SELL: 08 / 2025

26 • Sell • 8/2025 Markus Miele: Evropa není slabá. Nadměrná byrokracie ale snižuje naši efektivitu Evropský trh s domácími spotřebiči prochází velmi obtížným obdobím. Prodej velkých bílých spotřebičů klesá a tlak ze strany asijských výrobců, kteří v uplynulém desetiletí odkoupili mnoho původně evropských firem, se zvyšuje. O těchto výzvách, udržitelnosti evropské výroby a jedinečných výhodách rodinného podnikání na turbulentním globálním trhu jsme hovořili s Markusem Mielem, výkonným ředitelem společnosti Miele. Prodeje velké bílé techniky jsou v Evropě slabší a sílí tlak ze strany asijských firem, které v průběhu poslední dekády skoupily spoustu původně evropských firem. Jak tento vývoj vnímáte? A jak těmto změnám čelíte v rámci své strategie? Naše společnost je úspěšná, protože vždy existovala konkurence, která nás udržovala v bdělosti. Když se řekne Asie, většina lidí si představí masový trh. Ten je do jisté míry oddělený od prémiového segmentu, ve kterém působíme, i kdyžto to nás před těmito konkurenty zcela nechrání. Asi se ale shodneme na tom, že existují různá očekávání zákazníků. Miele poskytuje kompletní prémiový balíček, včetně vlastních servisních techniků, což je součást celkového zážitku, který nabízíme. Myslím si, že trh s velkými domácími spotřebiči (MDA) je stále o něco méně ohrožený než trh s malými domácími spotřebiči (SDA). Na trhu SDA se noví účastníci velmi rychle rozšiřují. Přesto vnímáme, že i v kategorii malých spotřebičů lidé oceňují kvalitu. Například v oblasti vysavačů stále rosteme. Zajímavé je, že zákazníci stále kupují hodně klasických sáčkových vysavačů. A ačkoliv tento trh pomalu klesá, je to velmi pomalý proces a stále držíme významný podíl. Nejde samozřejmě pouze o sílící konkurenci z východu, ale také o samotnou situaci v Evropě s ohledem na rostoucí náklady, zejména energie. Vy sami jste před časem přesunuli výrobu praček z německého Güterslohu do poleského Ksawerówa. Je vůbec evropská výroba spotřebičů udržitelná? Odvětví se pochopitelně nachází ve fázi změn. Neustále se snažíme o optimalizaci a musíme zůstat flexibilní. Spousta našich koncových zákazníků žije v oblasti střední Evropy. Z logistického hlediska, s ohledem na náklady, emise CO2 a udržitelnost, má smysl zde vyrábět. Ano, výroba se do značné míry přesunula na východ, ale pokud se podíváme dále do budoucnosti, lze očekávat nástup větší automatizace. Pokud se tak stane, rozdíl ve mzdách nebude tak velký. Celé toto téma se týká efektivity výroby a nová vlna automatizace by mohla dokonce přivést továrny zpět. Navíc nejde úplně říct, že se výroba dosud přesouvala pouze jedním směrem. Když se podíváte na globální průmysl, mnoho asijských konkurentů má z logistických důvodů výrobu také v Evropě, například v kategorii chladniček a mrazniček. Zpráva, že čínský gigant JD.com kupuje MediaMarkt, vyvolala na trhu elektra značný rozruch. Skoro to vypadá, jako by evropské společnosti nebyly schopny růst a rozvíjet se bez čínských peněz… Co považujete za hlavní problém? Je Evropa opravdu tak slabá? Ne, neřekl bych, že je Evropa slabá. Co považuji v Evropě rozhodně za náročné, jsou pravidla a předpisy. Tedy ona přemíra byrokracie. Uvedu vám jednoduchý příklad. Když cestuji do České republiky, musím vyplnit formulář A1, který potvrzuje mé sociální pojištění v Německu. Pokud mám servisního technika v Německu poblíž hranic a zákazník v Nizozemsku potřebuje pomoc, nemohu ho tam jen tak poslat. Musím vyplnit tento formulář, jehož zpracování může trvat jeden nebo dva dny. A musím ho vyplňovat znovu a znovu pro každou jednotlivou cestu. Takovou byrokracii jsme na kontinentu vytvořili. Je to nákladné, snižuje to naši efektivitu a nakonec za to musí zaplatit zákazník. V tomto ohledu by se Evropa mohla zlepšit. Nicméně Miele není poslední evropská společnost vyrábějící domácí spotřebiče. V Evropě stále působí mnoho úspěšných společností. A ano, míří sem čínské peníze. Na druhou si je dobré uvědomit, že my máme také dceřinou společnost v Číně a prodáváme na tamním trhu. Oni otevírají své trhy, my otevíráme naše. Není to jednosměrná ulice. Během léta odeslala organizace APPLiA otevřený dopis předsedkyni Evropské komise, v němž apelovala na to, aby nebyl sektor domácích spotřebičů přehlížen. Faktem je, že politici i velká média řeší hlavně automobilový průmysl nebo energetiku. Miele je pod dopisem také podepsané, spolu s dalšími 14 firmami. Cítíte se ze strany EU opomíjeni?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=