SELL: Květen 2016 - page 59

Lubor Jarkovský
ZRCADLO
53
náře…, zkrátka se něco děje. Většina navíc nadále investu-
je nemalé prostředky do vývoje, ačkoliv výjimky by se našly
– obzvlášť některé tradiční firmy ne a ne se probudit. Vývoj
ve vybraných produktových skupinách zanedbaly a teď jim
kradou vítr z plachet jiní. Na číslech z trhu je to jednoznačně
vidět.
V tomto směru jsou největšími „ukrajovateli“ tržních pro-
cent obě korejské firmy. Nedávno jsem hovořil s jedním z čes-
kých zaměstnanců jedné z těchto firem a ten velmi trefně situ-
aci glosoval: „Kam Korejec přijde, tam tradiční značky válcuje.“
Je to trochu exaltované vyjádření, ovšem v jádru pravdivé. Sta-
čí se podívat na trh praček před 10 lety a nyní, to samé platí
o chladničkách. Tradiční výrobci se v důsledku toho často zača-
li soustředit ve větší míře na vestavné spotřebiče, protože tam se
Korejcům zatím příliš nedařilo. Pokud se ale rozhodnou do seg-
mentu vstoupit, nalít do něj desítky milionů v průběhu několika
příštích let, tak jakmile toto rozhodnutí učiní, začnou také zde
přepisovat mapu trhu. O tom jsem vzhledem ke zkušenostem
z let minulých, kdy ovládali trh s televizory a do značné míry
narušili staré pořádky na trhu praček a chladniček, přesvědčen.
Tradiční firmy proto nesmějí usnout, nesmějí se nechat ukolé-
bat tím, že ve vestavbách Korejci zatím tápou. Jakmile přijde
další hospodářská recese, teprve tehdy vyjde najevo, jak má kdo
silný krok, zda vsadil na správné karty a zda je připravený na
hubené roky, které mohou draví Asijci využít ke svému prospě-
chu. A nejen oni. Ostatně turecké Beko vlétlo na trh před pár
lety jako uragán, rostlo vzdor krizi a roste nadále.
V rámci zachování co největší diverzity nabídky není urči-
tě v zájmu spotřebitelů ani prodejců, aby trh domácích spo-
třebičů v drtivé většině ovládlo jen několik málo subjektů.
Velmi kladně proto hodnotím například nedávné otevření
BSH Brand Experience Center, ale i spoustu skromnějších
aktivit menších firem, kterými dávají tradiční hráči jasně
najevo, že chtějí do trhu investovat a nemají rozhodně zájem
žádné pozice vyklízet. Nesmí každopádně polevit ve svých
aktivitách, protože krizová bouře přijde a bude opět výzvou
pro všechny.
Sell • Květen 2016 • 53
1...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 60,61,62
Powered by FlippingBook