SELL: Říjen 2015 - page 52

NENÍ TOMU VLASTNĚ
JEŠTĚ TAK DÁVNO, CO
ČESKÉ DOMÁCNOSTI
NEZNALY PRAKTICKY
JINOU KÁVU NEŽ TU
INSTANTNÍ NEBO TURKA.
VĚTŠINA Z NÁS SE ASI
SHODNE, ŽE ANI JEDNA
Z NICH NENÍ ŽÁDNÝM
CHUŤOVÝM ZÁŽITKEM.
VÝVOJ VŠAK NIKDO
NEZASTAVÍ
A S NÁSTUPEM TRENDŮ
VAŘENÍ Z ČERSTVÝCH
SUROVIN, FARMÁŘSKÝCH
TRHŮ, SEZONNÍCH
DEGUSTAČNÍCH MENU
A FOOD FESTIVALŮ
DOCHÁZÍ AŽ PŘEKVAPIVĚ
RYCHLE KE ZMĚNĚ
NÁROKŮ ČECHŮ TAKÉ
NA KÁVU.
ZRCAdlO
Češi byli kávoví neandrtálci,
během pár let
se změnili v gurmány
52 • Sell • Říjen 2015
52
Myslím, že to bude maximálně pět let zpátky, kdy jsem si
v 90 procentech restaurací objednával espreso a přistál mi na
stole obří šálek „dřevěné vody“, protože za těch 40 korun přece
většina českých zákazníků očekává především kvantitu. Ne že
by k tomu dnes už vůbec nedocházelo, tak daleko opravdu nejs-
me, ale nutnost specifikovat, že si přeji italské espreso, tedy „to
malé“, není rozhodně tak častá. Doba, kdy o kvalitě restaurace
rozhodovalo to, zda dostanete svíčkovou se „šesti“, a ne pou-
ze se „čtyřmi“, se naštěstí stává pomalu minulostí, a tak masa
českých spotřebitelů začala postupně chápat, že espresa nemá
být obří kotel, a pokud už ho chtějí, mají si nechat standardní
espreso naředit horkou vodou.
Firmy vyrábějící instantní kávu v současné době pláčou,
protože prodeje rozpustných kávových směsí, vyráběných
samozřejmě primárně z levnější robusty, a to ještě nijak kva-
litní, jdou dolů. Jejich určité zoufalství a snahu s vývojem na
trhu marně bojovat dokládá to, že na televizních obrazovkách
zuřivě promují instantní kávy ochucené, například karame-
lové nebo oříškové. Případně uvádějí na trh instant z arabiky
nebo do něj přidávají nepraženou zelenou kávu. Zkrátka dělají
všechno možné, aby ještě zákazníka přesvědčily, že si má jejich
produkt koupit. Mají to těžké – stojí proti nim jak kapslové sys-
témy, tak kávovary na čerstvou kávu, jejichž základní přesvěd-
čovací argument je velmi jednoduchý a pádný – nabízejí chuťo-
vý zážitek. O něčem takovém nemůže být v případě instantu
samozřejmě vůbec řeč, ať už ze šálku v televizní reklamě stou-
pá sebevíc digitálního aroma, k němuž vždy přivoní usměvaví
krásní lidé.
Přes kapsle k zrnu
O notný kus kupředu posunul český trh jak příchod zahranič-
ních kavárenských řetězců, tak kapslových systémů, především
těch nápojových typu NESCAFÉ Dolce Gusto, na které se
samozřejmě kávoví odborníci dívají skrz prsty. Jistě, kvali-
ta kávy není zázračná a dělat mléko pro cappuccino z kapsle
neuchvátí, avšak kvalita nápojů z těchto kapslových systémů
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60
Powered by FlippingBook