90 • Sell • 7/2024 90INTERVIEW • BLANKA JAVŮRKOVÁ • BLAKAR V oblasti distribuce a dovozu domácích spotřebičů působíte více než čtvrtstoletí. Za tu dobu se trh s domácími spotřebiči proměnil skoro k nepoznání. Hlavně v kategorii SDA se nyní řeší konsolidace prodejních kanálů a posilování privátních značek. Jak se vám daří těmto výzvám čelit? Pravdou je, že se trh kompletně změnil. Když jsme začínali, žádné privátní značky v podstatě neexistovaly. Tehdy vše fungovalo na principu, že někdo něco navrhne, sám to vyrobí a následně vyšle pod svou značkou do světa. Pak ale došlo k nástupu OEM producentů, takže si každý, skoro z garáže, mohl vytvořit vlastní značku a začít pod ní zboží prodávat. Kvalita byla zpočátku značně rozkolísaná. Stačí vzpomenout na velmi neslavnou etapu první generace čínských OEM robotických vysavačů, které téměř nefungovaly. Poškodilo to tehdy celou kategorii, protože lidé nechápali, proč by měli platit několikanásobně víc za nový robot, když už měli žalostnou zkušenost s tím předcházejícím. Od té doby se ale kvalita OEM výrobců zvedla a z mnoha privátních značek jsou dnes silné subjekty s velkými marketingovými rozpočty. A jak této situaci čelíme my? Fungujeme nadále jako distributor značek, které skutečně vyvíjejí a vyrábějí svá řešení. Produkty, které dodáváme na zdejší trh, nenajdete jinde pod odlišnou značkou. Hobot je všude Hobot. SteamOne je všude SteamOne a tak dále. Tyto firmy neprodukují pro obchodní značky. Uchovávají si díky tomu unikátnost svých řešení, jimiž se na trhu vymykají, zatímco u privátních značek se výrobky mohou lišit designově, ale funkčně a technologicky jsou si většinou podobné jako vejce vejci. Přesto je tlak ze strany privátních značek silný. Lze mu dlouhodobě odolat? Myslím, že jde. Kromě toho, že výrobky, které nabízíme, se od konkurence odlišují a leckdy reprezentují jiný přístup k řešení určitých problémů či požadavků zákazníků, je pro nás zásadní kontinuita. Se značkami, které dodáváme na trh, spolupracujeme celé roky. S některými prakticky od vzniku naší společnosti. Spousta spokojených zákazníků se k nám tedy vrací, respektive k našim značkám. Důvodem je i důraz na servis a poprodejní služby, což je oblast, která není pro obchodní značky většinou klíčová. My ale nechceme potlačit servis za cenu toho, že budeme měnit „kus za kus“. Řekla bych, že reprezentujeme pravý opak tohoto způsobu fungování, protože u nás opravíte klidně 15 let starý robotický vysavač. Stále máme na tyto výrobky náhradní díly. Důvodem je i to, že značky, které zastupujeme, jsou skutečnými výrobci a my neopouštíme kategorii jen dle aktuálních trendů. U obchodní značky se může zdroj pro výrobky během velmi krátké doby změnit, případně mohou z celé kategorie odejít ve chvíli, kdy přestane dynamicky růst. K pár let starým produktům tak nemusí být dostupné náhradní díly. Dodáváte na trh různé produkty včetně bezdotykových košů či napařovačů. Klíčová je pro vás ale především robotická technika. V této kategorii převzaly inciativu v oblasti inovací, vývoje a pokroku především čínské firmy. Vy od některých výrobky nabízíte. V čem se na trhu vymykají? Co přinášejí jedinečného? Spolupracujeme s firmami, které se specializují na určitý segment. Nedělají „x“ kategorií, neskáčou mezi nimi. Naopak je neustále rozvíjejí a vylepšují. Podívejte se třeba na značku HOBOT. Začínali s vytírači podlah, které se postupně transformovaly v robotické vysavače, kde je ale mokrému úklidu nadále věnována obrovská pozornost s ohledem na počátky celé platformy. Zajímavé jsou roboty také tím, že nemají klasická kola, ale pásy – opět hledejte důvod v původu platformy. HOBOT chtěl mít jistotu, že bez ohledu na typ podlahy nebude robot podkluzovat. Pásy toto řeší. A zmínit musím také originální řešení proti namotávání nečistot nebo takzvaný kompaktor nečistot. HOBOT nepoužívá základnu pro odsávání prachu z robotu. Místo toho nečistoty stlačí a sníží frekvenci vysypávání nádobky. Trh s roboty si prošel po covidu určitým ochlazením. Loni už zase zájem spotřebitelů o tyto výrobky stoupal. Jaká je aktuální situace? A jak vidíte letošní Vánoce? U nás jsou prodeje celkem stejné. Pravdou je, že s ohledem na stoupající množství konkurence a přesycenost trhu nám odbyt stagnuje. Ale určitě neklesá. Firma HOBOT kromě robotických vysavačů vyrábí ještě robotické čističe oken včetně na veletrhu IFA prezentované novinky Hobot S6 Pro. Tato kategorie zůstává nadále relativně okrajovou. Jaký má podle vás do budoucna potenciál? HOBOT zůstává hlavním tahounem této kategorie. Většina konkurentů ho kopíruje. Vidíme dlouhodobý nárůst prodejů před Vánoci a Velikonoci. Zákazníci si stále nezvykli, že mohou mít čistá okna po celý rok, když je za ně čistí robot. A pokud použijí robot na okna každý měsíc, HOBOT okna vyčistí i bez použití chemie. Toto se snažíme změnit. Blanka Javůrková: Reprezentujeme skutečné výrobce s vlastním vývojem. Odpovídá tomu inovativnost produktů Nástup privátních značek a s ním spojené posilování OEM výrobců vedlo na trhu malých spotřebičů ke snížení variability produktů a jejich unikátnosti. Firma Blakar Trading ale staví po celou dobu své více než 20leté historie na pravém opaku, říká spolumajitelka společnosti Blanka Javůrková.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=