Interview

08.11.2023

Denisa Kadorová: Cecotec vtrhne na zdejší trh jako uragán. Ještě letos dovezeme 10 tisíc robotických vysavačů

Denisa Kadorová: Cecotec vtrhne na zdejší trh jako uragán. Ještě letos dovezeme 10 tisíc robotických vysavačů

Rekordně velkou expozicí španělské značky Cecotec nás na nedávném veletrhu IFA provedla šéfka slovenské distribuční společnosti Play Electronics Denisa Kadorová, s níž jsme si o pár týdnů později podrobně popovídali o smělých plánech, které s Cecotecem v Česku i na Slovensku má. Zavedený distributor, který dlouhé roky zastupoval na slovenském trhu americkou značku iRobot, vidí ve španělském zázraku velkou budoucnost. Vždyť v jižní Evropě se stal Cecotec poměrně rychle v mnoha kategoriích silným hráčem, na domácí půdě dokonce dominantním. Může se tento scénář opakovat i u nás?

Na český a slovenský trh přicházíte se španělskou značkou Cecotec, kterou jste podrobně představili na předchozích dvou stranách. Přejděme tedy rovnou k byznysovým otázkám. Začínáte s robotickými a tyčovými vysavači. Proč právě s nimi? Zejména roboty nepatří v poslední době mezi nejsilnější artikly a jejich trh po odeznění pandemie prudce spadl.

Sledujeme v měsíční frekvenci data GfK, a přestože nastalo v poslední době složitější období, jde o standardní obchodní křivky. Robotické a tyčové vysavače jsou největší kategorií v rámci malých spotřebičů. A to jak v Česku, tak na Slovensku. To je první důvod, řekněme, obchodní. Druhým je, že z pohledu samotného Cecotecu jde o jeho klíčovou kategorii, s níž firma začínala, nejvíce v ní investuje do vývoje a má opravdu špičkové produkty.

Zmínila jste vývoj. Cecotec tedy není pouhou obchodní značkou, která by nakupovala hotové výrobky z katalogů čínských továren?

Ne, není. Cecotec je moderně koncipovaná firma, jejíž strategií je spojit inovativní technologie s dostupnou cenou. Jde o rodinnou firmu, kterou založili dva mladí bratři ze Španělska. Jejich cílem je přinášet na trh kvalitativně a technologicky zajímavé produkty. Mají tedy vlastní vývoj a nechtějí pouze nakupovat OEM produkty. Vzhledem k tomu, do kolika produktových kategorií už vstoupili, nejsou všechny produkty z jejich dílny. Na klíčové kategorie se ovšem zaměřují a investují do jejich vývoje. Myslím, že 143 patentů a 160 dedikovaných zaměstnanců na vývoj hovoří za vše.

Takže množství produktů, jako například robotické nebo tyčové vysavače, skutečně vyvíjejí a zadávají si výrobu u partnerských továren?

Ano, přesně tak. Samozřejmě je většina v Číně, ale ne výhradně. Sledují trendy, hledají cesty, jak přinést kvalitní výrobek s přidanou hodnotou po celém světě.

Které produktové kategorie tedy Cecotec sám rozvíjí a investuje do nich?

Postupně jich přibývá. Strategie firmy je v zásadě taková, že když s určitou produktovou skupinou přijdou poprvé, je minimálně srovnatelná s áčkovými konkurenčními značkami. Na IFA jsme například měli možnost vidět pračky, které disponovaly autodosingem, párou, speciálním bubnem, energetickou třídou A a tak dále. Cecotec nikdy nedělá to, že by zařadil do nabídky laciný produkt. Jakmile se v daném segmentu značka etabluje, u další generace výrobků už chce nějakou přidanou hodnotu, něco, co konkurence nemá. Přitom se ale Cecotecu daří držet vysoce konkurenční ceny. Například zmíněné pračky se prodávají za 500–600 eur.

Faktem je, že ve Španělsku už je Cecotec tak silný a v některých kategoriích má na trhu pátou či šestou generaci výrobků, že jeho produkty začínají leckteré značky kopírovat. Podobně jako to dělají u tradičních áčkových hráčů.

Takový způsob fungování je na trhu neobvyklý. Z dostupných dat vidíme, že Cecotec v jižní Evropě získal nemalé tržní podíly velmi rychle po vstupu do kategorie. V čem tkví ono kouzlo?

Z našich jednání i návštěv ve Španělsku jsem pochopila, že je to nadále skutečně rodinná firma, nikoliv těžkopádný korporát, který je ve vleku akcionářů. My jsme o distribuci jednali přímo s majiteli, z nichž srší energie a dynamika, takže jsou schopni činit rychlá rozhodnutí, rychle reagovat na nové trendy a rychle jim přizpůsobovat strategii. Ještě uvedu jeden příklad – televizory. Cecotec vstoupil na tento trh teprve nedávno, ale hned od počátku nabídl LED, QLED i OLED. Poslední jmenovanou technologii sice nyní nemají, protože se nedohodli s dodavatelem panelů, ale už situaci řeší a hledají vhodnou a stabilní náhradu. Každopádně jde o televizory se systémem Android 11, plným zadním podsvícením (full array) a všemi moderními funkcemi, jaké dnes zákazník očekává. Když dovezl Cecotec do Španělska první várku, ihned ji vyprodal. Na skladě nezůstal ani jeden kus.

S jakými dalšími produktovými kategoriemi plánujete přijít v dohledné budoucnosti?

Cecotec má dnes už obrovské portfolio od malých spotřebičů po ty velké, elektrické koloběžky, televizory, a dokonce fitness stroje. My chceme co nejdřív přijít s televizory, kde ale řešíme servis, protože chceme, aby byl lokální včetně nadstandardních služeb. Ještě do konce letošního roku doplníme současnou nabídku cenově dostupnějších tyčových vysavačů o vyšší modely včetně řešení vše v jednom pro vysávání a vytírání podlahy. Určitě počítáme s kávovary, což bude po vysavačích asi nejbližší launch. V první polovině příštího roku pak plánujeme spotřebiče pro přípravu jídla a ve druhém pololetí pak osobní péči. Vzduchotechniku a topení budeme řešit dle sezonnosti. Elektrokoloběžky jsou otevřenou záležitostí s ohledem na jejich již probíhající prodej přes specialisty. Fitness stroje nechceme vynechat. Půjde ovšem o pozdější krok, protože chceme začít s tím, co umíme a co děláme dlouhé roky – tedy spotřební elektronika a domácí spotřebiče.

Zmínila jste servis. Jak bude vlastně zajištěn?

Cecotec má ve Španělsku svůj vlastní servis. Pro exportní trhy se firma rozhodla jít cestou partnerství se společností Fixit se sídlem v Polsku. Tato firma bude zastřešovat několik zemí v oblasti servisu produktů Cecotec. Jelikož má ale Play Electronic bohaté zkušenosti s distribucí, bude zajišťovat komunikaci mezi koncovým zákazníkem či resellerem a firmou Fixit. Máme pro tyto účely vlastní oddělení a chceme mít kontrolu nad tím, že bude vše probíhat bezchybně. Pro televizory či bílou techniku ale budeme řešit lokální servis, protože to je v těchto kategoriích nezbytnost.

V minulosti jsme si všimli, že se občas na českém trhu nějaké výrobky Cecotec objevily. Jak se sem dostaly? S tím jste ani neměli nic společného, že?

Samozřejmě že ne. Šlo o situace, kdy měli Španělé něčeho nadbytek na skladě a rozhodli se určitý počet kusů nabídnout na export. Nebylo to nic soustavného, spíše nahodilé situace. Nebylo to úplně šťastné, a proto je nutné říct, že teď je vše úplně jinak. Rok jsme s majiteli vyjednávali a přesvědčili je, že distribuce musí být komplexní, nemůže se skládat jen z přebytků ze Španělska. My tedy budeme nabízet vše včetně novinek a nejprodávanějších, tedy nejúspěšnějších produktů. Chceme značku rozvíjet a věnovat se jí. Vždyť s tím máme bohaté zkušenosti. Play Electronics působil na Slovensku 15 let jako oficiální a velmi úspěšný distributor iRobotu. Jenom teď na Vánoce vezeme pro Česko a Slovensko 10 tisíc robotických vysavačů. Nezačínáme žádným oťukáváním s tím, že naskladníme pár desítek kusů něčeho, abychom následně obcházeli prodejce a nabízeli to. Jsme zavedená distribuční firma, takže start Cecotecu bude na trhu rozhodně vidět. Do začátku nabídneme zákazníkům i speciální ceny. Určitě chceme získat viditelný tržní podíl.

Ve chvíli, kdy míří značka na trh prostřednictvím distributora, vždy vyvstává otázka, jak to bude s marketingem. Značky většinou distributorům neposkytují významnější prostředky na propagaci, většinou je vážou na prodeje, jenže prodeje lze jen těžko rozběhnout bez marketingu a zvýšení povědomí o značce. Co můžeme čekat od Play Electronics, respektive Cecotecu v oblasti komunikace?

Vyjednali jsme si speciální obratovou marketingovou podporu. Je to vůbec poprvé, co Cecotec s něčím takovým souhlasil. Kvůli expanzi na nové trhy vytvořil celé exportní oddělení. Pro ně jde o zcela novou etapu. Play Electronics je tu od toho, aby jim coby zkušený distributor s expanzí pomohl. Věříme, že se nám start podaří a v příštím roce budeme moci začít zvyšovat povědomí o značce různými marketingovými akcemi.

Jak přesně budou fungovat distribuce a dodávky zboží na český trh? Kde máte sklady?

Máme vlastní sklady na Slovensku. Jsme na náběh produktů připraveni. Jak jsem zmínila, dlouhé roky jsme budovali distribuci značky iRobot, kterou jsme před časem prodali. Prodávali jsme cca 25 tisíc robotů ročně.

S ohledem na začátek distribuce značky Cecotec na českém a slovenském trhu došlo ve vaší firmě k rozšíření týmu. Jak konkrétně? A jaký servis od vás budou mít čeští reselleři?

Hodně distribučních firem funguje tak, že má sídlo převážně v Česku, odkud tak nějak řídí i Slovensko. Případně tomu je i naopak. Přestože mají oba státy společnou historii, rozumíme si jazykově a máme k sobě blízko, rozdílů je přesto dost. Product management bude probíhat ze Slovenska, ale pro obchod a marketing budeme využívat lokální síly. Chceme každému z trhů šít aktivity na míru, protože si myslím, že to je vhodnější a přinese to lepší výsledky.

Produktovou prezentaci novinek značky Cecotec naleznete zde.