SELL: Červenec–Srpen 2017 - page 14

10
10 • Sell • Červenec-srpen 2017
TÉMA ČÍSLA
Byl odchod Jaromíra Šišky plánovaný
s ohledem na aktuální situaci?
Mnoho lidí na trhu si poměrně logicky dávalo v posledních týd-
nech do souvislostí dubnový odchod Jaromíra Šišky z pozice
jednatele a generálního ředitele českého a slovenského Fagoru.
Dle našich zdrojů však odvolání pana Šišky s červnovým ozná-
mením o likvidaci firmy nijak nesouvisí. Náhradu za něj hledali
sami Španělé a neměli podle všeho ani ambice vyslat do tuzem-
ska nikoho z centrály. V hledáčku byli místní top manažeři, kteří
znají zdejší podmínky a trh. Naše redakce nemá důvod o tom
příliš pochybovat vzhledem k tomu, že firma do poslední chví-
le opravdu chystala „launch“ značky Edesa a příchod nové řady
Fagor. Ostatně i přímo my v SELLu jsme s jejími zástupci řešili
během celého jara přípravu materiálů pro komerční prezentaci
novinek v časopise.
Důsledky likvidace českého a slovenského
zastoupení pro budoucnost značky Fagor
na československém trhu
Problémy, v nichž se ocitl Fagor v roce 2013, zasadily značce pře-
devším v profesionální sféře těžkou ránu. Přestože česká firma
nepřestala existovat a vyřizovala veškerý servis prodaných spo-
třebičů, důvěryhodnost značky klesla. Návrat mezi aktivní sub-
jekty tak neměl nově utvořený tým stojící na starých prověřených
základech vůbec jednoduchý. Ostatně tomuto tématu jsme se
v posledních letech věnovali v SELLu několikrát, ať už v na-
šich vlastních článcích, nebo rozhovorech s Miloslavem Filipem,
jenž společnost FAGOR ELEKTRO v roce 1994 zakládal, nebo
Jaromírem Šiškou, který převzal po panu Filipovi otěže v čer-
venci 2015. Zejména silní hráči z řad prodejců situace, v níž se
Fagor ocitl, využívali k tomu, aby tlačili její zástupce až k nesmy-
slně nízkým cenám. Přesto nebyl Fagor lokálně nikdy (ve staré
ani nové éře) v žádných existenčních problémech a jediné pohle-
dávky měl nyní vůči mateřské firmě ve Španělsku.
Bez ohledu na to, že se firma vždy vůči svým obchodním
partnerům zachovala korektně a nenechala po sobě žádné dluhy
nebo náklady za servis na bedrech prodejců, „druhý“ konec po-
važuje naše redakce za smrtelný. Pokud totiž přijdou Španělé za
pár měsíců nebo nějaký ten rok s iniciativou zde znovu založit
zastoupení, budou mít před sebou ještě těžší úkol, než před kte-
rým stál zdejší tým Fagoru v roce 2014. Nikoho na trhu už nebu-
de příliš zajímat, jak to vlastně ve skutečnosti „tehdy“ bylo. Fagor
uzavřením svého CZ/SK zastoupení získává definitivně nálepku
nedůvěryhodného partnera, byť to tak vlastně úplně není. Jeho
předlouhý a složitý příběh plný zvratů se nakonec zjednoduší do
onoho slova „nedůvěra“. Alternativou může být to, že začne do-
vážet spotřebiče Fagor některý z velkoobchodů nebo distributo-
rů domácích spotřebičů. V takovém případě nezíská Fagor coby
značka velkou marketingovou podporu. Černého koně nabídky
z ní velmi pravděpodobně nikdo činit nebude. To je snad ještě
smutnější vize, uvážíme-li, jakou pozici na zdejším trhu před de-
seti patnácti lety měla, než kdyby se na zdejší trh nevrátila vůbec.
Pokud nás ale současný překvapivý průběh událostí něče-
mu naučil, je to nevěštit z křišťálové koule. Za nějaký ten měsíc
může být zase všechno úplně jinak, i když to nepůsobí nyní vů-
bec realisticky. S lidmi z Fagoru se nám vždy pracovalo v redakci
dobře, a přestože šlo (nebo možná právě proto) o malou skrom-
nou firmu, bude nám na českém trhu chybět.
V červenci 2015 byl jmenován generálním ředitelem
a jednatelem českého a slovenském zastoupení Fagor
Jaromír Šiška, s nímž přinesl náš magazín od té doby
několik rozhovorů.
U zrodu tuzemského zastoupení značky Fagor stál už
v roce 1994 Miloslav Filip, který firmě šéfoval až do
července 2015.
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...60
Powered by FlippingBook