27 Sell • 8/2025• 27 INTERVIEW • MARKUS MIELE • MIELE Máte pravdu. My jsme takovým „menším bratrem“ automobilového průmyslu. Pokud mluvíme o cenách energií, bylo by jejich snížení přínosem nejen pro automobilový průmysl, ale také pro ocelářský průmysl a všechny ostatní. V Německu se vede velká diskuse o dotované ceně pro průmysl, což by pomohlo všem výrobcům. Nejdůležitějším tématem však je nutnost znovu získat důvěru spotřebitelů. Lidé cítí kvůli současné geopolitické situaci velkou nejistotu ohledně budoucnosti. Spotřebitelská důvěra není dobrá, což vede k tendenci víc šetřit. Peníze jsou na spořicích účtech, jejichž majitelé je momentálně nejsou ochotni utrácet. Myslím si, že jedním z nejdůležitějších faktorů je vytvořit lepší výhled do budoucnosti, aby měli spotřebitelé znovu elán nakupovat. Součástí tohoto procesu je samozřejmě výše úrokových sazeb. Stavebnictví se opět rozbíhá, ale z velmi nízké úrovně. Jakmile začnou přibývat nové stavby, pomůže to snad celému odvětví MDA. V posledních měsících se stále intenzivněji diskutuje o digitálním pasu výrobku (DPP). Mnozí ho považují za zbytečný. V interview pro náš magazín ho tak označil i Paolo Falcioni, generální ředitel APPLiA. Souhlasíte s ním? Jak tuto iniciativu vnímáte vy? Myslím, že je velmi důležité vědět, co je uvnitř spotřebiče, zejména pro recyklaci a opětovné použití materiálů. My ale víme velmi přesně, z čeho se naše výrobky skládají. Máme seznam materiálů, známe software, který používáme. V jistém smyslu tedy již digitální produktový pas pro každý spotřebič existuje. Problém je v tom, že se objevují různé představy, co by měl být DPP a jak by měl vypadat. Různé skupiny zákazníků totiž chtějí mít k dispozici různé informace. Debata okolo některých pravidel a předpisů každopádně nemá ten správný směr. Větší složitost vede k neefektivitě, a to nepomáhá ani průmyslu, ani spotřebitelům. Miele na trhu jednoznačně vyčnívá tím, že se jedná od založení o rodinnou firmu. V současnosti už jde celkem o raritu. Jaké jsou výhody této struktury? A jaké představuje výzvy z pohledu řízení? Obecně vzato rodinné společnosti mají tendenci mít dlouhodobější výhled. Samozřejmě také přemýšlíme o příštím čtvrtletí, ale když se podíváme na investiční cykly, ptáme se sami sebe, zda nám daná investice pomůže za 5, 10 nebo dokonce 20 let. Neovlivňují nás změny cen akcií. Ptáme se sami sebe: „Splňujeme přání zákazníka?“ To je pro nás mnohem důležitějším aspektem, což nám umožňuje vést společnost udržitelnějším a zdravějším způsobem z dlouhodobého hlediska. Hledáme „správný postup“ a jdeme přímo, ne klikatou cestou. Musím však podotknout, že nikdo nechodí do obchodu s tím, že chce produkt od rodinné firmy. Lidé chtějí skvělou myčku nebo pračku. To znamená, že stále musíme reagovat na trh a poskytovat zákazníkům produktové benefity, které hledají. Miele je tradičním evropským výrobcem, ale postupně jste expandovali do celého světa. Jak se vám daří na asijských trzích a v Americe? Spojené státy jsou po Německu naším druhým největším trhem. Působíme tam již více než 40 let, od počátku 80. let. Postupovali jsme pozvolna krok za krokem. Nemůžete se prostě vrhnout na celou Ameriku – nejprve je nutné vybudovat servisní síť. Začali jsme ve velkých městech, jako je New York, pak Kalifornie a středozápad. Stále existují státy, kde nemáme žádné prodejce, protože tam nemáme servis. To je onen postupný přístup rodinné společnosti. Budujeme organizaci tempem, které jsme schopni zvládnout, přičemž v USA stále rosteme, navzdory konkurenci místních prémiových značek. Asie je naproti tomu nejednoznačná. Například v Austrálii rosteme velmi dobrým tempem. Čína, která je pro nás druhým největším trhem v regionu, je komplikovanější – kvůli nejistotě zákazníků tam zpomalují stavby bytových projektů, a tedy i náš byznys. Jiné země, jako Japonsko a Jižní Korea, si vedou docela dobře, ale jsou samozřejmě menší než Čína. Ještě před nástupem Donalda Trumpa jste koncem loňského roku otevřeli svou první americkou továrnu v Alabamě. Pokud se nepletu, vyrábíte v ní trouby a sporáky. Otevřeli jste ji kvůli clům? Budete továrnu ještě rozšiřovat o další výrobní linky? Hned na úvod musím upozornit, že rozhodnutí postavit továrnu v Alabamě bylo přijato ještě před zvolením Donalda Trumpa. Dosud jsme vyráběli sporáky pro americký trh v Německu a vždy jsme říkali, že jakmile dosáhneme určitého prodaného objemu, přesuneme výrobu do USA. Jedná se o velké výrobky a jejich přeprava je velmi nákladná. Kromě toho jsme ale chtěli mít továrnu v USA také proto, abychom byli blíže americkým spotřebitelům, jejichž potřeby a požadavky jsou odlišné. Když jsme do USA vstoupili, začali jsme s evropskými 60cm troubami, které jsou vhodné pro byty na Manhattanu, ale ne pro Texas, takže jsme museli přizpůsobit naše portfolio místním spotřebitelům. Naše americké zaměstnance pro továrnu v Alabamě jsme vyškolili v Německu a do USA jsme vyslali zase německé zaměstnance, abychom zajistili stejné standardy kvality, což je pro nás nanejvýš důležité. V současné době tam vyrábíme trouby, sporáky a varné desky. Další plány na rozšíření nemáme, ale uvidíme, co přinese budoucnost. A pokud jde o cla, tak ta samozřejmě zvyšují ceny. Hrací pole se změnilo, ale provedli jsme určité úpravy a naše podnikání v USA pokračuje dál. Když se podíváme na region střední a východní Evropy, které z trhů jsou pro Miele klíčové? A kde vidíte největší potenciál do budoucna? Máme 48 poboček po celém světě a na všech trzích střední a východní Evropy máme lokální zaměstnance. Vytvořili jsme tuto strukturu z obchodních důvodů. A možná ještě větší roli v tom hrálo vybudování servisního zázemí. Nemůžete přeci poslat servisního technika z Budapešti do Prahy. Díky místním týmům získáváme navíc hodnotnou zpětnou vazbu. Lidé mají různé potřeby, kulturní zvyky a připravují různá jídla. Naše řešení spočívá v centralizaci věcí, které centralizovat lze, jako je back-office podpora do centrály clusteru. Ta je v případě tohoto regionu ve Varšavě. Musíme mít ovšem místní zaměstnance na jednotlivých trzích. Jazyky se liší a trhy dozrávají různým tempem, což často souvisí s úrovní příjmů. Trhy jako Česká republika a Polsko jsou velmi úspěšné. Rozvíjejí svůj průmysl, s nímž přichází bohatství, a lidé si následně mohou dovolit kvalitnější spotřebiče. I tyto trhy mohou být citlivé na cenu, ale současně vyžadují vysokou energetickou účinnost spotřebičů. Zde bych zmínil jako příklad naše myčky nádobí, které jsou všechny ve třídě A. S růstem HDP ve východní Evropě se otevírají dveře k rostoucím prodejům prémiových spotřebičů. A jelikož spolu mluvíme v naší nové brněnské kanceláři, musím říci, že Česká republika si vede velmi dobře. Máme zde skvělý tým.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=