Letos je tomu přesně 30 let od chvíle, kdy český podnikatel Jindřich Valenta otevřel v centru Chocně svůj první obchod s domácími spotřebiči. Právě zde se začala pomalu psát historie o deset let později založené značky Concept, byť šlo teprve o pouhou předehru. Pro vstup na trh s vlastními produkty a vlastní značkou to ale byla zásadní „předehra“, při které Valenta a jeho postupně se rozrůstající tým pronikali do světa podnikání, obchodu, marketingu a sbírali důležité zkušenosti, které posléze zužitkovali při rozvoji Conceptu.
Psal se rok 1991 a ještě studující Jindřich Valenta přemýšlel, jak se po změně režimu seberealizovat, jak zajistit mladou rodinu včetně teprve roční dcery a jak využít otevřeného trhu. Spousta lidí v té době dál chodila do práce, držela se sociálních jistot a nechtěla riskovat. Jindřich Valenta mezi ně nepatřil. V bance s žádostí o úvěr nepochodil, a tak hrál vabank. Prodal skoro vše cenné, co doma měli – zbavil se i auta, audio techniky či kytary – a vše vsadil na jednu jedinou kartu v podobě prodeje domácích spotřebičů. Vykročit touto cestou chce notnou dávku odvahy a leckdo by to označil i za bláznovství, obzvlášť z dnešního pohledu. Začátek devadesátých let byl ovšem ve znamení obrovského nadšení ve společnosti, kdy se z pozice „nemůže se nic“ přešlo do pozice „neomezených možností“. Kdo měl podnikatelského ducha a byl ochotný dřít mimo běžný rámec osmihodinové směny, pracoval o víkendech a někdy i svátcích, měl šanci na úspěch velkou.
Pro čtenáře asi nebude velkým překvapením, že první obchod v Chocni začal velmi rychle prosperovat díky tehdejšímu hladu společnosti po veškerém vybavení domácností, které za komunismu buď vůbec nebylo dostupné, nebo velmi omezeně. Valenta proto krátce nato otevřel další obchody. Některé provozuje dodnes, konkrétně tři, a přiznává, že tak trochu z nostalgie, protože za těch 30 let jich spoustu dalších otevřel a zase zavřel.
Rozvoj nezávislého trhu byl v devadesátých letech obrovský. A ačkoliv Valenta v retailu začal, přiznává, že ho nikdy nedokázal dostatečně rozvíjet. Dlouhodobý úspěch a růst firmě zajistilo zahájení dovozu zboží z Německa v roce 1993. O dva roky později přišel také vůbec první výrobek Concept, ruční šlehač německé výroby. Šlo o jednorázovou záležitost a v té době ještě nápad na založení vlastní značky s tímto názvem v hlavě neměl. Slovo „Concept“ mu v ní každopádně utkvělo.
Ještě před tím se jeho firma stala výhradním zastoupením španělského výrobce malých domácích spotřebičů UFESA. Jen tak na okraj, tuto firmu koupila v roce 1998 německá BSH a přesně o 20 let později ji zase prodala.
Pro Valentův tým byly následující roky poměrně úspěšné. Během éry devadesátých let po rozdělení republiky otevřel také místní pobočku na Slovensku. Byznys šlapal, ale šlo stále jen o zmíněnou předehru hlavního dějství, které přišlo na scénu v roce 2001.
Právě v roce 2001 měl Jindřich Valenta vážnou nehodu na horském kole během závodů ve sjezdu. Dokonce strávil část pobytu v nemocnici na jednotce intenzivní péče a v bezvědomí. Následující týdny rekonvalescence upoután na lůžko nebo přinejmenším sotva pohyblivý v domácím prostředí měl najednou spoustu času přemýšlet o budoucnosti a začal si pohrávat s myšlenkou založení vlastní značky. Navíc se ve stejném roce zúčastnil přednášky marketingového guru Philipa Kotlera, která ho ve správnosti jeho vize ještě utvrdila. Zastupovat značku UFESA nebylo špatné, ale Valentovi chyběla možnost vytvářet vlastní strategii či ovlivňovat sortiment produktů. Nutnost pohybu ve vytyčeném koridoru byla jedním z impulsů, proč přijít s vlastní značkou a osvobodit se.
Krátce po událostech 11. září, kdy celý svět pohltil na nějakou dobu strach z létání, nasedl Valenta do letadla a zamířil do Hongkongu, kde zajistil od čínských výrobců první výroky pro svou novou značku. Šlo hlavně o vysavače, topidla a rychlovarné konvice. Následující roky se pak sortiment výrobků nadále rozšiřoval s cílem nabídnout zákazníkům skutečně „concepční“ domácnost. Vize byla poskytovat prakticky všechny druhy spotřebičů, což se nakonec v roce 2020 definitivně podařilo uvedením praček, sušiček a dřezů či baterií. Překotnému rozvoji první dekády nového tisíciletí vystavila stopku finanční krize po roce 2008 a Valentovy plány dokonce málem zcela smetla ze stolu.
„V období po roce 2010 stál Concept chvíli skutečně nad propastí. Dostihla nás vlastní arogance a sebeklam, že děláme byznys nejlíp ze všech.“ Jindřich Valenta, zakladatel společnosti
Když v roce 2008 uváděl Concept na trh své první vestavné spotřebiče, vládla ve firmě velmi dobrá nálada. Pár let předtím došlo k expanzi do Maďarska a Polska, prodeje rostly, dařilo se. Jak to tak bývá, opojeni úspěchem nevnímali v Conceptu realitu nastupující hospodářské recese. Sám Jindřich Valenta k tomu dnes s pokorou říká: „Byli jsme si tak jistí, že to děláme dobře, že to nikdo nedělá líp, vzájemně jsme se v tom dokázali udržovat, podporovat ego, že vše roste do výšin, až nemohlo nastat nic jiného než prudký pád. Kdybych měl označit nejhorší období z historie firmy, tak by to bylo toto, protože to, co následovalo, byl už jen důsledek.
Dnes považuje Valenta tuto etapu za temné období, během kterého se snižovaly platy, propouštělo se a ve firmě panovala atmosféra nejistoty a značné nervozity. Do Číny v rámci úspor začal opět jezdit sám a byl pod nemalým tlakem, že musí najít nějakých 20 opravdových produktových perel, které pomohou Concept vyvést z krize. „Konkurence to věděla, a když jsme se někde v Číně potkali, s radostí se mě někteří její zástupci ptali, kde mám zbytek týmu,“ uzavírá svůj komentář.
Začátek druhého desetiletí usadil celý Concept zpět na zem, vyhnal z firmy aroganci vyvolanou velkými úspěchy po roce 2001 a svým způsobem ji ozdravil, byť to nebylo za malou cenu. Úsporný režim a minimální počet tvrdě pracujících zaměstnanců, kteří našli nový elán a chuť do práce, přinesly nakonec ovoce. Concept vyšel z krize silnější.
Jindřich Valenta přiznává, že kolem roku 2018, kdy už se firmě znovu velmi dařilo, uvažoval o jejím prodeji. Dumal nad tím, co dál, jak pokračovat ve svém vlastním rozvoji, cítil se po těžkém období předcházejících let vyčerpaný. U Conceptu ho ale udržely jeho děti, které se začaly ve společnosti aktivně angažovat, i to, že stále nenaplnil svou velkou vizi udělat z české značky Concept značku mezinárodní s prodeji přesahujícími miliardu korun.
Valenta se proto nakonec rozhodl pokračovat a transformovat Concept do podoby korporátnější společnosti. Od roku 2018 tak neustále rozšiřuje tým, sortiment, obchodní partnery, investuje do větších televizních kampaní a chce nejen sledovat aktuální trendy, ale podílet se na jejich tvorbě nebo je minimálně lépe předvídat.
Přestože v branži nadále zůstávají lidé, kteří na Concept hledí skrz prsty, je nutné před Jindřichem Valentou smeknout, že se celých 30 let o úspěch rve, překonává krize, přichází s velkými vizemi a bez ohledu na to, že některé nedokázal naplnit, se nevzdává. Nasadit si laťku co nejvýš a občas nepřeskočit je nepochybně lepší podnikatelskou cestou, než ji mít níže a vždy ji pohodlně překročit. Ostatně doba „covidová“ přinesla Conceptu nemalý růst, a tak se česká značka miliardovému obratu zase o notný kus přiblížila.
Lubor Jarkovský