Téma

26.07.2021

Domácí spotřebiče zdražují, krize v cenách materiálů a dopravy pokračuje. Prodeje se ale naštěstí drží nadále vysoko

Domácí spotřebiče zdražují, krize v cenách materiálů a dopravy pokračuje. Prodeje se ale naštěstí drží nadále vysoko

Bezprecedentní situace, před dvěma lety nepředstavitelné, nová realita, tak komentovali v posledních týdnech a měsících mnozí zástupci výrobců i prodejců dění ve výrobě, logistice a prodejních kanálech. Zatímco před covidem panoval na trhu přebytek zboží, aktuálně je ho v některých kategoriích naopak nedostatek. Levnou dopravu nahradila doprava drahá a poměrně hladkou produkci zase produkce neustále postižená nedostatkem komponent a vysokými cenami materiálů. Zájem koncových zákazníků o nové vybavení domácností ovšem přetrvává.

Už v loňském roce někteří výrobci domácích spotřebičů aktualizovali své ceníky a zvyšovali ceny. Reagovali na loňský jarní pokles hodnoty koruny vůči euru i další náklady, které přineslo podnikání v době pandemie. Přestože cena eura v závěru loňského roku klesla a je dnes zhruba na předcovidové hodnotě, zvyšování cen se nevyhnuli nakonec ani další. Téměř všichni museli ke zdražení spotřebičů přikročit. Důvody jsou jasné a píšeme o nich už celé měsíce – několikanásobně dražší doprava z Asie, vyšší ceny materiálů pro výrobu, zdražování ze strany čínských výrobců třetích stran, celkově zvýšené náklady na výrobu a logistiku a další náklady na opatření proti šíření koronaviru v celém dodavatelském řetězci. Od loňska tak postupně prakticky všichni výrobci i dovozci a distributoři aktualizovali ceníky, protože jim ani nic jiného nezbylo. Je pravda, že během jara například ceny kontejnerů z Asie z rekordních hodnot na krátkou dobu mírně klesly, ale aktuálně je opět atakují.

Firmy znervózňují i ceny materiálů. Ocel od loňska zdražila o víc než 200 %

Ekonomická média se také poslední měsíce intenzivně zabývají zvyšujícími se cenami primárních materiálů pro výrobu. Na výrobce spotřebičů dopadají zejména vyšší ceny plastů, chemikálií, mědi a oceli. Poslední jmenovaná komodita byla v první polovině července draží o těžko uvěřitelných 215 % než v březnu 2020. Za zvýšením cen stojí uzavírky ve výrobě v prvních měsících loňského roku ze strachu, že svět směřuje k tvrdé hospodářské recesi. Propad v poptávce ovšem trval velmi krátce. Naopak začala poptávka s ohledem na prudce rostoucí prodeje domácích spotřebičů, grilů a dalšího vybavení domácnosti růst. Ocelárny takovou situaci nečekaly a nebyly na ni připraveny. Výsledkem je ono 215% zdražení.

Výrobci domácích spotřebičů to museli promítnout do ceny. V průměru globálně firmy zdražily o 10 až 12 %, přičemž se hovoří o celkovém zvýšení vstupních nákladů o více než 20 %. Někteří analytici pak očekávají, že k další vlně zdražování může dojít ještě na podzim, aby firmy dosáhly co nejvyšší marže v tradičně silném čtvrtém kvartálu.

Dostupnost zboží se o něco zlepšila

Během července naše redakce hovořila s několika zástupci předních výrobců a velkoobchodů. Koncensus mezi nimi byl na tom, že dodávky zboží nejsou nadále stoprocentní a u některých modelů nebo kategorií dochází k výpadkům či zpožděním. Celkově je ale situace stabilnější než před pár měsíci. Obchodní značky nadále nejvíce trpí v segmentu chlazení, které dovážejí z Asie. Ceny kontejnerů jim neumožňují většinu sortimentu dovézt, z čehož těží tradiční značky, i když nejde o žádná závratná čísla, protože obchodní značky hrají v této kategorii relativně marginální roli. Lepší je podle našich informací obecně také dostupnost myček.

Léto přineslo v Česku lehkou stagnaci trhu. Celkově se ale spotřebiče nadále prodávají lépe než před pandemií

Dobrou zprávou je, že ani v červnu, ani červenci nepřišel žádný tvrdý propad trhu, který někteří lidé z branže očekávali kvůli uvolnění opatření a přesunu výdajů domácností směrem k dovoleným a cestování. Nečekané změny podmínek, kauzy s cestujícími nevpuštěnými do letadel, zvýšené kontroly covid pasů, nejasnosti v podmínkách dopravců a jednotlivých destinací… zkrátka nejistota a komplikovanost výjezdu mimo ČR přiměly spoustu lidí plány na dovolenou v zahraničí zahodit a zůstat doma. To samozřejmě nahrává mimo jiné i trhu s domácími spotřebiči. V době uzávěrky jsme ještě neměli k dispozici od GfK čísla za červen, natož pak červenec, ale mluvili jsme se zástupci některých výrobců i velkoobchodů. Většina si v předběžných výsledcích za oba zmíněné měsíce všímá jisté stagnace, nikoliv však propadů. Dobrá zpráva pro nadcházející podzim – trend nákupů domácí techniky bude velmi pravděpodobně pokračovat.

Co se týče května, za ten už firma GfK výsledky měla. Trh vykázal i v meziročním srovnání ve všech sektorech vyjma spotřební elektroniky dvouciferný růst. Spotřební elektronika se naopak dvouciferně propadla, což není velkým překvapením. Loni byla tato kategorie ještě tažena přechodem na DVB-T2 a pandemií ve svém začátku, kdy hodně lidí inovovalo audio a video vybavení, aby se doma zabavili.

Za mnohem zajímavější ale považujeme srovnání květnových čísel s květnem 2019, které nám poskytl Ondřej Černý, senior consultant market insights, z GfK: „Po několika měsících se 10. května 2021 otevřely kamenné prodejny, které v sektoru bílé techniky výrazně přispěly k dvoucifernému meziročnímu přírůstku prodejů. Ve srovnání s ‚předcovidovým‘ květnem 2019 prodeje elektroniky vzrostly téměř o třetinu.“

 

V meziročním srovnání rostl trh MDA i SDA za květen v hodnotě dvouciferně. Loni i letos ještě platila v průběhu května nebo alespoň jeho části určitá omezení pro retail.