SELL: 01 / 2025

66 • Sell • 1/2025 ZRCADLO 66 Zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem vyvolalo v investorech koncem loňského roku naděje a akciové indexy vesele rostly. Neamerické firmy se ovšem obávaly avizovaných cel. Je to Donald, muž mnoha slov, ono to nebude tak hrozné, říkaly si. U mnoha slov zůstalo. Jen nikdo nečekal, že chaos, který Trump a jeho vládní skvadra konspirátorů a maniaků rozpoutá, bude tak velký. A situace se pochopitelně týká i světa domácích spotřebičů. Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí V době psaní tohoto textu ještě sedím v USA, kam pár posledních let vyrážíme na několik veletrhů konaných od ledna do března. Na první pohled v Americe samozřejmě žádná změna nenastala. Lidé nakupují, chodí do práce, setkávají se v restauracích nebo chodí do kina. Přesto je něco ve vzduchu cítit. Nikdy jsem tu neviděl, že by desítky lidí protestovaly před vjezdem do jedné z poboček Tesly na Floridě, která je dlouhodobou baštou republikánů, a vlajky propagující Trumpa tu visí u mnoha domků doteď. Nikdy se mnou otevřeně na veletrzích zástupci firem (byť opatrně) nenaťukávali politická témata s obavami v hlase, co se s USA v dalších čtyřech letech stane, když dokázal Trump narušit některé základní kameny současného světa, jak byly po druhé světové válce položeny, během několika málo týdnů. Na amerických veletrzích se objevuje obrovské množství asijských firem, zejména čínských, ale vystavují na nich také evropské značky. Všichni neklidně sledují aktuální vývoj. Původní obavy ze zavedení cel se ale mění – jako skoro horší než cla samotná se nyní jeví především naprostá nevyzpytatelnost samotného Trumpa, který jeden den něco oznámí, další den věc odkládá, následně znovu oznamuje a nakonec vše ruší či pozměňuje. Definitivně tím odhaluje, že jeho (nejen) ekonomické reformy nemají absolutně žádnou koncepci. Trump působí jako popletený král z pohádky Pyšná princezna. Ve filmové klasice Bořivoje Zemana se takovému vládnutí smějeme. Když se ale odehrává ve skutečnosti, těžko se chce věřit, že je to vůbec možné… Spotřebiče v Americe zdraží se zpožděním, dovozci se zásobili předem Americká média se už několik měsíců zabývají tématem cel, jejichž zavedení Trump avizoval už během loňské volební kampaně. A to za hlasitého jásání svých voličů. Z různých anket a reportáží lze vyvodit, že nemalá část žila v blažené nevědomosti domnívajíc se, že cla budou platit státy, na které jsou uvalena. Informace, že cla z velké části zaplatí nakonec spotřebitelé, se začalo v MAGA klanu šířit až v poslední době, přičemž, jak jsem se mohl sám přesvědčit, nemalá část pokračuje v popírání reality. Je to asi jednodušší než si přiznat, že místo toho, aby poslali do Bílého domu státníka, vybrali už podruhé jeho karikaturu. Firmy samozřejmě reagovaly na Trumpovu nevyzpytatelnost a impulzivnost dávno. Už na podzim jsme v SELLu psali, že se i přes jistá rizika předzásobily větším množstvím zboží. Z dlouhodobého hlediska některé mluvily o přenastavení své produkce s možným přesunem do USA. V druhé polovině ledna se k úvahám o relokaci výroby z Mexika do USA přidali oba korejští tygři – Samsung a LG – pro které je americký trh mimořádně důležitý. Samozřejmě by nestavěli nové továrny – využili by ty stávající, jež v USA mají. Horší to mají ti, kdo žádnou výrobu ve Státech nemají, což se týká hlavně různých obchodních značek závislých na odběru levného zboží z Číny. Analytici v amerických médiích upozorňují, že spotřebiče výhledově chtě nechtě zdraží, pokud Trump cla nezruší. Obchodní válka zasáhne citelně i stavebnictví. Dva klíčové materiály jsou totiž ze 70 % dováženy z Mexika (sádra) a Kanady (dřevo). Netřeba snad rozvádět, jak se nejistota a případné zpomalení amerického trhu s nemovitostmi projeví v oboru spotřebičů. Spolu s přímými cly na elektroniku může jít o dost jedovatý koktejl. Co tady ale lamentuji… Trumpem ohlášený zlatý věk Ameriky je přeci za dveřmi. Vždyť válka na Ukrajině a cena vajec byly také vyřešeny do 24 hodin od inaugurace… Nebo ne? Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=