GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
CHLADNIČKY A KOMBINACE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
ZÁJEM O TENTO
SORTIMENT JE POMĚRNĚ
STABILNÍ. ZA PRVNÍ
ČTVRTINU ROKU 2017
SE HO VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH CESTÁCH
1
PRODALO MEZIROČNĚ
2
O 1 % VÍCE, TRŽBY
VYKÁZALY STAGNACI.
ZAČÁTEK ROKU SE
VYVÍJEL PŘÍZNIVĚJI
PRO KOMBINACE,
ZATÍMCO JEDNODVEŘOVÉ
CHLADNIČKY V HODNOTĚ
ZTRÁCELY.
Za minulý rok poptávka po chladničkách a kombinacích v souhrnu
meziročně stagnovala, v korunách se trh zvedl o 1 %. Při porovnání
s dalšími skupinami sledovaného bílého zboží se jednalo o jeden
z nejmírnějších přírůstků, sektor bílého zboží
3
narostl v hodnotě
za uplynulý rok oproti roku 2015 o 5 %. Pokles tržeb zaznamenaly
ze sledovaných skupin jak vloni (o 4 %), tak i na začátku letošního
roku (o 3 %) v meziročním srovnání pouze mrazničky. Na celkovém
obratu sektoru se v prvních třech měsících 2017 podílely chlad-
ničky a kombinace 21 % a spolu s mrazničkami odpovídaly za jeho
necelou čtvrtinu.
Vývoj a struktura trhu
Objem prodeje se za první čtvrtinu 2017 zvýšil meziročně u všech
provedení dvou- a vícedveřových kombinací (na rozdíl od jednod-
veřových). V kusech pokryly kombinace 76 % trhu, z hlediska tržeb
odpovídaly za 87 %. Nejvýrazněji rostl sortiment side-by-side –
v objemu zhruba o pětinu. Průměrná investice
4
do chlazení před-
stavovala částku
5
9 800 korun a byla zhruba o 100 korun nižší než
před rokem.
Z celkového počtu chladniček a kombinací prodaných v první
čtvrtině 2017 zaujímaly vestavby stabilních 11 %, u volně stojících
drobně s podílem kleslo bílé provedení na 52 %, nerezové tvořilo
zhruba pětinu, přičemž s podílem meziročně mírně narostlo, po-
dobně jako kovový vzhled, který pokryl 9 % objemu trhu. Pokud jde
o objem, změnu podílu zaznamenal sortiment nad 300 litrů. Jeho
objemový podíl se meziročně zvedl z původních 37 % na 43 % na
úkor menších typů.
No frost roste
V rostoucí míře se prodával sortiment s no frost, v objemu tvořil
v první čtvrtině letošního roku 27 %, obratově už 45 % (což bylo
oproti stejnému období předchozího roku o dalších 5 procentních
bodů více).
Největší díl tržeb za chladničky a kombinace zajistily modely
energetické třídy A++, konktrétně 48 %, s odstupem deseti pro-
centních bodů je následovala energetická třída A+. Nejúsporněj-
ší část sortimentu A+++ odpovídala v první čtvrtině letoška za
13 % hodnoty trhu. V kusech však na trhu vedla i nadále třída
A+ se zhruba 50% podílem.
Volně stojící kombinace s mrazákem dole
V kusech se zvedly prodeje těchto výrobků zhruba o 4 %, v hodnotě
o 1 % vlivem mírného poklesu celkové průměrné ceny. O ten se za-
sloužila i dvouciferně rostoucí poptávka po levnějším sortimentu –
v ceně do 10 tisíc korun, zatímco ostatní cenové segmenty rostly
mírněji, případně klesaly. Z celkového objemu prodeje volně stojících
kombinací s mrazákem dole zajistily modely do 10 tisíc korun nece-
lých 60 %. V průměru se volně stojící kombinace s mrazákem dole
prodávaly na začátku roku za cenu 10 500 korun. Za toto provedení
vybavené no frost spotřebitelé zaplatili průměrně 14 tisíc korun.
1
Chladničky a kombinace
Česká republika/Panelový trh GfK
I–III 2016/2017
Technické parametry: Nofrost/objem
Prodej ks/%
I–III 2016
I–III 2017
100 %
100 %
24
76
27
73
Bez nofrost
S nofrost
I–III 2016
I–III 2017
100 % 100 %
10
27
19
17
16
11
12
31
17
16
13
11
do 100 l
101 až 200 l
201 až 250 l
251 až 300 l
301 až 350 l
nad 350 l
1
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy
a nespecializované čistě internetové prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–III 2017 vs. I–III 2016.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par,
myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A