Reportáž

15.03.2022

KBIS 2022 – navštívili jsme největší severoamerický veletrh kuchyní a koupelen

KBIS 2022 – navštívili jsme největší severoamerický veletrh kuchyní a koupelen

Na začátku února se ve floridském Orlandu konal po pandemické přestávce tradiční veletrh Kitchen & Bath Industry Show. Že jde o událost světového významu, prokázala účast firem, které na americkém trhu nepůsobí, například polská Amica nebo turecký Vestel.

Upršené Orlando přivítalo mezi 8. a 10. únorem na 70 tisíc návštěvníků veletrhu KBIS, kteří se přijeli podívat na novinky od 1 200 vystavovatelů. Porovnáme-li čísla s letošním veletrhem CES, který je mnohem věhlasnější akcí, přitom na něj dorazilo pouhých 45 tisíc lidí, zdá se, že „kuchyně a koupelny“ táhnou víc než televizory a elektroauta. S vyšší návštěvností může souviset i fakt, že stát Florida měl dlouhodobě nejměkčí opatření proti šíření covidu. I během omikronové vlny byly roušky pro očkované pouze doporučované a spousta lidí právě do slunného jižního státu tak trochu unikala.

Samotný veletrh ukázal především vybavení pro americké kuchyně a koupelny, přičemž my jsme věnovali pozornost pouze segmentu domácích spotřebičů. Na místě vystavovaly jak Evropanům dobře známé značky, tak ty, které na starém kontinentu vůbec nepůsobí. Překvapivá pro nás byla především neúčast firem BSH a Samsung, přičemž expozice první jmenované byla indikována v tištěných pláncích veletrhu, takže se v Orlandu nepochybně prezentovat měla. Zdaleka největším překvapením ovšem byla přítomnost společnosti Amica – ta se v USA ukázala vůbec poprvé.

Amica

Jak nám přiblížila na místě sama viceprezidentka celé Amica Group Alina Jankowska-Brzóska, primárním důvodem účasti Amica na KBIS 2022 bylo takové první oťukávání severoamerických břehů. Firma prý nemá žádné konkrétní plány vstupu na americký trh, ale na místě hovořila s potenciálními partnery a zjišťovala možnosti případné spolupráce.

Beko

Turecké Beko vstoupilo na americký trh teprve v roce 2016, ale už se v USA velmi dobře zabydlelo. Odpovídá tomu i pestrá nabídka spotřebičů šitých na míru zdejším zákazníkům. Jako například tato skutečně dvojitá trouba s šířkou 76,2 cm, dvojitými ventilátory v každém z pečicích prostorů a celkovým objemem 322 litrů.

Chybět nemohly ani americké lednice Beko s technologií NeoFrost, tedy oddělenými chladicími okruhy. Jejich provedení a výbava se od modelů prodávaných v Evropě prakticky neliší.

Café

Relativně nová značka z portfolia GE Appliances (Haier) byla uvedena na trh teprve roce 2018. Cílí na náročnější zákazníky a snaží se je oslovit vysokou úrovní customizace. Uživatel si může vybrat z různých typů voličů, madel i povrchových úprav spotřebičů.

GE Appliances

Poté, co tradiční americkou značku koupil čínský Haier, zažívá svou renesanci a na trhu se jí opět daří. Na KBIS 2022 vznikaly v její zóně největší tlačenice u prezentace systému Kitchen Hub. A to přesto, že nejde vlastně o úplnou novinku. Jedná se o centrální smart řešení, u něhož je na čelní straně digestoře 27palcový dotykový displej. V podstatě jde o plnohodnotný tablet, na kterém můžete sledovat během vaření třeba Netflix. Spojíte ho i s Bluetooth reproduktorem, samozřejmě obsahuje i spoustu receptů a lze z něho řídit všechny další spotřebiče v kuchyni. Novinkou na KBIS byla varianta této digestoře, která navíc obsahuje mikrovlnku.

JennAir

Luxusní americká značka, patřící od roku 2006 americkému Whirlpoolu, přivezla na Floridu spoustu zajímavých výrobků. V její expozici jsme strávili dobrou půlhodinu, protože na evropských veletrzích nemáme možnost si tyto produkty prohlédnout a osahat. Spotřebiče se vyznačují masivním kovovým provedením a velmi precizním dílenským zpracováním. Je vidět, že se u nich v žádném případě nešetří ani na materiálu, ani na montáži. Největší pozornost si získaly nové řady The RISE s designem inspirovaným profesionální technikou a NOIR, která staví na minimalismu a tmavých barvách.

LG

Ačkoliv nás způsob prezentace firmy LG na veletrhu CES v Las Vegas zklamal, bohatě to korejský výrobce vykompenzoval na druhé straně Ameriky o měsíc později. Velkolepá prezentace byla rozdělena do tří částí – základ tvořila samotná značka LG, prémiový segment již známá značka Signature a jakýsi mezistupeň nově uvedená značka LG Studio. Zástupci firmy nám na místě řekli, že LG Studio neoplývá tak luxusním provedením jako Signature, ale bere si z jejích produktů některé technologie.

Upozorněni jsme během prezentace byli na nové modely myček s technologií QuadWash Pro. Jedná se o vylepšení již dříve používaného systému QuadWash se spodním ostřikovým ramenem, které svou konstrukcí zajišťuje ještě lepší distribuci vody. Nově přibyly drobné otvůrky (oranžová část) vytvářející mikrobublinky. Technici LG totiž zjistili, že právě mikrobubliny přispívají k ještě účinnějšímu odstranění zbytků jídla. Díky aktivnímu sušení jsou tyto myčky schopné umýt plnou náplň za 1 hodinu.

Nemalá část výstavní plochy LG byla věnována péči o prádlo. Mezi největší novinky patřily pračky a sušičky s minimalistickým designem. Pyšní se moderní verzí tradičního centrálního voliče programů. Místo mechanického ovladače mají ale elektronický ovladač, v němž se nachází displej.

Liebherr

Specialista na chladicí a mrazicí techniku ukázal první modely chladniček s mrazákem dole ze své prémiové řady Monolith. Kromě toho byla na místě k vidění nová generace vestavných chladniček cílených na americký trh.

Miele

Německý výrobce se na KBIS zaměřil na prezentaci řady 7000, která ovšem není pro evropské publikum žádnou novinkou, byť ji v loňském roce rozšířila o další spotřebiče. Nás více zaujal tento 122 cm široký sporák s cenovkou 16 799 dolarů (cca 360 tisíc korun). Najdete v něm dvě trouby, které mají výbavu na úrovni vestavných trub Miele včetně bezdrátové teplotní sondy či funkce připařování. Samozřejmostí je konektivita a ovládání přes barevné dotykové displeje. Varná plocha obsahuje 6 plynových hořáků.

Monogram

Extra luxusní značka z portfolia GE Appliances (Haier) měla v Orlandu jednu z nejpůsobivějších prezentací, a tak není divu, že se na ni stála doslova fronta. Z novinek byla zajímavá například tato elektrická trouba 30” Smart Flush Hearth Oven, která je sice plně elektrická, ale Monogram ji koncipoval jako plnohodnotnou náhradu za cihlovou pec. Jelikož dosahuje až 700 °C, lze v ní dosáhnout skutečně profesionálních výsledků. Například při přípravě pizzy nebo steaků. Samozřejmostí jsou chytré technologie, konektivita a nekompromisní dílenské zpracování.

SMEG

Tradiční italský výrobce měl na KBIS rozhodně co prezentovat. Ať už šlo o nové indukční sporáky, klasické plynové sporáky, ovšem s profesionálním výkonem, či nové modely luxusních lednic.

True Residential

Firma dodávající domácnostem chladicí a mrazicí techniku profesionálních parametrů upoutala naši pozornost svými majestátními řešeními, která v mnohém připomínají nejvyšší modely firmy Liebherr. Technologicky vyspělé lednice s obrovským objemem jsou nabízeny i ve variantách s prosklenými dvířky. Prémiové provedení interiéru snad netřeba zmiňovat.

Vestel

Turecký výrobce ukázal Američanům, jak vypadají evropské spotřebiče. Do Orlanda přijel oťukávat terén podobně jako Amica. Současně účastí vyslal do trhu určitý signál o své síle a rostoucím sebevědomí. Žádné převratné novinky zde neukázal. Jeho účast měla byznysový a symbolický charakter.