Zájem spotřebitelů o technické spotřební zboží včetně domácích spotřebičů neochabuje. Zatímco cestovky ohlásily za duben a květen slabší poptávku, než jakou čekaly, výrobci domácí techniky mohou být spokojeni. Tvrdý náraz do zdi nenastal a zatím to ani nevypadá, že by v dohledné době přijít měl. Léto bude poznamenané covidem a omezeními, jimiž se část populace nebude chtít zabývat, a na větší (nákladnější) dovolené nevyrazí. Vyhlídky, pokud jde o prodeje, zůstávají dobré. Horší jsou v oblasti dopravy a cen materiálů, zejména kovů.
Kdybychom se na grafy GfK, které v posledních měsících uveřejňujeme, dívali před dvěma nebo třemi lety, málokdo by věřil, že nejde o vtip. Covid ovšem trhem natolik otřásl, že čísla, která můžete u článku vidět, jsou zkrátka realitou. Ondřej Černý, senior consultant market insights, z GfK pro SELL dubnový graf okomentoval těmito slovy: „Srovnání opět vychází výrazně kladně kvůli slabému loňskému dubnu. Vzhledem k uzavřeným prodejnám nejsou příliš vypovídající tradiční prodeje. Růst i nadále zajišťuje online – za dva roky (oproti dubnu 2019) narostl v MDA a SDA na více než dvojnásobek.“
Když pomineme vyloženě meziroční srovnání, výrazně ovlivněné loňskou situací, kdy se sice už v dubnu e-commerce i retail nečekanému vývoji přizpůsobovaly, ale rozhodně ještě vše nefungovalo hladce, je na tom trh domácích spotřebičů celkově dobře. Prodeje spotřebičů jsou ve srovnání s předpandemickým obdobím dlouhodobě vyšší. Leckteré značky dokonce uvádějí, že by dosáhly ještě mnohem lepších výsledků, nebýt zhoršené logistiky, vysokých cen dopravy a výpadků či zpoždění v dodávkách zboží. Mezi prodejní hity nadále patří hlavně výbava kuchyní a úklidová technika, což se bytostně pojí s tím, že lidé tráví víc času doma a potřebují více vařit a udržovat snáze pořádek.
Do prodejů spotřebičů se promítají a ještě dlouho promítat budou zvýšené prodeje bytů a chat, byť v případě investičních bytů a víkendových objektů se jejich vybavování projeví především v nejnižších cenových segmentech. Střední a vyšší cenový segment z nich příliš těžit nebudou, takže můžeme předpokládat, že po nasycení poptávky a ukončení podpůrných covidových programů to budou právě tyto cenové kategorie, které takříkajíc „covid se zpožděním dožene“. Vidět to bylo už loni například na trhu automatických kávovarů, kde nejdražší segment klesal, zatímco střední nadále rostl a nízký doslova explodoval. Právě na kávovary jsme se zeptali Kláry Neugebauerové, brand manažerky značky De’Longhi: „Poptávka po kávovarech je na trhu nadále vysoká. V posledních týdnech vnímáme určité zpomalení v onlinu a naopak celkem logickou větší dynamiku v retailu. Je evidentní, že si spousta zákazníků po otevření obchodů chce svůj kávovar osobně vybrat.“
Nepříjemným tématem pro mnoho firem zůstává téma kontejnerové dopravy. Nejhůře dopadl skokový růst cen na sektor chladicí techniky, kterou se při současných sazbách levnějším značkám nevyplatí dovážet. Výpadky mají proto hlavně obchodní značky, které na tomto trhu působí. Ze situace naopak těží firmy, které mají produkci chladicí techniky v Evropě.
Když se podíváme na následující index společnosti Drewry Shipping Consultants, je z něho patrné, že ceny z Asie do Evropy raketově stouply. V minulých měsících jsme zmiňovali v článcích rekordní ceny, jichž bylo v nějaký moment dosaženo. Tento index uvádí ceny průměrné, což je pochopitelně informace s větší výpovědní hodnotou. To, že cena 40stopého kontejneru z Číny stoupla v průměru až k 10 tisícům dolarů a že průměrná cena na 8 hlavních světových linkách šla přes 6 tisíc dolarů, asi potěší málokoho. V případě dopravy z Číny jde o 485% růst v meziročním srovnání a u indexu oněch hlavních linek je to 293% nárůst.
Vývoj průměrné ceny za 40stopý kontejner od loňského června až do letošního 27. května na 8 hlavních světových linkách. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors
Za rekordními sazbami není jeden konkrétní důvod. Jde spíše o průsečík několika faktorů, které se bohužel sešly dohromady.
Tabulka s vývojem cen kontejnerové dopravy mezi Východem a Západem na 8 hlavních linkách. Zdroj: Drewry Supply Chain Advisors
Zlepšení situace se neočekává ani v příštích měsících. Firmy aktuálně neznají žádný způsob, kterým úzká hrdla lahví, jak nazývají situaci v přístavech, rozšířit. Komplexnější řešení lze očekávat až v době, kdy globální obchod zpomalí.
Nově objednané lodě a kontejnery, o nichž zahraniční média často píšou, sice pomohou, ale také to nebude hned. Navíc větší počet lodí neřeší nedostatečné kapacity pro vykládku a nakládku kontejnerů v přístavech ani nedostatek lidí schopných tyto lodě kormidlovat. A aby to nebylo málo, čínští producenti kontejnerů samotných vyrábějí jen takové množství, aby se pořizovací ceny držely vysoko. Žádný z nich nemá zájem trh zahltit, a způsobit tak pokles cen. A nedostatek kontejnerů na trhu v důsledku udržuje vysoko i ceny dopravy. Začarovaný kruh, který vyřeší až to, že přestanou hlavně Evropané a Američané nakupovat. K tomu určitě dřív nebo později dojde – oči všech se proto upínají ke konci letošního a začátku příštího roku.
Lubor Jarkovský