SELL: 07 / 2024

28 28 • Sell • 7/2024 INTERVIEW • ROMAN KANTOR • BEKO EUROPE Jak se pracuje na sloučení dvou výrazně odlišných systémů práce? Je to náročná práce, ale to jsme všichni věděli už před začátkem spojení. I já jsem počítal s tím, že je třeba pracovat na spojení opatrně a s maximální péčí, abychom zajistili, že obě značky mohou na českém trhu existovat a zároveň do budoucna růst. Tomu přizpůsobuji všechno i včetně mého fungování. Na počátku nastavování nového fungování byla mimo jiné i domluva z mého popudu o dokončení spojení značek, po kterém budu řízení společnosti firmy přesouvat dále. Kdy přesně k tomu dojde a jaké bude nastavení s mým nástupcem je praktická část, která se postupně řeší. Klíčové je nastavení fungování spojených týmů, ty zajišťují hlavní procesy pro naše partnery. Proč jste se rozhodl pro odchod z firmy? Je to moje rozhodnutí po cca 20 letech práce. 20 let je dlouhá doba a nyní nastal moment, kdy se tým sestavený z původních zaměstnanců Beko a Whirlpool dokáže postarat o další kroky a růst firmy. Jak probíhá integrace původních týmů Beko a Whirlpool pod jedno vedení a pod jednu střechu? Integrace postupuje. Je to samozřejmě složitý proces, z něhož chceme vyjít silnější. Vidím v celém spojení obrovský potenciál. Aktuálně už sedíme na jedné adrese na Nových Butovicích. Naše původní kanceláře jsme opustili, ale jsme hned ve vedlejší budově. V nových prostorech klademe důraz na to, aby se nastartovala spolupráce a aktivní komunikace mezi původními členy týmu Beko a týmu Whirlpool. Cílem je podpořit ducha jednoho společného týmu a mít jasný tah na branku. Tomuto tématu se nemůžeme bohužel vyhnout. Snad všichni v oboru si pamatují nepříliš zdařilou akvizici firmy Indesit, jejíž velká část zaměstnanců na mnoha trzích včetně Česka odešla do jiných firem. Na Indesit to pak mělo dost negativní dopad. Nehrozí podobný scénář v rámci aktuálního spojení Beko a Whirlpool? Myslím, že nejen my, ale i naše centrála si je tohoto vědoma. Proto se postupuje opatrně a citlivě. Zejména jde o obchod, kde nechceme opakovat chyby minulosti. Kdybychom přišli s nějakým zásadním přenastavením obchodních týmů, pravděpodobně by se stalo to, co se tehdy stalo značce Indesit. Máme proto dva týmy – jeden pod vedením Aleše Slatinského se věnuje značkám Beko a Grundig, druhý pod vedením Petera Fabuše značkám Whirlpool a Indesit. A kam spadají malé spotřebiče, tepelná čerpadla či klimatizace? Hlavně poslední dvě kategorie jsou pro vás poměrně nové… Pro nové kategorie máme takový startupovější přístup. Malé spotřebiče už tam tedy nepatří, ty už má na starost tým Aleše Slatinského, ale pro tepelná čerpadla, klimatizace a do budoucna i další energetická řešení jsme vytvořili novou kategorii „Home Comfort“ v rámci inkubátoru nového byznysu, kterou vede vedle svých dalších povinností Tomáš Bělohlav. Jedná se o teprve se etablující segmenty, které vyžadují odlišný přístup a strategii, a přistupujeme k nim jako k novému druhu zboží. Nejde je jen přidat obchodním zástupcům a očekávat výsledky. Nové kategorie nám navíc otevírají nové možnosti distribuce, a to i pro stávající produkty. V oboru působí SELL více než 16 let a většinu této doby jsme spolupracovali jak s firmou Beko, tak firmou Whirlpool. U každé z nich vnímáme poměrně odlišné interní fungování. Daří se nové týmy sladit? Důležité pro nás je, že klíčoví lidé zůstali a neodešli. Pochopili sílu, která pramení jak ze sjednoceného portfolia značek, tak zázemí nové firmy. Samozřejmě jsou mezi původními strukturami Beko a Whirlpool velké rozdíly. Konkrétně v nastavení a způsobu fungování obou firem. Mateřská firma Arçelik je celou dobu hodně zaměřená na výkon. Whirlpool měl zase výrazně silnější korporátní nastavení. Oba přístupy mají svá pozitiva i negativa. Naše snaha je si vzít z obou světů to lepší a využít to k dalšímu růstu a posílení na trhu. A když se ještě vrátím k lokálním týmům, vidím v nich silné zaměření na stanovené cíle. Mnohým se změnou v lecčems otevřely oči a probouzí se v nich nový elán do práce. Od ohlášení obchodu uplynula poměrně dlouhá doba, kdy se navenek nic nedělo. Na lokální úrovni pracovaly obě původní firmy jako samostatné subjekty. Letos došlo reálně ke slučování týmů a v branži se postupně mluví o prvních odchodech a rušení pozic. Je logické, že důvodem integrace je dosažení větší efektivity, což s sebou nese i nějaké propouštění. Jak velké ale bude na lokální úrovni? Žádná integrace tohoto typu neproběhne tak, že by se kompletně spojily týmy na lokální a mezinárodní úrovni. Jsme ve fázi konsolidace a všechny změny nejsou rozhodně u konce. Z personálního hlediska máme ale tu nejtěžší část za sebou a jsem rád, že skoro 70% z původního součtu obou týmů zůstalo. Vyhlásili jsme „open call“ na pozice a každý si mohl říct, co by chtěl dělat. Spousta věcí se ale zatím stále nemění. Nelze čekat, že dojde ke spojení a vše hned přenastavíme. Jde o proces, ve kterém se snažíme pokračovat obezřetně a nedělat unáhlená rozhodnutí, která by nás poškodila. Roman Kantor: Integrace Beko a Whirlpool je velkou příležitostí. Můj odchod je dlouho plánovaná věc Asi největším současným tématem v oboru domácích spotřebičů je vznik společnosti Beko Europe. Více než rok připravovaná fúze Beko a Whirlpool se během letoška začala projevovat reálně i u nás. O spojování týmů, nevyhnutelném propouštění, značkách a svém nedávno ohlášeném odchodu s námi hovořil Roman Kantor, generální ředitel českého a slovenského zastoupení nově vznikající společné firmy.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=