Lubor Jarkovský
zacílená na segment cenově dostupnějších automatů na espre-
so, přinesla své ovoce. Olivier Sogno z divize Philips Consumer
Lifestyle v té době poznamenal, že se chce Saeco začít více
soustředit na prémiový segment kávovarů, protože klade větší
důraz na marži než tržní podíl. V podstatě tím dal najevo, že s
De’Longhi soupeřit Philips v německu nebude a raději zamě-
ří svou pozornost na část trhu, kde se De’Longhi tak výrazně
neangažuje. i když při pohledu na produktové portfolio a ceny
mi sedí Saeco spíš jako přímý konkurent De’Longhi než třeba
švýcarské značky JURA. Směr, jakým Saeco vyrazilo v němec-
ku, pocítilo také Česko. Jasným důkazem pro mě bylo tehdejší
představení nových přístrojů v čele s vlajkovou lodí nabídky Xel-
sis, vybavenou senzorem otisku prstu, na základě kterého po-
znal kávovar daného uživatele a připravil jeho oblíbenou kávu.
Unikátní funkce hodná „mašiny“ za zhruba 50 tisíc korun, o tom
není pochyb.
Většinu nabídky kávovarů Philips Saeco u nás tvoří v součas-
nosti levnější přístroje s cenou okolo i pod 20 000 Kč. nejvýše
posazeným plnoautomatem se stala novinka z řady Xelsis, mo-
del eVO HD8954/09 s doporučenou cenou 44 999 Kč, který blí-
že popisujeme v produktovém přehledu na straně 1 . Kávovar
už zalistovali někteří prodejci a nalezl jsem ho také v několika
e-shopech, nicméně na samotných stránkách Philipsu zařazen
v době uzávěrky ještě nebyl. Celkově na mě proto působí
nizozemci tak trochu bezradně, co v zemi, kde má jedna fir-
ma téměř desetinásobně vyšší tržní podíl než její jednotliví
konkurenti, dělat. A to i přes to, že mají jejich kávovary slušný
potenciál zákazníka oslovit.
Promarněná šance
Letos uplynou čtyři roky od chvíle, kdy vznikla značka „Philips
Saeco“, a já nemám pocit, že by Philips s obrovským potenciá-
lem, jejž v sobě Saeco skrývá, v Česku za celou dobu nějak vý-
razněji pracoval. Přitom měl od roku 2009 poměrně dost času
pozvednout Saeco do pozice mnohem významnějšího hráče
v kategorii automatů na espreso. Ještě v roce 2011 pořádal
poměrně zajímavou tiskovou konferenci s prezentací některých
novinek, ovšem od té doby komunikace značky Saeco takřka
zamrzla. Zdá se mi, že místo jejího rozvíjení usnuli manažeři na
vavřínech a velkou šanci, kdy komunikovalo své automaty po-
řádně jen italské De’Longhi a nikdo jiný větší aktivity nevyvíjel,
promarnili. Teď se v Česku začíná výrazněji angažovat švýcar-
ská JURA, což je ostatně vidět i v aktuálním vydání SeLLu – po
dlouhé době získala přední obálku k tématu kávovarů jiná firma
než De’Longhi. Obě zmíněné firmy si mohou poměrně pohodlně
rozdělit trh, pokud bude De’Longhi nadále cílit hlavně na střed-
ní cenovou hladinu a JURA bude posilovat především v prémi-
ovém segmentu. A co udělá Saeco? O jakého zákazníka bude
chtít jeho majitel Philips bojovat?
ZRCADLO
27
Sell • Březen 2013 • 27
Článek vyjadřuje osobní názor autora, nikoliv celého vydavatelství.