GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VYSAVAČE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
TRH S VYSAVAČI
1
ROSTE. ZA PRVNÍ
POLOVINU
2
ROKU 2017
SE VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH CESTÁCH
3
ZVEDL OBRAT
MEZIROČNĚ O 12 %.
PRŮMĚRNÁ INVESTICE
4
DO VYSAVAČE V
MEZIROČNÍM SROVNÁNÍ
ROVNĚŽ MÍRNĚ STOUPLA,
A TO NA ČÁSTKU 3 TISÍCE
KORUN.
Nárůst poptávky zaznamenaly klasické podlahové vysavače,
dále z hlavních typů robotické a tyčové. Snížení objemu prode-
je postihlo drobně ruční vysavače a o 10 % klesly také víceúčelové.
Ty však stejným tempem ztratily i v hodnotě, zatímco ruční vy-
savače vlivem růstu jejich průměrné ceny obratově pro změnu
o 10 % stouply. O růst tržeb vyšším tempem, než rostl prodej
v kusech, se tak za celou skupinu vysavačů zasloužil nejen nárůst prů-
měrné ceny u některých segmentů trhu (např. u tyčových vysavačů),
ale i změny ve struktuře prodávaného sortimentu (rostl podíl dražších
vysavačů, např. robotických).
Klasické podlahové vysavače
Z celkového objemu trhu za prvních šest měsíců letošního roku
zaujímal tento klasický sortiment určený jen na suché vysává-
ní meziročně stabilních 65 %. V objemu i hodnotě se prodej zvedl
o 8 %, kupující za podlahové vysavače zaplatili průměrně 2 500
korun. S příkonem do 900 wattů se jich v první půlce roku prodalo
52 %, což v korunovém vyjádření odpovídalo podílu 62 % (před rokem
zaujímal tento segment 47 % hodnoty trhu).
Za uvedené období narostl prodej u dražších modelů, kon-
krétně za cenu od 3 tisíc korun výše – tento sortiment odpovídal
za necelou polovinu tržeb za vysavače.
Jednou z dalších změn ve struktuře prodávaného sortimentu byl
také nárůst podílu bezsáčkových podlahových vysavačů. Ty zaujímaly
spolu s malým segmentem modelů, které nabízí obě možnosti, již 30 %
celkové poptávky po klasických podlahových vysavačích – tedy téměř
o 4 procentní body více než ve stejném období před rokem.
Robotické vysavače
Prodej „robotů“ stoupl dvouciferně v kusech i korunách, mírně se sníži-
la průměrná cena. Tyto výrobky se prodávaly průměrně za 9 700 korun,
což ve srovnání s prvním pololetím minulého roku znamenalo snížení
průměru zhruba o necelých 5 %.
O toto snížení se postaral nárůst podílu relativně levnější nabídky,
tj. v ceně do 5 tisíc korun, případně v ceně od 5 do 8 tisíc korun. U obou
těchto cenových segmentů se navíc meziročně snížila průměrná cena.
Tyčové, víceúčelové a ruční vysavače
U tyčových vysavačů poptávka stoupla meziročně o 8 % a díky růstu
průměrné prodejní ceny o 15 % se hodnota prodejů posunula ještě více
k přírůstku. V průměru za ně kupující zaplatili 3 300 korun. Poptávka
meziročně klesla u sortimentu do 2 500 korun, zatímco dražší tyčové
vysavače objemově – dokonce dvouciferně – rostly.
S poklesy prodejů v objemu i hodnotě se v největší míře potýkal
sortiment víceúčelových vysavačů. Přestože v průměru se prodávaly za
stejnou cenu jako před rokem, tj. 3 700 korun, podíl se zvýšil jednoduš-
ším přístrojům – určeným kromě suchého vysávání na mokré, avšak
bez dalších funkcí.
Ruční vysavače sice v objemu nerostly, ale v hodnotě díky
11% zvýšení průměrné ceny na částku 1 200 korun vykázaly přírůstek.
Poptávka se zvedla výrazně u modelů v ceně od 1 900 korun výš.
do
899 wattů
od 900 do1
599 wattů
od 1 600 wattů
KLASICKÉ PODLAHOVÉ VYSAVAČE
Panelový trh GfK/Česká republika
I–VI 2016/2017 + VI 2017
Struktura trhu
Prodej v ks/Kč/%
100 % 100 %
100 %
8,4
54,7
37,0
45,6
51,9
45,6
52,2
100 % 100 % 100 %
9,2
44,3
46,5
34,7
61,6
35,5
62,0
I–VI 16
I–VI 17
VI 17
I–VI 16
I–VI 17
VI 17
Prodej v ks/%
Prodej v Kč/%
©GfK2017 -All rightsreserved |8/2017
1
Dle typu rozlišuje GfK v nejobecnější rovině přístroje ruční (akumulátorové a bateriové), podlahové, robotické a elektrické smetáky. Podlahové vysavače
ještě dále člení na klasické podlahové vysavače na suché vysávání, tyčové vysavače, vysavače s klepáčem a kartáčem, a dále na víceúčelové, tj. přístroje,
které v sobě sdružují více funkcí, např. také vysávání za mokra.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–VI 2017 vs. I–VI 2016.
3
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny).
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A