Nezáleží jen na tom, co prodáváte, ale také jak to prezentujete. V době, kdy dnešní spotřebitelé vnímají osobní nakupování jako způsob úniku od stresu a každodenní rutiny, mají maloobchodníci příležitost přetvořit způsob, jakým s nimi komunikují. Cenným nástrojem v tomto snažení jsou vysoce pohlcující a poutavé expozice v obchodech.
„Dnešní zákazník se chce prostě bavit,“ říká Anne Kongová, expertka poroty gia, pedagožka a designérka specializující se na vizuální merchandising, výstavní design a aktivaci značek. „Mileniálové a generace Z si cení zážitků více než materiálních statků… Poutače v obchodech musí být ohromující.“
Maloobchodníci hledající inspiraci by se měli podle Anne poohlédnout po široké škále pop-up obchodů, uměleckých instalací a značkových zážitků, které se objevují všude kolem nás. Často jsou vysoce pohlcující, nesmírně poutavé a velmi fotogenické. Jsou také k dispozici pouze po omezenou dobu.
Skvělým příkladem je mimořádně populární Poppi World od značky zdravých limonád Poppi, který byl jedním z mnoha pop-up zážitků v New Yorku během podzimního týdne módy.
„Byli jsme pohlceni tímto purpurovým prostředím od stropu až po podlahu… koberce, neonová světla, barva stěn, osvětlení, hudba a zábava… to vše na oslavu uvedení jejich nové příchutě třešňové koly,“ vysvětluje Anne. „Ponořili jsme se do interaktivního světa, kde jsme popíjeli, nakupovali exkluzivní merchandisingové předměty a interagovali s věcmi, jako jsou lednice Infinity nebo televizní stěny.“
Poppi World Pop-Up Experience, New York City Fashion Week
Nemusíte být trendy startupem a nováčkem, abyste se mohli zapojit. Ikonická luxusní značka Tiffany & Co. nedávno spolupracovala se čtyřmi současnými britskými umělci na vytvoření pohlcujících expozic v Londýně, inspirovaných legendárním designérem výloh této společnosti Genem Moorem, který pro ni pracoval v letech 1955–1994.
Pocta Genu Moorovi a dědictví Tiffany & Co., Londýn
Podle Anne však nestačí vytvářet pouze vizuálně přitažlivé expozice. Mileniálové, generace Z, a dokonce i nastupující generace Alfa jsou cílevědomí a chtějí vidět své hodnoty promítnuté v tom, kde nakupují a co kupují. Pro generaci Z to zahrnuje udržitelnost, inkluzivitu a etiku, pro mileniály pak pohodlí, kvalitu a smysluplné spojení se značkou.
Seta Bazar Gourmet, Argentina
1. Pozitivní atmosféra
Jelikož spotřebitelé vnímají nakupování jako způsob úniku z každodenního života, stále více je přitahují expozice, které vyzařují pozitivní atmosféru. Podle Anne se hodí cokoli, co vypráví zábavný příběh nebo sděluje štěstí, humor či pozitivní energii.
Expozice polské značky Premium Home znázorňující stolování venku navozuje pocity slunečního svitu a tepla. Množství zeleně a žlutých akcentů vytváří lákavý motiv, který zahrnuje dokonce i několik ptáků sedících na větvi stromu, zjevně zaujatých touto scénou.
Premium Home, Polsko
Anne se také líbí používání emotikonů jako moderního způsobu komunikace pozitivních emocí, jak to dělá argentinský Seta Bazar Gourmet s nafukovacími balonky ve tvaru pusy v této valentýnské výloze. „Jsou vynikajícím způsobem, jak polidštit sdělení a učinit kampaně možná trochu srozumitelnějšími,“ říká.
2. Inspirace přírodou
Maloobchodníci mohou zákazníky zaujmout také „eko-tekturou“, kterou Anne popisuje jako harmonii mezi architekturou a přírodními prvky, udržitelností, biofilním designem a ekologicky uvědomělým životním stylem. Výsledným efektem je podle ní uspokojivé spojení radosti a smysluplnosti.
Eko-tekturu lze komunikovat tradičněji pomocí květin, zeleně a dalších přírodních prvků, stejně jako zemitými tóny. Ale může být také zprostředkována méně konvenčními způsoby, jak to dělá argentinská značka Santo s černými dřevěnými deskami – které vypadají jako ručně vyřezávané – umístěnými na strohém bílém pozadí a doplněnými zlatými a skleněnými předměty, vysvětluje Anne.
@ESPINAS3
3. Sdílení informací
Dnešní spotřebitelé chtějí vědět, jak se výrobky vyrábějí, z čeho jsou vyrobeny a proč představují dobré řešení. Proto je podle Anne „edu-selling“ neboli vedení zákazníků k informovaným rozhodnutím hlavním trendem v maloobchodních expozicích.
Je důležité si uvědomit klíčový rozdíl mezi prodejem a edu-sellingem; edu-selling je založen na budování důvěry a posilování schopnosti zákazníků činit vlastní poučená rozhodnutí.
Expozice ve formě návodu „jak na to“ nebo „jak se to vyrábí“ jsou dobrým způsobem, jak toho dosáhnout. Jako například Potters Cookshop ve Spojeném království, který využívá přitažlivosti kvalitního řemeslného zpracování a ručně vyráběného zboží.
Potters Cookshop, Velká Británie
4. Strategie práce s barvami
„Nic nemění naše vnímání rychleji než barva,“ říká Anne. Proto je kreativní použití barev „zásadní“ strategií v dnešních maloobchodních expozicích.
Snad největším současným barevným trendem je používání zářivých, výrazných odstínů neboli, jak to Anne nazývá, „využití barev na maximum“ – i běžné zboží lze pečlivě vybrat a přetvořit ve vysoce kvalitní designové prvky. Mnoho maloobchodníků používá výrazné syté tóny jednotlivě v oddělených zónách, jako to dělá obchod Swarovski v New Yorku.
To ale neznamená, že zde není místo pro neutrální barvy. Na druhé straně barevného spektra nedávno společnost Loeb AG ve Švýcarsku navrhla výjimečnou expozici s jedním hnědým zemitým tónem. S jednoduchým grafickým sdělením vyplňujícím pozadí je výsledkem vysoce sofistikovaná a působivá prezentace.
Swarovski, New York City
Loeb, Švýcarsko
Tento článek vznikl ve spolupráci s největším americkým veletrhem domácích potřeb The Inspired Home Show, kterého se účastní v roli vystavovatelů také množství výrobců a značek malých domácích spotřebičů. Navštivte příští rok v březnu Větrné město, seznamte se s novými značkami, které se teprve poohlížejí po svém vstupu na evropský trh, a inspirujte se trendy, jež dominují v Americe.
Autor: Rachel Crippin Clark