The Inspired Home Show se vrátí v březnu 2025. Jak úspěšná byla letošní akce? A co očekávat od příštího ročníku? To jsou jen dvě z mnoha otázek, které jsme položili Dereku Millerovi, prezidentovi a generálnímu řediteli Mezinárodní asociace domácích potřeb (International Housewares Association), která stojí za slavným veletrhem domácích potřeb, jenž se v Chicagu koná již od 30. let minulého století.
Měli jste nějaký čas na to, abyste zpracovali výsledky z letošního ročníku, analyzovali data a shromáždili zpětnou vazbu. Jak akci hodnotíte? A to jak úspěchy, tak oblasti, které byste chtěli rozvíjet a zlepšovat pro rok 2025?
Stručně řečeno, veletrh The Inspired Home Show 2024 byl velmi úspěšný. Z nesčetných rozhovorů a našich průzkumů po skončení výstavy víme, že spokojenost byla velmi vysoká. Kdykoli máte spokojené vystavovatele a spokojené nákupčí, víte, že show byla úspěšná. Přesunutí veletrhu Wired + Well Expo do severní haly a jeho společné umístění s veletrhem Clean + Contain Expo vytvořilo efektivnější zážitek pro resellery, kteří se mohli snadno přesouvat mezi severní a jižní halou, kde se nachází veletrh Dine + Décor Expo. V tomto uspořádání budeme pokračovat i v roce 2025.
Příští rok je pro výstavu přelomový, půjde o 125. ročník. Jak k této jubilejní edici přistoupíte?
125. ročník výstavy je neuvěřitelný milník. A to především z toho důvodu, že je mimořádně těžké, aby si jakýkoliv projekt od 30. let minulého století uchoval relevanci. Asociace vznikla v roce 1938 jako Asociace amerických výrobců bytových doplňků (HFMAA) a první výstava byla otevřena v roce 1939 v hotelu Palmer House v Chicagu. Následujícího roku se HFMAA sloučila s Národní asociací výrobců bytového vybavení a vznikla Asociace výrobců domácích potřeb (HMA). Výstava se konala jednou za půl roku po mnoho let až do roku 1990. Od té doby se v důsledku odlišných potřeb trhu koná pouze jedna výstava ročně.
Pro rok 2025 pracujeme na expozicích, které mají zdůraznit 125. konání veletrhu. Zejména jde o grafické znázornění naší bohaté historie, které vizuálně podtrhuje, čeho se nám podařilo dosáhnout. Bude zajímavé i zábavné ohlédnout se zpět, zejména na ty první roky, jak moc se náš veletrh a vystavovatelé vyvinuli.
Co zůstává společným prvkem této akce po oněch skoro sto let? Čím je proslavená a čím vyniká nad konkurenčními veletrhy?
Náš veletrh je proslavený novinkami a inovacemi. Ostatně jen na loňské výstavě bylo představeno více než 10 000 nových výrobků a očekáváme, že v příštím roce se toto číslo ještě zvýší. Nové výrobky jsou krví celého odvětví a veletrh je pro maloobchodníky místem, kde mohou najít nové výrobky, značky a inovace, které je odliší od konkurence.
The Inspired Home Show je také známá jako místo pro setkání špiček branže. Pro náš obor je nesmírně důležité a cenné, že se zde setkávají vrcholoví manažeři maloobchodníků a dodavatelů.
Vraťme se k tématu budoucnosti. Jaké novinky plánujete na rok 2025?
Na základě květnového zasedání představenstva jsme se rozhodli přidat pro rok 2025 novou oblast Travel Gear + Luggage, která bude umístěna v jižní hale vedle veletrhu Dine + Décor. Klíčoví reselleři nám řekli, že hledají větší a produktivnější akce, které zahrnují kategorie blízké tomu, co již nabízíme. Díky této snaze bude mít veletrh větší význam pro představitele retailu a e-commerce, kteří mají na starosti jak domácí potřeby, tak zavazadla. Z rozšíření o vystavovatele z oblasti cestovního ruchu tak budou těžit jak reselleři, tak samotný veletrh, který bude zase o něco atraktivnější.
S tím vším souvisí také fakt, že pracujeme i na menších projektech, jako jsou pavilony dekorativních svíček a potřeb pro domácí mazlíčky, abychom přidali důvody k účasti ze strany obchodníků. Oba tyto projekty jsou koordinovány ve spolupráci se dvěma nezávislými obchodními asociacemi, které vidí v naší výstavě cestu, jak pomoci svým členům k lepšímu přístupu na trh. Reselleři tak mohou najít nové značky a výrobky, vystavovatelé získají přístup k těmto resellerům a výstava je celkově zajímavější.
V letošním roce se na veletrh vrátilo mnoho předních značek a zvučných jmen, některé po krátké přestávce. Bude tento trend pokračovat i v roce 2025?
Tento trend bude určitě pokračovat – posledně dorazilo více než 100 známých značek, které se vrátily po vámi zmiňované absenci. Patřily mezi ně společnosti jako Cuisinart, Midea, Tramontina, Scanpan, Fissler, Brod & Taylor, OPINEL nebo Jean Dubost. V příštím roce se vrátí další společnosti, jako iDesign, Bormioli Luigi, Bodum, Azzure Home, US Merchants, Arovo, Regal Ware a mnoho dalších.
Veletrh je sice mezinárodní událostí, ale jak se vám daří balancovat na laně mezinárodní přitažlivosti a zároveň zdůraznit význam amerických společností, amerického trhu a význam Chicaga pro obor domácích potřeb?
V zemi, která je tak velká jako Spojené státy, samozřejmě najdete americké společnosti, které se zaměřují na svůj domácí trh – to jsou zavedené značky, které spotřebitelé dobře znají. Nákupčí však vždy hledají nové značky a výrobky, které mohou zákazníky nadchnout a přilákat. To vytváří příležitost a otevírá dveře začínajícím firmám, které debutují s novým nápadem, i zavedenějším mezinárodním společnostem, které by chtěly americkému spotřebiteli nabídnout alternativu a často i nový pohled na design a inovace. Americký spotřebitel byl vždy velmi vnímavý k designovým trendům, které přicházely ze zámoří.
Realitou trhu je, že profesionálové z oboru nemají mnohdy kapacitu ani rozpočty, aby navštívili všechny veletrhy. Proč by neměli vynechat The Inspired Home Show?
Náš veletrh je nejdůležitější obchodní událostí roku pro odvětví domácnosti a vybavení domácnosti na západní polokouli. Z pohledu nákupčích se na výstavě představují vystavovatelé, kteří na jiných veletrzích jednoduše nevystavují, a pokud ano, často vystavují jen malou část svých kompletních produktových řad. Z pohledu vystavovatelů výstava přitahuje resellery, kteří se jiných veletrhů jednoduše neúčastní. Například na základě našeho průzkumu po skončení veletrhu z počátku tohoto roku 70 % amerických nákupčích, kteří se účastní veletrhu The Inspired Home Show, nenavštěvuje veletrh Ambiente, 86 % nenavštěvuje veletrh Maison & Objet a 94 % nenavštěvuje veletrh IFA v Berlíně.
Ocenění gia Global Innovation Awards se příští rok vrátí. Navíc půjde o 25. udílení. Jak tato cena vznikla? A změnila se nějak v průběhu let?
Program gia Global Innovation Awards začal na veletrhu v roce 2000 setkáním několika zaměstnanců IHA s mezinárodními odbornými médii, které se zaměřilo na otázku: „Co kdybychom vytvořili akci, která by vyzdvihla a ocenila to nejlepší v globálním maloobchodě?“ Odpověď zněla „ano“, a tak se zrodila gia.
Vypracovali jsme kritéria a IHA spolu se svými partnery se pustila do práce s cílem vybrat vůbec první vítěze z jednotlivých zemí. Na výstavě v roce 2001 bylo oceněno 17 firem ze 13 zemí a pět z nich získalo ocenění Global Honoree, což je praxe, které se držíme dodnes. Jak se povědomí o ceně zvětšovalo, přidávali se další a další partneři z řad odborných publikací a asociací a dnes máme 28 partnerů působících ve více než 50 zemích. Od spuštění systému gia bylo uděleno více než 550 ocenění pro maloobchodní prodejce z 55 zemí na šesti kontinentech.
Jsme rádi, že po celou dobu můžeme spolupracovat se skupinou odborných porotců, kteří propůjčují svůj čas, talent a zdroje. Od počátku programu až do jeho smrti v roce 2020 jsme měli tu čest mít podporu Martina M. Peglera, který je známý jako přední světový odborník na vizuální merchandising a fyzickou prezentaci produktů. Vytvořil tým zahrnující Wolfganga Gruschwitze, Scotta Kohna, Henrika Petera Reisbyho Nielsena a Anne Kong. Ti pokračují v posunu gia vpřed do budoucnosti.
V roce 2011 se pak program gia rozrostl o ty nejlepší v oblasti produktového designu. Nyní je oceňováno 70 finalistů ve 14 různých kategoriích a v roce 2023 přešly pod hlavičku gia ceny IHA za studentský design, které dále posílily značku a dosah programu.
Jaké jsou vaše plány s těmito cenami v roce 2025 a dále?
Na březnovém veletrhu bude gia opět viditelně umístěna před severní halou v hale Grand Concourse Lobby se speciálními expozicemi věnovanými maloobchodu, produktovému designu a vynikajícímu studentskému designu. Vítězové z jednotlivých zemí, finalisté z oblasti výrobků a vítězové z řad studentů budou pozváni na galavečer gia v neděli večer, kde budou oceněni za své úspěchy a několik vybraných bude dále vyznamenáno jako ti nejlepší z nejlepších na oslavě ve stylu předávání cen Akademie.
Letošní rok je významný i pro vás osobně. Slavíte 25 let ve sdružení a na jeho akcích. Co považujete za klíčové události a úspěchy?
Když se zamyslím nad svou 25letou kariérou v oboru domácích potřeb, je pozoruhodné, jak ten čas letí. Do IHA jsem nastoupil v roce 2000 a zaměřil jsem se na rozšíření mezinárodní přítomnosti veletrhu. Prováděli jsme celosvětový marketing, zřídili mezinárodní kanceláře a zavedli ocenění gia Global Innovation Awards, čímž jsme z veletrhu udělali skutečně globální událost. S týmem jsme také vedli obchodní mise, které spojovaly naše členy s nákupčími po celém světě, a pořádali jsme akce v mnoha zemích. V tomto úsilí pokračujeme i nadále a v nejbližší době se uskuteční akce ve Vietnamu, Mexiku a Velké Británii.
Náročná byla hlavně covidová léta, ale přizpůsobili jsme se tomu vytvořením online akcí, které udržovaly spojení s průmyslem, a zároveň jsme pečlivě spravovali rozpočet. Z této situace jsme vyšli silnější, s pevným základem pro budoucí růst. V současnosti intenzivně pracujeme s představenstvem IHA a partnery z oboru na utváření strategického směřování asociace a veletrhu, což má pozitivní dopad na naše členy a celé odvětví.