Interview

12.07.2023

Vojtěch Poleno: Posouváme práci s rozšířenými popisky, příští rok spustíme Seznam Marketplace

Vojtěch Poleno: Posouváme práci s rozšířenými popisky, příští rok spustíme Seznam Marketplace

Technologická společnost Seznam.cz přináší vendorům i privátním značkám nové možnosti prezentace prostřednictvím internetového srovnávače Zboží.cz. Firmy mohou nově vylepšit představení svých produktů, a to díky rozšířeným grafickým tzv. rich popisům produktů nebo připojení popisů vendorských kategorií a samotného vendora. Nabízí se také možnost přednostního založení produktu na Zboží.cz. O novinkách jsme si povídali s Vojtěchem Polenem, content manažerem služby Zboží.cz.

Proč by měli dodavatelé spolupracovat právě s vaší platformou?

Vendoři mohou na Zboží.cz každý měsíc oslovovat až tři miliony uživatelů, kteří se reálně zajímají o zboží a porovnávají si ceny různých produktů. Osloví tak zákazníky z další cílové skupiny s prokazatelným kupním zájmem. Vylepšení a zviditelnění jejich produktů na jednom z nejnavštěvovanějších nákupních srovnávačů jim může pomoci navýšit prodeje. Velkou výhodou Zboží.cz je propojenost s ekosystémem Seznamu, čehož využíváme například při co-brandových spolupracích.

Jak konkrétně mohou rozšířené grafické popisy vylepšit prezentaci výrobků na Zboží.cz?

Takzvané rozšířené popisy produktů umožňují názorně představit a vysvětlit zákazníkům všechny klíčové vlastnosti nabízeného zboží. Navíc je nově možné vložit do nich kromě fotografií také video. Popis je tak doplněn o vizuální materiál, takže je pro uživatele výrazně atraktivnější a umožňuje odlišit produkt od konkurence.

Nabízíte nějaké další rozšířené možnosti prezentace firem?

Ano, nabízíme. Například přednostní založení produktů je vhodné zejména pro prezentaci novinek, které vendoři uvádějí na trh. Výrobce tak má jistotu, že produkt se ihned po uvedení do prodeje bude zobrazovat na Zboží.cz. Zákazníci ho naleznou v kategorii na vyšší pozici a budou si moci například prohlédnout fotogalerii, prostudovat parametry a porovnat ceny i produkty mezi sebou. Výrobci a privátní značky mohou vylepšit svoji prezentaci také na Kupi.cz jak bannerovou pozicí u konkrétní kategorie produktů, tak přímo vytvořením tzv. Kupi Inspirace formou prezentace produktů.

A co-brandové kampaně? Proč zvolit tento typ komunikace?

V první řadě je to kampaň za velmi výhodnou cenu. Pro co-brand dále platí všechny unikátní výhody ekosystému Seznamu, což znamená až 95% zásah české internetové populace nebo možnost cílení apod. Taktéž zajistíme profesionální zpracování grafiky. Navíc od prosince nabízíme možnost zdarma uvádět štítek autorizovaného prodejce. Z kampaně tak lze odkázat výhradně na nabídky autorizovaných prodejců. Podpora produktu co-brandovou kampaní také zajistí jeho lepší umístění v kategoriích na Zboží.cz.

Plánujete další rozšíření spolupráce s vendory?

Aktuálně jsme spustili nové bannerové plochy na Zboží.cz určené primárně pro vendory a v druhé polovině roku spustíme Product Ads ‒ tzv. topování produktů přímo na Zboží.cz. Vendoři tak získají možnost výrazně podpořit prodeje vybraných produktů přes Zboží.cz.

Jak vnímáte současný rychlý vstup dvou velkých zahraničních marketplacových platforem do Česka? Co to bude znamenat zejména pro trh s elektronikou?

Vstup zahraničních marketplace byl otázkou času, o jejich vstupu se spekulovalo řadu posledních let. Jejich spuštění výrazně urychlila pandemie koronaviru a s tím spojený ještě výraznější přechod k online nákupům. Oficiálním spuštěním těchto online tržišť na českém trhu tak tuzemský zákazník získává možnost nákupu ze zahraničí s výhodami české legislativy – například odstoupení od smlouvy do 14 dní a dva roky záruky na většinu produktů. Zejména ale u některých druhů elektroniky budou muset být zákazníci na pozoru, protože u produktů určených pro jiný trh nemusí být všechny funkce v ČR funkční, jako příklad mohu zmínit podporu některých frekvencí 5G. Vybrané české e-shopy tak budou muset přehodnotit svoji politiku a zaměřit se na zákaznické služby, které u velkých marketplace provozovatelů nedosahují takové úrovně – jde například o okamžité doručení zboží, dostupné výdejní boxy a bezproblémové vyřízení reklamace. Další cestou jsou potom vlastní privátní značky, které prodejcům přinášejí vyšší marže a celý logistický řetězec mají plně pod svojí kontrolou.

Zahraniční online tržiště jsou pravým opakem lokálních e-shopů a platforem s takzvaným „rich contentem“, tedy sofistikovanými prezentacemi produktů. Zákazníka si získávají v podstatě výhradně cenou. Jak jejich tlaku a případné cenové erozi čelit? Nemůže vést zmenšení marží na straně českých obchodníků k úsporám v úrovni prezentací produktů a některých služeb? Český trh se v regionu v tomto ohledu vymyká. Stačí se podívat na americké či západoevropské e-shopy, které jsou ve srovnání s těmi našimi výrazně pozadu…

Je pravda, že na velkých online tržištích nebyl rich content dlouho staven do popředí. Vezmu ale příklad Amazonu, kde se v poslední době naopak začínají objevovat rich popisy produktů, prémiové landing page pro novinky velkých výrobců apod. Zároveň s tím, že zákazníci přijdou na těchto platformách do styku s obrovským množstvím výrobků, často od neznámých značek, je kvalitní prezentace vlastních produktů cestou, jak se od konkurence odlišit. Nízká cena je potom v podstatě soupeřením prodejců na daném online tržišti, ale pořád je pro výrobce nezbytné získat si zákazníka pro své výrobky. Rich content tedy naopak vnímám jako příležitost, jak se na těchto platformách prosadit. Na rok 2024 i my připravujeme Seznam Marketplace a e-shopům také začneme nabízet možnost přímého prodeje přes Zboží.cz.