témat k diskusím je na českém trhu aktuálně víc než dost – jedním z těch větších, které nadále mezi lidmi z oboru rezonuje, je nepochybně vývoj okolo vstupu SharkNinja na zdejší trh. Zejména tedy odchod Stanislava Brázdy z pozice country manažera pro Česko a Slovensko na konci dubna. Tento nečekaný zvrat debatu o americké firmě, respektive její zdejší distribuci, ještě více rozproudil, ale faktem je, že se o SharkNinja mluvilo už od začátku letošního roku. Od ledna postupně přibývalo lidí, kteří se mě na americký fenomén světa malých domácích spotřebičů ptali – a to jak zástupci značek, tak resellerů. Není divu. Očekávání jsou vzhledem k výsledkům firmy na mnoha západních trzích obrovská. Během května dominovaly přirozeně spekulace o tom, proč Stanislav Brázda skončil. Ani jedna ze stran situaci s odkazem na podepsanou dohodu o mlčenlivosti nekomentuje – nejen oficiálně, ale také mimo záznam. A to, co se mi podařilo zjistit, nemám silně konfirmováno, takže se zde nebudu pouštět do nějakých novinářských divočin. Popravdě okolnosti změny v české misi SharkNinja včetně následného nástupu Štěpána Podlipského do lokálního týmu nejsou až tak zásadní. Zásadní je to, co bude po turbulentním začátku roku následovat. SharkNinja má totiž v mnoha kategoriích co nabídnout a nemohou ho ignorovat ani velcí prodejci s protežovanými vlastními značkami, které už standardně používají jako argument, proč někomu nezalistovat produkt. S argumentem „To máme pod svou značkou“ se totiž dodavatelé setkávají stále častěji. U SharkNinja to není tak jednoduché, protože mnoho výrobků disponuje neotřelými řešeními či funkcemi. Český zákazník, pro kterého zůstávají značky Shark a Ninja neznámé či přinejmenším neobjevené, si zatím tyto výrobky aktivně nežádá. Pokud však distribuční firma uchopí komunikaci správně, šanci na úspěch Shark i Ninja mají. Teď jde jen o to začít onen potenciál odemykat, protože malé domácí spotřebiče dokáže nakoupit v Číně a uvést v Evropě na trh kdekdo. Masa stejných a ještě stejnějších výrobků zaplňuje nabídky e-shopů, zatímco na regály kamenných prodejen se má problém po nedávné konsolidaci dostat. Že nechtějí velcí prodejci listovat téměř stejné zboží, jaké už mají pod svou privátní značkou, se dá určitě pochopit. Byť si myslím, že to někteří s prostorem pro své „privátky“ přehánějí a z dlouhodobého hlediska své prodejny degradují, protože z nich činí jakési platformy pro výtlak výhradně vlastního zboží. SharkNinja má šanci tomuto trendu alespoň částečně vzdorovat. Samotný produkt k tomu ovšem nestačí. Americká firma potřebuje silné lokální zázemí. Inovovaný lokální tým má tak před sebou velký úkol. Ukázat a dokázat trhu, proč na západních trzích přepsal SharkNinja během pár let grafy firem monitorujících trh. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=