GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
CHLADNIČKY A KOMBINACE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
V UPLYNULÉM ROCE VYKÁZAL
PRODEJ TOHOTO SORTIMENTU
VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH
1
CESTÁCH
PŘÍRŮSTEK. POPTÁVKA SE ZA
ROK 2015 ZVÝŠILA
O 5,5 %, MEZIROČNÍ
2
POROVNÁNÍ TRŽEB DOSÁHLO
K 9 %, PŘIČEMŽ V KLADNÝCH
ČÍSLECH ZŮSTALO
(S VÝJIMKOU STAGNACE
V ŘÍJNU) V PRŮBĚHU CELÉHO
MINULÉHO ROKU.
Celkový obrat za sledované skupiny bílého zboží
3
meziročně vzrostl
o 10 %, přírůstek zaznamenalo všech devět z nich, a to v rozmezí od
4 % do bezmála 30 % (u sušiček). Z loňských tržeb zajistilo největší díl
právě chlazení, konkrétně 26 %, podobně jako v předchozím roce. Prů-
měrná
4
investice do bílého zboží představovala částku 7 900 korun
5
,
do chlazení investovali kupující vloni 9 800 korun.
Struktura a vývoj trhu
Stěžejní část prodeje chlazení zajišťovaly i nadále dvoudveřové kombi-
nace s mrazákem dole. Ty se na celkové poptávce za minulý rok podíle-
ly více než 60 %, z celkových tržeb zajistily 70 %. Podíl dvoudveřových
kombinací s mrazákem nahoře se v objemu meziročně mírně snížil na
9 % a jako jediný zaznamenal meziroční pokles prodeje v kusech.
Jednodveřové chladničky rostly v objemu a také v hodnotě, na níž se
podílely z 15 %. Nejvýraznějšího tempa meziročního přírůstku – mezi
20 % až 30 % – dosáhl v kusech a korunách segment side-by-side
chladniček a tří- a vícedveřových kombinací, které dohromady odpoví-
daly za 8,5 % celkových tržeb za chlazení.
Energetické třídy
Modely s energetickou spotřebou ve třídě A+ pokryly ještě 55 % loň-
ské poptávky, nicméně jejich podíl nadále klesal ve prospěch třídy A++
a A+++. V prosinci minulého roku již A+++ sortiment zaujímal 7 % celko-
vého objemu, modely A++ takřka 40 %, oba dohromady se v celkových
tržbách odrazily téměř 60 %.
V relativně největší míře se úsporný sortiment ve třídě A++ a A+++
nabízel, a tedy i prodával u dvoudveřových kombinací s mrazákem dole.
Ostatní typy chladniček a kombinací obvykle končily u třídy A++, při-
čemž její dosažený podíl byl i tak relativně nižší než u modelů dvoudve-
řových kombinací s mrazákem dole. U těch dosáhl za loňský rok podíl
nejvyšší energetické třídy v kusech 11 %, v hodnotě 17 %.
Vývoj cen
Cenový průměr chlazení se meziročně zvedl o 3,5 %, zejména díky jeho
růstu u volně stojícího sortimentu (který vloni pokryl 90 % objemu pro-
deje chlazení). Mírnějším tempem rostly za poslední rok prodeje levněj-
ších výrobků v ceně do 8 000 korun, dařilo se i dražšímu sortimentu,
a to jak od 10 000 korun, tak i od 14 000 korun výše. Tento cenově
nejvyšší segment zajistil z celkového obratu za chlazení v minulém roce
už téměř 40 %.
Prodej volně stojícího dražšího sortimentu táhly například přístro-
je energetické třídy A+++, jejichž hodnota meziročně vzrostla o 29 %,
nebo výrobky s no-frost s hodnotových přírůstkem o 27 %. Volně stojící
side-by-side chladničky se v obratu zvedly o 27 %, v průměru se prodá-
valy za 28 200 korun. O 22 % také narostla hodnota volně stojícího tří-
a vícedveřového sortimentu s průměrem ceny na 26 000 korunách.
Volně stojící kombinace s mrazákem dole
Prodej tohoto sortimentu se za uplynulý rok zvedl o 5 %, obrat se
zvýšil o 8 %. V průměru za ně kupující zaplatili 10 600 korun, tedy
o 300 korun více než v předchozím roce. Největším tempem rostly me-
ziročně objem i hodnota dražšího sortimentu. Dvouciferný přírůstek
vykázal jak segment od 14 000 do 16 000 korun, tak i (dokonce ještě
vyšším tempem) segment cenově následující, od 16 000 korun výše.
© GfK 2016 - All rights reserved
VOLNĚ STOJÍCÍ CHLADNIČKY A KOMBINACE
Panelový trh GfK/ Česká republika
I-XII 2014/2015
Struktura a vývoj trhu
Prodej v ks/Kč/%
Prodej v ks/%
Prodej v Kč/%
100 % 100 %
100 % 100 %
24 %
14 %
-2 %
-5 %
29 %
15 %
-1 %
3 %
57
34
7
53
37
8
45
42
12
41
44
14
A+++
A++
A+
A
I-XII 2014
I-XII 2015
I-XII 2014 : I-XII 2015
I-XII 2014
I-XII 2015
I-XII 2014 : I-XII 2015
1
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry,
obchodní domy a nespecializované čistě internetové prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–XII 2015 vs. I–XII 2014.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí,
chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A