GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
PRAČKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
ZA PRVNÍ TŘETINU
LETOŠNÍHO ROKU
VYKÁZAL TRH PRAČEK
VELMI MÍRNÝ RŮST.
POPTÁVKA SE VE
SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH CESTÁCH
1
ZVÝŠILA MEZIROČNĚ
2
O 2 % – DÍKY PRAČKÁM
PLNĚNÝM ZPŘEDU A TAKÉ
MODELŮM SE SUŠIČKOU.
PRŮMĚRNÁ CENA
3
PRAČEK ZŮSTALA TÉMĚŘ
NA STEJNÉ VÝŠI JAKO
PŘED ROKEM.
V meziročním srovnání se projevil trh praček – zejména pokud jde
o jeho strukturu v objemu – poměrně stabilně. Z celkové poptávky po-
kryly i v letošní první třetině roku 40 % zpředu plněné mělké pračky
(hloubka do 50 cm), třetinu prodejů tvořily hluboké modely. Pračky
plněné shora odpovídaly přibližně za pětinu objemu prodeje. Podíl se
mírně zvedl sortimentu se sušičkou (o 1,5 procentního bodu), který
z celkového objemu prodeje tvořil 6 %, z celkových tržeb zajistil 11 %.
Vývoj prodejů
Letošní poptávka převyšovala tu loňskou v prvních třech měsících
roku, v dubnu však byla o 2 % nižší. Dubnové ztráty generovaly mělké
zpředu plněné pračky a pračky plněné shora. Hluboké pračky v dubnu
objemově stagnovaly, prodej praček se sušičkou zůstal u dvouciferné-
ho přírůstku, nicméně jeho výše při porovnání s předchozími třemi mě-
síci byla nižší. Průměrná cena praček v dubnu meziročně nenarostla,
což se odrazilo rovněž ve srovnání tržeb – nejvýrazněji klesly pračky
plněné shora.
Hlavní trendy
Kromě základní konstrukce pračky patří ke sledovaným parametrům
i spotřeby energií a nabízené funkce. Z celkového objemu prodeje tvořil
sortiment nejvyšší energetické třídy 62 % trhu a podobně jako výrobky
energetické třídy A++ s podílem meziročně drobně narostl. Z celkového
obratu za pračky zajistil sortiment těchto dvou energetických tříd do-
hromady zhruba 80 %.
Dařilo se modelům na 8kg (a větší) náplň prádla. Přestože pračky
na menší náplň prádla tvořily nadále těžiště prodeje, větší kapacita
náplně byla rovněž tahounem růstu – v obratu odpovídaly modely na
8 kg a více za necelou třetinu trhu.
Podíl rostl v meziročním srovnání také tišším pračkám a rovněž
modelům s funkcí páry. Pokud jde o konstrukci motoru, invertorovým
typem bylo vybaveno 37 % prodaných praček, což oproti loňské prv-
ní třetině roku představovalo zvýšení podílu téměř o 8 procentních
bodů.
Cenový vývoj
Průměrná prodejní cena dosáhla v první třetině letošního roku výše
9 200 korun, což znamenalo meziroční snížení o necelých 100 korun.
Nárůst cenového průměru (avšak v řádu desetin procent) vykázaly pou-
ze hluboké zpředu plněné pračky, a to na částku 10 700 korun, ostatní
segmenty včetně praček se sušičkou se v meziročním srovnání prodá-
valy v průměru za nižší cenu. Za modely se sušičkou zaplatili kupující
průměrně 16 100 korun, což odpovídalo snížení o 700 korun – zmírnily
však pokles celkového průměru za skupinu.
Zájem o levnější sortiment
U mělkých zpředu plněných praček se výrazně zvedla poptávka po lev-
nějším sortimentu v ceně do 6 000 korun, což se následně promítlo
do snížení průměrné ceny tohoto segmentu na částku 7 400 korun.
Na celkovém obratu mělkých zpředu plněných praček se z necelých
60 % podílely výrobky na 6kg náplň prádla, podíl však rostl i sortimentu
na náplň o 1 kg vyšší. Také u praček plněných shora se zvýšil podíl
levnější nabídky, konkrétně v ceně do 7 tisíc korun, která odpovídala
za polovinu poptávky po tomto sortimentu.
1
PRAČKY
©GfK2017 -All rights reserved |8/2017
Panelový trh GfK/Česká republika
I–IV 2016/2017
Prodej v ks/Kč/%
Konstrukce
I–IV 2016 I–IV 2017
I–IV 2017 : I–IV 2016
Prodej v ks/%
Hodnota prodeje v Kč/%
100 % 100 %
100 % 100 %
2%
1%
-2%
34%
-3%
3%
-6%
29%
4,8
21,6
34,0
39,6
6,3
20,7
33,4
39,6
8,6
19,4
38,6
33,4
11,0
18,0
39,1
32,0
I–IV 2016 I–IV 2017
I–IV 2017 : I–IV 2016
ZPŘEDU PLNĚNÉ MĚLKÉ
ZPŘEDU PLNĚNÉ HLUBOKÉ
SHORA PLNĚNÉ
SE SUŠIČKOU
1
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny),
kuchyňská studia a prodejny nábytku.
2
I–IV 2017 vs. I–IV 2016.
3
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A