Téma

25.05.2021

FAST na prodej. Koupit ho má Křetínský a PPF

FAST na prodej. Koupit ho má Křetínský a PPF FAST ČR pořádal do příchodu pandemie každoročně několik akcí pro resellery v čele s podzimní kontraktací FAST DAY. Pokud to situaci umožní, letos na podzim by se mohla tradice těchto veletrhů obnovit.

Co firmu čeká? Hrozí integrace se ztrátovým Mallem? Máme podrobnosti o jednáních a motivaci zájemců

Spekulace o prodeji společnosti FAST ČR se na trhu objevují už několik let. Doposud však po jejich šíření nenásledoval žádný reálný výsledek. Zdá se, že tentokrát bude situace jiná, protože informace, které přinesl v druhé polovině dubna zpravodajský server Seznam Zprávy, se zakládají i podle našich zdrojů na pravdě. Jednání mezi FASTem, PPF a miliardářem Danielem Křetínským byla údajně zahájena už na podzim. Majitelé Mall Group mají prý o FAST eminentní zájem, protože jde o firmu, která v segmentu nákupu a prodeje technického spotřebního zboží vyčnívá nebývale vysokými zisky.

Firma FAST ČR dlouhé roky patřila mezi nejaktivnější a nejúspěšnější velkoobchody ve svém oboru. V posledních letech ji začal dohánět zlínský HP Tronic díky převzetí sítě Datart a jejímu úspěšnému přerodu v omnikanálového prodejce s dobře fungující e-commerce složkou. Přesto zůstává FAST na zdejším trhu výjimečný, a to hned z několika důvodů:

  • Firma je dlouhodobě v zisku s EBITDA vysoko nad průměrem v sektoru, marže firmy se pohybuje okolo 4 %, zatímco většina konkurentů je na poloviční hodnotě.
  • etězec Planeo Elektro, který FAST provozuje a vlastní, patří mezi ziskové hráče a má podle dostupných informací poměrně nízkonákladový provoz.
  • AST je distributorem několika úspěšných značek a má i své vlastní značky, s nimiž firma dokonce expandovala v Evropě i mimo ni. V první řadě je to z kategorie elektra Sencor, ale také například kutilský Fieldmann.
  • AST je finančně zdravou firmou, která veškerý svůj růst financovala z vlastních zisků bez cizího kapitálu a zadluženosti.

Výše uvedené vnímáme jako klíčové body, které zaujaly při analýze českého trhu Daniela Křetínského i nedávno zesnulého Petra Kellnera. PPF i Křetínský mají s oborem elektra, potažmo maloobchodním prodejem, bohaté zkušenosti. Již několik let mají významné podíly v Mall Group a Heureka Group, přičemž zejména první jmenovaná firma je nyní na trhu v kontextu s případnou koupí FASTu nejvíce skloňovaná. Jak celá branže ví, Mall se celé roky potýká se ztrátovostí. Ničemu nepochybně nepomohly ani nákladné a diskutabilní projekty typu Mall TV. Trh se proto logicky zajímá o to, co by pro FAST koupě ze strany majitelů Mallu znamenala. Máme potvrzeno, že přímo jejich spojení ani žádná jiná forma integrace obou subjektů prý nejsou v plánu. PPF a spol. jsou si prý moc dobře vědomi, že Mall měl už dávno vydělávat. Propojovat ho s FASTem by nedávalo smysl. Navíc se před pár dny objevily informace, že se chtějí Křetínský a PPF ztrátového Mall Group dokonce zbavit, jak informovaly Hospodářské noviny. Na stole je prý buď vstup na burzu, nebo prodej jedničce polské e-commerce, firmě Allegro. Otázka jakéhokoliv propojování FASTu a Mall Group tak vlastně může být zcela irelevantní. Celá skládačka se možná složí úplně jinak - a to jednoduše tak, že miliardáři nevydělávající e-shopové království vymění za vydělávající velkoobchodní a retailové království.

Planeo Elektro

Řetězec především regionálních prodejen Planeo během pandemie poměrně trpí, protože do loňského jara neměl fungující e-shop a není v online prostředí zavedený. Důvodem nebylo ani to, že by firma nějak zaspala. Velkoobchodní aktivity FASTu a jeho byznys s velkými e-shopy měly přednost a Planeo si uchovávalo charakter tradičního kamenného řetězce. Příchod covidu ovšem přiměl vedení firmy e-commerce aktivity spustit, byť nejde a ani nepůjde u tohoto prodejce o zásadní kanál. Planeo se nadále drží své původní DNA a trpělivě čeká na konec protiepidemických opatření a proočkování populace. Síť s více než 90 prodejnami v Česku a dalšími více než 50 na Slovensku i během pandemie pokračuje ve svém rozšiřování a otevírání nových poboček.

Planeo Elektro i v době pandemie pokračovalo v budování nových prodejen. Foto: LinkedIn
Zde fotografie z provozovny v Dobříši, jejíž činnost byla zahájena na konči března. Foto: LinkedIn

FAST v zahraničí a další expanze

Český velkoobchod je pro miliardáře zajímavý také pro své aktivity v Maďarsku a Polsku a potenciál rozšířit do těchto zemí ziskový model Planea. To už ale zabíháme do čirých spekulací a teoretizování. Žádná investice není prováděna s tím, že něco koupím a vše bude běžet víceméně stejně dál. PPF i Křetínský musí ve FASTu vidět mnohem, mnohem víc, když jim padl zrovna tento velkoobchod do oka, a mezinárodní aktivity a možnosti dalšího rozvoje firmy v této oblasti jsou nepochybně jedním z důvodů.

Rok 2021, rok akvizicí

První čtyři měsíce letošního roku přinesly na lokální scéně hned dvě zásadní události – již dokončené převzetí části prodejen sítě Expert ze strany konkurenčního řetězce Electro World a nyní prozatím oficiálně nepotvrzenou koupi společnosti FAST ČR. Obě akvizice mají a budou mít nemalý dopad na tuzemský trh a jsou důkazem pokračující konsolidace, v jejímž důsledku silné subjekty ještě více posilují na úkor zbytku trhu.

Na mezinárodní úrovni potom vnímáme jako dosavadní „událost roku“ prodej divize domácích spotřebičů Philips čínské skupině Hillhouse Capital. Reálně by se mohla začít v aktivitách a působení značky Philips projevovat v příštím roce. Jsme také zvědavi, zda nizozemská firma poleví v nákladných marketingových aktivách, o jejichž rentabilitě spekuluje celá branže už delší dobu, a vidí za nimi hlavně snahu Philipsu navýšit hodnotu nyní již prodané divize.

Neodbíhejme ale od hlavního tématu. Pokud FAST skutečně přejde do vlastnictví PFF a Křetínského, bude zajímavé sledovat reakce z trhu. Firmu by to chtě nechtě propojilo minimálně s Heureka Group, ale i německou Metro AG, která v Česku provozuje prodejny Makro. A možná také s Mall Group, ačkoliv to vzhledem k jejímu spekulovanému prodeji vypadá stále více jako méně realistický scénář. Každopádně stačí vzpomenout na drama okolo odchodu Alzy z Heureky kvůli tomu, že byl tehdy tento srovnávač přímo součástí struktur Mall Group. V zájmu nových vlastníků, ať už jimi bude kdokoliv, v každém případě je, aby nebyly byznys a aktivity FASTu narušeny a negativně ovlivněny. Na to je firma založená v roce 1992 Tomášem Smrčkou příliš cenným klenotem na trhu spotřebního technického zboží.

Lubor Jarkovský