Bezprecedentní situace, před dvěma lety nepředstavitelné, nová realita, tak komentovali v posledních týdnech a měsících mnozí zástupci výrobců i prodejců dění ve výrobě, logistice a prodejních kanálech. Zatímco před covidem panoval na trhu přebytek zboží, aktuálně je ho v některých kategoriích naopak nedostatek. Levnou dopravu nahradila doprava drahá a poměrně hladkou produkci zase produkce neustále postižená nedostatkem komponent a vysokými cenami materiálů. Zájem koncových zákazníků o nové vybavení domácností ovšem přetrvává.
Už v loňském roce někteří výrobci domácích spotřebičů aktualizovali své ceníky a zvyšovali ceny. Reagovali na loňský jarní pokles hodnoty koruny vůči euru i další náklady, které přineslo podnikání v době pandemie. Přestože cena eura v závěru loňského roku klesla a je dnes zhruba na předcovidové hodnotě, zvyšování cen se nevyhnuli nakonec ani další. Téměř všichni museli ke zdražení spotřebičů přikročit. Důvody jsou jasné a píšeme o nich už celé měsíce – několikanásobně dražší doprava z Asie, vyšší ceny materiálů pro výrobu, zdražování ze strany čínských výrobců třetích stran, celkově zvýšené náklady na výrobu a logistiku a další náklady na opatření proti šíření koronaviru v celém dodavatelském řetězci. Od loňska tak postupně prakticky všichni výrobci i dovozci a distributoři aktualizovali ceníky, protože jim ani nic jiného nezbylo. Je pravda, že během jara například ceny kontejnerů z Asie z rekordních hodnot na krátkou dobu mírně klesly, ale aktuálně je opět atakují.
Ekonomická média se také poslední měsíce intenzivně zabývají zvyšujícími se cenami primárních materiálů pro výrobu. Na výrobce spotřebičů dopadají zejména vyšší ceny plastů, chemikálií, mědi a oceli. Poslední jmenovaná komodita byla v první polovině července draží o těžko uvěřitelných 215 % než v březnu 2020. Za zvýšením cen stojí uzavírky ve výrobě v prvních měsících loňského roku ze strachu, že svět směřuje k tvrdé hospodářské recesi. Propad v poptávce ovšem trval velmi krátce. Naopak začala poptávka s ohledem na prudce rostoucí prodeje domácích spotřebičů, grilů a dalšího vybavení domácnosti růst. Ocelárny takovou situaci nečekaly a nebyly na ni připraveny. Výsledkem je ono 215% zdražení.
Výrobci domácích spotřebičů to museli promítnout do ceny. V průměru globálně firmy zdražily o 10 až 12 %, přičemž se hovoří o celkovém zvýšení vstupních nákladů o více než 20 %. Někteří analytici pak očekávají, že k další vlně zdražování může dojít ještě na podzim, aby firmy dosáhly co nejvyšší marže v tradičně silném čtvrtém kvartálu.
Během července naše redakce hovořila s několika zástupci předních výrobců a velkoobchodů. Koncensus mezi nimi byl na tom, že dodávky zboží nejsou nadále stoprocentní a u některých modelů nebo kategorií dochází k výpadkům či zpožděním. Celkově je ale situace stabilnější než před pár měsíci. Obchodní značky nadále nejvíce trpí v segmentu chlazení, které dovážejí z Asie. Ceny kontejnerů jim neumožňují většinu sortimentu dovézt, z čehož těží tradiční značky, i když nejde o žádná závratná čísla, protože obchodní značky hrají v této kategorii relativně marginální roli. Lepší je podle našich informací obecně také dostupnost myček.
Dobrou zprávou je, že ani v červnu, ani červenci nepřišel žádný tvrdý propad trhu, který někteří lidé z branže očekávali kvůli uvolnění opatření a přesunu výdajů domácností směrem k dovoleným a cestování. Nečekané změny podmínek, kauzy s cestujícími nevpuštěnými do letadel, zvýšené kontroly covid pasů, nejasnosti v podmínkách dopravců a jednotlivých destinací… zkrátka nejistota a komplikovanost výjezdu mimo ČR přiměly spoustu lidí plány na dovolenou v zahraničí zahodit a zůstat doma. To samozřejmě nahrává mimo jiné i trhu s domácími spotřebiči. V době uzávěrky jsme ještě neměli k dispozici od GfK čísla za červen, natož pak červenec, ale mluvili jsme se zástupci některých výrobců i velkoobchodů. Většina si v předběžných výsledcích za oba zmíněné měsíce všímá jisté stagnace, nikoliv však propadů. Dobrá zpráva pro nadcházející podzim – trend nákupů domácí techniky bude velmi pravděpodobně pokračovat.
Co se týče května, za ten už firma GfK výsledky měla. Trh vykázal i v meziročním srovnání ve všech sektorech vyjma spotřební elektroniky dvouciferný růst. Spotřební elektronika se naopak dvouciferně propadla, což není velkým překvapením. Loni byla tato kategorie ještě tažena přechodem na DVB-T2 a pandemií ve svém začátku, kdy hodně lidí inovovalo audio a video vybavení, aby se doma zabavili.
Za mnohem zajímavější ale považujeme srovnání květnových čísel s květnem 2019, které nám poskytl Ondřej Černý, senior consultant market insights, z GfK: „Po několika měsících se 10. května 2021 otevřely kamenné prodejny, které v sektoru bílé techniky výrazně přispěly k dvoucifernému meziročnímu přírůstku prodejů. Ve srovnání s ‚předcovidovým‘ květnem 2019 prodeje elektroniky vzrostly téměř o třetinu.“
V meziročním srovnání rostl trh MDA i SDA za květen v hodnotě dvouciferně. Loni i letos ještě platila v průběhu května nebo alespoň jeho části určitá omezení pro retail.