SELL 3/2025 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 17 LET NA TRHU Německá symfonie preciznosti Liebherr vstupuje do segmentu 4dveřových amerických lednic Co se děje v SharkNinja? „SLEVOVÁ SPIRÁLA NEVEDE K ZISKU“ Liebherr omezil svou účast ve slevových akcích KAUZA OKAY Přetahovaná o peníze, vstup státního zástupce a snaha o rychlý rozprodej INTERNATIONAL TCG SUMMIT RETAIL MEDIA Nová éra marketingu v maloobchodě AKVIZICE TEKA GROUP Midea definitivně převzala evropského výrobce. Jak budete vypadat struktura? SKUPINY VÝROBKŮ Nadstandardní lednice Horkovzdušné fritézy Chytré kuchyňské roboty s funkcí vaření FAVIA DAY 2025 Vestavné spotřebiče po roce opět v Chuchli NOVÉ LOKÁLNÍ VEDENÍ MÁ KONEČNĚ NASTARTOVAT OČEKÁVANOU INVAZI Branislav Nemčko
Nová matná deska SaphirMatt® Odolná, a přesto krásná • Indukční varná deska, která vaří stejně dobře jako vypadá • Matný povrch odolávající poškrábání • Nadčasový švédský design www.electrolux.cz
témat k diskusím je na českém trhu aktuálně víc než dost – jedním z těch větších, které nadále mezi lidmi z oboru rezonuje, je nepochybně vývoj okolo vstupu SharkNinja na zdejší trh. Zejména tedy odchod Stanislava Brázdy z pozice country manažera pro Česko a Slovensko na konci dubna. Tento nečekaný zvrat debatu o americké firmě, respektive její zdejší distribuci, ještě více rozproudil, ale faktem je, že se o SharkNinja mluvilo už od začátku letošního roku. Od ledna postupně přibývalo lidí, kteří se mě na americký fenomén světa malých domácích spotřebičů ptali – a to jak zástupci značek, tak resellerů. Není divu. Očekávání jsou vzhledem k výsledkům firmy na mnoha západních trzích obrovská. Během května dominovaly přirozeně spekulace o tom, proč Stanislav Brázda skončil. Ani jedna ze stran situaci s odkazem na podepsanou dohodu o mlčenlivosti nekomentuje – nejen oficiálně, ale také mimo záznam. A to, co se mi podařilo zjistit, nemám silně konfirmováno, takže se zde nebudu pouštět do nějakých novinářských divočin. Popravdě okolnosti změny v české misi SharkNinja včetně následného nástupu Štěpána Podlipského do lokálního týmu nejsou až tak zásadní. Zásadní je to, co bude po turbulentním začátku roku následovat. SharkNinja má totiž v mnoha kategoriích co nabídnout a nemohou ho ignorovat ani velcí prodejci s protežovanými vlastními značkami, které už standardně používají jako argument, proč někomu nezalistovat produkt. S argumentem „To máme pod svou značkou“ se totiž dodavatelé setkávají stále častěji. U SharkNinja to není tak jednoduché, protože mnoho výrobků disponuje neotřelými řešeními či funkcemi. Český zákazník, pro kterého zůstávají značky Shark a Ninja neznámé či přinejmenším neobjevené, si zatím tyto výrobky aktivně nežádá. Pokud však distribuční firma uchopí komunikaci správně, šanci na úspěch Shark i Ninja mají. Teď jde jen o to začít onen potenciál odemykat, protože malé domácí spotřebiče dokáže nakoupit v Číně a uvést v Evropě na trh kdekdo. Masa stejných a ještě stejnějších výrobků zaplňuje nabídky e-shopů, zatímco na regály kamenných prodejen se má problém po nedávné konsolidaci dostat. Že nechtějí velcí prodejci listovat téměř stejné zboží, jaké už mají pod svou privátní značkou, se dá určitě pochopit. Byť si myslím, že to někteří s prostorem pro své „privátky“ přehánějí a z dlouhodobého hlediska své prodejny degradují, protože z nich činí jakési platformy pro výtlak výhradně vlastního zboží. SharkNinja má šanci tomuto trendu alespoň částečně vzdorovat. Samotný produkt k tomu ovšem nestačí. Americká firma potřebuje silné lokální zázemí. Inovovaný lokální tým má tak před sebou velký úkol. Ukázat a dokázat trhu, proč na západních trzích přepsal SharkNinja během pár let grafy firem monitorujících trh. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Inovace, výkon a pohodlí pro zdravé a rychlé vaření. Horkovzdušné fritézy Braun Novinka 60dní záruka vrácení peněz
Vyzkoušejte horkovzdušné fritézy Braun se Zárukou vrácení peněz. Výrobky Braun jsou navrženy a vyvinuty v souladu s německými standardy kvality. Pokud ale z jakéhokoliv důvodu výrobek nesplní vaše očekávání, nabízíme 60denní záruku vrácení peněz. Akce se vztahuje na všechny modely horkovzdušných fritéz MultiFry 5, MultiFry 3 a TwinCook 3, které byly zakoupené v období od 15. 4. 2025 do 31. 12. 2025. Objevte více informací na promo.braunhousehold.cz. 60dní záruka vrácení peněz
Horkovzdušné fritézy Braun: vyspělé vaření bez kompromisů Horkovzdušné fritézy Braun posouvají domácí vaření na novou úroveň. Díky kombinaci inovativních technologií, chytrého designu a promyšlené funkčnosti nabízejí nejen zdravější způsob přípravy jídel, ale také maximální pohodlí a všestranné využití. Značka Braun představuje kompaktní řady MultiFry 3 a 5 s jednou nádobou a model TwinCook 3 se dvěma nezávislými koši. Kromě zdravého, snadného a rychlého vaření přinášejí tyto spotřebiče i řadu dalších praktických výhod. Multifunkčnost pro každodenní vaření Braun MultiFry 5 HF5073 je více než jen fritéza – kombinuje funkci horkovzdušné fritézy, trouby a grilu v jednom zařízení. Díky této všestrannosti zvládne široké spektrum pokrmů – od hranolek a zeleniny po maso, quiche či sladké dezerty. TwinCook 3 je ideální volbou pro uživatele, kteří ocení možnost připravit dvě různá jídla současně. Dvě oddělené nádoby umožňují například péct maso a muffiny bez míchání chutí nebo nastavit odlišnou teplotu a čas pro každou nádobu zvlášť. Až 20 režimů, jeden dotyk – maximum možností Nejvyšší model z řady MultiFry 5 nabízí až 20 automatických programů, které výrazně usnadňují vaření i méně zkušeným uživatelům. Díky přehlednému LED displeji je ovládání rychlé a intuitivní. Ostatní modely v této řadě jsou vybaveny 15 nebo 8 přednastavenými režimy. Také TwinCook 3 disponuje 8 chytrými programy a dotykovým ovládáním, které umožňuje samostatné nastavení teploty, času i režimu pro každou nádobu. Funkce Sync naopak zajistí, že oba pokrmy budou hotové ve stejnou dobu. TwinCook 3, TD3030IBK MultiFry 5, HF5073IBK MultiFry 5, HF5050IBK Představujeme horkovzdušné fritézy Braun 2 samostatné nádoby ∙ 8 automatických programů ∙ 80–200 °C ∙ 8 litrů objem ∙ Nepřilnavý povrch ∙ Oddělené ovládání každé nádoby ∙ Funkce Sync pro synchronní dokončení jídel Funkce 3v1: fritéza, trouba, gril ∙ 20 automatických programů ∙ 80–220 °C ∙ 6 litrů objem ∙ Nepřilnavý povrch ∙ Skleněné víko s vnitřním osvětlením ∙ Vyjímatelná nádoba a grilovací mřížka ∙ Technologie RealOven Tec pro rovnoměrné pečení Funkce 2v1: fritéza a trouba ∙ 15 automatických programů ∙ 80–220 °C ∙ 6 litrů objem ∙ Nepřilnavý povrch ∙ LED ovládací panel ∙ Vyjímatelná nádoba (vhodná do myčky)
Bez rizika – s možností vrácení do 60 dní Na horkovzdušné fritézy Braun se vztahuje 60denní záruka vrácení peněz. Uživatelé si tak mohou produkt vyzkoušet v pohodlí domova a přesvědčit se sami o jeho výhodách – bez závazků a s jistotou, že v případě nespokojenosti dostanou peníze zpět. Nabídka platí pro nákupy uskutečněné do 31. 12. 2025. Technologie 3v1 a kontrola během vaření Model HF5073 využívá technologii RealOven Tec, která kombinuje horní a spodní topné těleso s výkonným ventilátorem pro rovnoměrnou distribuci horkého vzduchu. Výsledkem jsou pokrmy, které jsou rovnoměrně propečené, křupavé na povrchu a šťavnaté uvnitř. Teplotu je možné nastavit v rozsahu 80 až 220 °C (v závislosti na konkrétním modelu), což umožňuje univerzální využití pro širokou škálu pokrmů. Praktickým benefitem je také skleněné okénko s vnitřním osvětlením, které umožňuje sledovat proces vaření bez nutnosti vytahování nádoby. Velký objem, snadná péče, maximální pohodlí Fritézy MultiFry 5 jsou vybaveny prostornou nádobou o kapacitě 6 litrů, která umožňuje přípravu jídel až pro šest osob. Nepřilnavý povrch nádoby výrazně usnadňuje čištění, a stejně jako grilovací mřížku ji lze pohodlně mýt v myčce na nádobí. TwinCook 3 nabízí celkový objem 8 litrů, rozdělený do dvou samostatných nádob. V nich lze současně připravit až 1,8 kg hranolek nebo například menší celé kuře. Obě nádoby jsou vyjímatelné, s nepřilnavým povrchem, a navržené pro snadnou manipulaci i údržbu. MultiFry 5, HF5030IBK MultiFry 3, HF3030BK Funkce fritézy ∙ 8 automatických programů ∙ 80–200 °C ∙ 6 litrů objem ∙ Nepřilnavý povrch ∙ LED ovládací panel ∙ Vyjímatelná nádoba Fritéza pro menší domácnosti ∙ 8 automatických programů ∙ 80–200 °C ∙ 4,3 litru objem ∙ Nepřilnavý povrch ∙ Kompaktní rozměry ∙ Vyjímatelná nádoba 60dní záruka vrácení peněz
Obsah 3/2025 3 Editorial 4 Maximální pohodlí a až o 50 % rychlejší vaření. Horkovzdušné fritézy Braun MultiFry 3 6 Novinky a video Prezentace nových vestavných trub De Dietrich Philharmonie 7 HOBOT-R3 Elegantní inovace v čištění oken s duálním ultrasonickým rozprašováním 8 Nové ventilátory Philips Tichý výkon a inteligentní design pro moderní interiéry 10 SharkNinja prošel v Evropě i v regionu střední Evropy zásadními změnami. Cíle zůstávají stejné 12 Novinky Neviditelná deska NOVY Undercover konečně v Česku a další zprávy 14 PROMTINVEST: Flexibilní řešení odsávání par pro moderní projekty 16 Branislav Nemčko, šéf obchodního týmu Liebherr CZ&SK: Slevová spirála nevede k zisku. Participaci na akcích jsme výrazně omezili 18 Nová éra značky Liebherr je tu. Očekávané čtyřdveřové chladničky míří na český trh 20 Novinky Dyson představil nejtenčí vysavač na světě a další zprávy 21 Dyson Purifier Cool PC2 De-Nox Nová dimenze čistého vzduchu v interiérech 22 Květen přinesl nebývalou koncentraci prezentačních akcí. Favia Day doplnily i sólové eventy Liebherru a Haieru 25 Concept Luxus skrytý za dvířky 26 Haier Velkorysý XXL objem v elegantním provedení French Door 28 Skupina výrobků Nadstandardní lednice 29 Čerstvá vlna chladicích inovací Amica 31 Truhlicové mrazáky Philco: Chytře uložené zásoby kdekoliv v nevytápěné garáži či ve sklepě 43 Nové myčky Gorenje G600 zaujmou úsporným provozem i nadstandardní výbavou 44 Kauza Okay Přetahovaná o peníze, vstup státního zástupce a snaha o rychlý rozprodej 22 44 10 16
46 Nová generace praček a sušiček Whirlpool 48 International TCG Summit 2025 Retail media aneb nová éra marketingu v maloobchodě 50 Nejvyspělejší novinky Electrolux z řady 900 se představují 52 Dealerská akce Haier Innovation překvapila množstvím novinek, které míří na český trh 55 De Dietrich Amplify Nová dimenze flexibility a inteligence v indukčním vaření 56 Ekonomický bulletin Midea Group dokončila akvizici Teka Group. Jak bude vypadat struktura? 57 Jarní novinky BaByliss se představují 58 Černá je trendy! Stylové novinky od Meliconi nejen pro majitele praček a sušiček v tmavém provedení 60 Skupina výrobků Horkovzdušné fritézy 63 Tefal Easy Fry Silence Nejen zdravější, ale i výrazně tišší vaření 65 Designové kávovary Sjöstrand nově v Česku a na Slovensku. Výhradní distribuci získala firma Traminal 69 Mletá, kapslová či v podech? S novým univerzálním kávovarem DOMO na tom nezáleží 71 Haier I-Master Series 5 Malé spotřebiče, velká proměna kuchyně 73 Nová generace horkovzdušných fritéz Cuisinart. První model je na trhu 74 Lauben: Revoluce ve vaší kuchyni s inovativními pomocníky nové generace 76 Vizuální trendy, které zaujmou zákazníky z generace Z a mileniálů 80 Kenwood 75 let v čele kuchyňských inovací 82 Skupina výrobků Chytré varné roboty 85 Catler KM 8013: Poctivý dělník chuti s vestavěnou váhou 87 Rohnson Osvěžující léto plné chutí s novými pomocníky do kuchyně VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 48 52 56 76
6 6 • Sell • 3/2025 VIDEO https://video.sellmag.cz/dedietrich1 Kärcher představil novou generaci podlahových myček s funkcí suchého sání Německý výrobce rozšíří již v září tohoto roku své české portfolio produktů pro čištění podlah o novou kategorii vysavačů s mopem s označením FCV. Aktuálně ji tvoří modely FCV 2, FCV 3 a FCV 4, přičemž do budoucna bude ještě dál rozšiřována. Novinky se od stávajících podlahových myček řady FC liší čisticími režimy a výdrží baterie. Nové přístroje kombinují funkci vytírání známou z čističů tvrdých podlah Kärcher se sací funkcí, což umožňuje mokré i suché čištění v jednom kroku. Základem nových modelů je inovativní funkce 3 v 1, která umožňuje stírání, vysávání prachu a nečistot současně. Novinkou oproti dosavadním čističům tvrdých podlah Kärcher je integrovaný režim suchého vysávání, který je dostupný i u základního modelu FCV 2. Tento režim je určen pro vysávání koberců s nízkým vlasem a také pro vysávání rozlitých tekutin na tvrdých podlahách. Všechny modely jsou vybaveny dvoustupňovým filtračním systémem skládajícím se z plochého skládaného filtru a houbového filtru. Ovládání usnadňuje LED displej zobrazující čisticí režimy, stav baterie a další informace. Přístroje disponují funkcí samočištění, která automaticky propláchne sací kanál, podlahovou hubici a válec. Nejvyšší model FCV 4, na který bude české zastoupení firmy klást důraz, je navíc vybaven automatickou detekcí nečistot, která přizpůsobuje sací výkon a dávkování vody. Všechny vysavače řady FCV jsou vybaveny vyměnitelnou dobíjecí baterií. NOVINKY A VIDEO
Srdcem robotu HOBOT-R3 jsou dvě ultrasonické trysky, které automaticky rozprašují vodu nebo originální čisticí prostředek HOBOT ve formě jemné mlhy o hustotě částic 15 µm. Tento proces, inspirovaný lidským výdechem na sklo, dokonale zvlhčuje povrch a umožňuje efektivní odstranění nečistot bez zanechání vodních skvrn. Spotřeba činí pouhých 1,3 ml tekutiny na 1 m² plochy, přičemž vyměnitelná nádržka na vodu má objem 30 ml. O samotné čištění se starají dvě speciální utěrky z jemného mikrovlákna, jejichž rotační pohyb napodobuje pohyb lidské ruky, čímž povrch nejen čistí, ale zároveň i leští. Nejmodernější technologie ve službách čistoty HOBOT-R3 využívá inteligentní navigační systém s AI technologií 5. generace, gyro senzor a podtlakový senzor pro precizní kontrolu pohybu a automatické rozpoznání velikosti čištěné plochy, která může být až 5 m široká a 6 m vysoká (minimální rozměr 35 × 35 cm). Díky systému Single-Side-Cleaning dokáže čistit skla různé tloušťky (minimálně 3 mm) a různé typy skleněných povrchů, jako jsou zrcadla, výlohy či skleněné dveře sprchových koutů. Pro ještě dokonalejší výsledek lze aktivovat funkci dvojitého čisticího cyklu. Jednoduché nastavení Ovládání tohoto robotu je možné prostřednictvím chytrého mobilního telefonu s aplikací (pro iOS i Android) připojenou přes Bluetooth nebo pomocí přiloženého dálkového ovladače. HOBOT-R3 komunikuje příjemným hlasem v češtině a nabízí unikátní funkci kreativního hlasu, která umožňuje nahradit výchozí hlasová oznámení vlastním hlasem, což přináší zábavný prvek do domácnosti. Pravidelné aktualizace firmwaru zajišťují, že váš robot bude mít vždy ty nejnovější funkce a vylepšení. Přístroj vás také každé 3 měsíce upozorní na potřebu čištění oken. Bezpečnost provozu je zajištěna vestavěnou záložní UPS baterií, která chrání robota proti pádu při výpadku elektrické energie. S robotickým čističem oken HOBOT-R3 získáte nejen zářivě čistá okna bez námahy, ale i více času na to, co vás baví. HOBOT-R3 Elegantní inovace v čištění oken s duálním ultrasonickým rozprašováním Více na www.hobot.cz Výhody robotických čističů oken HOBOT Robotické čističe oken HOBOT představují profesionální řešení pro údržbu skleněných povrchů. Jsou vybaveny speciálními utěrkami z jemného mikrovlákna, které efektivně pohlcují hrubé nečistoty, takže okna není třeba předmývat. Zejména po zimě, kdy jsou okna pokryta prachem, robot nejprve čistí nasucho, aby mikrovlákna absorbovala pevné částice, a následně po výměně utěrek a jejich jemném navlhčení povrch dočistí a vyleští. Pohyb po povrchu zajišťuje podtlakový systém, kterým se robot pevně přisaje, a traverzujícím pohybem, podobným jako u horolezců, plochu čistí. Utěrky jsou opakovaně použitelné a pratelné. Díky AI technologii robot inteligentně plánuje dráhu čištění a detekuje okraje. Bezpečnostní senzory, jisticí lano a záložní UPS baterie chrání před pádem i při výpadku proudu. Robotický čistič oken páté generace od specialisty na tyto pomocníky přináší do českých domácností revoluční technologii pro bezchybně čistá okna a skleněné povrchy. Tento elegantní a štíhlý pomocník je navržen pro maximální efektivitu a uživatelský komfort, přičemž kombinuje pokročilé funkce s intuitivním ovládáním. Jeho doménou je precizní čištění bez zanechání šmouh, a to díky inovativnímu systému s duální ultrasonickou tryskou.
Philips Tower Fan 5000 Series CX5535/00 a CX5535/11 Úzký design s možností difuze aromatu Věžové ventilátory řady 5000, modely CX5535/00 (bílý) a CX5535/11 (tmavě šedý), nabízejí výkonné chlazení s průtokem vzduchu 2 230 m³/h v úzkém, prostorově úsporném provedení o výšce 105 cm. Minimální hlučnost je 28 dB(A). Oba modely umožňují 60stupňovou oscilaci a jsou vybaveny doplňkem pro difuzi aromatu, do něhož lze přidat esenciální olej. Nabízejí tři režimy (Normal, Natural Wind, Tichý spánek), časovač (1–7 hodin), dálkový ovladač a dotykový panel. Za zmínku stojí ještě kvalitní měděný motor s vysokou odolností a výkonem. Philips Table Fan 3000 Series CX3050/01 Kompaktní design s automatickou oscilací Tento stolní ventilátor je dodáván v elegantním černo-stříbrném provedení a používá inovativní technologii SilentWings. Při jejím vývoji se inspirovali inženýři křídly sov, které jsou známé svým neslyšným letem. Minimální hlučnost činí 23 dB(A) a průtok vzduchu 738 m³/h. Ve srovnání s nižší řadou 2000, jíž se věnujeme dále v textu, disponuje tento model 80stupňovou automatickou horizontální oscilací doplněnou automatickým náklonem v rozsahu 180 stupňů. Ventilátor má 3 rychlosti, režim přirozeného vánku, spánkový režim a časovač. Philips Stand Fan 3000 Series CX3550/01 Inteligentní ovládání přes aplikaci Philips Air+ Stojanový ventilátor posouvá komfort ovládání na vyšší úroveň díky připojení wi-fi a kompatibilitě s aplikací Philips Air+, která umožňuje dálkové ovládání, plánování a hlasové ovládání (Amazon Alexa, Google Assistant). Průtok vzduchu dosahuje 2 562 m³/h a minimální hlučnost 19 dB(A). Disponuje 90stupňovou horizontální oscilací a 30stupňovým vertikálním náklonem, 3 rychlostmi, režimem přirozeného vánku, spánkovým režimem a časovačem. Lze jej použít i jako stolní ventilátor. www.philips.cz Nové ventilátory Philips Tichý výkon a inteligentní design pro moderní interiéry Značka Philips rozšiřuje své portfolio v oblasti úpravy vzduchu o novou generaci ventilátorů, které kombinují vysoký výkon s mimořádně tichým provozem a sofistikovaným designem. Nová řada je navržena tak, aby vyhověla náročným požadavkům uživatelů, kteří hledají efektivní a zároveň elegantní řešení pro zajištění tepelné pohody v interiérech. Klíčovými technologiemi jsou inovativní design lopatek SilentWings a inteligentní funkce přizpůsobení proudění vzduchu.
Philips Table Fan 2000 Series CX2050/00 Technologie lopatek SilentWings pro minimální hlučnost Stolní ventilátor CX2050/00 z řady 2000 Series představuje kompaktní řešení s průtokem vzduchu 738 m³/h a průměrem hlavice 22 cm. Hlavní předností je technologie lopatek SilentWings, která zajišťuje velmi tichý provoz s minimální hladinou hluku pouhých 23 dB(A) při nejnižším nastavení. Uživatelé mohou volit ze 3 rychlostí, režimu přirozeného vánku a tichého spánkového režimu, který postupně snižuje otáčky. Hlavu ventilátoru lze vertikálně naklápět v rozsahu 180 stupňů pro optimální nasměrování proudu vzduchu. Model disponuje také funkcí časovače. Philips Stand Fan 2000 Series CX2550/00 Mimořádně tichý stojanový ventilátor Stojanový model z řady 2000 se vyznačuje extra tichým provozem, dosahujícím pouhých 19 dB(A) díky technologii SilentWings. Nabízí silný průtok vzduchu 2 562 m³/h s průměrem hlavy 40 cm. Tento ventilátor umožňuje 90stupňovou horizontální oscilaci a 30stupňový vertikální náklon, čímž efektivně distribuuje vzduch po místnosti. K dispozici jsou 3 rychlosti, režim přirozeného vánku a spánkový režim. Praktická je i funkce časovače a možnost úpravy výšky, umožňující použití jako stojanový nebo stolní ventilátor. ŽHAVÁ NOVINKA Philips Pedestal Fan 1000 Series CX1220/00 Silný výkon a stabilita Model ze základní řady 1000 poskytuje vysoký průtok vzduchu 3 330 m³/h s průměrem hlavy 45 cm. Hlučnost při nejnižším nastavení je 38 dB(A). Nabízí 80stupňovou horizontální oscilaci a 30stupňový vertikální náklon, 3 rychlostní stupně a časovač nastavitelný až na 2 hodiny. Ventilátor je výškově nastavitelný (112–131 cm) a disponuje XL základnou pro zvýšenou stabilitu. ŽHAVÁ NOVINKA Philips Pedestal Fan 1000 Series CX1520/01 Komfortní dálkové ovládání a aroma difuzér Stojanový ventilátor CX1520/01 v černém provedení nabízí shodný průtok vzduchu 3 330 m³/h a minimální hlučnost 38 dB(A) jako model CX1220/00. Navíc je vybaven dálkovým ovladačem a doplňkem pro difuzi aromatu, což zvyšuje uživatelský komfort. Časovač lze nastavit v rozmezí 1–12 hodin. Zachovává si 80stupňovou oscilaci, 30stupňový náklon, 3 rychlosti a výškovou nastavitelnost (112–131 cm).
10 10 • Sell • 3/2025 SharkNinja prošel v Evropě i v regionu střední Evropy zásadními změnami. Cíle zůstávají stejné Když jsme na konci dubna informovali na našem webu a linkedinovém profilu, že z pozice country manažera CZ & SK distribuční firmy SN-CEE Bravo Kft. odchází Stanislav Brázda, tento nečekaný vývoj ještě přiživil již běžící spekulace o tom, jaká je tedy vlastně budoucnost značek Shark a Ninja v našem regionu. Maďarský distributor, který má na starost také Česko a Slovensko, totiž loni na podzim při vstupu značek na náš trh sliboval, že nás čeká doslova uragán. Velké vize podtrhl ambiciózními růstovými plány a cíli. Jenže během prvních měsíců roku slibovaná velká ofenziva SharkNinja nenastala a branže se začala přirozeně ptát, co se děje. Americká firma SharkNinja je nepochybně určitým zjevením na trhu malých domácích spotřebičů. Její nebývale silná prozákaznická strategie vývoje nových produktů a zaměření na sociální sítě přinesla na západních trzích ovoce. Nadšení uživatelů z mnoha produktů SharkNinja je takové, že ústí v přirozené (neincentivizované) sdílení recenzí a videí, čímž ve výsledku vzniká jakýsi efekt zvětšující se sněhové koule pádící ze svahu. Výsledkem je, že SharkNinja zatopil mnoha zavedeným a starším značkám na americkém trhu, ale i v Británii, kam vstoupil už v roce 2013. Jednoznačně to dokládají čísla z posledních let, kdy na domácím trhu v USA měla v roce 2023 například 32% podíl v robotických vysavačích, 42% podíl ve stolních mixérech a 33% podíl v horkovzdušných fritézách. Na zmíněných Britských ostrovech to bylo až neuvěřitelných 60 % v horkovzdušných fritézách a 30 % ve vysavačích. Není proto divu, že vstup SharkNinja bedlivě sledovala jak zdejší konkurence, tak prodejci, kteří si od fenoménu trhu malých spotřebičů mnohé slibovali a nadále slibují. A to dokonce do takové míry, že už krátce poté, co jsme loni v červenci na našem webu publikovali informaci, že se SharkNinja chystá vstoupit na český trh, nám do redakce volalo krátce po sobě několik menších prodejců a žádalo o propojení s českými zástupci maďarského distributora. V takové míře se za celou existenci SELLu nic takového nestalo. O to větší překvapení přinesl vývoj posledních měsíců, kdy nenastal slibovaný „uragán“, ale po necelém roce náhle skončil na pozici country manažera Stanislav Brázda. Do SN-CEE Bravo nastoupil nově Štěpán Podlipský Přesné důvody odchodu Stanislava Brázdy nejsou známy. Sám naší redakci skutečnost potvrdil už koncem dubna. Odmítl ovšem s odkazem na podepsanou dohodu o mlčenlivosti věc jakkoliv blíže komentovat. Stejně jako maďarská strana. Už pár dní po odchodu Brázdy nám potvrdili zástupci maďarského distributora, že v Česku nastupuje nová posila v podobě Štěpána Podlipského, který pracoval Zkraje května se přidal k českému týmu SharkNinja Štěpán Podlipský, který převzal většinu agendy po Stanislavu Brázdovi. SharkNinja se na loňském veletrhu IFA prezentoval opravdu velkolepě.
11 Sell • 3/2025 • 11 TÉMA ČÍSLA • SHARKNINJA několik posledních let jako produktový manažer malých spotřebičů v Alza.cz. Nejedná se přitom o přímou náhradu za Stanislava Brázdu coby country manažera, byť z hlediska samotné pracovní náplně v podstatě ano. Podlipský má před sebou tedy zásadní úkol – začít naplňovat sliby a vize, s nimiž firma na začátku přišla. Šéf SN-CEE Bravo Norbert Magyar, pod kterého spadá český, slovenský i maďarský trh, pro SELL komentoval změnu slovy: „Věřím, že personální změna v podobě nástupu Štěpána Podlipského se brzy přetaví v úspěch značek Shark a Ninja na českém a slovenském trhu. Jeho nadšení a energie spolu s upravenou strategií jsou přesně tím, co jsme v obou těchto zemích potřebovali.“ Plány SharkNinja i maďarského distributora zůstávají neměnné Norbert Magyar dále redakci maďarského SELLU potvrdil, že na avizovaných plánech firmy se nic nemění. Stále je jejím cílem získat významné tržní podíly, a v mnoha kategoriích se dokonce zařadit mezi lídry na trhu. Navíc se firma zabývá i možnou expanzí do dalších zemí. Trumpova cla a nedostatek zboží Problematické jsou pro samotnou americkou firmu pochopitelně Trumpova nesmyslná a pravděpodobně nezákonně ohlášená cla. SharkNinja sice už produkuje spoustu věcí pro americký trh v jiných asijských zemích než v Číně, ale to s ohledem na Trumpovy kroky není samospásné. Americká firma tak musela dál měnit plány, promptně reagovat a řešit nebývalou obchodní krizi stejně jako tisíce dalších společností. Jedním z důsledků má být časnější uvedení některých produktů v Evropě, než se původně plánovalo, a ještě větší důraz na pokračování globální expanze. Na druhou stranu se potýkal maďarský distributor už od loňska s nedostatkem zboží z důvodu úspěchu klíčových novinek na západních trzích. Norbert Magyar maďarskému SELLu potvrdil, že jde například o zmrzlinovače Creami nebo Slushi. Druhého jmenovaného neměl distributor dostatek, aby uspokojil poptávku zákazníků. Jen během prvních týdnů od uvedení prodala firma přes 500 kusů na svém webu a další neměla s ohledem na vysoké prodeje na Západě k dispozici. Nedostatek zboží měl tedy od začátku omezovat její aktivity v našem regionu. Magyar proto upozorňuje, že maďarská firma investuje nemalé prostředky do rozšíření svých skladů. SharkNinja pak posílil logistiku v rámci vzniku tří distribučních center – v Polsku, Nizozemsku a Francii. Nové zboží by tak i k českým obchodníkům mělo mířit bez větších problémů. Svůj negativní vliv na expanzi každopádně měly také události v samotné evropské pobočce SharkNinja, kde došlo k různým personálním změnám včetně těch v nejvyšším vedení. Vyplývá to z britského obchodního rejstříku – po necelém roce rezignoval nedávno i prezident SharkNinja pro Velkou Británii a Evropu Tom Brown. Změny na dalších pozicích lze vyvodit z nabídek publikovaných na LinkedInu za poslední zhruba rok. Všechny zmíněné faktory od Trumpem vyvolaného chaosu ve světovém obchodu až po lokální záležitosti včetně odchodu česko-slovenského country manažera vedly ke vzniku několika měsíců jakéhosi „bezčasí“, kdy SharkNinja ve střední Evropě přešlapoval na místě. Z vyjádření maďarské distribuce ale vyplývá, že by se mělo vše začít velmi rychle měnit. Specifika tuzemského trhu Do příběhu SharkNinja na lokální české úrovni zasahuje ještě jeden faktor, o němž se v oboru hovořilo od chvíle, kdy se ukázalo, že distribuci v regionu bude mít na starost firma z Maďarska. Řeč je pochopitelně o úrovni zdejšího trhu, který má v mnoha oblastech před tím maďarským nemalý náskok. Firmy ze zahraničí, zejména z trhů na východ či jih od našich hranic, se zde setkávají s požadavky prodejců, jimiž se doma nemusejí vůbec zabývat. Pojí se to také s mimořádně vysokou úrovní služeb, jako je superrychlé doručení – ať už je to „do půlnoci objednáš…“ v Alze, nebo třeba možnost vyzvednout zboží do 30 minut od online objednávky v kterékoliv prodejně Datart. Tyto služby obou největších prodejců elektra kladou velké nároky na sklady i dodavatele (a to i finanční samozřejmě). Zahraniční firmy si při pohledu na malou zemi v srdci Evropy zpočátku vůbec neuvědomují, s jak vyspělým trhem přicházejí do styku. V posledních dvou letech to prokázali například polští manažeři z Allegra, když místo chirurgických řezů zvolili strategii plošné destrukce. A samozřejmě nelze ignorovat ani alfu a omegu současného českého trhu v podobě silné konsolidace v posledním roce a rostoucí význam privátních značek, které vytlačují nezávislé značky nejen z kamenných prodejen, ale také online prostoru (např. různé vlny delistingů v Alze). Pro SharkNinja, navzdory jeho renomé ze zahraničí, bude český trh tvrdým oříškem k rozlousknutí. Norbert Magyar ale potvrzuje, že je náš region jednoznačně řazen mezi priority a bude mu věnována velká pozornost. Závěrem Co považujeme nyní za zcela zásadní, je, aby maďarský distributor v celém regionu ukázal, že nešlo při loňských prezentacích o pouhou rétoriku. Vývoj posledních měsíců a odchod Stanislava Brázdy vyvolal v trhu určitou nejistotu. Další otálení si proto SharkNinja nemůže dovolit, pokud nechce definitivně ztratit svou ze zahraniční importovanou image dravce, který kam přijde, otřese trhem. Lubor Jarkovský Mezi unikátní řešení firmy SharkNinja řadíme například tento venkovní elektrický gril (OG901EU), který funguje i jako horkovzdušná fritéza a dokonce jako udírna.
12 12 • Sell • 3/2025 NOVINKY Neviditelná deska NOVY se konečně představila v Česku Očekávaná novinka NOVY Undercover, s níž jsme se měli možnost poprvé seznámit loni na podzim na veletrhu Area30 v německém Löhne, dorazila na český trh. První instalace indukční desky zcela skryté v pracovní desce kuchyně se nachází v karlínském showroomu firmy Applia, která je výhradním distributorem belgické značky NOVY pro ČR a SR. Premiéru si odbyla v rámci dne otevřených dveří Centra bydlení a designu Křižíkova, v jehož areálu se showroom nachází. Akce, na kterou dorazilo zhruba 300 hostů včetně předních architektů a designérů, se konala 29. května. NOVY Undercover na sebe celkem přirozeně strhávala nemalou pozornost, protože jde na trhu o poměrně nový koncept. V Česku ho nabízí už jen značka Gaggenau. Výhodou řešení NOVY je přítomnost teplotních senzorů, dálkového ovládání a především flexibilních indukčních zón, na jaké jsme dnes zvyklí z běžných varných desek. Novinka bude postupně instalována ve vybraných kuchyňských studiích v Česku i na Slovensku, aby se s ní mohli zájemci blíže seznámit. V tuto chvíli si ji mohou prohlédnout pouze v Praze na adrese Sokolovská 98/96, Karolina Plazza, Praha 8 – Karlín. Catler uvede na trh nový automatický kávovar, v němž lze používat i kapsle Značka Catler připravuje nový model kávovaru, který je v základu tradičním plnoautomatem s integrovaným mlýnkem a odnímatelnou konvičkou se systémem pro pěnění mléka. Přidává ovšem jednu zásadní funkci, již jsme byli v poslední době zvyklí vídat pouze v segmentu pákových modelů. Jedná se o možnost přípravy kávy také z kapslí. A chybět nebude pochopitelně ani varianta použití již předemleté kávy. V případě nového kávovaru Catler ES 790 Egoisto bude možné díky dodávaným adaptérům použití hned 3 typů kapslí – Nespresso, Tchibo/Cafissimo a Dolce Gusto. K ovládání přístroje slouží přehledný dotykový panel, vyjímatelná nádržka na vodu má objem 1,6 l a mlýnek používá ocelové mlecí kameny. Hrubost mletí je nastavitelná a tlak čerpadla činí 20 barů.
PROMTINVEST: Flexibilní řešení odsávání par pro moderní projekty Společnost Promtinvest se od vstupu na trh digestoří v roce 1999 etablovala jako specialista na prodej, servis a technické poradenství v oblasti odsavačů par, primárně značek FABER a AIRFORCE. Cílem firmy je od počátku poskytovat nejen samotné produkty, ale i komplexní služby zahrnující odborné poradenství a robustní technickou podporu. Tým Promtinvest tvoří odborníci s dlouholetými zkušenostmi v segmentu kuchyňských spotřebičů, kteří dokážou nabídnout optimální řešení odsávání pro konkrétní prostor, včetně doporučení vhodného doplňkového sortimentu a poradenství s montáží či výběrem sestavy pro odtah. https://www.rekuperace.tech Jako autorizovnaý dodavatel v ČR a SR nabízí Promtinvest zboží přímo z vlastního distribučního skladu. Klíčovou přidanou hodnotou společnosti je schopnost realizovat technické úpravy digestoří nad rámec standardních služeb. To zahrnuje customizaci produktů pro napojení na rekuperační systémy, externí ventilační jednotky, systémy centrálního odsávání nebo specifické úpravy pro rekuperaci. Firma tak reaguje na rostoucí poptávku po individualizovaných a technicky pokročilých řešeních v oblasti větrání kuchyní. Ke všem digestořím značek AIRFORCE a FABER poskytuje Promtinvest nadstandardní 5letou záruku na funkční díly. Specializované instalace digestoří a možnosti úprav Promtinvest disponuje know-how pro realizaci různých typů instalací digestoří, které reflektují moderní trendy ve stavebnictví a požadavky na energetickou efektivitu a uživatelský komfort. Následující příklady demonstrují flexibilitu a možnosti customizace, které firma nabízí:
Digestoře pro rekuperační systémy s přímým napojením na výměník V nízkoenergetických a pasivních domech s řízeným větráním a rekuperací tepla je klíčové nenarušit tlakovou rovnováhu objektu. Promtinvest pro tyto aplikace dodává speciální bezmotorové digestoře, které jsou vždy vybaveny přídavným filtrem pro zachycení zbytkových mastných částic. Odsávaný vzduch je veden ventilačním systémem rekuperace přes tepelný výměník, kde dochází k předání tepla přiváděnému čerstvému vzduchu. Toto řešení zajišťuje tichý provoz, minimalizaci tepelných ztrát a možnost certifikace domu v pasivním standardu (Blower Door test). Firma nabízí digestoře již konstruované pro tento účel nebo upravuje standardní modely, které komunikují s řídicí jednotkou rekuperace. Digestoře pro rekuperační systémy s obtokem (Bypass) Některé rekuperační systémy disponují samostatným vstupem pro digestoř, tzv. obtokem (Bypass), kdy kontaminovaný vzduch z digestoře obchází tepelný výměník a je odveden přímo ven. Pro tento typ instalace jsou vhodné bezmotorové digestoře vybavené elektromechanickou uzavírací klapkou, která je nezbytná pro správnou funkci systému. Výhodou je tichý provoz a možnost komunikace digestoře s řídicí jednotkou rekuperace. Promtinvest nabízí pro tyto systémy jak speciálně konstruované digestoře, tak modely FABER a AIRFORCE upravené ze standardního provedení, které si zachovávají původní design a standardní způsob instalace. Digestoře pro systémy centrálního odsávání V bytových domech nebo objektech s centrálním ventilačním systémem je nutné použít digestoře bez vlastního motoru. Odsávání je řízeno centrálním ventilátorem, který vytváří podtlak v hlavní šachtě, a spouští se otevřením uzavírací klapky v konkrétním bytě či jednotce. Společnost dodává digestoře upravené pro tyto systémy, vybavené těsnou uzavírací klapkou (např. se servopohonem Belimo) a vyvedeným elektrickým signálem pro řídicí jednotku centrálního ventilátoru. Tím je zajištěn bezhlučný a bezporuchový provoz. Digestoře s externí ventilační jednotkou Pro dosažení maximálního výkonu při minimální hlučnosti v kuchyni, zejména v populárních spojených obytných prostorech, představuje ideální řešení digestoř s externě umístěnou ventilační jednotkou. Motor digestoře může být instalován na půdě, střeše, v technické místnosti nebo na vnější stěně domu. Promtinvest nabízí široký výběr digestoří kompatibilních s různými typy externích motorů. Většinu standardních modelů digestoří s integrovaným motorem je možné upravit – původní motor je vyjmut a instalován do externího boxu nebo je digestoř adaptována pro napojení na speciální externí motory. Firma připravuje tyto produkty „na klíč“ pro snadnou instalaci, včetně dodání propojovacích kabelů na míru. Pro další snížení hluku přenášeného potrubím lze instalovat tlumiče hluku. Přívod ohřátého vzduchu Bezmotorová digestoř s dvojitou filtrací Odtah vzduchu, který předal teplo Tepelný výměník
16 16 • Sell • 3/2025 Interview • Branislav Nemčko • Liebherr Branislav Nemčko: Slevová spirála nevede k zisku. Participaci na akcích jsme výrazně omezili Evropský trh s domácími spotřebiči není v jednoduché situaci. Výrobní náklady v posledních letech výrazně vzrostly. Inflace však spotřebiče příliš neovlivnila. Prodejní ceny v mnoha oblastech neodpovídají inflaci a celkovému růstu cen. Jak je to možné? Na trhu panuje určitá schizofrenie. Spousta firem tlačí ceny dolů, aby prodávala více kusů, jenže tato strategie pak často nemá žádné limity a produkty ztrácejí svou hodnotu. A jak jste řekl, náklady od mezd přes suroviny, energie až po logistiku výrazně vzrostly. V sektoru domácích spotřebičů přitom vidíme odlišnou dynamiku ve srovnání s jinými odvětvími, kde ceny vzrostly až o desítky procent. Ve spotřebičích se ale inflace do konečných cen plně nepromítla, což souvisí s tím, co jsem řekl na začátku. Pokud jde o tlak na cenu, nelze ignorovat fakt, že do Evropy proniká velmi agresivní asijská konkurence. Trh na to pochopitelně reaguje. Stejně jako další firmy z oboru proto firma Liebherr část nákladů absorbuje optimalizací výroby a zefektivněním dodavatelských řetězců. Nechceme přijít o tržní podíl, a tak nám nezbývá než na cenovou politiku konkurence reagovat také. Jedním z dlouhodobých důsledků tohoto vývoje trhu je také pokračování konsolidace prodejních kanálů a výrazné posílení privátních značek. Jak tento vývoj vnímáte z pohledu značky? Co to pro vás znamená z hlediska obchodní strategie? Samozřejmě to vnímáme velmi citlivě. Jde o přirozený vývoj na trhu a reakci obchodních partnerů na situaci. Prodejci s vlastními privátními značkami se logicky snaží dosáhnout vyšších marží a být v pozici větší cenové flexibility. Zajímavým paradoxem dnešního trhu je skutečnost, že i nezávislí výrobci a značky, jako je Liebherr, pomáhají prostřednictvím marketingových příspěvků financovat pokročilé služby poskytované velkými prodejci. Z těchto investic pak nepřímo profitují privátní značky, které tito prodejci také nabízejí. Vnímám ovšem i to, že právě v době cenového tlaku hledají zákazníci produkty, které jim dávají smysl z hlediska odolnosti, udržitelnosti a nízkých celkových nákladů na vlastnictví v průběhu životního cyklu. A to je oblast, ve které má značka Liebherr silnou pozici. Obchodně se proto zaměřujeme na budování partnerství, kde nejsme jen „dalším dodavatelem v regálu“, ale značkou s přidanou hodnotou. Investujeme do školení prodejců, viditelnosti v prodejnách a to nám umožňuje udržovat zdravou distribuční síť a zároveň získávat důvěru zákazníků. Přinesla konsolidace i nějaké výhody? Určitě. Třeba vyšší efektivitu a standardizaci procesů na straně prodejců, což oceňují i výrobci a distributoři. Přesto nelze odhlédnout od faktu, že na trhu dochází ke snižování diverzity prodejních kanálů, silnější tlak na cenu a marže. Jak k trhu po nedávných změnách tedy přistupujete? Samozřejmě je pro nás klíčová spolupráce s velkými hráči, kteří zůstali na trhu v zásadě tři – Alza, Datart a Planeo. Zároveň ale neopomíjíme zbytek trhu. Vážíme si nezávislých obchodníků i kuchyňských studií, protože v jejich případě máme více možností v budování renomé značky více do hloubky. Podle mě je zásadní věnovat se trhu celkově – nelze některý kanál ignorovat. Je potřeba se věnovat všem a šít spolupráci na míru danému typu prodejce. Na českém trhu v poslední dekádě výrazně stoupl význam poprodejních služeb. Jakou mají ve vašem přístupu k trhu roli? Velmi významnou samozřejmě. Při prodeji nejde jen o prezentaci a umístění produktu. Neméně důležitý je spolehlivý a důvěryhodný servis. Jelikož jde o jeden z klíčových pilířů strategie společnosti Liebherr, zavedli jsme od 1. května letošního roku nový model kombinace vlastního servisu a pečlivě vybraných servisních partnerů. První kontakt se zákazníkem, včetně dispečinku a počáteční telefonické diagnostiky, je výhradně řízen zaměstnanci společnosti Liebherr. Následně, dle typu a povahy požadavku, zajišťujeme samotný servisní zásah. A to buď prostřednictvím vlastních techniků, nebo prostřednictvím odborně vyškolených partnerů, kteří jsou součástí naší interní servisní sítě. Jsem přesvědčen, že tento model dokáže spojit rychlost, odbornost a důvěryhodnost při řešení servisních požadavků bez ohledu na to, kde se zákazník nachází. A co produktová část? Můžeme zavádění méně obvyklých nebo unikátních konceptů chladniček, včetně široké škály modelů s instalací pod kuchyňskou linku, vnímat jako snahu vyniknout na trhu a mít řešení, ve kterých na trhu nemáte příliš mnoho konkurentů? Liebherr staví dlouhodobě na strategii výhradní specializace na segment Trh s chladničkami a mrazničkami byl v poslední době spíše v poklesu. Dopadá na něj také spousta negativních faktorů včetně cenové eroze na straně jedné a růstu nákladů na straně druhé. O komplikované situaci jsme si během Liebherr Roadshow povídali s Branislavem Nemčkem, šéfem obchodního týmu pro Česko a Slovensko.
17 Sell • 3/2025 • 17 Interview • Branislav Nemčko • Liebherr chlazení a mražení spolu s velmi širokým spektrem produktů a inovací v této oblasti. Snažíme se konkurovat technickými řešeními, kvalitou zpracování a již zmíněnou šíří sortimentu. Proto máme například silnou pozici ve vestavných a podstavných modelech, kde jsou kladeny vysoké nároky na precizní konstrukci, hlučnost a dlouhodobou spolehlivost. Reagujeme na vývoj společnosti, což právě reflektují modely do menších městských bytů, flexibilní kombinace chladicího a mrazicího prostoru nebo designová řešení s důrazem na prémiový vzhled. Na druhou stranu vnímáme, že se tímto přístupem přirozeně vylučujeme z masového trhu, a tak se snažíme vytvořit prostor, kde konkurence není tak silná. Abych uvedl nějaký příklad – každý řetězec má v nabídce určitý počet mrazáků. Naší výhodou je, že zaplníme mezeru tam, kde není žádná jiná značka. V mainstreamu si reseller vybere do své nabídky spoustu našich cenově agresivnějších konkurentů, ale pak jsou varianty, kde sáhne po modelu Liebherr, protože je unikátní. Naším cílem proto není být mainstreamovou značkou. Právě naopak. Chceme oslovovat náročnějšího zákazníka. A pokud nechceme dosahovat prodejů jen slevovými akcemi, jediným řešením je nabídnout spoustu jedinečných modelů. Velké množství firem přesunulo výrobu ze západoevropských zemí na východ nebo mimo Evropu, do Turecka, nebo dokonce do Asie. Společnost Liebherr nadále vyrábí mnoho produktů v Rakousku a Německu, i když máte závod také v Bulharsku. Je dlouhodobě udržitelné provozovat výrobu v prvních dvou zemích z hlediska nákladů? To je velmi aktuální a důležitá otázka. Společnost Liebherr vnímá výrobní závod nejen jako otázku nákladů, ale také jako klíčový pilíř kvality, flexibility a důvěryhodnosti zákazníků. Z hlediska nákladů samozřejmě čelíme stejným výzvám jako celý trh – rostoucí mzdy, ceny energií, ale zároveň vidíme, že zákazníci stále více oceňují transparentní původ výrobků, dlouhou životnost, možnost opravy, ale také například nižší ekologickou stopu. Doprava v rámci Evropy znamená méně emisí. To vše jsou aspekty, které úzce souvisejí s evropskou výrobou. Proto věřím, že náš model může být dlouhodobě udržitelný – i když vyžaduje strategické plánování a silné zázemí. Přesto je nepochybně co zlepšovat. Například v oblasti rychlosti dodání zboží obchodním partnerům. Vraťme se ještě k českému trhu, který je dlouhodobě v zajetí akcí, bonusů, cashbacků a dalších forem slev. Jak s těmito nástroji pracujete? Koneckonců, Liebherr je vnímán jako prémiová značka. Ano, jako značka, která se etablovala do role specialisty na chlazení a mražení, pracujeme s marketingovými nástroji opatrně. Naším cílem není podkopávat hodnotu značky neustálými slevami, ale spíš realizovat prodej prostřednictvím vzdělávání prodejců a cílenou motivací. Před dvěma lety jsme například testovali cashback jako jednu z forem propagace. Nakonec jsme se však rozhodli tuto formu nepoužívat, protože její realizace v našich podmínkách není efektivní – zejména z hlediska interních kapacit a nákladů při zapojení externích agentur. Volíme proto odlišný nástroj v podobě plné 10leté záruky na naše spotřebiče. Jedná se o administrativně jednodušší aktivitu, která navíc podtrhuje kvalitu a spolehlivost našich výrobků. Účastníme se vybraných slevových akcí, které jsou dobře organizované a mají jasně stanovené časové limity. Dny jako Dny Marianne jsou příkladem kampaní, které mohou oslovit relevantní cílovou skupinu a mají tradici. Zároveň však respektujeme aktivity jednotlivých obchodních partnerů a dbáme na to, aby naše účast na konkrétních akcích neznevýhodňovala ty, kteří se jich neúčastní – proto podporujeme všechny prodejce napříč trhem vyváženě. Před několika lety začala společnost Liebherr působit přímo na českém a slovenském trhu, i když bez plnohodnotného lokálního zastoupení. V obou zemích máte prodejní tým, ale většina zázemí, tedy back office, je v Rakousku. Jak tato štíhlejší struktura funguje? Jaké jsou její výhody? A případně nevýhody? Model štíhlejší organizační struktury, který kombinuje místní prodejní tým s centralizovaným backoffice v Rakousku, nám umožňuje být efektivní při zachování vysokého standardu služeb. Jako hlavní výhody vidím eliminaci duplicitních funkcí, přímočařejší procesy a možnost využít zkušeností a profesionálního zázemí týmu v Rakousku včetně informací a dat. Současně si ale musíme objektivně přiznat, že někteří partneři mohou vnímat absenci plnohodnotné pobočky jako nižší angažovanost v regionu. A ignorovat nelze ani fakt, že je lokální tým pod větší zátěží, protože musí zvládat mnohem širší spektrum činností včetně příprav kontraktačních a jiných výstav, kterým se v jiných firmách věnuje marketingové oddělení. Přesto se ukázal tento koncept jako velmi funkční – ostatně takto úspěšně fungujeme už několik let. Váš vstup do kategorie amerických ledniček nyní jistě přitahuje největší pozornost. Od loňského roku jste ale představili další novinky, které jsou pro vás z hlediska prodejů velmi důležité. Narážím například na 194 cm vysoké vestavné modely. Jak na ně reagoval trh? Náš plánovaný vstup do segmentu amerických chladniček ve 3. čtvrtletí pro nás představuje významný krok k tomu, abychom zaujali trh nejen rozměry, ale také prémiovou technologií a elegantním designem. Velmi pozitivně byly přijaty i naše nové 194cm vestavné XL modely, oceňované pro větší objem, kvalitu a spolehlivost, čímž reagujeme na poptávku po prostornějších integrovaných řešeních. Na tento úspěch navážeme XXL modely s výškou 194 cm a šířkou 70 cm. První reakce z trhu na náš chystaný vstup do segmentu 70 cm širokých vestavných lednic jsou velmi povzbudivé. Od začátku energetické krize v Evropě byl kladen ještě větší důraz na snižování spotřeby. Za relativně krátkou dobu se objevila spoustu nových modelů chladniček s rekordně nízkými hodnotami spotřeby. Společnost Liebherr je také jedním z lídrů v této oblasti. Je stále zvýšený zájem o extra úsporné modely? Jsou zákazníci ochotni si za třídu A připlatit? Ano, zájem o energeticky úsporné modely znatelně vzrostl – nejen v reakci na energetickou krizi, ale také díky rostoucímu povědomí zákazníků o dlouhodobé návratnosti investic a dopadu na životní prostředí. Zákazníci jsou ochotni si za tuto úroveň efektivity připlatit – zejména pokud chápou úspory v horizontu 10 až 15 let ve spojení s prodlouženou zárukou.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=