Vypadá to, že firma Electrolux nemusela přijít o většinu svých zavedených a fungujících obchodních týmů. Rozhodnutí Stockholmu zbavit se dosavadních zaměstnanců bylo podle zdrojů naší redakce přehnanou a neadekvátní reakcí.
Šetření antimonopolního úřadu nepřinese podle zákulisních informací žádný třaskavý výsledek. Případ může být prý zcela odložen, protože úřad údajně nenašel usvědčující důkazy komunikace směrem k obchodníkům, z nichž by jednoznačně vyplynulo, že manažeři Electroluxu tlačili na úpravu cen prodávaných spotřebičů AEG, Electrolux a Zanussi. Proč tedy muselo vedení firmy i dva celé obchodní týmy odejít?
Jak už jsme psali v prvním letošním SELLu, jednalo se o reakci na interní šetření samotného Electroluxu. Přitom naše zdroje hovoří o tom, že rozhodnutí nepadlo na základě komunikace o cenách vně firmy, ale pouze na základě interní komunikace o cenách mezi jednotlivými manažery Electroluxu samotného. Jeden ze zdrojů SELLu, který v Electroluxu do letošního jara působil, věc komentoval slovy: „Porušovala se interní pravidla, ale nejednalo se o e-maily směřující ‚ven‘. Paradoxem zůstává, že firma vyhodila celý ‚obchod‘ kromě oddělení zodpovědného za vestavné spotřebiče. Za absurdní považuji i to, že se situace vůbec nedotkla produktových manažerů, kteří v interní komunikaci o cenách byli také.“ Náš zdroj si nepřál být v článku jmenován. Redakce nemá možnost tvrzení ověřit, ale považuje tento zdroj za dostatečně důvěryhodný, aby citaci vydala.
Bývalý český tým Electroluxu v čele se svým šéfem Martinem Svobodou byl interně pro své úspěchy na českém a slovenském trhu oslavován a ve švédské centrále s ním dlouhodobě byla spokojenost. Že by vedení firmy nemělo vůbec tušení, jak zdejší tým pracuje a funguje, se nám zdá nepravděpodobné. A potvrzují to i naše zdroje. Že po vypuknutí kauzy skončí právě Martin Svoboda, lze považovat za přirozené. „Obětí“ v takových situacích bývá zpravidla šéf, který převezme na svá bedra vinu s tím, že zbytek firmy funguje dál. Maximálně odejde pár jednotlivých hříšníků. Rozhodnutí Electroluxu zbavit se obchodních týmů za volně stojící a malé spotřebiče včetně obchodních zástupců, a přitom ponechat tým „vestaveb“ působí zvláštně a silně selektivně. Ve světle uniklých informací navíc vše skutečně vypadá na přehnanou reakci, protože máme od dvou lidí, kteří z firmy na základě kauzy odešli, potvrzeno, že jim nebyly předloženy žádné přímé důkazy, že by se dopouštěli něčeho nezákonného.
Slovenští zaměstnanci Electroluxu mířili na interní pohovory o situaci až po těch českých a měli čas na přípravu. Většina z nich trvala na své nevině a nenechali se právní mluvou zviklat. Odmítli tedy odejít. Naše zdroje uvádějí, že Electrolux na radu právní kanceláře tamní pozice proto zrušil, aby patovou situaci vyřešil.
Přestože do Electroluxu začaly hlavně v květnu nastupovat nové posily, obchodní týmy nejsou nadále kompletní a firmě chybí i obchodní ředitel a permanentní generální ředitel. Druhou jmenovanou pozici firma nyní dočasně obsadila. Dominika Kosman, šéfka korporátní komunikace Electroluxu pro střední a východní Evropu, nás informovala: „Můžeme potvrdit, že Ekaterina Beloblovskaya přijala dočasné pověření k výkonu funkce zástupkyně generálního ředitele CZ & SK na dobu tří měsíců, přičemž bude úzce spolupracovat se Slavenem Matijevičem (úřadující GM CZ & SK). Bude působit v naší pražské pobočce. Ekaterina si ponechá své stávající povinnosti šéfky společnosti Electrolux pro Ukrajinu a Kavkaz.“
Ekaterina Beloblovskaya, nová zástupkyně generálního ředitele pro český a slovenský trh
Jak už jsme psali v hlavním článku čísla, kde se věnujeme situaci na trhu celkově, spustil zásah ÚOHS a následný rozpad obchodních týmů Electroluxu nemalou cenovou erozi v mnoha produktových kategoriích. V situaci s rostoucími náklady, kdy by bylo v zájmu všech resellerů marže naopak zvyšovat, je to velmi nešťastné a nepříjemné.
Pochopitelně jsou na trhu i ti, pro které je tato situace příležitostí a umožňuje jim zlepšit svou pozici v prodejních kanálech, kde dlouho dominovaly značky AEG a Electrolux. Zda půjde o trend, nebo jen chvilkový záchvěv, ukáže čas. Změny, které v Electroluxu nastaly, ovšem nelze vnímat jako drobnost, z níž se tato firma oklepe během několika málo měsíců. Nejdůležitější je, aby získala co nejdříve stabilní vedení a zkompletovala svůj tým. A to nejen pro ni samotnou, nýbrž pro celý trh, který v nejisté době, symbolizované ekonomickými problémy, končící pandemií a válečným konfliktem na kontinentu, určitě nepotřebuje, aby se jeho lídr zmítal v interních problémech ovlivňujících celou lokální scénu.
Lubor Jarkovský
AEG – černý kůň českého trhu domácích spotřebičů
Navzdory problémům, se kterými se firma Electrolux poslední měsíce potýká, nadále platí, že její výrobky patří mezi špičku na trhu. Jedním z pilířů jejího úspěchu je fakt, že mají spotřebiče povedený design, kvalitní dílenské zpracování, jsou spolehlivé a nabízejí inovativní funkce. Například prodeje praček AEG s metalickými panely byly tak velké, že další firmy postupně reagovaly uvedením vlastních modelů podobného vzhledu. Z aktuálních novinek stojí za pozornost především řada vestavných spotřebičů AEG Matt Black, jejíž zástupce můžete vidět na fotce.