Téma

10.06.2022

Kauza Electrolux nabírá nečekaný směr. Usvědčující důkazy diktování cen prý nejsou. Vyhazovy velké části zaměstnanců byly nejspíš unáhlené

Kauza Electrolux nabírá nečekaný směr. Usvědčující důkazy diktování cen prý nejsou. Vyhazovy velké části zaměstnanců byly nejspíš unáhlené

Vypadá to, že firma Electrolux nemusela přijít o většinu svých zavedených a fungujících obchodních týmů. Rozhodnutí Stockholmu zbavit se dosavadních zaměstnanců bylo podle zdrojů naší redakce přehnanou a neadekvátní reakcí.

Šetření antimonopolního úřadu nepřinese podle zákulisních informací žádný třaskavý výsledek. Případ může být prý zcela odložen, protože úřad údajně nenašel usvědčující důkazy komunikace směrem k obchodníkům, z nichž by jednoznačně vyplynulo, že manažeři Electroluxu tlačili na úpravu cen prodávaných spotřebičů AEG, Electrolux a Zanussi. Proč tedy muselo vedení firmy i dva celé obchodní týmy odejít?

Jak už jsme psali v prvním letošním SELLu, jednalo se o reakci na interní šetření samotného Electroluxu. Přitom naše zdroje hovoří o tom, že rozhodnutí nepadlo na základě komunikace o cenách vně firmy, ale pouze na základě interní komunikace o cenách mezi jednotlivými manažery Electroluxu samotného. Jeden ze zdrojů SELLu, který v Electroluxu do letošního jara působil, věc komentoval slovy: „Porušovala se interní pravidla, ale nejednalo se o e-maily směřující ‚ven‘. Paradoxem zůstává, že firma vyhodila celý ‚obchod‘ kromě oddělení zodpovědného za vestavné spotřebiče. Za absurdní považuji i to, že se situace vůbec nedotkla produktových manažerů, kteří v interní komunikaci o cenách byli také.“ Náš zdroj si nepřál být v článku jmenován. Redakce nemá možnost tvrzení ověřit, ale považuje tento zdroj za dostatečně důvěryhodný, aby citaci vydala.

Věděli Švédové, co se v Česku děje?

Bývalý český tým Electroluxu v čele se svým šéfem Martinem Svobodou byl interně pro své úspěchy na českém a slovenském trhu oslavován a ve švédské centrále s ním dlouhodobě byla spokojenost. Že by vedení firmy nemělo vůbec tušení, jak zdejší tým pracuje a funguje, se nám zdá nepravděpodobné. A potvrzují to i naše zdroje. Že po vypuknutí kauzy skončí právě Martin Svoboda, lze považovat za přirozené. „Obětí“ v takových situacích bývá zpravidla šéf, který převezme na svá bedra vinu s tím, že zbytek firmy funguje dál. Maximálně odejde pár jednotlivých hříšníků. Rozhodnutí Electroluxu zbavit se obchodních týmů za volně stojící a malé spotřebiče včetně obchodních zástupců, a přitom ponechat tým „vestaveb“ působí zvláštně a silně selektivně. Ve světle uniklých informací navíc vše skutečně vypadá na přehnanou reakci, protože máme od dvou lidí, kteří z firmy na základě kauzy odešli, potvrzeno, že jim nebyly předloženy žádné přímé důkazy, že by se dopouštěli něčeho nezákonného.

Slovensko se připravilo, a tak Electrolux tamní pozice zrušil

Slovenští zaměstnanci Electroluxu mířili na interní pohovory o situaci až po těch českých a měli čas na přípravu. Většina z nich trvala na své nevině a nenechali se právní mluvou zviklat. Odmítli tedy odejít. Naše zdroje uvádějí, že Electrolux na radu právní kanceláře tamní pozice proto zrušil, aby patovou situaci vyřešil.

Electrolux stále nemá kompletní týmy a chybí mu vedení. Dočasně se vedení ujímá dosavadní šéfka ukrajinské pobočky

Přestože do Electroluxu začaly hlavně v květnu nastupovat nové posily, obchodní týmy nejsou nadále kompletní a firmě chybí i obchodní ředitel a permanentní generální ředitel. Druhou jmenovanou pozici firma nyní dočasně obsadila. Dominika Kosman, šéfka korporátní komunikace Electroluxu pro střední a východní Evropu, nás informovala: „Můžeme potvrdit, že Ekaterina Beloblovskaya přijala dočasné pověření k výkonu funkce zástupkyně generálního ředitele CZ & SK na dobu tří měsíců, přičemž bude úzce spolupracovat se Slavenem Matijevičem (úřadující GM CZ & SK). Bude působit v naší pražské pobočce. Ekaterina si ponechá své stávající povinnosti šéfky společnosti Electrolux pro Ukrajinu a Kavkaz.“

Ekaterina Beloblovskaya, nová zástupkyně generálního ředitele pro český a slovenský trh

„Kauza Electrolux“ trhu neprospěla

Jak už jsme psali v hlavním článku čísla, kde se věnujeme situaci na trhu celkově, spustil zásah ÚOHS a následný rozpad obchodních týmů Electroluxu nemalou cenovou erozi v mnoha produktových kategoriích. V situaci s rostoucími náklady, kdy by bylo v zájmu všech resellerů marže naopak zvyšovat, je to velmi nešťastné a nepříjemné.

Pochopitelně jsou na trhu i ti, pro které je tato situace příležitostí a umožňuje jim zlepšit svou pozici v prodejních kanálech, kde dlouho dominovaly značky AEG a Electrolux. Zda půjde o trend, nebo jen chvilkový záchvěv, ukáže čas. Změny, které v Electroluxu nastaly, ovšem nelze vnímat jako drobnost, z níž se tato firma oklepe během několika málo měsíců. Nejdůležitější je, aby získala co nejdříve stabilní vedení a zkompletovala svůj tým. A to nejen pro ni samotnou, nýbrž pro celý trh, který v nejisté době, symbolizované ekonomickými problémy, končící pandemií a válečným konfliktem na kontinentu, určitě nepotřebuje, aby se jeho lídr zmítal v interních problémech ovlivňujících celou lokální scénu.

Lubor Jarkovský

 

AEG – černý kůň českého trhu domácích spotřebičů

Navzdory problémům, se kterými se firma Electrolux poslední měsíce potýká, nadále platí, že její výrobky patří mezi špičku na trhu. Jedním z pilířů jejího úspěchu je fakt, že mají spotřebiče povedený design, kvalitní dílenské zpracování, jsou spolehlivé a nabízejí inovativní funkce. Například prodeje praček AEG s metalickými panely byly tak velké, že další firmy postupně reagovaly uvedením vlastních modelů podobného vzhledu. Z aktuálních novinek stojí za pozornost především řada vestavných spotřebičů AEG Matt Black, jejíž zástupce můžete vidět na fotce.