Interview

24.06.2021

Stefan Hoetzl – Teka se na trhu vymyká. Pro prodejce kuchyní představuje skutečnou příležitost

Stefan Hoetzl – Teka se na trhu vymyká. Pro prodejce kuchyní představuje skutečnou příležitost

V české pobočce značky Teka došlo loni k zásadní změně, když do jejího čela nastoupila Lucie Klabanová. Nový elán a krev byly pro stagnující firmu obrovským impulsem. Zvýšenou aktivitu ale projevuje Teka i globálně a svižně spouští svou růstovou strategii. Do jejích plánů pochopitelně zasáhla pandemie koronaviru, a tak jsme oslovili přímo šéfa celé Teka Group Stefana Hoetzla, aby nám filozofii značky, její cíle a inovované pojetí byznysu představil.

Poslední rok výrazně změnil trh domácích spotřebičů. Z přebytku zboží na trhu jsme se dostali do období nedostatku. S trochou nadsázky lze říct, že si už zákazníci spotřebiče nevybírají, ale spotřebiče si vybírají zákazníky. Jak je na tom Teka, pokud jde o dostupnost zboží a komponent pro jejich výrobu?

Stejně jako všechny firmy na trhu jsme pocítili to, co částečně způsobila zvýšená poptávka na trhu. Lidé začali trávit víc času doma, a investice do domácností se proto staly prioritou. Teka má to štěstí, že provozuje většinu svých výrobních závodů v Evropě, takže na nás situace takový dopad neměla.

Dejme teď covid na chvíli stranou. Jsme toho názoru, že se evropský trh s domácími spotřebiči nachází na rozcestí. Tradiční firmy jsou integrovány do globálních korporátů, především asijských, a korejské firmy posledních deset let posilují. Nyní se zdá, že příští dekády budou především o čínských firmách, jako Haier a Hisense. Tradiční značky jsou buď pohlceny, nebo oslabují – vidět je to u Whirlpoolu, BSH a i Electrolux je pod velkým tlakem, který nebude polevovat. Co tato transformace trhu znamená pro Teka a její strategii?

Teka je jiná. Neprahneme po tom, být největší nebo „číslem jedna“. Nejsme klasická značka domácích spotřebičů, jsme něčím víc. Představte si Teka jako butik. Když do něj vkročíte, nenajdete v něm tisíce různých výrobků, ale naopak výhradně kvalitní a mimořádné kousky, jejichž pořízení je potěchou, a člověk se cítí až povzneseně. V takovém obchodě nechybí ani perfektní servis. A přesně takto chceme být vnímáni. Jako firma, která je první volbou, když vybíráte novou kuchyň. Ne proto, že nabízíme nekonečně mnoho variant a modelů spotřebičů, ale protože máme ty, které z vaší kuchyně skutečně vytvoří jedinečné místo. Místo, kde se žije, ne pouze vaří. Nechceme být tedy největší značkou, ale rádi bychom byli značkou, která je nejvíc milována.

Pro naše obchodní partnery představují Teka a Küppersbusch skutečnou příležitost se odlišit od mainstreamové konkurence. Představit a nabídnout zákazníkům něco jiného, jedinečného. Přitom stále více spotřebitelů hledá právě něco takového, co není součástí jednolité masové produkce. Můžeme kuchyňským studiím pomoct s prezentací odlišných řešení a být v očích jejich zákazníků skutečnými specialisty. Pokud by každé studio prezentovalo stejné značky a produkty, jak mají pak lidé nabídky od sebe odlišit? V takovém případě pak rozhoduje pouze cena…

V posledním roce nebývale stoupla globální poptávka po domácích spotřebičích, jak už jsme řešili v úvodu. Dopady lockdownů přinesly přesun zákazníků z retailu k e-commerce. Na mnoha trzích, kde se realizovala většina prodejů nadále v tradičních prodejnách, to znamenalo doslova revoluci. Teka měla vždy jako hlavní prodejní kanál kuchyňská studia. Všimli jsme si loni velké změny ve strategii, když firma začala nabízet své zboží i prostřednictvím e-shopů. Jaké jsou vaše hlavní prodejní kanály ve zdejším regionu? A jak vaši strategii ovlivnily dopady covidu?

Teka byla a vždy bude zaměřena na trh kuchyňských studií. Prostřednictvím úzké spolupráce s designéry kuchyní jsme schopni ukázat, co je duší naší značky, a vnést jedinečnost do domova každého našeho zákazníka. Teka se stále více prezentuje online, aby se o ní a jejích produktech lidé dozvěděli a lépe se s nimi seznámili. Současně chceme pomoci resellerům s prodejem nejen ve střední a východní Evropě, ale po celém světě. Jak jsem už řekl, každá krize je akcelerátorem hledání nových možností, což se stalo v případě Teka během posledních měsíců, když jsme zvýšili dostupnost našeho zboží prostřednictvím online kanálů.

Jedním z největších témat současnosti je konektivita. Spousta firem se dlouho zdráhala na tento trh vstoupit, ale zdá se, že je konektivita nevyhnutelnou záležitostí. I ti největší odpůrci museli nakonec sklopit hlavu. Teka ještě smart spotřebiče s připojením v nabídce nemá. Doneslo se k nám, že na nich ovšem pracujete. Je to pravda? Co můžeme očekávat a kdy?

Zaznamenali jsme, jak se kolem konceptu konektivity strhl v průběhu několika let na trhu určitý poprask. Posléze se situace trochu uklidnila. Celý tento segment trhu vyspěl a vidíme, že spotřebitelé očekávají od spotřebičů s připojením reálný přínos – tedy využití v běžném provozu jejich domácnosti. Pouhá možnost zapojení techniky do domácí wi-fi sítě nestačí, to není přeci důvod takový výrobek koupit. Teka Group pochopitelně spotřebiče s konektivitou nabídne, a to v blízké budoucnosti, přičemž se budeme zaměřovat na to, aby měly jejich smart funkce praktické využití. Naše aplikace bude dokonce disponovat zábavnými prvky, které čas strávený v kuchyni zpříjemní a zpestří. Nyní vše připravujeme k „launchi“. Jakmile se k němu přiblížíme, budeme o novinkách informovat podrobně.

Jaké jsou vaše největší trumfy proti konkurenci obecně?

V první řadě nabízíme kompletní kuchyňské vybavení – od spotřebičů přes dřezy až po baterie. Ale neprodáváme jen „výrobky“. Ano, vyrábíme krásné moderní spotřebiče, ale poskytujeme hlavně vše, co potřebujete, abyste ze své kuchyně učinili nádherný prostor, který si budete pojit i se silnými zážitky. Součástí naší snahy je nabízet unikátní designové koncepce a inovace.

Inovace jsou v oboru domácích spotřebičů důležité. S jakými konkrétně v poslední době Teka přišla?

Je to asi rok, co jsme představili největší paletu nových inovativních produktů v historii firmy. Přitom jsme si jistí, že tento milník překonáme už letos. Naším cílem je změnit domácí vaření v duchu motta „Nejlepší restaurace ve vaší kuchyni“. Přišli jsme a přicházíme na trh s výrobky, které zákazníkům umožní takříkajíc „cestovat z domova“, vyzkoušet zajímavé mezinárodní recepty a dosáhnout těch nejlepších výsledků. Mezi takové produkty řadíme troubu STEAKMASTER, první pyrolytický model, který dokáže připravit steaky na úrovni nejlepší restaurace. Trouba může dosáhnout až 700 °C, podobně jako profesionální grily. A už v létě zamíří na trh další trouba, MAESTROPIZZA, se speciálním programem, který využívá pizza kamene a teploty 340 °C. Doma si tak můžete udělat pravou neapolskou pizzu. Dále zamíří na trh takzvané Airfry trouby pro horkovzdušné smažení bez přidaného oleje. Již v prodeji jsou nové varné desky DIRECTSENSE INDUCTION, což jsou flexibilní modely, které umožní přípravu jídla s přesně nastavenou teplotou. Používají k tomu integrované senzory. Velmi praktická je u nich ještě funkce automatického vaření rýže. Pokud chce mít někdo v kuchyni i plamen, máme v nabídce hybridní desky s indukčními a plynovými zónami. Loni jsme uvedli i nové integrované myčky a dřezy. Zde bych chtěl upozornit na porcelánové modely se speciální vrstvou, která odpuzuje vodu a brání množení bakterií.

 

Připravit dokonalý steak není jen tak. Ideální je ho příliš nepropéct, aby si uchoval šťavnatost a plnou chuť. Na běžné pánvi nebo i elektrickém grilu je to skoro nemožné, protože nedosahují dostatečné teploty. Teka proto loni uvedla na trh troubu STEAKMASTER, která dosahuje až 700 °C, takže maso se na povrchu perfektně opeče, ale uvnitř zůstane šťavnaté.