11 Sell • 3/2025 • 11 TÉMA ČÍSLA • SHARKNINJA několik posledních let jako produktový manažer malých spotřebičů v Alza.cz. Nejedná se přitom o přímou náhradu za Stanislava Brázdu coby country manažera, byť z hlediska samotné pracovní náplně v podstatě ano. Podlipský má před sebou tedy zásadní úkol – začít naplňovat sliby a vize, s nimiž firma na začátku přišla. Šéf SN-CEE Bravo Norbert Magyar, pod kterého spadá český, slovenský i maďarský trh, pro SELL komentoval změnu slovy: „Věřím, že personální změna v podobě nástupu Štěpána Podlipského se brzy přetaví v úspěch značek Shark a Ninja na českém a slovenském trhu. Jeho nadšení a energie spolu s upravenou strategií jsou přesně tím, co jsme v obou těchto zemích potřebovali.“ Plány SharkNinja i maďarského distributora zůstávají neměnné Norbert Magyar dále redakci maďarského SELLU potvrdil, že na avizovaných plánech firmy se nic nemění. Stále je jejím cílem získat významné tržní podíly, a v mnoha kategoriích se dokonce zařadit mezi lídry na trhu. Navíc se firma zabývá i možnou expanzí do dalších zemí. Trumpova cla a nedostatek zboží Problematické jsou pro samotnou americkou firmu pochopitelně Trumpova nesmyslná a pravděpodobně nezákonně ohlášená cla. SharkNinja sice už produkuje spoustu věcí pro americký trh v jiných asijských zemích než v Číně, ale to s ohledem na Trumpovy kroky není samospásné. Americká firma tak musela dál měnit plány, promptně reagovat a řešit nebývalou obchodní krizi stejně jako tisíce dalších společností. Jedním z důsledků má být časnější uvedení některých produktů v Evropě, než se původně plánovalo, a ještě větší důraz na pokračování globální expanze. Na druhou stranu se potýkal maďarský distributor už od loňska s nedostatkem zboží z důvodu úspěchu klíčových novinek na západních trzích. Norbert Magyar maďarskému SELLu potvrdil, že jde například o zmrzlinovače Creami nebo Slushi. Druhého jmenovaného neměl distributor dostatek, aby uspokojil poptávku zákazníků. Jen během prvních týdnů od uvedení prodala firma přes 500 kusů na svém webu a další neměla s ohledem na vysoké prodeje na Západě k dispozici. Nedostatek zboží měl tedy od začátku omezovat její aktivity v našem regionu. Magyar proto upozorňuje, že maďarská firma investuje nemalé prostředky do rozšíření svých skladů. SharkNinja pak posílil logistiku v rámci vzniku tří distribučních center – v Polsku, Nizozemsku a Francii. Nové zboží by tak i k českým obchodníkům mělo mířit bez větších problémů. Svůj negativní vliv na expanzi každopádně měly také události v samotné evropské pobočce SharkNinja, kde došlo k různým personálním změnám včetně těch v nejvyšším vedení. Vyplývá to z britského obchodního rejstříku – po necelém roce rezignoval nedávno i prezident SharkNinja pro Velkou Británii a Evropu Tom Brown. Změny na dalších pozicích lze vyvodit z nabídek publikovaných na LinkedInu za poslední zhruba rok. Všechny zmíněné faktory od Trumpem vyvolaného chaosu ve světovém obchodu až po lokální záležitosti včetně odchodu česko-slovenského country manažera vedly ke vzniku několika měsíců jakéhosi „bezčasí“, kdy SharkNinja ve střední Evropě přešlapoval na místě. Z vyjádření maďarské distribuce ale vyplývá, že by se mělo vše začít velmi rychle měnit. Specifika tuzemského trhu Do příběhu SharkNinja na lokální české úrovni zasahuje ještě jeden faktor, o němž se v oboru hovořilo od chvíle, kdy se ukázalo, že distribuci v regionu bude mít na starost firma z Maďarska. Řeč je pochopitelně o úrovni zdejšího trhu, který má v mnoha oblastech před tím maďarským nemalý náskok. Firmy ze zahraničí, zejména z trhů na východ či jih od našich hranic, se zde setkávají s požadavky prodejců, jimiž se doma nemusejí vůbec zabývat. Pojí se to také s mimořádně vysokou úrovní služeb, jako je superrychlé doručení – ať už je to „do půlnoci objednáš…“ v Alze, nebo třeba možnost vyzvednout zboží do 30 minut od online objednávky v kterékoliv prodejně Datart. Tyto služby obou největších prodejců elektra kladou velké nároky na sklady i dodavatele (a to i finanční samozřejmě). Zahraniční firmy si při pohledu na malou zemi v srdci Evropy zpočátku vůbec neuvědomují, s jak vyspělým trhem přicházejí do styku. V posledních dvou letech to prokázali například polští manažeři z Allegra, když místo chirurgických řezů zvolili strategii plošné destrukce. A samozřejmě nelze ignorovat ani alfu a omegu současného českého trhu v podobě silné konsolidace v posledním roce a rostoucí význam privátních značek, které vytlačují nezávislé značky nejen z kamenných prodejen, ale také online prostoru (např. různé vlny delistingů v Alze). Pro SharkNinja, navzdory jeho renomé ze zahraničí, bude český trh tvrdým oříškem k rozlousknutí. Norbert Magyar ale potvrzuje, že je náš region jednoznačně řazen mezi priority a bude mu věnována velká pozornost. Závěrem Co považujeme nyní za zcela zásadní, je, aby maďarský distributor v celém regionu ukázal, že nešlo při loňských prezentacích o pouhou rétoriku. Vývoj posledních měsíců a odchod Stanislava Brázdy vyvolal v trhu určitou nejistotu. Další otálení si proto SharkNinja nemůže dovolit, pokud nechce definitivně ztratit svou ze zahraniční importovanou image dravce, který kam přijde, otřese trhem. Lubor Jarkovský Mezi unikátní řešení firmy SharkNinja řadíme například tento venkovní elektrický gril (OG901EU), který funguje i jako horkovzdušná fritéza a dokonce jako udírna.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=