29 Sell • 7/2024 • 29 Hodně jste mluvil o obchodním oddělení. Ale co ta další? Marketing, logistika…? Marketing a produkty již od listopadu fungují jako jeden tým. V logistice je situace složitější. Přestože už vystupujeme jako jedna firma, faktem je, že původní struktura Whirlpool funguje a nadále fungovat bude původní společností. Důvod je prostý. Systém logistiky má každý z původních subjektů vlastní a nejde ho hned změnit. Sjednocení těchto systémů je otázkou až roku 2026. Příští rok na celé věci budeme intenzivně pokračovat. To ale samozřejmě neznamená, že si každý bude dělat jen „to svoje“. Dojde k úzké spolupráci lidí a proběhne konsolidace na základě prodejních kanálů. Cílem je, aby měl jeden člověk na starost určitého zákazníka. Rozdělení tedy nebude podle systémů, ale podle našich odběratelů. Přestože tedy budou nadále fungovat dva logistické systémy, bude s nimi pracovat jeden člověk. Určitě nechceme mít nastavení takové, že by jeden člověk řešil třeba jednoho obchodního partnera v rámci prvního systému a další člověk v rámci druhého systému. To by vedlo ke zmatkům a neefektivitě. A jak budete řešit servis? Myslím, že Beko má dlouhodobě velmi kvalitní servis a služby zákazníkům. Na tom chceme stavět a budeme navyšovat počet VIP techniků, aby pod každého spadala menší oblast. Velikost firmy nemůže negativně dopadnout na koncového zákazníka. Zároveň pamatujeme na to, že spolehlivost a zákaznické služby jsou i klíčová propozice našich obchodních partnerů. Data nám potvrzují, že mít vlastní servisní techniky se vyplatí – vidíme to v rychlosti a efektivitě oprav a ve výsledku ve spokojenosti zákazníků. Celou dobu hovoříme o lokálním nastavení. Spojení firem Beko a Whirlpool je ale celoevropskou záležitostí. My ho vnímáme hlavně jako snahu čelit invazi čínských a korejských firem, které díky nemalým investicím vyvíjí tlak na tradiční západní výrobce. Co dalšího za tímto konsolidačním krokem podle vás je? Myslím, že je celkem jasné, proč k tomuto spojení došlo. Vedle toho, co popisujete, je to na některých trzích snaha získat větší tržní podíl, dále pak větší příležitost dosáhnout lepších cen při nákupu surovin, zefektivnění výroby a zajištění efektivnějšího vytížení továren. U továren se na chvíli zastavme. Zachytili jsme zprávy o uzavírání některých výrobních závodů. Aktuálně se zavírají celkem čtyři továrny. Jedna v Británii, která produkovala sušičky. V Polsku to jsou tři závody, které produkují lednice, sporáky a sušičky. Produkce z těchto lokací bude přesunuta do továren Arçelik v Rumunsku a Turecku. Beko pracuje na českém trhu primárně se svou stejnojmennou značkou. Aktivní je ovšem také Grundig. Whirlpool dodával na trh spotřebiče ještě pod značkou Indesit. Působí to na nás jako příliš velký počet značek, které od sebe nejsou ani příliš vzdálené v rámci cenové segmentace. Lze očekávat, že některé z nich v Česku skončí? Ne, neplánujeme konec žádné ze značek. To ovšem neznamená, že nedojde ke změnám. Každá z nich se musí ujmout nové či přinejmenším upravené role. Myslím, že nikoho na trhu nepřekvapí, že Whirlpool bude naší nejvyšší značkou, někde uprostřed bude Beko a nejnižší cenový segment budeme obsluhovat se značkou Indesit. Grundig bude mít specifikou roli – zůstaneme s ním ve vybraných kategoriích malých spotřebičů a především s ním budeme působit na trhu tepelných čerpadel, klimatizací a další techniky z kategorie „home comfort“. Říkáte, že Whirlpool bude na nejvyšší pozici v rámci vaše portfolia značek. Jak toho chcete dosáhnout? Aktuálně pluje cenově v dost podobných vodách jako Beko… Výrobky Whirlpool nemůžeme jen tak ze dne na den posunout do vyššího cenového segmentu, jen protože chceme. Nedávalo by to smysl i s ohledem na současné portfolio produktů této značky. Náš dlouhodobý cíl je tuto značku vrátit na pozici, na kterou historicky patří. Posun výš půjde ruku v ruce s uváděním nových produktových řad, které budou svým provedením, funkcemi a technologiemi změnu reflektovat. Inovace a nové technologie proto budou do budoucna uváděny nejprve pod značkou Whirlpool. Když se pak dívám na celou věc z pohledu Evropy jako celku, měli byste vidět, s kolika značkami bude firma pracovat. V Německu je to třeba Bauknecht, na dalších trzích lokálně silné značky. Naše strategie je nabídnout zákazníkům skutečnou variabilitu s důrazem na požadavky a potřeby v jednotlivých zemích. Myslím, že to nás odlišuje od asijských producentů, jejichž strategie stojí na tom nabídnout všude stejné produktové řady. Tedy stejný design. My máme mnohem regionálnější přístup k brandingu, což vidím jako naši velkou výhodu. Nedávno jste v Nových Butovicích uzavřeli dlouholetý showroom. Můžeme očekávat nějaký nový koncept? Ano, pracujeme na něčem novém. Cílem je vytvořit prostor pro všechny naše značky a kategorie. Nepůjde ale jenom o prezentaci, vnímáme posun v době a představách koncových zákazníků i zaměstnanců obchodních partnerů. Přestože měl showroom propojený s našimi kancelářemi spoustu výhod, rozhodli jsme se využít nutnosti stěhování pro realizaci nové koncepce prostoru pro poznání nabídky našich značek. Na závěr se ještě musíme zeptat na aktuální situaci na trhu v podobě finančních problémů firmy Okay. Pro Beko šlo o velmi důležitý prodejní kanál. Řetězci jste ale přestali dodávat zboží. Jaký to na vás mělo dopad? Radost z toho pochopitelně nemáme, ale podařilo se nám pokles v odbytu zboží v Okay vykrýt tím, že jsme výrazně posílili na nezávislém trhu. Z toho mám opravdu radost. Vidíme, že tvrdá práce našich obchodních zástupců nese ovoce. I z tohoto důvodu připravujeme pro příští rok pro nezávislý trh něco nového – řekněme novou obchodní strategii. Rozhodně se mají obchodníci na co těšit. Víc ale zatím nemohu prozradit.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=