SELL 5/2025 JEDINÝ ČESKÝ B2B MAGAZÍN O TRHU S DOMÁCÍMI SPOTŘEBIČI – 17 LET NA TRHU Trouby Teka Neo Nová řada snoubí eleganci s inovacemi ONLINE TRŽIŠTĚ ČESKÝ TRH S ELEKTREM NEDOBYLA „MIDEA CHCE HRÁT V EVROPĚ PO AKVIZICI TEKA ROLI LÍDRA“ Generální ředitel Midea pro Itálii a východní Evropu v exkluzivním interview APPLIA VARUJE PŘED ÚPADKEM EVROPSKÉ VÝROBY Výrobci spotřebičů se cítí přehlíženi a píšou Evropské komisi PŘEKVAPENÍ ROKU. MARTIN SVOBODA MÍŘÍ DO BEKO Povede marketing, produkt i obchod SKUPINY VÝROBKŮ Volně stojící myčky Osobní péče CHORVATSKÁ M SAN GRUPA CHCE BÝT V ČESKU AKTIVNĚJŠÍ Na první lokální pozici zamířil v červenci Jakub Říha PROČ DÁVAJÍ ČEŠI NADÁLE PŘEDNOST TUZEMSKÝM SPECIALISTŮM? Alberto di Luzio
asekol.cz 100% plnění zákonných povinností výrobců Nejširší síť sběrných míst v České republice ESG reporting včetně uhlíkové stopy KOLEKTIVNÍ SYSTÉM PRO SBĚR VYSLOUŽILÝCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ Partnerství, které dává smysl
máme za sebou stěžejní část léta a pomalu se překlápíme do podzimního trhu, kdy se obchodní i marketingové aktivity rozbíhají na plné obrátky. Stejně jako v předcházejících letech ovšem nelze říct, že by byly letošní letní měsíce „okurkovou sezónou“, protože trh nabídl opět spoustu zásadních událostí, a to jak doma, tak v zahraničí. Z těch tuzemských jde především o ohlášení chystaného nástupu Martina Svobody na pozici komerčního ředitele v lokální pobočce Beko Europe. Nepokrytě přiznávám, že když se ke mně první informace o této změně dostaly už na začátku července, nevěnoval jsem jim velkou pozornost. Celá věc se mi zdála jako krajně nepravděpodobná a považoval jsem ji za jeden z mnoha „hospodských drbů“, které k mým uším putují. Jen pro kontext, ve stejné době jsem se doslechl hned o několika dalších údajných (a výbušných) přestupech či odchodech a na žádném nebylo ani zbla pravdy. Odchod Martina Svobody z K+B Progres do Beka se ale ukázal býti pravdivým. Je vidět, že v malé české kotlině, kde na trhu se spotřebiči zná pomalu každý každého a tichá pošta se hraje celoročně, je velmi složité oddělit realitu od fikce. Co považuji každopádně za důležité, je, že na klíčovou pozici koordinující obchodní, produktové i marketingové oddělení míří lokální posila s hlubokými znalostmi zdejšího trhu. Beko se potřebuje personálně stabilizovat a zkompletovat zdejší tým, který bude mít jasnou vizi a nebude otálet v exekuci. Příchod Martina Svobody dává naději, že se podaří takovou sestavu postavit a vyslat do hry, aby získala zpět některé ztracené pozice. Není tajemstvím, že první polovina roku nebyla pro Beko příliš povedená – mimo jiné na to měl vliv odchod mnoha důležitých manažerů, kteří pro Beko nebo Whirlpool pracovali dlouhé roky. Druhé pololetí, především podzimní fáze, už má vypadat jinak. Firma slibuje i zvýšené investice do komunikace a marketingu. Zda se podaří růst nastartovat, se dozvíme za pár měsíců. Více informací o nástupu Martina Svobody a vývoji v Beko Europe najdete v článku na straně 8. Příjemné čtení přeje Lubor Jarkovský VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Obsah 5/2025 3 Editorial 6 Robotické vysavače Ecovacs vstoupily do nové éry. Plně autonomní úklid už není pouhým snem 8 Martin Svoboda posílí tým Beko Europe. Bude zastřešovat obchod, produkt i marketing 9 Novinky Miele chystá nový model vysavače Triflex 10 Nutribullet Zdravé a rychlé vaření 7 dní v týdnu 12 Jakub Říha vede od července obchodní aktivity M SAN Grupa v Česku Potenciál vidí jak ve spotřebičích a televizorech VIVAX, tak i v e-mobilitě. 13 Novinky Asociace IHA zavádí program na zmírnění dopadů cel pro vystavovatele 14 Concept míří do finále sezóny s technologickou špičkou 16 Novinky a video Čínský obr JD.com cílí na MediaMarkt a další zprávy 18 Maximální automatizace, maximální výkon Sage představuje novou vlajkovou loď svých kávovarů 20 Novinky a video Představujeme inovované automatické otevírání trub Amica OpenUP 21 Jubilejní 10. konference EucoLight vynesla do vedení Čecha 22 Elektrowin Podporují současné sběrové kvóty oběhové hospodářství EU? 24 Online tržiště v elektru na českém trhu neprorazila. Narážejí i kvůli řízení ze zahraničí a unifikovaným systémům 26 Žhavé novinky u firmy Miele Pestrá plejáda inovativních produktů, technologií i příslušenství 28 Alberto di Luzio generální ředitel Midea pro Itálii a východní Evropu: Midea chce hrát v Evropě po akvizici Teka roli lídra 30 Když se snoubí elegance s inovací Nová řada trub TEKA NEO se představuje 32 Evropští výrobci spotřebičů varují před úpadkem produkce na starém kontinentu. Cítí se opomíjeni 34 Horké novinky Whirlpool i osvědčené stálice mezi indukčními varnými deskami a odsavači 21 8 12
36 Skupina výrobků Volně stojící myčky 48 Haier I-Pro Shine Series 7 Nádobí nejen dokonale umyté, ale i suché 51 Řada indukčních desek Gorenje G800 Nová éra inteligentního a jednoduššího vaření s důrazem na styl a svobodu 53 Indukční varné desky Miele „TwoInOne“ – elegance, flexibilita i vysoký výkon 55 Inovace pro dokonalé výsledky Brandt představuje novou troubu s praktickou výbavou i funkcemi 58 Úsporné technologie v myčkách Philco, které myslí na vás i na planetu 61 Nové myčky Amica vládnou párou a jsou nabízeny i v trendy černé 62 Novinky Bissell představuje nový odstraňovač skrvn a dva vysavače, GE Appliances investuje v USA do výroby 64 Novinky a video Prezentace a test podlahové myčky Rowenta X-Clean 10 65 Americká značka Fritaire vstupuje na český trh. Inovativní horkovzdušnou fritézu uvede společnost Traminal 66 Braun CareStyle 3 Kompaktní parní generátor pro efektivní žehlení 68 Nové trendy v retailu, které inspirují a zaujmou 71 Tefal Blend Up Spojení síly a technologií v kompaktním provedení 72 Nejvýkonnější parní generátor dorazí na trh zkraje podzimu. Seznamte se s novinkou Philips PerfectCare 8000S 74 Novinky Teka uvádí na trh novou řadu lednic, nové produkty mají i De Dietrich a Gaggenau 75 Rohnson vstupuje na trh pákových kávovarů s integrovaným mlýnkem 76 Bellissima Péče o vlasy pod taktovkou italských mistrů 78 Skupina výrobků Péče o krásu 79 TrueLife SonicBrush Clean70 UV. Revoluce v dentální hygieně? 81 Dyson Airwrap Co-anda2x Inovovaný styler míří na český trh 83 Profesionální výkon i výsledky Nová řada mixérů DOMO X-Power VYDAVATEL • MAMURI HUNGARY KFT. • ZODPOVĚDNÝ VYDAVATEL JEDNATEL SPOLEČNOSTI MAMURI HUNGARY KFT. • ŠÉFREDAKTOR LUBOR JARKOVSKÝ • REDAKTOŘI • VLASTIMIL RŮŽIČKA • JINDŘICH LAUSCHMANN • VIDEO • BOLESLAV SVOBODA • KOREKTOR • JAROSLAV TESAŘ • FOTO ARCHIVY VÝROBCŮ • GRAFIKA • TAMÁS VIG • REDAKCE • VIŠŇOVÁ 12, PRAHA 4, 140 00 • TELEFON • +420 777 166 495 • EMAIL • INFO@REDEDITIONS.CZ WEB • WWW.REDEDITIONS.CZ • DISTRIBUCE V ČR • SEND PŘEDPLATNÉ, S.R.O. TISKÁRNA • PRE-PRESS & PRESS STUDIO, JAKUB KUBŮ, ČESKÁ REPUBLIKA • ISSN ISSN 1786-6782 • EV 16/08 24 28 32 Home Appliance Europe
Robotické vysavače Ecovacs vstoupily do nové éry. Plně autonomní úklid už není pouhým snem Po etapě, kdy jsme se naučili spoléhat na robotické vysavače pro udržování pořádku a snižování frekvence manuálního úklidu, přechází tato kategorie výrobků do nové vývojové fáze. Nastupující generace definitivně posouvá hranice automatizovaného úklidu k výrazně větší autonomii. Společnost Ecovacs, lídr v oblasti domácí robotiky, představuje své nejnovější modely, které díky pokročilým technologiím a umělé inteligenci slibují téměř kompletní bezúdržbovost a bezkonkurenční výsledky. V čele této inovace stojí vlajková loď DEEBOT X9 PRO OMNI. DEEBOT X9 PRO OMNI Nová vlajková loď s nekompromisními výsledky Model Ecovacs DEEBOT X9 PRO OMNI je ztělesněním vize o skutečně autonomním úklidu. Je navržen tak, aby si poradil s každou výzvou, od hluboko usazeného prachu v kobercích po zaschlé skvrny na tvrdých podlahách, a to vše s minimálním zásahem uživatele. Bezkonkurenční účinnost s technologií BLAST™ a válcem OZMO™ ROLLER Srdcem vysavače je revoluční technologie sání BLAST™, která kombinuje vysoký průtok vzduchu a hyper sací výkon. Bezkartáčový motor s výkonem 100 W a vylepšeným aerodynamickým designem dokáže generovat extrémní sací výkon až 16 600 Pa. Díky tomu odstraní prach i z hlubokých spár v podlaze a s vysokou účinností si poradí i s koberci.
Pro mytí podlah je X9 PRO OMNI vybaven přelomovým mycím válcem OZMO™ ROLLER. Ten využívá technologii permanentního samomytí, kdy je válec během úklidu neustále namáčen čistou vodou a speciální stěrka z něj zároveň stírá špinavou vodu do oddělené nádržky v robotu. Na stejném principu fungují aktuálně tolik populární manuální podlahové myčky. Tento systém vytváří výrazně vyšší tlak na podlahu a efektivně tak odstraňuje i odolné a zaschlé skvrny. Umělá inteligence, která vidí a přemýšlí DEEBOT X9 PRO OMNI se v prostoru neorientuje jen pomocí laseru, ale zapojuje komplexní systém umělé inteligence. Technologie AIVI® 3D 3.0, kombinující AI kameru a 3D ToF LiDAR, umožňuje robotu inteligentně a přesně se vyhýbat překážkám na podlaze. Doplňkové LED světlo navíc zajišťuje spolehlivé rozpoznávání objektů i ve tmě nebo pod nábytkem. Navigaci dále zpřesňuje technologie AINA 2.0, která inteligentně plánuje trasu, dynamicky reaguje na změny v prostředí, jako je pohyb osob nebo posunutý nábytek, a logicky uklízí i ve velmi členitých prostorech. Unikátní je funkce AI Stain Detection 2.0, díky níž robot pomocí kamery a AI aktivně vyhledává skvrny, zaměří se na ně a opakovaně je čistí, dokud nezmizí. Dokonalé čištění koutů a bezúdržbovost Jednou z největších výzev pro robotické vysavače byly vždy okraje místností a rohy. DEEBOT X9 PRO OMNI tento problém řeší technologií TruEdge™ 2.0 kombinující hned dva prvky. Inovativní boční kartáček ARClean a výsuvný mycí válec zajišťují dokonalé čištění podél stěn a v koutech. Přesný 3D senzor TruEdge™ navíc umožňuje čistit těsně u okrajů bez rizika nárazů do nábytku. Pro majitele domácích mazlíčků a domácnosti s členy, kteří mají dlouhé vlasy, je také klíčová technologie ZeroTangle™ 3.0. Speciálně navržený hlavní kartáč s trojitou strukturou a boční kartáček ARClean aktivně zabraňují namotávání vlasů a chlupů, čímž šetří čas spojený s údržbou robotu. All-in-one OMNI stanice – až 150 dní bez starostí Vrcholem komfortu je plně automatická stanice All-in-one OMNI. Ta nejenže automaticky vyprazdňuje zásobník na prach z robota, ale také doplňuje čistou vodu, odčerpává tu špinavou a automaticky dávkuje čisticí prostředek ze speciálního odděleného zásobníku. Mycí válec je ve stanici čištěn horkou vodou o řízené teplotě 40 °C až 75 °C a následně vysušen 63 °C teplým vzduchem, což zaručuje hygienickou čistotu bez bakterií a zápachu. Další novinky v portfoliu Ecovacs Ecovacs kromě své vlajkové lodi představuje i další modely, které cílí na specifické potřeby uživatelů. DEEBOT T80 OMNI Tento model sdílí s X9 PRO nejen přelomový mycí válec OZMO™ ROLLER pro účinné odstraňování skvrn, ale také pokročilý systém navigace AIVI® 3D 3.0 a AINA 2.0. Co nabízí dále? Například extra vysoký sací výkon 18 000 Pa a jeho OMNI stanice myje válec také horkou vodou. DEEBOT T30C OMNI Model T30C je specialistou na hrubou sílu se sacím výkonem až 20 000 Pa. Pro mytí využívá systém dvou rotujících mopů OZMO™ Turbo 2.0, které se dokážou zvednout o 9 mm při detekci koberce. Stejně jako X9 PRO disponuje technologií TruEdge™ 2.0 pro precizní čištění okrajů, ačkoliv bez 3D senzoru. O vyhýbání se překážkám se stará technologie TrueDetect a navigaci zajišťuje systém TrueMapping 2.0 s laserem LiDAR. Jeho stanice rovněž myje mopy horkou vodou a automaticky dávkuje čisticí prostředek. Všechny modely lze pohodlně ovládat prostřednictvím mobilní aplikace ECOVACS HOME, kde je možné plánovat úklid, nastavovat virtuální zdi nebo volit specifické režimy pro jednotlivé místnosti. Novinky také již podporují standard Matter, což usnadňuje jejich propojení s většinou rozšířených hlasových asistentů. www.ecovacsrobot.cz
8 8 • Sell • 5/2025 TÉMA • BEKO Martin Svoboda posílí tým Beko Europe. Bude zastřešovat obchod, produkt i marketing Česko-slovenské zastoupení firmy Beko Europe zkraje srpna oznámilo, že se k 1. říjnu 2025 ujme nově vzniklé pozice komerčního ředitele Martin Svoboda. Bývalý generální ředitel firmy Electrolux a současný předseda představenstva velkoobchodu K+B Progres bude v Beko zastřešovat obchodní, produktovou a marketingovou strategii. Hlavním úkolem Martina Svobody bude koordinovat tři zmíněná oddělení v Česku a na Slovensku a posilovat spolupráci s obchodními partnery. A to pro všechny značky, s nimiž Beko Europe na českém trhu působí – tedy Beko, Whirlpool, Grundig a Indesit. Svoboda přichází do Beko Europe jako zkušený vrcholový manažer, který v roce 2022 převzal od Petera Weisse vedení K+B Progres a Expert ČR. Předtím působil 10 let jako šéf česko-slovenského zastoupení Electrolux, kam přešel ze stejné pozice lokálního zastoupení výrobce počítačů Acer. Měsíce spekulací Na trhu se o možném angažmá Martina Svobody ve firmě Beko živě diskutovalo už od začátku července. Do naší redakce se informace dostala hned z několika nezávislých zdrojů, ale definitivně byla potvrzena až 4. 8. 2025, kdy o věci oficiálně informovala firma Beko Europe své obchodní partnery formou dopisu. Konkrétní a oficiální informace rozeslala firma Beko svým obchodním partnerům zmíněný den. Výzva Svoboda má před sebou nepochybně velký úkol. Z původních týmů Beko a Whirlpool odešlo od konce loňského roku nebývale velké množství lidí. A to i z klíčových obchodních pozic – naposledy obchodní ředitel Aleš Slatinský či manažer klíčových zákazníků SDA Luboš Prikner. I z tohoto důvodu trh intenzivně spekuluje, zda se ke Svobodovi nepřidá také jeho pravá ruka v podobě Martina Novotného – ten zastával pozici obchodního ředitele jak v Electroluxu, tak v K+B Progres. Důvodem je mimo jiné to, že obchodního ředitele Beko k uzávěrce vydání (25. 8. 2025) firma Beko nadále neměla. Martin Svoboda každopádně naší redakci variantu v podobě možného přestupu Martina Novotného z K+B Progres v telefonickém rozhovoru dementoval. Oslabení na trhu i plánované investice Vlna odchodů na lokální úrovni i proces slučování původních struktur Beko a Whirlpool napříč Evropou se celkem nepřekvapivě podepsaly na výsledcích firmy. Na českém trhu podle informací z trhu, které máme k dispozici, oslabila. Větší propady se týkají značky Whirlpool. Proces sloučení všech procesů navíc není stále ještě kompletně dokončen – objednávky a logistika nadále fungují pro Beko i Whirlpool na původních systémech. Přesto je evidentní, že nejturbulentnější fáze spojení už proběhla a nyní nastává etapa stabilizace, a to i na personální úrovni. Dokladem je mimo jiné nástup Martina Svobody do česko-slovenské pobočky. V příštích měsících lze očekávat další posílení lokálního týmu – nabídky volných pozic se již objevují na internetu včetně sítě LinkedIn. Opomenout pak nesmíme ani plánované marketingové aktivity firmy Beko, které se postupně rozbíhají jako pro její stejnojmennou značku, tak pro značku Whirlpool. Většina letošního rozpočtu má být investována právě ve druhé polovině roku, zejména v digitální komunikaci firmy a v rámci právě spouštěných promo akcí, jak nás informovalo marketingové oddělení Beko. Beko na Slovensku zrušilo původní kanceláře Whirlpool V průběhu léta došlo k důležité události také na Slovensku, kde měl Whirlpool dlouhé roky fyzické zázemí. Po sloučení s Beko bylo rozhodnuto o opuštění těchto prostor bez náhrady. Slovenští zaměstnanci tak budou pracovat z domova, případně dojíždět v případě nutnosti do Prahy. Zeštíhlení struktury není velkým překvapením vzhledem k tomu, že tento trend je s ohledem na digitalizaci a také konsolidaci prodejních kanálů napříč Evropou jednoznačný.
Sell • 5/2025 • 9 NOVINKY9 Miele vstupuje do segmentu mokrého čištění s novou generací vysavačů Triflex HX3 Pro Aqua Německý výrobce představil třetí generaci svých akumulátorových vysavačů, řadu Triflex HX3 Pro Aqua, a zároveň oznámil vstup do rychle rostoucího segmentu mokrého čištění. Nová řada, která bude uvedena na trh v březnu 2026 a k vidění má být na nadcházejícím veletrhu IFA, přináší jako klíčovou inovaci hubici Aqua Twister Pro pro hloubkové mokré čištění tvrdých podlah. Tento krok je reakcí na tržní trendy, kdy se obrat v segmentu tyčových vysavačů s funkcí vytírání mezi lety 2022 a 2024 zdvojnásobil. Nové modely Triflex HX3 nabídnou kromě mokrého čištění také o 33 % delší výdrž na jedno nabití při úklidu tvrdých ploch a celkovou dobu provozu až 70 minut. Účinnost sběru prachu na tvrdých podlahách přesahuje podle Miele 99,99 %. K vylepšením patří také nový displej informující o stavu baterie a výkonu, a optimalizovaný systém vyprazdňování nádoby na prach pro maximální hygienu. Hubice pro mokré čištění je vybavena dvěma rotačními mopy, 300ml nádržkou na vodu a unikátním 360stupňovým světelným pásem pro lepší viditelnost nečistot. Vysavač si ponechává z předchozích generací patentovaný design typu 3 v 1.
nutribullet. nutribullet. nutribullet® spouští kampaň „7 days“, která boří představu o mixérech jakožto příležitostných přístrojích pro přípravu smoothie. Kampaň hravým způsobem ukazuje, jak mixéry nutribullet® svým uživatelům pomáhají snadno a rychle připravit zdravá jídla od snídaní přes polévky až po svačiny na cesty. Díky své všestrannosti zaujmou širokou škálu zákazníků – rodiny, aktivní sportovce i vášnivé kuchaře – a snadno se stanou nedílnou součástí jejich každodenního života. Zdravé a rychlé vaření 7 dní v týdnu Objevte více na www.nutribullet.com
Flip NBP016 je dostupný v těchto barvách: Portable NBP003 je dostupný v těchto barvách: PRO NB907 je dostupný v těchto barvách: Ultra NB1206 je dostupný v těchto barvách: Tip na recept Tip na recept Tip na recept Výživa na cestách, ve fitku i v kanceláři Přenosné mixéry Portable a Flip od firmy nutribullet® jsou řešením pro všechny, kdo chtějí mít zdravé jídlo vždy po ruce. Jsou lehké, dobíjecí a vybavené praktickým víčkem pro přenášení. Flip navíc představuje jedinečnou kombinaci přenosného mixéru a termohrnku, který udrží celý obsah ledově osvěžující až 24 hodin. Edamame hummus • 375 g vařených sójových bobů edamame • 1 lžíce nasekaného koriandru • 1 stroužek česneku • ¼ lžičky mletého kmínu • ½ lžičky mořské soli • 2 lžíce citronové šťávy • 3 lžíce olivového oleje • 80 ml tahini pasty • 120 ml rostlinného oleje Ingredience rozmixujte dohladka a podávejte se zeleninou či pečivem. Green bowl smoothie • 2 hrnky baby špenátu • 1 hrnek kadeřávku • ½ avokáda • 1 mražený banán • 240 ml mandlového mléka • 2 lžíce kešu másla Mixujte dohladka a podávejte v misce s ovocem a semínky. Mangovoananasové smoothie • ½ manga • ½ hrnku ananasu • 150 ml kokosové vody • šťáva z ½ limety Vše vložte do nádoby a mixujte 30–45 s. Do menší kuchyně a pro osobní použití je ideální nutribullet® Pro 900. S výkonem 900 W si snadno poradí s tvrdšími ingrediencemi a pomůže připravit výživnou snídani během minutky. Spolehlivý start každého dne nutribullet® Ultra je ideální volba pro ty, kdo ocení opravdový výkon a odolnost. S lehkostí si poradí s ořechy, semínky nebo vláknitou zeleninou. I při plných otáčkách produkuje zvuk o nižších frekvencích, takže je nejtišším mixérem značky. O dlouhou životnost mixovacích nádob se postará odolný materiál Tritan™ Renew. Mixér pro náročné a kreativní uživatele
ROVATCÍM 12 12 • Sell • 5/2025 Společnost M SAN Grupa, založená v roce 1995, je významným evropským distributorem s velmi silnou pozicí zejména v zemích jihovýchodní Evropy. Postupně ale expanduje do dalších částí kontinentu i mimo něj. Od svého vzniku se firma vypracovala v nejvýznamnější IT a CE obchodní skupinu v regionu s více než 970 kmenovými zaměstnanci a příjmy dosahujícími téměř 430 milionů eur. Kromě distribuce produktů světových značek se společnost věnuje i rozvoji vlastních značek, jako jsou MS Energy, zaměřená na e-mobilitu, MSGW (počítače) a VIVAX (spotřební elektronika, domácí spotřebiče a klimatizace). VIVAX chce posilovat na českém trhu Významnou součástí portfolia M SAN Grupy je již zmíněná značka VIVAX, která je na chorvatském trhu přítomna od roku 2004 a dnes nabízí přes 300 různých produktů. Značka se chlubí zejména svou výrobou LED televizorů v Chorvatsku, konkrétně ve výrobním závodě v Rugvici, který byl spuštěn v roce 2013. Výrobní kapacita dosahuje ročně 240 000 televizorů, které se vyznačují důrazem na kvalitu a potřeby spotřebitele. Zároveň samozřejmě splňují veškeré normy a certifikace Evropské unie. Kromě spotřební elektroniky má VIVAX ambice na českém trhu také v kategorii domácích spotřebičů, a to jak velkých, tak malých. Dále také produkty z kategorií smart hodinek a audio. Tuzemská struktura Jakub Říha je prvním lokálním zaměstnancem chorvatské firmy, přičemž lze očekávat, že by se do budoucna mohl zdejší tým rozrůst. Úkolem Říhy je dostat výrobky vlastních značek M SAN Grupa do nabídek prodejců napříč trhem a prodejními kanály a položit základy pro stabilní a dlouhodobé tuzemské obchodní aktivity. Produkty VIVAX i MS Energy se na zdejším trhu sice už objevovaly, ale bez stabilního lokálního zázemí a dlouhodobé strategie pro Českou republiku. Z pohledu trhu domácích spotřebičů je pochopitelně důležitá hlavně značka VIVAX společně s novým a především stabilním distribučním modelem. Nyní ji bude i naše redakce věnovat více pozornosti v kontextu nástupu Jakuba Říhy do M SAN Grupa. Jakub Říha vede od července obchodní aktivity M SAN Grupa v Česku. Potenciál vidí jak ve spotřebičích a televizorech VIVAX, tak i v e-mobilitě Chorvatská distribuční společnost chce zintenzivnit své obchodní aktivity v České republice. Vůbec poprvé ve své třicetileté historii vytvořila na našem trhu lokální pozici, a to head of sales pro Česko, na kterou v červenci nastoupil Jakub Říha. Bývalý generální ředitel lokálního zastoupení Amica či šéf divize TV/AV ve společnosti Samsung má za úkol etablovat na zdejším trhu především značky VIVAX a MS Energy. Jakub Říha, Head of Sales CZ, M SAN Grupa
Sell • 5/2025 • 13 NOVINKY13 Asociace IHA zavádí program na zmírnění dopadů cel pro vystavovatele Mezinárodní asociace pro domácí potřeby (IHA) oznámila spuštění nového programu na podporu společností zasažených nestabilitou celních sazeb. Program nazvaný „Tariff Relief Program“ má za cíl poskytnout finanční úlevu a flexibilitu firmám, které mají zájem vystavovat na veletrhu The Inspired Home Show 2026, jenž se uskuteční od 10. do 12. března. Klíčovou součástí programu je sleva ve výši 4 dolary za čtvereční stopu výstavní plochy pro členy asociace, což představuje úsporu přibližně 17 %. Tato sleva bude automaticky uplatněna pro všechny členské společnosti, a to i pro ty, které si již své místo na veletrhu zarezervovaly a zaplatily. Kromě toho byla prodloužena lhůta pro včasné přihlášky z původního 7. července na 21. července 2025. Třetím pilířem je zavedení flexibilních platebních plánů, které umožňují rozložení plateb na několik splátek v následujících měsících. „Program na zmírnění dopadů cel je navržen tak, aby zmírnil překážky účasti, jelikož veletrh v roce 2026 může být pro dodavatele jedním z nejdůležitějších pro orientaci v měnící se dynamice trhu,“ uvedl Derek Miller, prezident a CEO asociace IHA. Podle něj je asociace v dobré finanční kondici, což jí umožňuje poskytovat tuto formu podpory svým členům v nejisté ekonomické době.
Concept míří do finále sezóny s technologickou špičkou Nová úroveň chytrého úklidu Chytrý prostor pro kompletní menu Robotický vysavač s podlahovou myčkou 2 v 1 Laser 3D Aqua Ultimate Concept VR4130 Horkovzdušná fritéza PIZZA TRIO FR9000 Česká značka Concept vstupuje do závěru roku s promyšleným produktovým portfoliem, které reflektuje aktuální požadavky trhu na nejmodernější technologie, atraktivní design i každodenní komfort. Pro silné předvánoční období nasazuje své klíčové produkty — Robotický vysavač a podlahovou myčku v jednom VR4130 a Horkovzdušnou fritézu PIZZA TRIO FR9000 s unikátní multifunkční pečicí zásuvkou. Robotický vysavač a podlahová myčka 2 v 1 Concept VR4130 definuje novou etapu automatizovaného úklidu. Zákazníkům nabízí špičkový sací výkon (15 000 Pa), inteligentní 3D navigaci Triple Laser Beam a inovativní systém vytírání s mopovacím pásem o ploše 200 cm2 a přítlakem 20 N. Unikátní systém průběžného čištění mopovací textilie zajišťuje, že podlaha je neustále stírána čistou částí mopu. Výsledkem je efektivní a rovnoměrný úklid bez zpětného roztírání nečistot. Součástí výbavy je hybridní mopovací textilie, která eliminuje riziko navlhnutí koberců, a rotační kartáč s integrovaným nožem, jenž omezuje namotávání vlasů a chlupů – čímž usnadňuje běžnou údržbu zařízení. Zásadní přidanou hodnotou je multifunkční stanice, která zajišťuje automatické dobíjení, inteligentní dávkování vody a čisticího prostředku, odčerpání znečištěné vody, praní a sušení mopu horkým vzduchem, automatické vysávání prachu do sáčku a samočištění stanice. Zařízení tak nabízí téměř plně autonomní provoz, což výrazně zvyšuje jeho atraktivitu pro koncové uživatele i prodejní potenciál v rámci prémiového segmentu. Horkovzdušná fritéza FR9000 PIZZA TRIO reaguje na trend multifunkčních kuchyňských spotřebičů s důrazem na úsporu času, energie i zdravý životní styl. Klíčovým prvkem je samostatná multifunkční pečicí zásuvka o objemu 10 litrů s maximální teplotou 230 °C, která umožňuje přípravu pizzy, slaných i sladkých pokrmů bez nutnosti využívat klasickou troubu. Plech o průměru 30 cm je součástí balení, uživatelé však mohou využít i jiné nádoby odpovídající velikosti. Fritéza je dále vybavena dvěma nezávislými fritovacími koši (2× 4,25 l) a funkcí synchronizace ukončení pečení, která umožňuje připravit vícechodové menu tak, aby jednotlivé pokrmy byly hotové současně a servírované při optimální teplotě. Model je určen pro zákazníky, kteří preferují zdravější přípravu jídel s minimálním množstvím oleje a zároveň kladou důraz na vysoký uživatelský komfort a flexibilitu. Intuitivní ovládání prostřednictvím barevného dotykového displeje a přístup k online kuchařce s recepty české i zahraniční kuchyně dále rozšiřují možnosti využití spotřebiče.
Detaily a další informace o produktech najdete na www.concept.cz Praní a sušení textilie Podlahová myčka Extra výkon 15 kPa Automatické vysypávání VYTÍRÁ VŽDY ČISTOU VODOU Koláč, pizza, kuře… stačí si vybrat Robotický vysavač s podlahovou myčkou MULTIFUNKČNÍ ZÁSUVKA (230 °C)
16 16 • Sell • 5/2025 LG Electronics se spojuje s čínskými výrobci, cílí na evropský trh s cenově dostupnými spotřebiči Korejská společnost LG Electronics oznámila poměrně nečekanou strategickou alianci s čínskými konkurenty, aby posílila svou pozici v segmentu cenově dostupných domácích spotřebičů. Firma se spojila se společnostmi Skyworth Group a AUCMA, s nimiž vyvinula pračky a chladničky určené pro evropský trh. Na starý kontinent by měly první modely mířit už nyní. Tato spolupráce probíhá formou společného vývojového výrobního kontraktu, v jehož rámci LG zodpovídá za design a vývoj produktů, zatímco čínští partneři zajišťují kompletní výrobu. Cílem tohoto kroku je zvýšit cenovou konkurenceschopnost a získat zpět podíl na trhu, aniž by byla ohrožena reputace značky LG spojená s kvalitou. Tento krok je reakcí na klesající zisk v divizi domácích spotřebičů, který se od roku 2021 snížil na polovinu, zatímco čínští rivalové zaznamenali výrazný růst. Nové modely, zahrnující pračku s kapacitou 9 kg a chladničku s mrazákem nahoře, budou v Evropě prodávány pod značkou LG za cenu lehce nad 400 euro. Společnost LG rovněž zajistí kompletní poprodejní servis. Pokud bude evropská premiéra úspěšná, plánuje LG rozšířit tuto strategii i na další trhy, jako jsou Čína, jihovýchodní Asie a Jižní Amerika. NOVINKY A VIDEO Čínský obr JD.com cílí na MediaMarkt. Chce se stát přední silou na evropském trhu Čínský technologický a logistický gigant JD.com oznámil koncem července plán na převzetí společnosti CECONOMY AG, která je mateřskou firmou předních evropských prodejců elektroniky MediaMarkt a Saturn. Tento krok představuje jednu z nejvýznamnějších čínských investic do evropského maloobchodu a signalizuje snahu o hlubší propojení asijské produkce s evropskými spotřebiteli. Společnost JD.com učinila veřejnou nabídku na odkoupení všech vydaných akcií CECONOMY za cenu 4,60 eura za akcii. Součástí je i investiční dohoda, kterou vedení CECONOMY plně podporuje. JD.com si již předem zajistil podporu klíčových akcionářů, včetně největší skupiny Convergenta Invest, a má tak zajištěn podíl 57,1 %. Cílem nového partnerství je urychlit transformaci CECONOMY na vedoucí evropskou omni-channel platformu pro prodej spotřební elektroniky. JD.com do spolupráce přinese své pokročilé technologie, zkušenosti s online prodejem a logistické kapacity. Firma se zavázala, že CECONOMY zůstane v Evropě samostatným subjektem a neplánují se žádné změny v počtu zaměstnanců ani v uzavřených dohodách. „Společně s týmem posílíme schopnosti a využijeme naše pokročilé technologie k akceleraci probíhající transformace CECONOMY,“ uvedla generální ředitel JD.com Sandy Xu. Očekává se, že celá transakce bude dokončena v první polovině roku 2026. Další spojenectví s Čínou Tato masivní investice není jediným čínským krokem směřujícím k posilování na evropském trhu. Jen o několik dní později oznámila skupina MediaMarktSaturn uzavření silného strategického partnerství s dalším čínským gigantem, společností Hisense Europe. Cílem této aliance je urychlit růst v jedenácti zemích, kde MediaMarktSaturn působí, a posílit mezinárodní marketingovou spolupráci. Partnerství spojuje inovační sílu Hisense s globálním dosahem a znalostí trhu skupiny MediaMarktSaturn. Oba kroky tak jasně ukazují na rostoucí trend, kdy čínské společnosti již nejsou jen dodavateli, ale stávají se klíčovými strategickými partnery a majiteli největších evropských prodejních kanálů.
Společnost Beko mezi nejudržitelnějšími společnostmi světa a lídr oboru domácích spotřebičů Společnost Beko se umístila na 17. místě globálního žebříčku nejudržitelnějších firem podle TIME a Statista 2025. V hodnocení více než 5 000 firem z celého světa si držíme pozici lídra v oboru domácích spotřebičů, a to i v době, kdy mnohé firmy zaznamenaly v žebříčku pokles. Udržitelnost je pro nás klíčovou součástí každého kroku – od návrhu produktů až po výrobu. Toto ocenění potvrzuje náš závazek přinášet inovace, které mají pozitivní dopad na lidi i planetu. bekocorporate.com
20 20 • Sell • 5/2025 NOVINKY A VIDEO VIDEO https://video.sellmag.cz/openup Steel Cucine a Elica uzavírají strategické partnerství pro mezinárodní expanzi Italský výrobce sporáků a dalších spotřebičů pro náročné zákazníky, Steel Cucine, oznámil podepsání strategické dohody se společností Elica, předním hráčem v oblasti kuchyňských odsavačů par a varných desek. Na základě této dohody, zveřejněné na konci července, získá Elica 28% podíl v kapitálu společnosti Steel, s mechanismem pro postupné navyšování podílu v nadcházejících letech. Cílem tohoto partnerství je urychlit růst a mezinárodní expanzi značky Steel, zejména na trzích s vysokým potenciálem, jako je Severní Amerika. Spojenectví umožní společnosti Steel využít rozsáhlou a strukturovanou distribuční síť Elica ve Spojených státech, Kanadě a Evropě, a tím posílit svou pozici. Zároveň získá přístup k novým zdrojům a know-how pro další rozvoj svých výrobních procesů, přičemž si zachová důraz na design a výkon. Auro Po, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Steel, k dohodě uvedl: „V Elice jsme našli partnera, který dokáže využít naši odbornost a umožňuje urychlit náš růst prostřednictvím vlastní distribuční síly“. Dohoda má zachovat identitu a know-how značky Steel i jejích zaměstnanců, přičemž stávající management bude spolupracovat s firmou Elica na dalším posilování společnosti.
21 Sell • 5/2025 • 21 Na konferenci se sešlo více než 65 vedoucích představitelů průmyslu, zástupců politické a legislativní sféry, ekologických organizací a dalších odborníků. Z České republiky dorazili zástupci jediného českého člena sdružení, kolektivního systému EKOLAMP. Konference se letos nesla ve slavnostním duchu, šlo totiž o jubilejní desátý ročník. Kromě výměny zkušeností z různých koutů Evropy se debatovalo především o budoucnosti oběhového hospodářství v kontextu schválené i připravované evropské legislativy EU. Zásadním příspěvkem z hlediska legislativy (především Aktu o oběhovém hospodářství) byl především vstup Guillemette Vachey z Generálního ředitelství pro životní prostředí Evropské komise, který nastínil kontext a cíle nadcházejícího legislativního vývoje a náhled hodnoticí studie směrnice o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ). Vyšší potřeba koordinace a boj proti free ridingu „Celá řada řečníků se shodla na potřebě větší harmonizace předpisů, účinnějšího a konkrétnějšího prosazování stávajících pravidel a robustnějších kontrolních mechanismů, zejména v souvislosti s problematikou tzv. free ridingu neboli černých pasažérů některých online prodejních platforem,“ popsal jednání Tomáš Rychetský, jednatel EKOLAMPu. Kromě toho byla mezi zástupci sektoru znát vůle po dalším posílení spolupráce, zejména za účelem efektivnější koordinace a prosazování společných priorit. První den byl zakončen panelovou diskusí, kterou vedl poradce představenstva EucoLight Andreas Rindt ze společnosti Signify. Panelisty byli Paolo Falcioni ze sdružení APPLiA, Elena Scaroni z LightingEurope a Jan Vlak ze Stichting Open. Tématem byly především rychlé změny trhů a regulatorního prostředí během formování oběhového hospodářství. Pohled do budoucnosti Na konferenci byla také představena aktuální vize EucoLight pro budoucí podobu recyklace osvětlovacích zařízení. Jejím jádrem se v kontextu konferenčních diskusí stala výzva k jasnějším a harmonizovanějším definicím pojmu „osvětlovací zařízení“ podle směrnice o OEEZ. Apelovalo se také na realistické a dosažitelné cíle sběru, které by odrážely životnost výrobků a dostupnost odpadních elektrozařízení. „EucoLight požaduje silnější a spravedlivější prosazování povinností, spojených s rozšířenou odpovědností výrobce, aby se na všechny účastníky trhu – včetně těch, kteří prodávají online – vztahovala stejná pravidla,“ vysvětluje Tomáš Rychetský. Klíčovým problémem nadále zůstává boj s free ridingem a nedodržováním předpisů při online prodeji. EucoLight v této souvislosti navrhuje například povinné ověřování a zveřejňování registrací. Mezi dalšími návrhy se objevilo třeba i větší sladění legislativních nástrojů EU, zavedení standardizovaného systému registračních čísel OEEZ ve všech členských státech nebo rozšíření povinností autorizovaných zástupců na převzetí plné právní a finanční odpovědnosti za výrobce, které zastupují. Navrhované kroky doplňuje včasné zajištění financování povinností výrobců a posílení pravomocí vnitrostátních orgánů účinně prosazovat pravidla. „Cesta vpřed k tomu, aby se oběhové hospodářství stalo skutečností, by měla odrážet tyto návrhy a měla by být podpořena silnou spoluprací s výrobci a všemi zúčastněnými subjekty,“ vysvětlil generální tajemník Marc Guiraud. Česká stopa v představenstvu Druhý den konference zvolilo valné shromáždění také nové představenstvo. Jeho členy byli zvoleni Gied van Hoorn (LightRec/OPEN) jako předseda sdružení, Natalia Sierra Conde Saraiva de Carvalho (AMBILAMP) jako místopředsedkyně, Andreas Adam (Ledvance) jako zástupce přidruženého člena EucoLight, LightingEurope a také Tomáš Rychetský z EKOLAMPu do funkce pokladníka. TÉMA • KONFERENCE EUCOLIGHT Jubilejní 10. konference EucoLight vynesla do vedení Čecha EucoLight, nejvýznamnější evropská profesní asociace kolektivních systémů pro zpětný odběr osvětlovacích zařízení, uskutečnila v květnu v Bruselu své výroční zasedání. Paleta diskutovaných témat byla široká. Nově zvolené představenstvo organizace EucoLight včetně předsedy představenstva Gieda van Hoorna (vpravo vepředu) a prvního českého zástupce Tomáše Rychetského (druhý zprava vzadu) EucoLight je evropské sdružení organizací pro sběr a recyklaci OEEZ z osvětlovacích zařízení. Jeho základními cíli jsou v této oblasti praktické uskutečnění oběhového hospodářství, konstruktivní dialog se všemi relevantními aktéry a zdůraznění pozitivní role systémů rozšířené odpovědnosti výrobce pro životní prostředí a společnost. Jménem svých členů se EucoLight také zabývá vším, co souvisí se směrnicí o OEEZ a dalšími právními předpisy a normami ovlivňujícími sběr a recyklaci OEEZ. Nyní má 17 členů PRO: Ecolamp (Itálie); Ecosystem (Francie); Ekogaisma (Estonsko); EKOLAMP (Česká republika); AMBILAMP (Španělsko); Appliances Recycling SA (Řecko); Ekolamp Slovakia (Slovensko); Electrão (Portugalsko); ElektroEko (Polsko); Elretur (Dánsko); FLIP (Finsko); Lightcycle (Německo); LightRec (Nizozemsko); Recolamp (Rumunsko); Recupel (Belgie); UFH (Rakousko); ZEOS (Slovinsko) a jednoho přidruženého člena LightingEurope.
Podporují současné sběrové kvóty oběhové hospodářství EU? Plnění sběrových kvót je jedním z nejčastěji diskutovaných témat na zasedáních WEEE Fora , evropské asociace organizací pro nakládání s elektroodpadem. Vzhledem k tomu, že Evropská unie připravuje novou směrnici, která bude tuto oblast upravovat, zadalo WEEE Forum společnosti Deloitte vypracování studie, jež by posoudila současné cíle sběru. Její výsledky byly v červnu představeny na akci v Evropském parlamentu za účasti zástupců EU i dalších klíčových organizací. Samotná Evropská komise má za úkol do konce roku 2026 posoudit, zda je revize směrnice nutná, a případně předložit nový legislativní návrh. Současný cíl sběru neodpovídá realitě Stávající legislativa, konkrétně směrnice 2012/19/EU, dává členským státům na výběr ze dvou cílů sběru. První možností je sebrat takové množství elektroodpadu (OEEZ), které odpovídá 65 % průměrné hmotnosti nových elektrospotřebičů uvedených na trh (tzv. POM) v předchozích třech letech. Druhou možností je sebrat 85 % z množství OEEZ, které v daném roce na území státu reálně vznikne. Studie Deloitte odhalila, že především první metoda výpočtu, která je v EU dominantní, v současnosti neodráží realitu, a to i přesto, že se výsledky sběru za posledních 10 let výrazně zlepšily. Problém spočívá v kombinaci dvou faktorů – silného nárůstu množství nových výrobků uvedených na trh a zároveň jejich dlouhé průměrné životnosti, která činí 14,5 roku. Zatímco množství prodaných spotřebičů (POM) vzrostlo v letech 2013 až 2022 o 98 %, množství skutečně vzniklého odpadu (OEEZ) se za stejnou dobu zvýšilo jen o 12 %. Jinými slovy, na trh proudí obrovské množství nových zařízení, ale kvůli jejich dlouhé životnosti z nich vzniká odpad jen pozvolna. Protože metoda výpočtu zohledňuje pouze prodeje za poslední tři roky a ignoruje dlouhou životnost, vede to k nerealisticky vysokým cílům. Studie vypočítala, že v roce 2022 by cíl sběru přesáhl 100 % a do roku 2030 by se mohl vyšplhat až na 137 %. Závěr studie je tedy jasný: cíl založený na POM není vhodný a neměl by se nadále používat ke sledování plnění povinností členských států. Foto: gemenacom, Depositphotos.com www.elektrowin.cz 1WEEE Forum je mezinárodní sdružení zastupující 51 organizací zabývajících se odpovědností výrobců elektroodpadů z celého světa. Spolu se svými členy stojí v popředí snahy o proměnu principu rozšířené odpovědnosti výrobce v efektivní přístup k nakládání s elektronickým odpadem, a to díky svým společným znalostem technických, obchodních a provozních aspektů sběru, logistiky, odstraňování znečištění, zpracování, přípravy k opětovnému použití a hlášení elektronického odpadu. Jediným českým členem sdružení je Elektrowin.
Nové nastavení cílů a zjednodušení výpočtů Alternativní metoda, tedy cíl sběru 85 % z reálně vzniklého elektroodpadu, poskytuje podle studie robustnější základ pro stanovení cílů. Je méně ovlivněna náhlými změnami na trhu, protože zohledňuje skutečnou životnost různých kategorií spotřebičů. I tato metoda má však své nedostatky. Její výpočet je v současnosti složitý a není v souladu s metrikami Eurostatu, statistického úřadu EU. I proto ji dosud přijalo pouze osm členských států. Navíc dosáhnout stanoveného 85% cíle je pro většinu zemí velmi obtížné. Studie proto doporučuje několik kroků k nápravě: • Zjednodušit výpočet množství vzniklého elektroodpadu tak, aby vstupní data odpovídala hlášením Eurostatu • Stanovit realističtější cíl sběru, než je stávajících 85 % • Pravidelně provádět celoevropské studie o životnosti produktů, aby se dále zvýšila přesnost a relevance metody • Díky takovému rámci si jednotlivé země mohou zvolit nejefektivnější strategie a přizpůsobit svá opatření místním potřebám Více cílů a sdílená odpovědnost Studie šla ještě dál a zkoumala i nové nápady, které by rozšířily současné zaměření z pouhého objemu sběru na komplexnější pohled podporující oběhové hospodářství. Jedním z hlavních doporučení je zavedení tzv. vícecílového rámce. Ten by se nezabýval pouze objemem sběru, ale sledoval by také kvalitu služeb, přípravu k opětovnému použití, snižování nelegálních toků odpadu nebo lepší recyklaci kritických surovin. Dále studie doporučuje uplatňovat princip „všech aktérů“, který by zajistil, že za nakládání s elektroodpadem ponesou odpovědnost všichni v hodnotovém řetězci. Mezi tyto aktéry patří výrobci, distributoři, maloobchodníci, obce, spotřebitelé, recyklační subjekty, inspekční orgány i firmy zabývající se repasováním. Jasné a konzistentní definice rolí a odpovědností spolu s posíleným vymáháním pravidel zajistí lepší dodržování předpisů a zlepší celkové nakládání s elektroodpadem. Nastavení správné metodiky bude o to důležitější, že se v návrhu rozpočtu EU pro období 2028–2034 objevila daň za nezpracovaný elektroodpad jako jeden z možných nových příjmů EU. Cat. 1 – zařízení pro tepelnou výměnu, včetně chlazení Cat. 2 – obrazovky Cat. 3 – světelné zdroje Cat. 5 – malé spotřebiče Cat. 6 – malá IT zařízení Cat. 4a – velké spotřebiče Cat. 4b – fotovoltaické panely 2Deloitte označuje jednu nebo více společností Deloitte Touche Tohmatsu Limited, britské soukromé společnosti s ručením omezeným („DTTL“), její síť členských firem a jejich přidružené subjekty. DTTL a každá z jejích členských firem jsou právně samostatné a nezávislé subjekty. DTTL (označovaná také jako„Deloitte Global“) neposkytuje služby klientům. Podrobnější popis společnosti DTTL a jejích členských firem naleznete na www.deloitte.com/about. Celou studii najdete zde: https://tiny.sellmag.cz/weee
ROVATCÍM 24 24 • Sell • 5/2025 Česká e-commerce po postpandemické korekci opět roste. Po 5% nárůstu v roce 2024 hlásí první polovina letošního roku zrychlení tempa až na 8 %. Hlavním motorem změn na trhu je přitom masivní nástup online tržišť (marketplaces), která si podle odhadů ukrojila již pětinu celého online koláče. Platformy jako Allegro, Kaufland a především agresivní čínští hráči v čele s Temu se staly fenoménem, který mění pravidla hry. V jedné klíčové a tradičně silné kategorii – elektru a domácích spotřebičích – však narážejí na nečekaně silný odpor. Zatímco v jiných segmentech slaví tržiště úspěch, v prodeji elektra zůstávají v pozadí. Důvodem není zaostalost českého zákazníka, ale naopak jeho vysoká náročnost a síla zavedených lokálních specialistů, kteří na rozdíl od pouhého zprostředkování prodeje nabízejí něco mnohem cennějšího: důvěru a komplexní službu. Pevnost jménem Důvěra a servis Jádro problému, kterému tržiště čelí, tkví v psychologii nákupu. Zejména pořízení dražšího spotřebiče či dalšího elektra není impulzivní transakce jako nákup trička. Pro českého zákazníka se jedná leckdy o významnou investici, se kterou je spojena značná míra rizika. Průzkumy dlouhodobě ukazují, že jednou z největších bariér online nákupu je pro téměř polovinu spotřebitelů (47 %) nemožnost si zboží „osahat“ a pro dalších 20 % obava z komplikací při reklamaci. Tato averze k riziku nahrává zavedeným velkým prodejcům, jako Alza.cz, Datart a Planeo. Nejsou to jen prodejci, ale instituce, které si desítky let budovaly pověst „opravdových elektrospecialisKdyž vstupovala v roce 2023 na český trh zahraniční tržiště Allegro a Kaufland, panovaly na trhu nejen na straně značek obavy, co tento zahraniční fenomén u nás způsobí. Nikdo v oboru si nepřál především další vlnu cenové eroze. A přestože tržiště od svého vstupu do Česka rostou, v kategorii elektra žádné zemětřesení nezpůsobila. Spíš jen lehce zaťukala na dveře tuzemských domácností, které nadále ve velkém pokračují v nákupech od lokálních e-shopů. V médiích se mezitím hlavně řeší nástup čínských platforem, na nichž prodejci v rámci evropské legislativy porušují kdeco od cel až po recyklační příspěvky. Tento problém se ovšem netýká jen vzdálených Asijců. Některé povinnosti neplní ani evropská tržiště. Online tržiště v elektru na českém trhu neprorazila. Narážejí i kvůli řízení ze zahraničí a unifikovaným systémům
25 Sell • 5/2025 • 25 TÉMA • MARKETPLACES tů“. Zákazník u nich nekupuje jen produkt, ale i jistotu, že v případě problému bude mít jediného, jasně definovaného a lokálně dostupného partnera, na kterého se může obrátit. Tato potřeba jistoty se odráží i v datech, podle kterých čeští zákazníci realizují drtivou většinu (83 %) svých online útrat v tuzemských e-shopech. Tržiště, která z principu fungují jako zprostředkovatelé prodeje od tisíců různých, často zahraničních a anonymních prodejců, tento deficit důvěry nedokážou snadno překlenout. Otázka „Kdo ponese odpovědnost, když se něco pokazí?“ je u nich mnohem palčivější. Služba, která prodává víc než cena Druhým pilířem úspěchu specialistů jsou služby s přidanou hodnotou, které jsou pro zákazníka u velkých spotřebičů často stejně důležité jako samotný produkt. Nejde jen o doručení krabice ke dveřím. Jde o komplexní řešení: vynesení spotřebiče do patra, odbornou instalaci, zapojení a v neposlední řadě odvoz a ekologickou likvidaci starého kusu. Právě tyto služby představují pro zavedené hráče klíčovou konkurenční výhodu, kterou tržiště nejsou strukturálně schopna v konzistentní kvalitě nabídnout. Nehledě na to, že pro zahraniční prodejce na tržišti zůstávají kategorie, jako například velké domácí spotřebiče, „uzamčeny“ i z logistických důvodů. Doprava pračky nebo lednice ze skladu v severním Polsku k českému spotřebiteli je příliš nákladná. Tržišť se proto týká hlavně menší elektro včetně malých spotřebičů. Bez ohledu na to ale platí, že na marketplace končí transakce předáním zboží, zatímco pro specialistu v tomto bodě nejhodnotnější část služby často teprve začíná. K tomu se přidává i výhoda omnichannelu – možnost si zboží prohlédnout v prodejně a poradit se s odborníkem, což přímo řeší zmíněnou obavu z nemožnosti si produkt „osahat“. Cenová válka, která nestačí Ačkoliv tržiště často lákají na nižší ceny, v segmentu drahé elektroniky tato strategie naráží na své limity. Český zákazník je sice citlivý na cenu, ale zároveň velmi sofistikovaný ve vnímání celkové hodnoty. Mírně vyšší cena od důvěryhodného prodejce s kamenným zázemím a garantovaným servisem pro něj často představuje výhodnější nabídku než o pár procent nižší cena od neznámého prodejce na zahraniční platformě. Tento fakt potvrzuje i extrémní nespokojenost samotných českých e-shopů, které na tržištích prodávají. Průzkum společnosti Seyfor odhalil u jejich zkušeností katastrofální hodnotu Net Promoter Score (NPS) −71. Hlavním důvodem je podle prodejců právě model založený „čistě na cenovém srovnání“, který jim znemožňuje budovat značku a vyzdvihnout přidanou hodnotu v podobě služeb. Dalším aspektem může být výrazně méně sofistikované webové rozhraní zahraničních platforem ve srovnání s předními lokálními hráči – konkrétně je řeč o možnostech vyhledávání a především filtrování produktů podle konkrétních parametrů. Český zákazník je zvyklý na mimořádně vysokou úroveň listingu výrobků. Ukázalo se to v „plné nahotě“ například při přechodu Mall.cz/CZC.cz na platformu Allegra, která na mnoha evropských trzích uživatelům stačí, nikoliv však českým spotřebitelům hýčkaným roky inovací a vysokou úrovní služeb ze strany lokálních resellerů. Svou roli hraje také řízení ze zahraničí – tamní manažeři nemají takový vhled do konkrétního trhu a spoustu jeho aspektů přehlížejí či je považují za nepodstatné. Se svými strategiemi unifikovanými pro celý kontinent (či přinejmenším clustery několika zemí) pak logicky narážejí hlavně na trzích, které jsou v oblasti e-commerce výrazně odlišné od jejich domácí půdy. Dvojnásob to pak platí v případě země, která patří mezi nejrozvinutější e-commerce trhy v Evropě. Zdá se tedy, že český trh s elektronikou zůstane i v dohledné budoucnosti doménou specialistů. Jejich pozice je postavena na kombinaci dlouhodobě budované důvěry, komplexních služeb a pochopení, že zákazník nekupuje jen produkt, ale především řešení a jistotu. Pokud se tržiště nenaučí nabízet více než jen nízkou cenu a široký výběr, budou v tomto klíčovém segmentu hrát nadále druhé housle. Lubor Jarkovský Levné nákupy a obcházení zákonů Pokud už zákazníci na online tržištích kupují něco z oblasti elektra, jde o příslušenství, jako jsou kabely, paměťové karty, pouzdra a další doplňky. Zde je především evidentní rostoucí síla čínských platforem, jmenovitě hlavně Temu, kde se prodávají tyto produkty často způsobem obcházejícím unijní právo – obsah zásilek není proclen (v případě dražších nákupů může být rozdělen do více balíčků) a nejsou odváděny žádné autorské poplatky (paměťová média) a recyklační příspěvky. U levnějších věcí s cenou v desítkách nebo stovkách korun se nebojí zákazníci tolik riskovat a objednávají je od čínských prodejců na Temu. Obzvlášť když jsou věci někdy až několikanásobně levnější než u českých prodejců, kde jsou v ceně zahrnuty všechny daně a povinné poplatky/příspěvky. Unie by se ale neměla zaměřovat jen na agresivní čínská tržiště, protože takové autorské poplatky nebo recyklační příspěvky mnohdy neodvádějí ani evropští (přeshraniční) prodejci na platformách, jako jsou Allegro nebo Kaufland.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=