SELL: Leden-únor 2016 - page 29

SUŠIČKY
Panelový trh GfK/Česká republika
I–X 2014/2015
Prodej v ks/%
©GfK 2015 - All rights reserved | 12/2015
I–X 2014
I–X 2015
100 %
100 %
42
54
6
46
48
<= 5 kg
> 5 <= 6 kg
> 6 <= 7 kg
> 7 <= 8 kg
> 8 kg
100 %
100 %
9
4
46
40
8
34
51
6
A+++
A++
A+
A
B
3
I–X 2014
I–X 2015
GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
SUŠIČKY A PRAČKY SE SUŠIČKOU NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
PRODEJ SUŠIČEK VYKAZUJE
NADÁLE DVOUCIFERNÝ RŮST.
ZA OBDOBÍ OD LEDNA DO
ŘÍJNA 2015 SE POPTÁVKA
ZVEDLA MEZIROČNĚ
1
O 35 %.
DAŘILO SE TAKÉ PRAČKÁM
SE SUŠIČKOU – TĚCH SE VE
SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH
CESTÁCH
2
V UVEDENÉM
OBDOBÍ PRODALO O 22 %
VÍCE. NÁRŮST TRŽEB DOSÁHL
U OBOU TYPŮ VÝROBKŮ 30 %.
Z devíti sledovaných skupin bílého zboží
3
to byly opět sušič-
ky, které vykázaly jako jediné dvouciferný meziroční přírůstek
tržeb. Na celkové hodnotě prodeje bílého zboží se sušičky podí-
lely 7 %, oproti předchozímu roku tak získaly další procentní
bod. Pro srovnání tržby za všech devět skupin velkých domácích
elektrospotřebičů vykázaly za leden až říjen meziroční přírůstek
ve výši 8 %, přičemž každá ze skupin vyjma sušiček skončila
s jednociferným přírůstkem různé výše (o 9 % se zvedly myčky).
Vývoj trhu: klesající tempo růstu
Meziroční porovnání objemu prodeje sušiček zůstalo v každém
z prvních deseti měsíců roku 2015 kladné. Relativně nejnižší
přírůstky zaznamenalo oddělení Consumer Choices, GfK Czech,
v období srpna až října. V srpnu se tržby dokonce ani meziročně
nezvýšily.
Průměrná cena
4
se za souhrnné období prvních deseti měsí-
ců 2015 snížila o necelá 4 %, na pokles ukázalo všech deset
srovnávaných měsíců. V říjnu se průměr ceny dostal na částku
15 400 korun – nejnižší zpětně za celý rok.
Zájem o vyšší kapacitu
Podstatnou část prodejů sušiček pokryly modely s tepelným čer-
padlem, které se na celkovém objemu prodeje podílely v lednu
až říjnu 2015 z 92 %. Meziročně klesá podíl modelů určených
na náplň do 7 kg (včetně) mokrého prádla ve prospěch výrobků
s kapacitou náplně vyšší o 1 kg. Ty již pokryly 46 % poptávky
za leden až říjen 2015 při meziročním nárůstu podílu o 4 pro-
centní body. Roste také podíl segmentu na více než 8kg náplň,
v uvedeném období se podílel na celkové poptávce z 6 %.
Vede energetická třída A++
Zhruba polovina sušiček prodaných v prvních deseti měsících
minulého roku zajistila uživatelům energetickou účinnost v tří-
dě A++. Její objemový podíl se meziročně zvedl o 9 procentních
bodů, a odsunul tak na druhé místo v prodejnosti sortiment tří-
dy A+. Okruh zákazníků si také našly výrobky třídy A+++, jejichž
prodeje zajistily 6 % z celkového objemu. V průměru se prodá-
valy za 18 300 korun, investice do energetické třídy A++ před-
stavovala částku 17 600 korun.
Pračky se sušičkou
Na celkovém prodeji praček představují modely se sušičkou 3 %
prodejů, v hodnotě se jejich podíl zvedl na 6 %. Meziročně nar-
ostla průměrná cena o 1 100 korun na částku 17 800 korun.
Zhruba 40 % poptávky pokryly výrobky určené na 7,1 až 8,0 kg
suchého prádla (údaj pro praní), třetinu prodejů zajistily modely
na náplň větší než 8 kg prádla. Většina prodaného sortimentu
– takřka 80 % – nabízela energetickou úspornost ve třídě A.
1
Není-li v textu uvedeno jinak, pak meziroční srovnání znamená období I–X 2015 vs. I–X 2014.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny),
kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky
a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...62
Powered by FlippingBook