela minimálních investicích do komunikace. Okay nechce platit za spolupráci s Heurékou ani dalšími nástroji, které výrazně podporují prodej, říkají naše zdroje. Okay bude i v případě, že dojde ke schválení restrukturalizačního plánu, čelit mnoha negativním faktorům. Určitou šanci situaci ustát ale má. A jak už jsme napsali, zástupci několika značek nám mimo záznam potvrdili, že je schválení připravovaného návrhu pravděpodobné. Nic to však nemění na tom, že má Okay nadále problém sehnat zboží. Firmy, kterým dluží peníze, často odmítají dodat další produkty navzdory nabízené platbě předem. Především ve větších firmách je totiž stávající dluh pro další spolupráci překážkou. Co vše chce Okay podle svého návrhu změnit? • Optimalizace provozu – snížení skladových a logistických nákladů, zefektivnění obrátkovosti zásob a cílené snížení mzdových výdajů. • Přesměrování marketingu – zvýšená orientace na digitální kanály. • Uzavření ztrátových prodejen – snížení počtu kamenných poboček a zaměření se pouze na 5–10 klíčových lokalit, což má výrazně snížit také mzdové náklady firmy. • Úprava dluhů – částečné prominutí dluhů věřitelů a rozložení jejich splácení do jednoho roku. Okay v závěru prezentace projektu své záchrany uvádí, že věří, že restrukturalizace povede k dlouhodobé stabilizaci a udrží firmu mezi předními maloobchodníky na českém trhu. Společnost zdůrazňuje svůj závazek vůči zákazníkům, zaměstnancům i obchodním partnerům a vyzývá k podpoře tohoto procesu. Zda ve své snaze uspěje, se dozvíme nejpozději za pár měsíců. Redakce magazínu SELL požádala firmu Okay o vyjádření k článku. Do uzávěrky čísla neobdržela reakci. Lubor Jarkovský Okay koupil v roce 2012 sedm prodejen nábytkářského řetězce Jena a postupně rozšířil sortiment právě o nábytek i v některých svých prodejnách. Zprvu zvláštní kombinace se ukázala jako funkční, byť nábytek tvoří jen asi pětinu obratu firmy. Na rozdíl od cenově zerodovaného elektra je na něm výrazně vyšší marže. Na druhou stranu vyžaduje jeho prezentace nemalé plochy.

8 • Sell • 8/2024 8 VIDEO https://tinyurl.com/rowenta24 Rowenta uvedla na trh nový kartáč na vlasy, na jehož vývoji pracovala několik let. Novinka slibuje obnovení a oživení vlasů. Jak funguje? A co s vlasy dělá? Podívejte se na video. Stylová a moderní AGA Black Edition jako ikona kuchyně Legendární značka AGA představuje nové provedení Black Edition, které sleduje aktuální trendy v podobě stále větší obliby spotřebičů v černé barvě. Novinka vyniká kompletně černým povrchem z vrstveného smaltu, který pokrývá každý detail, od vík varných desek až po tradičně stříbrné madlo. Výsledkem je elegantní a dramatický vzhled, jenž dodá každé kuchyni punc luxusu. Každý model z této kolekce má řadu inovativních funkcí a díky šířce od 100 cm do 210 cm je nabídka mimořádně široká. Sporáky AGA nabízejí bezkonkurenční zážitek z vaření a řada 7 Series je posouvá ještě o kousek dál díky dalším funkcím navrženým tak, aby dokonale vyhovovaly vašim preferencím. NOVINKY A VIDEO

Vše skladem Kuvings AUTO10 Hands-Free odšťavňovač! AUTOmatické krájení a lisování, nejsnazší čištění, maximální výtěžnost a obsah nutrientů, dokonale čistá šťáva, záruka 10 let. Big Berkey Až 23 TISÍC litrů pitné vody s jediným filtrem. Bez připojení na elektřinu či tlakovou vodu. Odstraní dokonce i viry. Dokonale čistá voda kdykoli a kdekoli. NutraMilk processor Nejvýkonnější stroj svého druhu na světě. Nejsnazší domácí i komerční výroba čerstvého PŘÍRODNÍHO rostlinného a ořechového mléka a másla bez aditiv. IRD5 CI by Yden Nejúčinnější technologie INFRA sušení potravin. Uchová více živin, chuti, barvy, vůně a prodlouží trvanlivost. Šetří energii a místo na uskladnění. Lurch Termo láhve, jídelní boxy a další pomocníci. Super atraktivní DESIGN, extrémní odolnost, spolehlivost, paleta barev a prémiová kvalita. Do práce, do školy i pro outdoor. AMT World‘s Best Pan EXTRÉMNĚ odolné a mimořádně efektivní nepřilnavé nádobí německé výroby s unikátní vrstvou teflonu tvrzeného keramickou složkou. Waldner-Biotech Single RUČNĚ vyrobený mlýnek na obilí z masivního dřeva, maximální efektivita mletí na skutečných kamenech, nastavitelná hrubost mouky. Mele všechny zrniny. Vitamix A3500 Číslo 1 mezi mixéry celého světa. IKONA s historií přes 100 let! Dokonale zkapalní a pulverizuje. Miláček michelinských kuchařů. Záruka 10 let! OneLife Čistička vzduchu s jediným omyvatelným FILTREM na celý život! Žádné skryté náklady. Odstraní nečistoty až 30× menší než HEPA filtr! Ankarsrum UNIKÁTNÍ systém rotační mísy, široká řada příslušenství, extrémní efektivita a síla při hnětení těsta, největší kapacita nádoby a záruka 7 let! Abien Magic Grill Vrchol technologie grilování. Jediný svého druhu, stolní TEPPANYAKI gril se senzorovou termální fólií pro barbecue bez kouře po celý rok. Skvělý je i na vajíčka a palačinky. Eaziglide Neverstick Prémiová řada ULTRA nepřilnavého vysoce odolného nádobí s patentovanou technologií povrchové úpravy zaručující dokonalé vaření. Samura VYBROUŠENÉ kuchyňské nože. Dokonalá fúze staletími prověřené japonské nožířské tradice a moderních evropských technologií, preciznosti, designu a super kvality. PIKA Vše v jednom! Potravinové boxy ze skla či nerezové oceli pro použití v mikrovlnné i pečicí troubě a lednici i mrazáku. Boxy lze vakuovat i štosovat. www.traminal.cz • www.atranet.cz Kalendář prémiových značek Traminal, s. r. o. – výhradní dovozce a distributor prémiových značek – vysoká kvalita, dlouhá životnost a vlastní servis

Pákové espresso, umění ve vašich rukou Milovníci autentického espressa ocení prémiový model páky Catler ES 910, který kombinuje klasický design s moderními technologiemi. Systém dvojitého čerpadla a přesná regulace teploty zajišťují dokonalou extrakci kávy, zatímco mlýnek s 30 úrovněmi hrubosti mletí umožňuje přizpůsobit chuť i vašim velmi specifickým preferencím. Kávovar je určen pro opravdové fajnšmekry, kteří ocení individualitu v každém šálku. Jedná se o špičkové pákové espresso s maximální kontrolou nad celým procesem přípravy kávy. Tlak 20 barů pro extrakci kávy a 5 barů pro ohřev páry zaručuje dokonalé espresso i sametově nadýchanou mléčnou pěnu. Páka o průměru 58 mm, 30 úrovní nastavení mletí a nádrž na vodu o objemu 2,5 litru poskytují maximální flexibilitu pro přípravu nápojů. Kombinace masivního kovu, černého dotykového displeje a klasického manometru dodává přístroji elegantní vzhled, který v kuchyni vynikne. Každý den si můžete užívat autentickou chuť espressa, cappuccina nebo latté ve své vlastní kavárně. Automatické kávovary, pohodlí a preciznost Pro ty, kdo hledají komfort a rychlost, nabízí značka Catler řadu automatických kávovarů. O modelu Catler EA 950 říkáme, že se jedná o super automatické espresso. Je perfektní kombinací funkčnosti, kvality a pohodlí a je určeno pro vysokou Značka Catler přináší na trh široké portfolio kávovarů, které uspokojí jak příležitostné milovníky kávy, tak i náročné gurmány. Od elegantních pákových modelů přes chytré automatické kávovary až po praktické kapslové systémy nebo stylové překapávače. Nezáleží, jakou kávu pijete – záleží, aby chutnala dokonale. Naším závazkem je prvotřídní kvalita vydané kávy a perfektní chuť s plným aroma. Catler EA 950 Káva na míru vašemu životnímu stylu Do detailu vyladěné kávovary Catler ES 910 Dvojitý Thermoblock Tlak 20 barů Tlak 19 barů Napěňovač mléka

denní zátěž, protože vám s přehledem připraví velké množství káv s mlékem nebo bez. Má nerezový ocelový mlýnek s možností nastavení hrubosti mletí, zásobník na čtvrt kilo kávy a nádržku na vodu s objemem 1,7 l, kterou pohodlně doplníte. Také je vybaven systémem inteligentního čistění, aby každá vaše káva byla dokonalá. Můžete si vybrat ze 7 druhů nápojů. Kávovar je vybaven i napěňovačem mléka, a tak si vychutnáte kromě fantastického espressa také nadýchané cappucino. Pokud rádi zkoušíte něco nového, pořiďte si model Catler EA 850 a hrajte si s chutí kávy. Na velkém 7“ barevném displeji si zvolíte, na jaký nápoj máte zrovna chuť, a připravte si ho díky možnosti vlastního nastavení tak, jak ho máte rádi. Navíc si může vybrat z 18 kávových receptů z celého světa, připravíte si potřebné ingredience a displej vás provede krok za krokem přípravou například Cherry Lady, Café Bombón nebo Velvet. Samozřejmostí jsou automatická nastavení pro espresso, americano, macchiato nebo Cortado. Automatické espresso má tlak 19 bar, je vybaveno ocelovým mlýnkem s možností nastavení hrubosti mletí a zásobníkem na kávu s kapacitou 250 g. Precizní příprava kávy se potkává s velmi výrazným moderním vzhledem. U obou zmíněných automatických kávovarů oceníte i možnost vyjmutí spařovací jednotky a možnost udržovat kávovar jednoduše v perfektní čistotě. Rodinu spolehlivých automatů uzavírá model Catler Cubisto, který nabízíme ve třech designově odlišných provedeních s mlékem nebo bez. Má nerezový mlýnek s nastavením hrubosti mletí, tlak 19 barů, vyjímatelnou nádrž na vodu o objemu 1,2 litru a na přehledném dotykovém displeji snadno navolíte espresso, lungo či jen horkou vodu. Je to dokonalost kávy v kostce. Kapslové systémy, rychlost a flexibilita Pokud je váš život dynamický, chápeme, že svou oblíbenou kávu potřebujete tady a teď! Pro vás máme v nabídce kapslová espresa Porto a Renzo. Nabízejí možnost přípravy kávy z různých druhů kapslí a také z mleté kávy. Jsou kompaktní, takže s vámi mohou držet krok. Kávovar Porto s označením ES 7XX nabízíme ve 4 barevných provedeních. Pro milovníky pořádku i se zásobníkem na kapsle a adaptéry. Ty jsou tři pro nejprodávanější druhy kapslí a jeden na mletou kávu. Pro milovníky funkční krásy máme dokonale postavené kapslové espresso Renzo ES 750 G v šedém a ES 751 B v černém provedení. Vyniká tlakem 20 barů, velkou nádrží na vodu s objemem 1,6 litru a moderním barevným displejem. Má také tři adaptéry na kapsle nejrozšířenějších rozměrů a adaptér na mletou kávu. Je na rozdíl od série Porto vybaven zásobníkem na mléko s napěňovačem. Catler Renzo vdává hold nejen italské architektuře, ale i perfektnímu espressu. Filtrovaná káva s dotekem elegance Potřebujete silnou a velkou kávu? Pak pro vás máme kávovar na filtr Catler CM 4012. Díky manuálnímu nastavení teploty vody v rozmezí 80–98 °C a integrované váze s přesností ±3 g si snadno vyladíte chuť a intenzitu. Luxusní skleněná karafa s kapacitou 1 litru podtrhuje výjimečný design tohoto přístroje, který si poradí jak s ruční přípravou, tak s automatickými programy. Funkce jako odložený start, odvápnění nebo ohřátí vody na 100 °C dělají z tohoto kávovaru dokonalého společníka pro každodenní kávový rituál. Mlýnek na kávu dělá chuť Tajemství dokonalého espressa je ukryto v mlýnku a umění s ním zacházet. Správně připravená káva představuje 70 % úspěchu. Catler proto nabízí profesionální mlýnky na kávu. Kónický mlýnek Catler CG 8011 je osazený kovovými výměnnými kameny, má 25 stupňů nastavení hrubosti, 2 držáky pro různé velikosti pák a zásobník na 250 g kávy. Model Catler CG 510 v moderním vzhledu s LED displejem má 31 nastavení hrubosti mletí, takže s ním namelete kávu pro všechny známé druhy přípravy, je také vybaven 2 držáky pro různé velikosti pák včetně profesionální. Ať už hledáte klasické espresso, multifunkční automat s chytrými funkcemi nebo filtr, Catler je váš spolehlivý partner pro každodenní dokonalou kávu. Inspirujte se na www.catler.cz Catler CM 4012 Volba 1-4 šálků Catler EA 850 Tlak 19 barů Nastavení mlýnku Catler ES 751 B Renzo Tlak 19 barů Tři velikosti šálku Catler EA 802 Cubisto Tlak 19 barů Nastavení mlýnku Catler CG 510 31 stupňů nastavení hrubosti mletí

12 12 • Sell • 8/2024 VIDEO https://tinyurl.com/washg1 Britský Dyson vyslal na trh svůj vůbec první vytírač podlah. Dostojí firma svému renomé a překoná novinka konkurenci? AEG získalo 5 ocenění Stiftung Warentest v rekordním čase Značka AEG dosáhla významného milníku v kategorii péče o prádlo. Během pouhých 14 měsíců se stala první značkou, jejíchž pět modelů získalo prestižní ocenění Stiftung Warentest, který je považován za jeden z nejkvalitnějších a nejvěrohodnějších testů v Evropě. Tento úspěch zahrnuje pračky, sušičky i kombinované modely. V případě sušičky AEG 9000 AbsoluteCare Plus TR9T75680 hovoří Stiftung dokonce o „novém zlatém standardu“ v rámci této kategorie spotřebičů. Všechny spotřebiče pak spojuje snaha o maximální efektivitu chodu za použití inovativních technologií, mezi nimiž nechybí chytré měřicí senzory, parní funkce a další. Některé z oceněných modelů jsou dostupné i na českém trhu – ať už konkrétní model, nebo jeho ekvivalent určený k prodeji u nás. NOVINKY A VIDEO

14 14 • Sell • 8/2024 NOVINKY Miele Brand Day ukázal novinky z IFA konečně v Česku Německá společnost Miele oslavila své 125. výročí i v České republice formou celodenní prezentační akce konané v pražském Miele Experience Center. K vidění zde byly jak právě uváděné vestavné spotřebiče v perleťově béžovém provedení, tak teprve chystané novinky v podobě nastupující generace vysavačů Guard či praček a sušiček Nova Edition. Večerní částí, která byla vyhrazená obchodním partnerům, provázel hosty moderátor Libor Bouček. Akce se zúčastnili také ambasadoři značky – slavný šéfkuchař Zdeněk Pohlreich, vítězka MasterChef Kristína Nemčková, modelka Jitka Nováčková, beach volejbalisté Ondřej Perušič s Davidem Schweinerem a nově také food influenceři Lubojatzky Couple. Čínský Changhong čelí obvinění z nucené práce a v USA byl zakázán prodej jeho výrobků Americká vláda zařadila čínskou společnost Changhong Meiling Co., která mimo jiné vyrábí spotřebiče a televizory pod značkou ChiQ, na seznam zakázaných subjektů. Důvodem je podezření na využívání nucené práce v čínském regionu Sin-ťiang. Tento krok je součástí širšího úsilí USA o omezení dodávek výrobků spojených s porušováním lidských práv. Vláda USA potvrdila, že na základě zákona o prevenci nucené práce Ujgurů je blokován dovoz spotřebičů a televizorů z produkce Changhong Meiling do USA. Changhong, působící také v Česku, produkuje elektroniku od televizorů po domácí spotřebiče. Tento případ odráží rostoucí tlak na společnosti, aby sledovaly své dodavatelské řetězce a zajišťovaly, že nejsou spojeny s praktikami nucené práce. USA přitom nejsou jedinou zemí, která podniká podobné kroky; obdobné restrikce zavedla i Kanada a další státy. LG mění svou strukturu v rámci nové dlouhodobé strategie „Vize budoucnosti 2030“ Společnost LG Electronics oznámila v druhé polovině listopadu řadu organizačních změn, které schválila její správní rada. Cílem této restrukturalizace je urychlit realizaci střednědobé až dlouhodobé strategie společnosti „Vize budoucnosti 2030“ posílením meziorganizační synergie. Základ budou tvořit čtyři samostatné společnosti – Home Appliance Solution (HS), Media Entertainment Solution (MS), Vehicle Solution (VS) a Eco Solution (ES). Změny včetně nových názvů mají reflektovat vývoj na trhu a větší zaměření na služby, které se s používáním výrobků pojí. Například divize MS se zaměří na operační systém webOS, z něhož chce učinit jednu z předních platforem pro poskytování obsahu.

Děkujeme Vám, našim obchodním partnerům i Magazínu SELL, za projevenou důvěru a úspěšnou spolupráci. Přejeme, aby nadcházející rok přinesl spoustu radosti, inspirace a další společné úspěchy. Výhradní distributor Dyson pro Českou republiku a Slovensko.

16 16 • Sell • 8/2024 TÉMA • MIDEA A EVROPA „Host vyhazuje vrchního“ Evropské i americké firmy si na sebe v posledních desetiletích upletly bič. Překotný přesun produkce do Číny za účelem snížení nákladů začal přinášet na západní trhy už od osmdesátých let cenově dostupnější produkty. Nadšení spotřebitelů z klesajících cen výrobků včetně spotřebičů, za nimiž stála v nemalé míře i méně nákladná výroba v „levnějších“ zemích včetně Číny, bylo obrovské. Stejně jako značek z růstu trhu. V tichosti za velkého přispění západních peněz ovšem vyrostly v Číně, ale i Turecku a dalších zemích producenti, kteří svým někdejším chlebodárcům tak trochu přerostli přes hlavu. Midea, Haier, Hisense, Arçelik či Vestel nedominují pouze několik posledních let v berlínských halách veletrhu IFA, kde přebírají plochy od (z pohledu Evropana) tradičních značek, ale celkově na světovém trhu spotřebičů. A zejména od druhé poloviny minulé dekády se začaly angažovat ve velkém mimo své domácí oblasti. Jejich příchod do Evropy prostřednictvím akvizic zcela přepsal rozložení sil na trhu domácích spotřebičů. Situace je pro západní konkurenty o to vážnější, že několik desetiletí zadávali (a nadále zadávají) u těchto firem výrobu vlastních produktů. Midea a spol. tak měly dostatek času se nejen naučit vyrábět kvalitní spotřebiče, ale vzít si od jednotlivých vzájemných konkurentů ty nejlepší nápady, technologie a řešení. Do Evropy tak přicházejí jako vyspělí a kvalitní producenti, navíc s jednoznačnou výhodou mnohdy kvalitnějších digitálních platforem a smart systémů. Čínská šachová partie v Evropě Midea vyrazí během roku 2025 do bitvy o starý kontinent • Dřímající Midea se probouzí a plánuje velkolepý vstup do hry • Haier a Hisense se připravují na střet • Spojení Beko a Whirlpool jako hradba proti náporu z Číny • Korejské firmy pokračují v rozvoji, ztrácejí ale svou někdejší dravost Rok 2025 s velkou pravděpodobností přinese v Evropě další velké představení na trhu domácích spotřebičů a opět bude důkazem pokračujícího posilování expandujících asijských firem na úkor tradičních západních výrobců, kteří se ocitají pod stále větším tlakem. Obr Midea, který dlouhé roky přešlapoval v Evropě na místě, totiž plánuje v kontextu s avizovanou akvizicí Teka Group výrazně změnit charakter svého působení na kontinentu. V Evropě i v Česku to výhledově přinese další změny – lze očekávat, že budou nadále posilovat zejména čínské firmy, a to i díky chytře zvolené strategii akvizic tradičních evropských výrobců a značek. Továrna Midea v Číně, kde se produkují mikrovlnné trouby.

17 Sell • 8/2024 • 17 TÉMA • MIDEA A EVROPA Čínské peníze v Evropě V případě velkých čínských výrobců domácích spotřebičů lze hovořit v zásadě o třech firmách – Haier, Hisense a Midea. Samozřejmě jsou i další, jako Gree, ale tato společnost se soustředí hlavně na výrobu klimatizací. Ze zmíněné trojice již velmi aktivně v Evropě působí Haier a Hisense, přičemž první jmenovaný je už osm let za sebou nejrychleji rostoucím výrobcem v Evropě. Klíčovou pro jeho vstup na zdejší trhy byla akvizice italského výrobce Candy Hoover v roce 2018. Ve stejném roce koupil Hisense slovinskou firmu Gorenje. Pouze Midea žádný takový krok nepodnikla a v následujících letech se pravidelně spekulovalo, koho koupí. Mnoho lokálních evropských producentů už přitom nezbývalo. Že však Midea něco chystá, bylo zjevné už z jejích velkolepých účastí na veletrhu IFA. Jednoznačně vysílala signál, že má o Evropu zájem, byť působilo zvláštně až rozporuplně, že se další měsíce a roky nic neděje. Firma na jednu stranu ukazovala působivé technologické inovace v Berlíně, aby současně vysílala do zdejších obchodů jen to nejlevnější zboží. Roli v tom mohla hrát i její větší roztříštěnost na množství v podstatě nezávisle fungujících firem. Po letech čekání, co třetí čínský gigant v Evropě předvede, se konečně dočkáme již brzy odpovědi. Midea se připravuje na schválení akvizice Teka Group V roce 2023 sama Midea potvrdila svůj zájem o firmu Electrolux. I když to mohlo působit zvláštně – že je Electrolux příliš velkým soustem, když Haier a Hisense kupovaly mnohem méně významné evropské značky a producenty –, opak byl pravdou. Tehdy 58miliardová (USD) Midea chtěla koupit několikanásobně menší Electrolux. Jenže k dohodě překvapivě nedošlo, byť se v kuloárech nadále spekuluje o tom, že nejsou jednání zcela mrtvá. Midea každopádně přistoupila k alternativnímu řešení v podobě Teka Group. Na českém trhu nemá žádnou velkou pozici, jenže 12 továren po světě a globální přítomnost s jednoznačným důrazem na domácí Evropu by z ní učinily pro Mideu ideální vstupenku na Západ. A přestože ještě není transakce schválena ze strany antimonopolních úřadů, máme ze zdrojů blízkých firmě podrobné informace o jejích plánech, jakmile akvizice získá zelenou. K tomu by mohlo dojít už v lednu. Co chystá Midea v Evropě? Jakmile dojde k potvrzení akvizice Teka Group a podpisu smlouvy, chystá se Midea dle našich zdrojů aktivovat takzvaný „120denní plán“, který se týká všech oblastí integrace Teka do svých struktur. Již nyní na všem Midea intenzivně pracuje a analyzuje situaci včetně toho, co bude Teka potřebovat pro svůj odraz k dynamickému růstu. Podobně jako v Haieru nebo Hisensu nebudou Číňané do zakoupené struktury ihned vstupovat, ale chtějí maximálně využít lokálního know-how. Na druhou stranu lze ale očekávat výrazné zaměření na zefektivnění činnosti. Midea, stejně jako další asijské firmy, je hodně zaměřená na data a jejich analýzu. Veškeré zvolené kroky by měly být podložené a učiněné na základě faktů. Že je Midea pro Teku tím správným partnerem, který firmě pomůže, dokazuje kupříkladu i to, že situaci, kdy nemá Teka výrobní linku na klasické hi-light sklokeramické desky, jejichž prodeje se oproti očekáváním přestaly propadat, Midea ještě v roli obchodního partnera rychle vyřešila a tento typ desek španělské firmě dodala. Co je pro Teka Group také zásadní, je refinancování půjčky, jejíž vysoké úroky firmu trápily. Refinancování zajistí právě Midea. A to není samozřejmě vše. Midea se chystá do společnosti Teka dál investovat a poskytne jejím značkám obrovské množství inovací. Současně by mělo dojít k rozšíření produktového portfolia – například o zcela nové designové řady či zcela nové kategorie, jako jsou ohřívače vody. Poprvé vystavoval Hisense spolu s Gorenje a Asko na veletrhu IFA v roce 2019. Midea oznámila dohodu s Teka Group v červnu 2024. Sídlo Midea Group ve městě Beijiao v Číně.

18 18 • Sell • 8/2024 Jak to bude se značkami? Midea bude dle našich zdrojů nedále působit v Evropě pod vlastní značkou – využít chce ale logicky struktur Teka Group k jejímu většímu prosazení. Značka Midea by měla podle předběžných plánů zaujmout pozici ve vstupním cenovém segmentu. Někde uprostřed bude působit Teka a v prémiové oblasti zůstane Küppersbusch, jenž by se měl vrátit výhledově mezi aktivní značky také na český trh. Vše zmíněné je samozřejmě podmíněno schválením transakce ze strany úřadů. Pokud k tomu dojde, jak se předpokládá, chce Midea v druhé polovině roku zorganizovat globální setkání, kde představí svou novou strategii (nejen) pro Evropu a vizi do budoucna. Midea je obr, kterého nemohou podceňovat ani Haier a Hisense Přestože se obě čínské firmy již v Evropě etablovaly, budou mít v Midee v příštích letech významného konkurenta, který může zbrzdit tempo jejich růstu. Ostatně i Haier a Hisense mezi sebou několik posledních let svádějí v Evropě lítý boj. Během letoška se v zákulisí trhu objevily informace, že Hisense není spokojen s vysokou dynamikou růstu konkurenčního Haieru. Rivalita mezi oběma firmami trochu připomíná korejský scénář „Samsung vs. LG“. Pokud Midea uvede do chodu své diskutované plány, přinese to na trh další velké změny. Primárně spolu budou na kontinentu zápasit tři čínské subjekty díky pokračujícím obrovským investicím, jimiž tradiční hráče výrazně překonávají. Pochopitelně může do vývoje zasáhnout situace v Číně, kde bují dlouho skrývaný problém v podobě utajovaných dluhů místních samospráv. Celá záležitost je přímo spojená s obrovským rozvojem infrastruktury a realitního trhu během posledních 20 let a následnou kocovinou, již obrovská zadluženost a správa dluhu přináší. Přestože se snaží čínská vláda situaci řešit, celý problém jen tak nezmizí a může mít dopad i na situaci velkých čínských firem včetně výrobců spotřebičů. Haier ani Hisense v každém případě nemohou plánované aktivity Midey v Evropě podcenit, i když zatím jejich domácí konkurent koupil pouze Teka Group a původní výrazně ambicióznější plán se vstupem do Electroluxu (prozatím) nevyšel. Beko Europe – turecko-americké spojenectví proti Dálnému východu S ohledem na investice, které čínské firmy v Evropě realizují do výroby, marketingu a dalších oblastí, není divu, že dělají vrásky na čele svým konkurentům. Ať už Arçeliku, nebo evropským výrobcům, z nichž zbývají v mainstreamu dva významní, BSH a Electrolux, a v prémiovém segmentu Miele. Když se teď chvíli zastavíme u Arçeliku, ten patří jednoznačně mezi Evropě bližší subjekty, které učinily jednoznačné kroky ve snaze čelit asijské invazi, kdy v první vlně přišly korejské firmy a ve druhé ty čínské. Vznik Beko Europe vnímáme coby snahu na straně Arçeliku posílit a na straně amerického Whirlpoolu vyřešit své problematické a uvadající evropské podnikání. Nová firma musí nyní co nejrychleji dokončit procesy spojení dvou původně separátních struktur a najet na velmi efektivní provoz, aby byla schopna účinně asijskému dobývání Evropy čelit. Snahu rozhodně má. Je to vidět na nedávno ohlášeném pokusu restrukturalizovat nákladnou italskou výrobu. S ohledem na zaměstnanecké smlouvy a zákony v Itálii to však nebude mít vůbec jednoduché. Whirlpool se snažil celé roky ukončit výrobu v továrně u Neapole, která byla těžce ztrátová, což se mu nakonec podařilo, ale byl to velmi nákladný proces. Zaměstnanci dostali odstupné až 95 tisíc eur. Ačkoliv lze pochopit, že lidé nechtěli přijít o práci a báli se o svou budoucnost, právě síla odborů a celkově náklady na výrobu v Itálii včetně astronomických odstupných jsou v důsledku tím, co žene výrobce z Itálie pryč. Plnohodnotný návrat značky Küppersbusch na český trh by nepochybně leckdo uvítal. Fotka z demonstrace proti uzavření neapolské továrny Whirlpool. TÉMA • MIDEA A EVROPA

19 Sell • 8/2024 • 19 Beko Europe proto musí podniknout nepopulární kroky, jinak by celé spojení s Whirlpoolem bylo spíš zátěží než odrazovým můstkem pro výrazné posílení na evropském trhu. Firem s evropskou vlastnickou strukturou je jako šafránu Pronikání asijských firem do Evropy přepsalo během posledních dvou dekád kompletně zdejší trh spotřebičů. A přestože zůstává BSH v Evropě lídrem, změna v pořadí není během následujících let vyloučena. Němci jsou si toho vědomi a neusínají na vavřínech – do výzkumu a vývoje investují rekordní sumu 850 milionů eur. Musí. Jinak nemají proti dravým Asijcům šanci svou pozici v Evropě udržet. V jiné situaci je švédský Electrolux, který prochází určitou reorganizací a snaží se významně snižovat náklady. Akcie firmy od začátku roku klesly o více než 20% a výrazným poklesem reagovaly hlavně po zveřejnění nepříliš pozitivních výsledků za třetí čtvrtletí. Důvodem ale není situace v Evropě, kde bylo dosaženo solidní 4,2% marže, což výrazně předčilo očekávání analytiků, nýbrž v Severní Americe, kde zůstává Electrolux nadále v červených číslech. Švédský deník Dagens industri ve své analýze nedávno uvedl, že bude možná Electrolux realizovat novou emisi akcií, protože výše úvěrů společnosti aktuálně téměř odpovídá její tržní kapitalizaci. Pro Electrolux by dle našeho názoru bylo nejlepší, pokud by se s Mideou na spojení nakonec dohodl. Příliv investic z Číny by pro něj byl živou vodou jako před pár lety pro Gorenje nebo Candy Hoover. Posledním významným evropským výrobcem je rodinná firma Miele, která také čelí nemalým výzvám. Dokazuje to na začátku roku ohlášený přesun výroby praček z Německa do Polska. Snaha dosáhnout větší efektivity a snížit náklady je zjevná. I pro Miele představují asijské firmy konkurenci – nejvyšší modely praček, lednic, ale i vestaveb od Samsungu, LG, Haieru či prémiové značky Asko se souboje s Miele rozhodně nebojí. Přestože se na některých trzích včetně Česka snažila firma dlouhé roky tvářit, že konkurenci vlastně nemá, v tomto případě bylo přání otcem myšlenky. Realita trhu je jiná a změny, kterými prochází, jsou jednoznačnou reakcí na vývoj, jejž v Evropě v posledních letech sledujeme. A co Korejci? Více než dekádu způsobovaly tradičním výrobcům spotřebičů neklidné spaní Samsung a LG. Přestože nyní inciativu převzaly čínské subjekty, nelze Korejce také podceňovat. Na mnoha trzích se již silně etablovali i ve vestavných spotřebičích, byť Česko do tohoto výčtu nadále nepatří. Na zdejším trhu Korejci tak trochu ztratili původní dynamiku – zdá se, že etapa neomezených „helicopter money“ skončila a v Soulu už očekávají, že se začnou investice vracet. Největší problém korejských firem tkví především v tom, že v rámci trhu spotřebičů dorazily do Evropy jako první (Japonců se týkala téměř výhradně spotřební elektronika). Rozhodli se pro velmi nákladnou strategii budování vlastních (z tehdejšího pohledu) nových značek a etablování vlastních struktur od nuly. Číňané již proto zvolili mnohem efektivnější a rychlejší cestu prostřednictvím akvizic lokálních značek, a to včetně veškerých struktur. Korejce cesta, již zvolili, nyní tíží, protože proniknout do nových segmentů je pro ně mnohem složitější než pro čínské konkurenty, kterým k tomu slouží lokální týmy Candy Hoover, Gorenje a již brzy také Teka Group. Číňané zkrátka přeskočili několik kapitol a mají proti Korejcům dokonce nemalou konkurenční výhodu, protože se jejich aktivity tváří jako lokální a pracují se zavedenými, obchodním partnerům i spotřebitelům, důvěrně známými značkami. Samsung a LG už dnes jejich názvy pochopitelně netíží a staly se naopak jejich silnou stránkou, jenže se k tomu museli Korejci probojovávat dlouhé roky mravenčí prací a nemalými investicemi. Hisense i Haier proti tomu zařadily v Evropě od svých seriózních startů, tedy od zmíněných akvizic, plnou rychlost. Závěrem Midea coby zkušený producent a dodavatel západních značek s produkcí velkého množství vlastních komponent, desítkami tisíc patentů a dekádami let zkušeností v oboru má jednoznačně potenciál stát se v Evropě během několika let jedním z top hráčů. Zda tomu tak nakonec bude, teprve uvidíme. Její plány na příští rok ale působí, že chce konečně stanout po boku Haieru a Hisensu v roli třetího čínského dobyvatele Evropy. A i kdyby ne, asijské firmy obecně budou spíše dál posilovat. Konsolidace trhu na straně výrobců tedy ještě nekončí. Lubor Jarkovský Že má Samsung velký zájem o trh vestavných spotřebičů v Evropě dokazuje už několik let. A to i svou účastí a nadstandardně velkou prezentací na německém „kuchyňářském“ veletrhu Area30. TÉMA • MIDEA A EVROPA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=