43
Sell • Květen 2013 • 43
Lubor Jarkovský
tak prodeji, jenže zvolila opatrné a nejisté oťukávání trhu místo sebevědo-
mého a hlasitého zvolání: „Jsme tady.“ Celá věc pak tak trochu vyšuměla
a moment překvapení byl fuč. Co naopak považuji za rozumné, je výběr
výhradně vyšších modelů pro český trh a snaha budovat image prémio-
vé značky. taková strategie dává na současném trhu, kde se mnoho zna-
ček cenově sblížilo a většina jejich spotřebičů je cenově posazena kolem
10 000 Kč, bezesporu smysl.
Samsung
O Eco Bubble pračkách Samsung se poměrně dost psalo a jejich uvede-
ní doprovázela i povedená reklamní kampaň. Korejci si také vedou dobře
v kategorii amerických chladniček, jenže když se podívám celkově na ko-
munikaci jejich divize bí lého zboží, chybí mi jednotná koncepce a přímý tah
na branku. Ostatně úvodní dotaz jednoho z prodejců kuchyní mluví za vše.
Hlavně v kategorii vestavných spotřebičů se mi zdá, jako by jejich propa-
gace zcela chyběla. A teď nemám na mysli pouze reklamní aktivity, nýbrž
hlavně komunikaci směrem k prodejcům, kteří často tápou. Nedávno jsem
se dozvěděl, že by měl Samsung uvádět na trh během podzimu nové mode-
ly vestavných spotřebičů, a jsem zvědavý, zda dojde k nějakým změnám ve
strategii. Zcela logicky by měla firma nejprve zahájit komunikaci v B2B ka-
nálu směrem k prodejcům a teprve poté začít s B2C kampaní, pokud vůbec
nějakou plánuje. Mnozí majitelé kuchyňských studií by pak nemuseli láteřit
nad tím, že o vestavných řešeních Samsungu vůbec nic nevědí. Aktuálně
chystá podle všeho divize bí lé techniky novou strategii a komunikaci, což
by mohlo značku Samsung posunout v segmentu MDA o kus dále. A ještě
jedna drobnost, z trhu zaznívají hlasy, že měl Samsung do Česka uvést
svou řadu volně stojících barevných indukčních desek. Argument vysoké
ceny je prý nesmysl, protože na rozdí l od laciných řešení výrobek Samsun-
gu pořádně funguje a své zákazníky by si našel.
Sharp
Japonský Sharp pozval zástupce naší redakce letos v lednu na veletrh CES,
čehož si velmi vážíme, a za pří ležitost navštívit jeden z největších veletr-
hů se spotřební elektronikou děkujeme, ale své kritické oko kvůli tomu
mhouřit nemohu. Sharp totiž na českém trhu nabízí určité torzo své jinak
celkem bohaté nabídky domácích spotřebičů a nemůže v tomto článku chy-
bět. Paradoxní je, že kvůli propadům trhu se spotřební elektronikou začalo
japonské vedení investovat do výroby bí lé techniky a v Indonésii by měla
zahájit letos provoz nová továrna – podobně je na tom vlastně i Pana-
sonic, který chce dokonce zahájit výrobu spotřebičů v Rusku. V Evropě
a především v našem regionu zůstává nadále Sharp krajně neaktivní
a dost mě to udivuje. Ještě před necelými dvěma roky jsem se zúčastnil tis-
kové konference ve Vídni, kde zástupci značky prezentovali kromě nových
televizorů také pračky, chladničky a mikrovlnné trouby. Dokonce se pak
některé výrobky dostaly na český trh, včetně unikátní kombinované chlad-
ničky s dveřmi otevíratelnými z obou stran. Bohužel chyběla marketingová
podpora a vzhledem k vysoké pořizovací ceně o novinku neprojevili spotře-
bitelé velký zájem. takto jedinečná koncepce dveří a další speciální funkce
si zaslouží nejen sérii odborných školení pro prodejce, ale také kampaň,
která by produkty představila veřejnosti. Bez toho se domácí spotřebiče
Sharp výrazněji prodávat nezačnou.
Resumé
Počínání všech zmiňovaných firem odpovídá jejich prioritám – za svůj hlavní
byznys považují v Česku spotřební elektroniku, případně mobilní komunika-
ci. U Samsungu a také LG považuji kategorii chytrých mobilů coby priority
za pochopitelnou. trh se spotřební elektronikou je ale úplně jinou písnič-
kou – zažívá výrazné propady, nejdůležitější segment (televizory) je na tom
vzhledem k naprosto minimalistickým maržím a obrovskému tlaku na cenu
hodně špatně. Centrály především dvou japonských gigantů proto logicky
zaměřují svou pozornost na bílou techniku. Dokazují to nemalé investice do
nových výrobních závodů, které v posledních letech odstartovaly. Evropské
pobočky dosud změna globální strategie, způsobená u Sharpu a Panasonicu
miliardovými ztrátami, nepostihla. Myslím, že chybně a že by měly s lokál-
ním trhem bílého zboží začít pracovat mnohem intenzivněji. Přesvědčil mě
o tom také rozhovor s generálním ředitelem českého Electroluxu Martinem
Svobodou (str. 10), který předtím působil jako šéf zdejší pobočky výrobce
počítačů Acer. Zmiňuje velké propady v ostatních segmentech technického
zboží, zatímco bílá technika si nevede zas tak špatně. Jeho slova potvrzují
také čtvrtletní výsledky GfK tEMAx, které pravidelně uveřejňujeme.
ZRCADLO
FOtO: jorenl/Vecteezy.com (tygr) a Josephtury/Vecteezy.com (kočka)