SELL: 05 / 2025

28 • Sell • 5/2025 INTERVIEW • ALBERTO DI LUZIO • MIDEA 28 Alberto di Luzio: Po akvizici Teka chce hrát Midea v Evropě roli lídra Integrace společnosti Teka do struktur skupiny Midea je jednou z nejvýznamnějších událostí na evropském trhu s domácími spotřebiči v tomto roce. O strategických důvodech, které za touto akvizicí stojí, i o plánech, které má Midea se značkami Teka a Küppersbusch, jsme hovořili s Albertem di Luziem, který v minulosti působil ve společnostech Indesit a Whirlpool a nyní v Midea Group zastává pozici generálního ředitele pro Itálii a východní Evropu. Můžete nám na úvod přiblížit pozici Midea Group na globálním trhu a její dosavadní strategii v Evropě? Midea je v mnoha ohledech odlišná od ostatních čínských konkurentů, a to především díky DNA, kterou si za poslední dekády vybudovala. V první řadě je Midea výrazně větší a její produktové portfolio i obchodní oblasti jsou mnohem širší. Zatímco mnozí konkurenti se soustředí čistě na spotřebiče nebo spotřební elektroniku, Midea v posledních 10 až 15 letech silně diverzifikovala své činnosti a vstoupila do pokročilých technologií, jako jsou digitální řešení nebo robotika. Midea navíc patří mezi největší výrobce na světě a v některých kategoriích se může pochlubit dokonce i první příčkou v tomto pomyslném žebříčku. Srdcem všech jejích aktivit je vize „humanizace technologie“ – pro nás skutečný pokrok znamená stavět lidi a jejich potřeby do středu pozornosti, poskytovat inovativní řešení, která zvyšují pohodlí, zjednodušují každodenní rutinu a obohacují život v domácnosti. Tento závazek nás posunul od významného hráče v Číně ke globálnímu lídrovi v oboru. Zatímco Asie a Amerika byly historicky našimi silnými trhy, nyní stále více cíleně investujeme do propagace našich značek a posilování naší pozice na evropském trhu. Jak do této strategie zapadá akvizice společnosti Teka a co od tohoto kroku očekáváte? Akvizice Teka do naší strategie perfektně zapadá, a to hned z několika důvodů. Prvním jsou samotné značky. Teka a Küppersbusch mají dlouhou tradici německých stálic, jedna 100 let a druhá 150 let, což představuje obrovskou hodnotu, kterou chceme využít. Druhým důvodem je produktová odbornost. Teka má silnou pozici a dlouhou historii v oblasti vaření, dřezů a digestoří a je lídrem na mnoha trzích. Vestavné spotřebiče navíc nejsou nikde na světě tak rozšířené jako v Evropě a my chceme tento potenciál plně využít. Třetím klíčovým faktorem je evropská přítomnost. Midea sice měla v Evropě svá zastoupení v Itálii, Francii, Velké Británii a Německu, ale díky této akvizici jsme přidali dalších 12 lokálních poboček. Naším cílem je co nejrychlejší integrace, přičemž nejde jen o byznys, ale hlavně o využití potenciálu místních lidí. Midea v posledních letech pochopila, jak obrovskou hodnotu mají lokální týmy. Globální centrála může vyvíjet skvělé produkty, technologie a přinášet inovativní řešení, ale jsou to právě místní profesionálové, kteří nám dávají přístup k trhu, hluboké porozumění jeho potřebám a cenné zkušenosti. Chceme tyto lokální struktury a talenty zachovat a rozvíjet. Akvizice Teka je pro nás klíčovým krokem, který nám umožní urychlit celý proces a stát se v Evropě jedním z lídrů. Teka má historicky silnou pozici zejména ve Španělsku a Portugalsku. Jak plánujete využít její zavedené postavení na trhu a jaké jsou konkrétní plány na posílení její přítomnosti, případně na expanzi na další evropské trhy? Každý trh je jiný. Některé jsou rychlejší a otevřenější, jiné zase více konkurenční kvůli silné pozici lokálních hráčů. Naším cílem je hrát významnou roli napříč celou Evropou. Naše strategie bude stát na více značkách. Teka a Midea budou fungovat jako obecnější značky s širokým portfoliem. Midea bude mít portfolio ještě o něco širší. Küppersbusch bude jasně profilován jako prémiová značka zaměřená primár-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=