SELL: Červenec–Srpen 2017 - page 50

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
MYČKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
TRH MYČEK VYKÁZAL
RŮST V OBJEMU I OBRATU,
Z HLEDISKA CELKOVÉ
STRUKTURY VŠAK
V MEZIROČNÍM SROVNÁNÍ
1
PROJEVIL U ŘADY PARAMETRŮ
ZNAČNOU STABILITU,
BYŤ SE MÍRNĚ POSUNUL
K ÚSPORNĚJŠÍM VARIANTÁM.
ZA PRVNÍ TŘETINU ROKU
2017 SE VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH CESTÁCH
2
MYČEK PRODALO O 9 % VÍCE,
TRŽBY SE ZVEDLY O 8 %.
PRŮMĚRNÁ PRODEJNÍ CENA
3
DROBNĚ KLESLA NA ČÁSTKU
10 500 KORUN.
Základní rozdělení trhu na volně stojící a vestavby zůstalo obje-
mově zachováno – 55 % poptávky pokryly vestavby podobně jako
před rokem. Sortiment standardní 60cm šíře zajistil v první třetině
letošního roku 70 % objemu prodeje, stejně tak před rokem.
K pohybům docházelo u srovnání průměrné ceny. Ta u vestav-
ných myček meziročně drobně stoupla na částku 11 600 korun, za-
tímco u volně stojícího sortimentu se o 400 korun snížila na 9 200
korun. U výrobků šíře 45cm byl také zaznamenán pokles průměrné
ceny.
Vývoj trhu
Meziroční nárůst prodeje v kusech se v prvních čtyřech měsících
letošního roku pohyboval mezi 7 až 12 %, kladně se vyvíjelo i srov-
nání v hodnotě. Pouze průměrná cena v meziročním srovnání za-
znamenala častěji pokles, i když pouze mezi 1 až 2 %. Nejsilnějším
byl z prvních čtyř měsíců v objemu i hodnotě leden, naopak relativ-
ně nejslabší únor – který však oproti loňskému únoru dvouciferně
rostl.
Podíl úsporného sortimentu narůstá
Podíl vyšších tříd energetické úspornosti u myček zvolna narůstá.
Nejvýrazněji – o 4 procentní body – se zvedl objemový podíl třídy
A++. Tento sortiment odpovídal za 58 % celkového objemu. Modely
třídy A+++ pokryly 11 % poptávky (o procentní bod více než před
rokem), do celkové hodnoty se však promítly 16 %. Kupující za ně
v období ledna až dubna zaplatili průměrně 15 tisíc korun, za myčky
třídy A++ 10 700 korun.
Běžná spotřeba vody: 10 litrů
Pokud jde o spotřebu vody na mycí cyklus, pak 70 % myček prodaných
v období ledna až dubna letošního roku tvořily modely se spotřebou
od 8,1 do 10 litrů, které z celkových tržeb zajistily podobný díl. Úspor-
nější sortiment se spotřebou 8 litrů a méně se na celkovém objemu
prodeje podílel 5 %, čtvrtinu poptávky pokryly výrobky na více než
10 litrů.
V hodnotě narostl meziročně o dva procentní body podíl výrobků,
které pojmou větší množství nádobí, konkrétně myčky na 15 až 16 sad
nádobí. Ty se v první třetině letošního roku prodávaly průměrně za
13 600 korun. Ve větší míře se nicméně prodávaly myčky na
13 až 14 sad nádobí, které v objemu odpovídaly zhruba za 40 % trhu,
přičemž kupující do nich průměrně investovali částku 12 200 korun.
Zájem o invertorové motory
Polovinu celkové poptávky už pokryly myčky s invertorovým motorem.
Jejich podíl se meziročně zvedl o 6 procentních bodů. V průměru za
ně kupující zaplatili 11 400 korun, což bylo zhruba o 500 korun méně
než v první třetině loňského roku. Sortiment se standardním motorem
zůstal meziročně s průměrnou cenou na stejné výši, prodával se za
9 600 korun.
Struktura trhu z hlediska hlučnosti se proměnila jen mírně. Pod-
statnou část trhu nadále tvořily výrobky se 45 až 48 dB, v objemu se
jejich podíl zvýšil na 46 %. Pouze 7 % prodaných myček neumožňova-
lo odložení doby startu.
© GfK 2017 - All rights reserved
1
I–IV 2016
I–IV 2017
100 %
100 %
4
32
54
10
29
58
11
A+++
A++
A+
A
B
100 %
100 %
43
23
28
5
41
23
28
7–8 SAD NÁDOBÍ
9–10 SAD NÁDOBÍ
11–12 SAD NÁDOBÍ
13–14 SAD NÁDOBÍ
15–16 SAD NÁDOBÍ
JINÉ
I–IV 2016
I–IV 2017
4
MYČKY
Panelový trh GfK/Česká republika
I–IV 2016/2017
Prodej v ks/%
Energetické třídy/počet sad nádobí
1
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy
a nespecializované čistě internetové prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–IV 2017 vs. I–IV 2016.
3
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,...60
Powered by FlippingBook