SELL: Červenec–Srpen 2017 - page 16

Tradiční kuchyňský robot s výklopným ramenem a mísou býval
ještě před necelými 10 lety doménou několika málo firem.
Nešlo navíc o nijak důležitý trh. Pak ale dorazila renesance
domácího vaření do českých kuchyní – z kvalitních surovin za
podpory kvalitní techniky – a tak bylo a je mnoho lidí ochotno
do robotu investovat i pěticiferné sumy. Mnohé značky rychle
reagovaly a tento typ výrobku zařadily do svého portfolia.
Některé si už vylámaly zuby. Zjistily, že prodávat kusy v tomto
případě nestačí.
Přetlak na trhu kuchyňských robotů
polevuje. Jejich prodej a servis
vyžaduje víc než jen zadat výrobu v Číně
Když si jde někdo do obchodu koupit chladničku, pračku, topinkovač nebo varnou konvi-
ci v nejnižší cenové kategorii, neočekává, že mu bude zařízení fungovat 20 let. U robotu je
to ale trochu jiné. Trh s modely s výklopným ramenem tvořily dříve výhradně dražší pro-
dukty. Jenže pak nastal „boom“, následovala cenová eroze a oportunisté, jejichž značky si
s touto technikou nikdo do té doby nepojil, bojovali o zákazníky hlavně cenou. Průměrná
cena robotů začala strmě padat. Problém byl a je ovšem v tom, že robot není topinkovač
ani varná konvice. I když si jde zákazník koupit model za 3 nebo 4 tisíce místo za 10 nebo
15, stále očekává životnost překračující zákonnou záruční dobu a především zajištění do-
dávek volitelného příslušenství a poskytnutí kvalitního servisu po mnoho let. Obzvlášť
když jsou i laciné roboty v designu, jímž kopírují tradiční hráče s prémiovými celokovo-
vými modely. Některé značky, které si zadaly výrobu těchto robotů v asijských továrnách
třetích stran nebo rovnou braly hotové „designy“ z katalogu, postupně zjišťují, že si na
sebe tak trochu upletly bič. Kdo z nich bude za 10 let nabízet k robotům příslušenství?
Bude mít dostatek náhradních dílů? Není divu, že u některých po velkém nadšení zájem
o kategorii ochladl a roboty plíživě zmizely z nabídky. U zbytku jsme v redakci zvědaví, jak
se za pár let se situací poperou, protože na rozdíl od skutečných výrobců, kteří jsou schopni
zajistit pro své výrobky dlouhodobou podporu, to nebudou mít vůbec jednoduché.
Kenwood změnil strategii
Britská značka spadající do italské skupiny De’Longhi patří mezi nejvýznamnější na
trhu, navíc jde o tradičního výrobce působícího v kategorii kuchyňských robotů desítky
let. Její stejnojmenný zakladatel je ostatně vynálezcem mnoha prvků, jež dnes používají
další značky. Po příchodu cenové války se snažilo tuzemské zastoupení Kenwoodu bo-
jovat s lacinou konkurencí uváděním cenově dostupných robotů. Postupně ale zjistilo,
že tudy cesta nevede, a rozhodlo zaměřit svou pozornost na zpřehlednění nabídky, její
zeštíhlení a především koncentraci na střední a vyšší cenový segment.
Tefal se vrací do hry
Není žádným tajemstvím, že značka Tefal
v kuchyňských robotech trochu zaspala
a dala konkurenci v posledních letech až
příliš velký prostor. Přitom patří mezi tra-
diční výrobce robotů se silným zázemím
a kvalitním servisem. Letos se ale velkole-
pě vrací do hry s několika novinkami s ko-
vovým pláštěm a bohatým příslušenstvím,
u něhož je základním materiálem též kov.
Bosch zkompletoval nabídku
Německý výrobce má s výrobou kuchyň-
ských robotů také desítky let zkušenos-
tí, ačkoliv se jim ve své moderní historii
příliš nevěnoval. Před několika lety se do
kategorie vrátil a postupně přinesl velmi
široké portfolio od základních modelů
s pořizovací cenou v jednotkách tisíc až
po modely oscilující na hranici 20 000 Kč.
Sencor se zastavil na 5000 Kč
Značka
společnosti FAST sklízí dlou-
hodobě velké úspěchy. Firmě se podařilo
díky obrovským investicím do marketin-
gu, chytrému sledování trendů a nastavení
cen, kdy jsou výrobky dostupné širokým
masám, učinit ze Sencoru opravdu silný
subjekt. Zákazníci Sencor často považují
dokonce za skutečného výrobce, jímž sa-
mozřejmě není. Obchodně jde bezesporu
o majstrštyk. Jednu chvíli to vypadalo, že
se Sencor vydá do vyšších cenových sfér
a bude chtít konkurovat značkám, jako
jsou Kenwood nebo KitchenAid, ale na-
konec se drží maximální cenové hladiny
okolo 5000 Kč.
ETA pročistila katalog
Česká značka, již koncoví zákazníci i dle
našich skromných redakčních průzkumů
na vzorku cca 50 lidí v Praze považují na-
dále za českého výrobce, přestože tomu
vlastně už tak není, si udržuje pozici jedno-
ho z lídrů trhu (záleží, na jaká data, za jaké
období se díváme, takže stanovit jasného
lídra je vždy ošemetné). ETA každopádně
trochu zredukovala svou až nepřehlednou
nabídku na aktuálních 12 robotů.
Philips vyklidil pole
Kvalita komunikace značky Philips šla
v posledních letech u některých produk-
tových skupin dolů. Nic zásadního tento
významný nizozemský výrobce nepředvá-
dí ani na trhu kuchyňských robotů, kde
vůbec poprvé vstoupil do kategorie mo-
delů s výklopným ramenem v roce 2014.
Na svém webu má nyní uvedeny dva mo-
dely, přičemž se oba pouze doprodávají
v obchodech, kde byly naskladněny. Od
roku 2015 žádnou novinku Philips ne-
představil a zdá se, že boj s tradičními
značkami vzdal.
SKUPINA VÝROBKŮ • KUCHYŇSKÉ ROBOTY
12
12 •Sell • Červenec-srpen 2017
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...60
Powered by FlippingBook