SELL: 05 / 2025

ROVATCÍM 24 24 • Sell • 5/2025 Česká e-commerce po postpandemické korekci opět roste. Po 5% nárůstu v roce 2024 hlásí první polovina letošního roku zrychlení tempa až na 8 %. Hlavním motorem změn na trhu je přitom masivní nástup online tržišť (marketplaces), která si podle odhadů ukrojila již pětinu celého online koláče. Platformy jako Allegro, Kaufland a především agresivní čínští hráči v čele s Temu se staly fenoménem, který mění pravidla hry. V jedné klíčové a tradičně silné kategorii – elektru a domácích spotřebičích – však narážejí na nečekaně silný odpor. Zatímco v jiných segmentech slaví tržiště úspěch, v prodeji elektra zůstávají v pozadí. Důvodem není zaostalost českého zákazníka, ale naopak jeho vysoká náročnost a síla zavedených lokálních specialistů, kteří na rozdíl od pouhého zprostředkování prodeje nabízejí něco mnohem cennějšího: důvěru a komplexní službu. Pevnost jménem Důvěra a servis Jádro problému, kterému tržiště čelí, tkví v psychologii nákupu. Zejména pořízení dražšího spotřebiče či dalšího elektra není impulzivní transakce jako nákup trička. Pro českého zákazníka se jedná leckdy o významnou investici, se kterou je spojena značná míra rizika. Průzkumy dlouhodobě ukazují, že jednou z největších bariér online nákupu je pro téměř polovinu spotřebitelů (47 %) nemožnost si zboží „osahat“ a pro dalších 20 % obava z komplikací při reklamaci. Tato averze k riziku nahrává zavedeným velkým prodejcům, jako Alza.cz, Datart a Planeo. Nejsou to jen prodejci, ale instituce, které si desítky let budovaly pověst „opravdových elektrospecialisKdyž vstupovala v roce 2023 na český trh zahraniční tržiště Allegro a Kaufland, panovaly na trhu nejen na straně značek obavy, co tento zahraniční fenomén u nás způsobí. Nikdo v oboru si nepřál především další vlnu cenové eroze. A přestože tržiště od svého vstupu do Česka rostou, v kategorii elektra žádné zemětřesení nezpůsobila. Spíš jen lehce zaťukala na dveře tuzemských domácností, které nadále ve velkém pokračují v nákupech od lokálních e-shopů. V médiích se mezitím hlavně řeší nástup čínských platforem, na nichž prodejci v rámci evropské legislativy porušují kdeco od cel až po recyklační příspěvky. Tento problém se ovšem netýká jen vzdálených Asijců. Některé povinnosti neplní ani evropská tržiště. Online tržiště v elektru na českém trhu neprorazila. Narážejí i kvůli řízení ze zahraničí a unifikovaným systémům

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=