Konkurentů v péči
o prádlo přibývá
Přehled úzkých
a vrchem plněných
modelů
Trh praček je poměrně stabilní,
nedochází na něm k obrovským
výkyvům prodejů a v posledních dvou
letech s ním, co se týče hodnoty prodejů
a růstu, nejvíc zahýbaly sušičky prádla,
popřípadě pračkosušičky, které patří
aktuálně mezi velmi růstové kategorie.
Přesto se na tomto trhu odehrávají
zajímavé změny, které na něj mají
a do budoucna budou mít nemalý vliv.
21
SKUPINA VÝROBKŮ • SLIM A VRCHEM PLNĚNÉ PRAČKY
Pračky a sušičky dodává na trh několik desítek značek, přičemž z
hlediska firem jako celků na něm významně působí zhruba deset
firem. Některé postupně přehodnocují svou strategii a ustupují
z trhu s vrchem plněnými modely, přestože jde v Česku nadá-
le o objemově velmi zajímavou produktovou skupinu. Pestrost
segmentu předem plněných praček z hlediska počtu značek je
výrazně vyšší. Na vrchem plněné pračky měl před lety dopad
rozpad původních struktur španělského Fagoru, který byl
i s tehdy svou další značkou Brandt v kategorii významným hrá-
čem. Po změnách a rozdělení francouzské, španělské a polské
větve přišli Španělé o francouzskou výrobu „vrchovek“, takže
pro značku Fagor v její nové etapě už nejsou tyto pračky až tak
důležité. Firma se chce spíš soustředit na vestavby a malé spo-
třebiče. Brandt se naopak chce na českém trhu více angažovat
a jeho lokální distributor, společnost Elmax Store, rozšířila své
obchodní i marketingové aktivity, a to především v posledních
12 měsících. Dokládá to i příchod zcela nové řady vrchem plně-
ných praček INTELLECT, která je prezentována na straně
29 v tomto vydání.
Loni pak došlo obecně v kategorii praček k další důležité
události, kterou není nic jiného než vstup značky Hoover na čes-
ký a slovenský trh v kategorii velkých spotřebičů. Právě pračky
a sušičky se staly pro Hoover odrazovým můstkem. Navíc spo-
lečnost Candy Hoover po změně managementu taktéž zvýšila
své obchodní a marketingové aktivity, což se odrazilo v nárůstu
prodejů jejích spotřebičů o více než dvojnásobek, jak nás infor-
moval výkonný ředitel společnosti Josef Pos v rozhovoru. Ten
naleznete na stranách 18 a 19 v tomto čísle.
Nemalý vliv na trh praček pak měla samozřejmě akvizice
společnosti Indesit ze strany amerického gigantu Whirlpool. Do
tohoto nadále pokračovala v silném růstu značka Beko. Její vlast-
ník, skupina Arçelik, ke všemu oznámila letos na veletrhu IFA
vstup prémiové německé značky Grundig, již vlastní, na celou
řadu dalších evropských trhů včetně tohoto českého. V kategorii
praní a sušení proto od začátku příštího roku přibude zajímavý
konkurent značkám jako AEG, Bosch, Siemens a samozřejmě
korejským značkám LG a Samsung. Vzhledem k financím, které
Beko dlouhodobě investuje na českém trhu do svých aktivit, lze
očekávat i silnou podporu pro Grundig, jenž má navíc v Česku
velmi dobré jméno, byť si ho většina lidí pojí samozřejmě s kva-
litní černou technikou. Jeho vstup na trh každopádně nebude
tichý a vyloženě opatrný, jako když se pokoušel s bílým zbožím
před lety prorazit například Panasonic. Od českého manage-
mentu Beko očekáváme dravost spolu s velmi jasně stanovenou
strategií bez nervózního přešlapování na místě.
Z asijských tygrů má jednoznačně silnější pozici značka
LG, nicméně Samsung dává především poslední rok velmi jasně
najevo, že chce v této kategorii růst. Pomoct mu k tomu mají
již uvedené pračky AddWash a další nové modely tohoto typu
v kategorii pračkosušiček, úzkých praček a konečně také sušiček.
Náběh těchto novinek bude probíhat postupně zhruba v příštích
6 měsících.
Statický trh s prací a sušicí technikou evidentně není
a tradiční značky budou muset obstát pod náporem nově pří-
chozích. Hlavně se nesmějí nechat ukolébat svými dlouhé roky
stabilně vysokými tržními podíly…
Sell • Září 2016 • 21